Intel bekräftar anledningarna till problem med instabilitet

Permalänk
Medlem

Blir intressant att följa. Vi har väldigt många på jobb. En del som har haft problem.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Har något skumt med min 14900KF .
Funkar att spela , köra benchmark, men såfort jag avslutar så fryser den. Kör intels rek i bios, kör undervolt just nu.
Ska testa o byta ut komponenter i veckan för o utesluta cpun .
Kört intels cpu diagnostic tool ,men den visar inget fel .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intel är ett stort skämt i nuläget, någon får antagligen sparken för att de har släppt fram en bristfällig produkt som potentiellt kan kosta företaget miljarder och åter miljarder dollar.

Mvh

Det kanske redan har skett:
https://semiaccurate.com/2024/07/17/a-big-name-is-leaving-int...
https://semiaccurate.com/2024/07/18/a-little-more-on-another-...

Permalänk
Medlem

Haft problem med min 13600K intermittent sedan inköp. BSOD, frysningar, crasher. Typen av fel som inte hinner generera något i eventlog. Typen av fel där man känner att något med strömtillförseln är boven, men haft samma fel med annat nätaggregat. Diablo 4 crashade med den nu välkända "Out of video memory" och även Warzone.

Testat allt, XMP av/på, senaste BIOS, senaste Intel Management Engine osv, känns som man haft en defekt dator i snart två år! Varit nära på kasta ut den flera ggr.

Datorn kan gå i timmar i OCCT:s värsta tester utan några som helst problem, men ibland kan datorn crasha efter man bara spelat i några få minuter. Jag trodde moderkortet (Asus Z690) var boven, en sån där magkänsla när man snålat in på en komponent.

Asus släppte en BIOS-uppdatering den 15/7 i år och efter detta har jag inte upplevt några problem (ännu)

"1. Updated with microcode 0x125 to ensure eTVB operates within Intel specifications. Updating this BIOS will simultaneously update the corresponding Intel ME to version 16.1.30.2307v4. Please note after you update this BIOS, the ME version remains the updated one even if you roll back to an older BIOS later."

Frågan är om processorn är drabbad av mikrokods-felet eller oxiderings-felet, det är en tidig revision som köptes en vecka efter retail launch..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast detta har juh i regel aldrig hänt förut, och skulle intel göra det med flit så skulle alla gå över till AMD redan efter 2-3 år

Intel har pressat gränsen en aning för mycket, det i kombination med att moderkortstillverkarna jagar sina små fördelar ger en skör balansgång.

Det som sen intel har gjort med flit är att vara rätt så tysta, i princip försökt att vänta ut stormen i hopp om att det skulle lägga sig och folk skulle tröttna och gå vidare på ny generation. Nu fungerade inte den taktiken.

Däremot så vet intel om att folk ändå kommer att köpa deras senaste generation oavsett vad, det senare är något som historien konstant visat. Vilket intel antagligen kallt räknat med även denna gången.

I mitt tidigare inlägg så är det inte svårt att se vad intel har mörkat med flit gällande 13'e och 14'e generationen, för 13'e generationen så har dom ett tillverkningsfel som visar sig i att kisel vias oxiderar och tvingar användare att sänka inställningar för klockfrekvens. Enda som kommit ut är att tillverkningsfelet är åtgärdat under 2023 och då via en inofficiell kanal, så ingen mer än intel vet egentligen vilka CPU'er som är påverkade.

Min tidigare post:
https://www.sweclockers.com/forum/post/20529606

Rättat silikon till kisel, tack FX9 för påpekandet :P
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Frågan är om processorn är drabbad av mikrokods-felet eller oxiderings-felet, det är en tidig revision som köptes en vecka efter retail launch..

Dom processorer som man för tillfället vet är berörda av oxiderings-felet är:

13600K
13600KF
13700
13700K
13700KF
13700T
13900
13900F
13900K
13900KF
13900T

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Dom processorer som man för tillfället vet är berörda av oxiderings-felet är:

13600K
13600KF
13700
13700K
13700KF
13700T
13900
13900F
13900K
13900KF
13900T

Exakt, tänkte mer huruvida min specifika processor är drabbad utifrån tillverkningsdatum mm

Vore bra om Intel släpper serienummer på de batcher det gäller så man kan verifiera detta själv. Jag kontaktade Inet och dom hanterar Inel 13/14th-gen problematiken som vilken vanlig RMA som helst. Eftersom felet är intermittent och mitigeras av moderkortstillverkarnas BIOS-uppdateringar (snävare power settings, TVB fix etc) blir man skeptisk till att skicka in något om dom inte kommer hitta något fel.

Det tråkiga är om processorn degraderats hårdvarumässigt till följd av problemen som varit, det är ju inget som går att åtgärda med mjukvara.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag känner mig också extremt kränkt att folk missar saker i Intels snurriga kommunikation på flera inofficiella fronter...

Fast det är ju ett officiellt uttalande som jag, en lekman, hittade snabbare än en redaktion som får betalt för att hitta denna typen av nyheter.

Permalänk

Det kommer ta lång tid för Intel att få tillbaka sitt goda rykte de har haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Exakt, tänkte mer huruvida min specifika processor är drabbad utifrån tillverkningsdatum mm

Vore bra om Intel släpper serienummer på de batcher det gäller så man kan verifiera detta själv. Jag kontaktade Inet och dom hanterar Inel 13/14th-gen problematiken som vilken vanlig RMA som helst. Eftersom felet är intermittent och mitigeras av moderkortstillverkarnas BIOS-uppdateringar (snävare power settings, TVB fix etc) blir man skeptisk till att skicka in något om dom inte kommer hitta något fel.

Det tråkiga är om processorn degraderats hårdvarumässigt till följd av problemen som varit, det är ju inget som går att åtgärda med mjukvara.

Svenska åf lär inte göra något förrens intel gör en officiell recall om nånsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

I mitt tidigare inlägg så är det inte svårt att se vad intel har mörkat med flit gällande 13'e och 14'e generationen, för 13'e generationen så har dom ett tillverkningsfel som visar sig i att silikon kisel vias oxiderar och tvingar användare att sänka inställningar för klockfrekvens. Enda som kommit ut är att tillverkningsfelet är åtgärdat under 2023 och då via en inofficiell kanal, så ingen mer än intel vet egentligen vilka CPU'er som är påverkade.

Min tidigare post:
https://www.sweclockers.com/forum/post/20529606

rättat

Förhoppningsvis pratar du inte om bröstimplantat eller dylikt

Inte meningen att vara jobbig, ber i så fall om ursäkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Det kommer ta lång tid för Intel att få tillbaka sitt goda rykte de har haft

Hos den lilla, lilla andel som ens känner till detta problemet. Det krävs nog mycket mer för att deras marknadsandel ska påverkas tydligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Misstänker dock att det finns fler hundar begravna än Intel vill erkänna.

Skrivet av Thomas:

Hos den lilla, lilla andel som ens känner till detta problemet. Det krävs nog mycket mer för att deras marknadsandel ska påverkas tydligt.

Får väl se hur det går på företagsmarknaden/tjänsteleverantörer, med tanke på att detta problem även drabbat serverprocessorer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hos den lilla, lilla andel som ens känner till detta problemet. Det krävs nog mycket mer för att deras marknadsandel ska påverkas tydligt.

Skrivet av backfeed:

Misstänker dock att det finns fler hundar begravna än Intel vill erkänna.

Får väl se hur det går på företagsmarknaden/tjänsteleverantörer, med tanke på att detta problem även drabbat serverprocessorer.

Jo, om ett företag lidit ekonomisk skada, eller upplevt produktionsstörningar p.g.a. detta så lär nog företagsledningen peka med hela handen och ge inköparna nya direktiv. Då är det inte säkert att Intel ens blir bjudna på efterfesten. Tidig hemgång och förbereda sig för nästa veckas jobb snarare. Men Intel har en fördel med sina korta sockel-cykler. De kan lätt vänta ut 18 månader och sedan släppa sin nya sockel, slå på stora reklamtrumman över hur förnämlig den nya arkitekturen är och påpeka att AMDs styrkor inte är så viktiga i det stora hela när de har sina presentationer för presumtiva kvarvarande kunder. Men nu har vi ju sett återkommande problem (säkerhetsfixar) i flera generationer. Hur långt är kundernas tålamod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

rättat

Förhoppningsvis pratar du inte om bröstimplantat eller dylikt

Inte meningen att vara jobbig, ber i så fall om ursäkt

Trevligt vilketsom

Man tackar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Snusfri

Blev en uppgradering av BIOS för mig.
Gamla BIOS var från Juni 2023 så var nog behövligt ändå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Frågade netonnet där jag köpte min processor från och de verkar helt clueless till detta och ber en isåfall köra en vanlig garanti retur där de undersöker produkten. Alltså kommer ingenting hända, för de kommer ju troligen inte köra något 24h+ test loop av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Frågade netonnet där jag köpte min processor från och de verkar helt clueless till detta och ber en isåfall köra en vanlig garanti retur där de undersöker produkten. Alltså kommer ingenting hända, för de kommer ju troligen inte köra något 24h+ test loop av olika slag.

Tyvärr är det svinsvårt, en processor kan vara stabil i superpi och cinebench, sedan drar man igång ett spel så kraschar den för att vissa vektorinstruktioner som inte körs så ofta inte alls hänger med, eller ännu värre dom hänger med 99.9999% av tiden. Så nästan omöjligt bevisa att den är instabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tyvärr är det svinsvårt, en processor kan vara stabil i superpi och cinebench, sedan drar man igång ett spel så kraschar den för att vissa vektorinstruktioner som inte körs så ofta inte alls hänger med, eller ännu värre dom hänger med 99.9999% av tiden. Så nästan omöjligt bevisa att den är instabil.

Problemet är ju mestadels i mitt tycke, oxideringen av kopparn. Mitt ex är från 2022 så därmed troligen påverkad, men om man nu är påverkad av detta så kan man ju inte bevisa det heller. Frågan är vad har oxideringen för påverkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Problemet är ju mestadels i mitt tycke, oxideringen av kopparn. Mitt ex är från 2022 så därmed troligen påverkad, men om man nu är påverkad av detta så kan man ju inte bevisa det heller. Frågan är vad har oxideringen för påverkan?

der8auer snackar lite om det här https://www.youtube.com/watch?v=Hj45pbCnDlg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Förklaringen i videon är att CPUn åldras snabbare. Något man själv inte kan bevisa såklart. Så man får väl kasta sten i sjön och hoppas den lever i 10 år.

Permalänk
Medlem

Till alla som klankar ner på intel så kan jag meddela att jag aldrig lyckats få min 5950X stabil med powercurve optimizer. Jag har heller inte nått upp till samma prestanda som visades i reviews. Kör Noctuas stora kylare. Är ändå rätt nöjd med PBO men det var en DYR CPU jämfört med 2600K som varit ett av mina bästa köp.

Det är egentligen lite märkligt att de inte har nån automatisk funktion eller kör på med power curve optimizer från fabrik.

Med det menar jag att allt inte är toppen hos AMD heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Herr Kantarell:

Till alla som klankar ner på intel så kan jag meddela att jag aldrig lyckats få min 5950X stabil med powercurve optimizer.
...
Med det menar jag att allt inte är toppen hos AMD heller.

Att en stor andel av Intels processorer tillverkade de senaste två åren är behäftade med någon form av tillverkningsfel, att Intel under lång tid fått signal om detta utan att vare sig privat eller publikt indikera något större intresse av att lösa problemen, och att de även nu när deras smutsiga byk offentligt visas upp fortsätter tjuvhålla på korten istället för att lägga dem på bordet kanske är av lite annan magnitud än enskilda användares hårdvaruproblem. Det är givetvis tråkigt att det krånglar men det är inte riktigt en relevant dragen parallell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur ägare till laptops med Intel i7 och i9 13/14 Gen HX CPU:erna ska göra ? Dessa är ju anpassade K versioner av desktop cpu:erna . I en laptop så är ju CPU:n fastlödd på moderkortet ..... ska de återlämna hela datorn ? Eller få moderkorten utbytta ?

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Hoppas att de med öppet köp kvar nyttjar detta.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/324963/intel-will-not-recall-fail...

First of all, it appears that at least all 65 W or higher base power Intel 13th and 14th gen CPUs are affected—regardless of SKU and lettering—by the so-called elevated Voltage issue.

https://www.theverge.com/2024/7/26/24206529/intel-13th-14th-g...

There is no fix for Intel’s crashing 13th and 14th Gen CPUs — any damage is permanent

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

https://www.techpowerup.com/324963/intel-will-not-recall-fail...

First of all, it appears that at least all 65 W or higher base power Intel 13th and 14th gen CPUs are affected—regardless of SKU and lettering—by the so-called elevated Voltage issue.

https://www.theverge.com/2024/7/26/24206529/intel-13th-14th-g...

There is no fix for Intel’s crashing 13th and 14th Gen CPUs — any damage is permanent

@thomson

Bara låsa cpuerna på runt 50W max då och hoppas de tuffar på ett tag?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Nån som har sett om de lägre varianter gällande 13-14 gen är drabbade tex i5-13500?. 👀

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Nån som har sett om de lägre varianter gällande 13-14 gen är drabbade tex i5-13500?. 👀

Enligt inlägget precis ovan är modeller med 65 W base power ev drabbade, och det inkluderar 13500.
Men jag har inte sett några rapporter om att så låga modeller blivit drabbade i praktiken, bara att de kan ha defekt mikrokod (som snart uppdateras, håll utkik efter BIOS om typ 2 veckor). Det verkar vara klart främst xx900K och xx700K, med färre 600K och nästan inga andra.

Se t ex denna med kraschar i NVIDIA-drivrutinen i spelet Warframe:

Oklart om 13500 är med där, men isåfall är det ju en av de små små staplarna där uppe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt inlägget precis ovan är modeller med 65 W base power ev drabbade, och det inkluderar 13500.
Men jag har inte sett några rapporter om att så låga modeller blivit drabbade i praktiken, bara att de kan ha defekt mikrokod (som snart uppdateras, håll utkik efter BIOS om typ 2 veckor). Det verkar vara klart främst xx900K och xx700K, med färre 600K och nästan inga andra.

Se t ex denna med kraschar i NVIDIA-drivrutinen i spelet Warframe:

<Uppladdad bildlänk>

Oklart om 13500 är med där, men isåfall är det ju en av de små små staplarna där uppe.

Tack för svaret 🙂🙏.