Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Med adapter får man dock inte fördelarna med PS/2, utan blir begränsad av USB protokollet igen (dvs tangentbordet registreras via polling)

Du får gärna förklara varför.

Permalänk

Vad är det bästa mekaniska tgbbordet runt prisklass 400-800 kr? Vill helst inte ha något som ser ut som gaming tgbbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det bästa mekaniska tgbbordet runt prisklass 400-800 kr? Vill helst inte ha något som ser ut som gaming tgbbord.

Hur långt är ett snöre?

Nä men det finns för många parametrar att ta hänsyn till, och många av dem är rent subjektiva. Till att börja med, gillar du linjära taktila eller klickiga brytare? Lågprofil eller höga knappar? Fullsize layout, TKL, 65% etc.? Kanske rentav split ortholinear, men då är vi inne på custom och långt över din budget... Din budget medger överlag inte så mycket mekaniska alternativ. Varmilo, Ducky, Vortex, Akko och Xtrfy brukar man man väl hitta för en tusenlapp exempelvis. Runt 5-600 kr pratar vi mest Deltaco och liknande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hur långt är ett snöre?

Nä men det finns för många parametrar att ta hänsyn till, och många av dem är rent subjektiva. Till att börja med, gillar du linjära taktila eller klickiga brytare? Lågprofil eller höga knappar? Fullsize layout, TKL, 65% etc.? Kanske rentav split ortholinear, men då är vi inne på custom och långt över din budget... Din budget medger överlag inte så mycket mekaniska alternativ. Varmilo, Ducky, Vortex, Akko och Xtrfy brukar man man väl hitta för en tusenlapp exempelvis. Runt 5-600 kr pratar vi mest Deltaco och liknande

TKL. Jag vill ha några som är som MX Cherry Reds det är väl taktila? Lågprofil och höga knappar? Vet ej men det kvittar. Jag har ingen aning om andra märken av brytare hur står sig dem mot mx cherrys brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

TKL. Jag vill ha några som är som MX Cherry Reds det är väl taktila? Lågprofil och höga knappar? Vet ej men det kvittar. Jag har ingen aning om andra märken av brytare hur står sig dem mot mx cherrys brytare?

Vanliga MX Cherry red är "normalstora" linjära brytare med hyfsat mjuk fjäder.
Bruna är taktila (knappt ), blåa är taktila och clicky.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du får gärna förklara varför.

Tangentbordet skickar signalen direkt till adaptern, men adaptern blir sen pollad av USB porten. Går du via USB sker det alltid polling, USB protokollet kan inte göra interputs som PS/2 kan. (även usb-interupts använder polling)

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Tangentbordet skickar signalen direkt till adaptern, men adaptern blir sen pollad av USB porten. Går du via USB sker det alltid polling, USB protokollet kan inte göra interputs som PS/2 kan. (även usb-interupts använder polling)

Om det hade varit usb-porten på datorn till ett tangentbord med ps/2 så hade jag godtagit denna förklaring.

Permalänk
Medlem

Nu är det lite lurigt då de flesta shine through är gjorda för North Facing LED och inte South Facing. Beror också på hur mycket pengar du är tänkt lägga. Men ska vi köra på prisvärda så är Ducky och Corsair faktiskt inte alls dumma.

Du har lite intressant set i CSA profil hos Fragstore.se, skönt med riktiga Å Ä Ö.
De är dock gjorda för North Facing.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det bästa mekaniska tgbbordet runt prisklass 400-800 kr? Vill helst inte ha något som ser ut som gaming tgbbord.

Skulle jag rekommendera något, är dyrare men ändå riktigt riktigt trevligt. Chilkey ND75 finns på pre-order hos keygem.com.

Tyvärr finns bara ANSI som prebuilt.

https://keygem.com/products/nd75-keyboard-pre-order?variant=4...
Finns ISO 1.6mm none-flex cut för: 1565,91kr

Subtotal
€96.64
Shipping
€13.45
Estimated taxes

€27.52
Total
EUR
€137.61

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Har levt med mitt Wooting 60HE en tid nu och till min förvåning har det gått bra att gå ned till 60%.
Har sneglat på ett renodlat tangentbord för skrivning och skulle vilja testa ortho split.
(Kört microsoft ergonomiskt tangentbord i massa år i mina yngre dagar och saknar ergo).
Men det verkar så gott som omöjligt att hitta något trevligt ISO som inte skippar standardtangenter.
Jag använder < > och | dagligen och vill såklart ha det i mitt layer 1.
Hur gör ni andra? Ser det jätteunderligt att "ISO" tangentbord helt enkelt skippar en så viktig tangent.
Ortho och nordiskt verkar inte vara en bra kombo.

Permalänk
Medlem

På min dygma defy flyttade jag den knappen till höger om 'G'. Funkar väldigt bra för mig 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

TKL. Jag vill ha några som är som MX Cherry Reds det är väl taktila? Lågprofil och höga knappar? Vet ej men det kvittar. Jag har ingen aning om andra märken av brytare hur står sig dem mot mx cherrys brytare?

Det här ser ju bra ut för priset.

https://www.proshop.se/Tangentbord/HyperX-Alloy-Origins-Core-...

https://www.rtings.com/keyboard/reviews/hyperx/alloy-origins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

På min dygma defy flyttade jag den knappen till höger om 'G'. Funkar väldigt bra för mig 🙂

Hah! den raden hade jag helt missat, eller raderna! Mycket underligt designval. Knappen till höger om G är H för mig och den skriver jag med höger pekfinger. Stäcker man sig så långt för att skriva så är väl poängen med ergo och särskilt ortho borta?
Man saknar massa standardtangenter. Och på ett så stort tangentbord prutar man ändå bort enter, *, ^, ´`, <, > och | 😲.
Men man lägger till 6 tangenter där man aldrig skall sträcka fingrarna med "korrekt" fingersättning. På ett ergonomiskt tangentbord.

Jag halkade lite för hastigt in på ortholinear när jag googlade ergonomiska tangentbord och bläddrade runt bland jänkarnas ANSI brädor. Ortho och nordic iso verkar inte vara en kombo för ergonomi tyvärr.

Dygma Raise 2 såg trevligare ut för mina behov.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också lägga den till vänster om Z eller A. Jag har mina modifieras på tumm-knapparna, så skulle antagligen fungerar även bra där. Men tänk på att ortho faktiskt tar en stund att lära sig.

Har haft mitt i 6månader och ligger på 85-90wpm på det nu. På vanligt staggered skriver jag i 105-110wpm. Däremot kan jag säga att det är mycket trevligt med lutet som fås av tenting, får en hel del bekymmer med smärtor i armarna/händerna av plant staggered. Har aldrig fått ont av mitt defy.. så jag beställde faktiskt ett raise 2 för några månader sedan då de hade sitt lanseringserbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Du kan ju också lägga den till vänster om Z eller A. Jag har mina modifieras på tumm-knapparna, så skulle antagligen fungerar även bra där. Men tänk på att ortho faktiskt tar en stund att lära sig.

Har haft mitt i 6månader och ligger på 85-90wpm på det nu. På vanligt staggered skriver jag i 105-110wpm. Däremot kan jag säga att det är mycket trevligt med lutet som fås av tenting, får en hel del bekymmer med smärtor i armarna/händerna av plant staggered. Har aldrig fått ont av mitt defy.. så jag beställde faktiskt ett raise 2 för några månader sedan då de hade sitt lanseringserbjudande.

Ja det låter som rimligare val av plats. Jag tycker fortfarande att det är något som inte ska behövas på så stort tangentbord.
Men det är som sagt inte gjort för iso nordic, det är nödlösning.
Jag skulle gissa att det är bättre att gå över till ansi och skriva långsammare istället om man ska använda sig av ansi tangentbord.

Känner du att ortho i sig ger en ergonomisk fördel? Det är jag nyfiken på själv. Det borde ge högre träffsäkerhet särskilt med vänster hand tänker jag i längden.
85-90 ligger jag nog inte mycket över på mitt vanliga tangentbord, skulle behöva öva för att komma över 100. Så du är rejält mycket snabbare än mig.
Jag är mest ute efter ergonomi för allt man behöver skriva. Mail, offerter, dokumentation och övrigt.

Jag ska kika på om annan layout är något jag skulle kunna gå över till och som skulle fungera på jobblaptop osv.
Swerty och vad som nu finns för övriga alternativ att utvärdera.
Vissa kör EurKEY, om jag förstått det rätt så behöver man alltså använda Alt Gr för samtliga åäö. Man kan inte skriva särskilt mycket Svenska om man väljer den vägen eller särskilt fort/effektivt.
Andra jag känner kör ANSI och us layout, för att de skriver kod större delen av dagen. Sen växlar de till sv layout övrig tid.
Skriver man makalöst mycket kod så köper jag det arbetssättet, men inte för någon annan ser jag att det kan vara EV+.

Tenting, split och ergo är vad jag vill ha och dras till. Jag minns fördelarna av mitt älskade gamla Microsoft Natural Keyboard som i alla fall i minnet är det bästa tangentbord jag skrivit med.
Vore trevligt med ett bra split tenting iso nordic tangentbord där base layer inte behöver bindas om helt i onödan bara för att det endast har ansi tangenter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hade samma problem (överväganden) som dig @ZyntaX, när jag började leta efter ett mer ergonomiskt alternativ. Och det slutade med att <> ligger under , och . istället. Genom att använda EurKEY (med US ANSI som bas) behöver man ju hålla ned AltGr som du säger eller programmera en tangent att göra det åt mig. | använder jag inte vardagligt utan finns på programmeringslagret.

Skriver ju mest på engelska, men det blir ju lite svenska här och där med. Visst går det långsammare, men man lär sig efter en stund.

Om man vill investera tiden och primära syftet är att skriva tycker jag Dygma Defy är överlägsen Dygma Raise 2 (är beta testare). Tumknapparna är bättre placerade (för mig) och det flyter bättre att skriva med columnar. Nu är jag tillbaka på staggered i och med detta beta test.

Är man däremot en riktig gamer och spelar mycket PC-spel med tangentbordet, så skulle jag personligen valt Raise för att med enkelhet kunna byta mellan "spelläge" och "skrivläge". Kommer gå tillbaka till Defy efter semestern för det är ett bättre tangentbord för mina behov och byta när jag spelar istället.

När det kommer till ISO/ANSI tycker jag personligen bättre om ISO, för där kan man använda "angle mod", vilket kändes mycket mer naturligt när jag gick från columnar till staggered.

Exempel på hårdkodade åäö med AltGr och EurKEY, men på fel plats. Då håller tangentbordet ned AltGr åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hade samma problem (överväganden) som dig @ZyntaX, när jag började leta efter ett mer ergonomiskt alternativ. Och det slutade med att <> ligger under , och . istället. Genom att använda EurKEY (med US ANSI som bas) behöver man ju hålla ned AltGr som du säger eller programmera en tangent att göra det åt mig. | använder jag inte vardagligt utan finns på programmeringslagret.

Skriver ju mest på engelska, men det blir ju lite svenska här och där med. Visst går det långsammare, men man lär sig efter en stund.

Om man vill investera tiden och primära syftet är att skriva tycker jag Dygma Defy är överlägsen Dygma Raise 2 (är beta testare). Tumknapparna är bättre placerade (för mig) och det flyter bättre att skriva med columnar. Nu är jag tillbaka på staggered i och med detta beta test.

Är man däremot en riktig gamer och spelar mycket PC-spel med tangentbordet, så skulle jag personligen valt Raise för att med enkelhet kunna byta mellan "spelläge" och "skrivläge". Kommer gå tillbaka till Defy efter semestern för det är ett bättre tangentbord för mina behov och byta när jag spelar istället.

När det kommer till ISO/ANSI tycker jag personligen bättre om ISO, för där kan man använda "angle mod", vilket kändes mycket mer naturligt när jag gick från columnar till staggered.

<Uppladdad bildlänk>

Exempel på hårdkodade åäö med AltGr och EurKEY, men på fel plats. Då håller tangentbordet ned AltGr åt dig.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för ett uttömmande och informativt svar. Det är som du säger överväganden man får göra och jag antar testa sig fram.
Det som skiljer arbetssättet är att jag inte programmerar mycket så jag har inget stort behov av bättre tillgång till {}[] annat än att det är irriterande dåligt placerat.
Jobbade jag med det dagligen skulle jag väga det annorlunda.
Det Svenska språket är viktigare i hastighet och effektivitet för mitt användningsområde. Så jag får väga möda mot nytta.

Colemak också? Det är något jag till 99,9% inte kommer ge mig in på. Man ska aldrig säga aldrig visserligen.

Jag ska testa runt iaf med en profil på mitt wooting och annan layout. Kanske är det något som funkar för mig också.
EurKEY/International US/Swerty.
Att skriva långa stunder på vanligt rakt tangentbord börjar tära, så någon form av ergo behöver jag gå över till iaf för skrift.

Edit.
Spel tycker jag om mitt wooting 60he för, så kör vidare med det för gaming.
Intressant att höra skillnaderna på Defy och Raise dock. Och staggered vs column.
Angle mod behöver jag Googla

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

Tack för ett uttömmande och informativt svar. Det är som du säger överväganden man får göra och jag antar testa sig fram.
Det som skiljer arbetssättet är att jag inte programmerar mycket så jag har inget stort behov av bättre tillgång till {}[] annat än att det är irriterande dåligt placerat.
Jobbade jag med det dagligen skulle jag väga det annorlunda.
Det Svenska språket är viktigare i hastighet och effektivitet för mitt användningsområde. Så jag får väga möda mot nytta.

Colemak också? Det är något jag till 99,9% inte kommer ge mig in på. Man ska aldrig säga aldrig visserligen.

Jag ska testa runt iaf med en profil på mitt wooting och annan layout. Kanske är det något som funkar för mig också.
EurKEY/International US/Swerty.
Att skriva långa stunder på vanligt rakt tangentbord börjar tära, så någon form av ergo behöver jag gå över till iaf för skrift.

Edit.
Spel tycker jag om mitt wooting 60he för, så kör vidare med det för gaming.
Intressant att höra skillnaderna på Defy och Raise dock. Och staggered vs column.
Angle mod behöver jag Googla

Jag kör swerty och har programmerat ett sekundärlsger för att komma åt saker utan att veva för mycket med fingrarna på mitt ortho tangentbord. Tycker det fungerar utmärkt för både skrift och programmering.

Hur man vill programmera sekundärlagret är nog väldigt individuellt och jag skulle rekommendera att ta några kombinationer i taget istället för allt på en gång.

Såhär ser en av mina brädor ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör swerty och har programmerat ett sekundärlsger för att komma åt saker utan att veva för mycket med fingrarna på mitt ortho tangentbord. Tycker det fungerar utmärkt för både skrift och programmering.

Hur man vill programmera sekundärlagret är nog väldigt individuellt och jag skulle rekommendera att ta några kombinationer i taget istället för allt på en gång.

Såhär ser en av mina brädor ut:
<Uppladdad bildlänk>

Grymt, tack för svar. Mycket intressant. Swerty ska jag prova i helgen helt klart.
Bra tips om att inte ta allt på en gång. Hade tänkt i samma bana.

Vad är det där för bräda? Jag skulle vilja köpa på mig en lite billigare ortho (om det finns).

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ZyntaX:

Colemak också? Det är något jag till 99,9% inte kommer ge mig in på. Man ska aldrig säga aldrig visserligen.

Det trodde inte jag heller, men läste på lite om alternativa layouter i samband med att jag väntade på mitt tangentbord. När jag väl fick mitt första columnar split kunde jag inte skriva alls med qwerty då jag hade min egna skrivstil, än vad man bör ha, så jag bytte till Colemak-DH. Provade att skriva med qwerty när Raise 2 sitter ihop, men det gick inte alls. Hjärnan tyckte det var ett split keyboard och ville använda Colemak-DH. Måste vara för att handledstödet inte sitter ihop, för jag har inga problem med vanliga tangentbord.

Angle Mod innebär att man flyttar den sista raden på vänster sida ett steg till vänster för en bekvämare skrivstil. Fungerar bäst på ISO men finns ju (sämre) alternativ för ANSI.

Finns ju Wide Mod också, men det är inget jag implementerat. Kan underlätta när tangentborden sitter ihop, men det är bekvämare att köra standard om man har ett delad version.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZyntaX:

Grymt, tack för svar. Mycket intressant. Swerty ska jag prova i helgen helt klart.
Bra tips om att inte ta allt på en gång. Hade tänkt i samma bana.

Vad är det där för bräda? Jag skulle vilja köpa på mig en lite billigare ortho (om det finns).

Brädan på bild är ett Viterbi från keeb.io. Tror de har en annan bräda nu dock som man kan "klippa" till rätt storlek. dvs det är fler rows/cols än på den jag hade men man kan bryta av delar av PCB för att få den storlek man vill ha.
https://keeb.io/

Om du vill beställa grejer från EU finns split.kb iaf. Finns nog lite andra butiker också men det är ingenting jag har koll på just nu.

https://splitkb.com/collections/keyboard-kits

Permalänk

@ZyntaX
Ja jag höll på att överge ortholinear innan jag prövade swerty. Efter det så har mitt största bekymmer blivit AltGr som hamnat på en onaturlig plats för mig, går säkert att lösa, men jag använder de tecken för sällan för att jag ska ta tag i det.. 😅

Men behöver du keycaps som matchar alla tecken på rätt plats så kommer du få leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@ZyntaX
Ja jag höll på att överge ortholinear innan jag prövade swerty. Efter det så har mitt största bekymmer blivit AltGr som hamnat på en onaturlig plats för mig, går säkert att lösa, men jag använder de tecken för sällan för att jag ska ta tag i det.. 😅

Men behöver du keycaps som matchar alla tecken på rätt plats så kommer du få leta.

Haha skönt att höra att jag inte är ensam! Testar swerty just nu, tänkte testa ett par veckor iaf.

Problemet är att man lärde sig touch typing i högstadiet av en väldigt hård och nogrann lärare. Så det är långt och ihärdigt muskelminne att bråka med när man ska ändra något.
Något jag tycker alla ska lära sig i skolan, men det verkar inte vara vanligt konstigt nog.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag precis fastnat i tangentbordsträsket och vill både testa olika prebuilt och pröva att bygga lite själv. Har kollat lite på Rainy 75 bland andra men dessa säljs ju inte med ÅÄÖ. Går det att få tag i schyssta nordic keycaps och bara byta eller hur funkar det?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag precis fastnat i tangentbordsträsket och vill både testa olika prebuilt och pröva att bygga lite själv. Har kollat lite på Rainy 75 bland andra men dessa säljs ju inte med ÅÄÖ. Går det att få tag i schyssta nordic keycaps och bara byta eller hur funkar det?

Ja fast oftast är det som en extra set keycaps så priset kan drag iväg lite.
Annars finns ansi/iso layout som färdiga kit så får man byta runt lite

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag precis fastnat i tangentbordsträsket och vill både testa olika prebuilt och pröva att bygga lite själv. Har kollat lite på Rainy 75 bland andra men dessa säljs ju inte med ÅÄÖ. Går det att få tag i schyssta nordic keycaps och bara byta eller hur funkar det?

Har en silverfärgad tri-mode av Rainy75, märk dock att det enbart är wired none RGB som har ISO stöd på PCBn.
Går alltså inte i dagsläget att få ISO på tri-mode Rainy75.

Som du kan se så får inte NUBS plats på grund av stor left shift. Så den får man lägga på någon plats som passar användaren.

Vad det gäller keycaps så är Rainy75 lite udda, den har två tangenter i normal storlek till höger om mellanslag.
"Normalt" på ett 75% så är det tre stycken knappar till höger om mellanslag då i mindre storlek.

Om du inte har keycaps sedan förut så kan det vara lite lurigt, men om du passar på som nu när Inet har rea, så kan du köpa Glorious, Cherry Profile, ANSI och ISO-kit för ungefär samma pris som ett kit kostar normalt.

Ducky är OEM-profil och ISO så där åker du på patrull vad det gäller Enter på ANSI.

Annars om du inte vill lägga för mycket pengar så är verkligen Dark Project från fragstore.se klart det mest prisvärda alternativet även om deras CSA-profil är lite annorlunda. Keycaps profiler är en smaksak, men det finns en anledning till att de flesta gillar Cherry profile.

Så keycaps kan kosta allt från 169kr till 4500kr eller mer.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har en silverfärgad tri-mode av Rainy75, märk dock att det enbart är wired none RGB som har ISO stöd på PCBn.
Går alltså inte i dagsläget att få ISO på tri-mode Rainy75.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/27556?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI3NTU2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJBRjFCODY2OS03Nzk4LTQzQzYtOUVGOS04OENFM0RFQTY4NTcifSwia2V5IjoiMTc2YWE5YTgzMzEyZWI5NTg0NjA4MzZhZWZiOWQ4YzYifQ%3D%3D

Som du kan se så får inte NUBS plats på grund av stor left shift. Så den får man lägga på någon plats som passar användaren.

Vad det gäller keycaps så är Rainy75 lite udda, den har två tangenter i normal storlek till höger om mellanslag.
"Normalt" på ett 75% så är det tre stycken knappar till höger om mellanslag då i mindre storlek.

Om du inte har keycaps sedan förut så kan det vara lite lurigt, men om du passar på som nu när Inet har rea, så kan du köpa Glorious, Cherry Profile, ANSI och ISO-kit för ungefär samma pris som ett kit kostar normalt.

Ducky är OEM-profil och ISO så där åker du på patrull vad det gäller Enter på ANSI.

Annars om du inte vill lägga för mycket pengar så är verkligen Dark Project från fragstore.se klart det mest prisvärda alternativet även om deras CSA-profil är lite annorlunda. Keycaps profiler är en smaksak, men det finns en anledning till att de flesta gillar Cherry profile.

Så keycaps kan kosta allt från 169kr till 4500kr eller mer.

Det är så underbart med teknik och nördighet. Har hållt på med datorer och gaming hela mitt liv (41 år gammal) men ändå så förstod jag typ bara 60% av din post

Så härligt att det är så många olika grejer man kan nörda ner sig i. Googlade Cherry profile iaf, har aldrig i mitt liv funderat över att det är olika på tangentborden jag ägt

Jag har ett ROG Azoth idag som är det tangentbordet som gjorde att jag började bli intresserad. Är väldigt nöjd med det men skulle vilja testa fler och mixtra runt lite med olika switchar osv. Orkar dock inte med för mycket meck till en början. Var supernära att beställa ett Rainy men var kanske tur jag inte gjorde det. Vill ändå ha en layout hyfsat nära standard.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är så underbart med teknik och nördighet. Har hållt på med datorer och gaming hela mitt liv (41 år gammal) men ändå så förstod jag typ bara 60% av din post

Så härligt att det är så många olika grejer man kan nörda ner sig i. Googlade Cherry profile iaf, har aldrig i mitt liv funderat över att det är olika på tangentborden jag ägt

Jag har ett ROG Azoth idag som är det tangentbordet som gjorde att jag började bli intresserad. Är väldigt nöjd med det men skulle vilja testa fler och mixtra runt lite med olika switchar osv. Orkar dock inte med för mycket meck till en början. Var supernära att beställa ett Rainy men var kanske tur jag inte gjorde det. Vill ändå ha en layout hyfsat nära standard.

Än finns det gott om tid för dig, är 48år och jag började på riktigt med custom för fyra år sedan.

Har själv ett ASUS ROG Azoth Moonlight, det är Cherry Profile på keycaps till det, så har en del erfarenhet. Du kan göra en hel del med Azoth för att få det trevligare. Med tanke på att allt inom custom tangentbord är upp till personliga preferenser, vad är det för känsla du vill åt eller gillar?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Än finns det gott om tid för dig, är 48år och jag började på riktigt med custom för fyra år sedan.

Har själv ett ASUS ROG Azoth Moonlight, det är Cherry Profile på keycaps till det, så har en del erfarenhet. Du kan göra en hel del med Azoth för att få det trevligare. Med tanke på att allt inom custom tangentbord är upp till personliga preferenser, vad är det för känsla du vill åt eller gillar?

Mitt Azoth tror jag inte att jag pillar så mycket med utan det får vara det som är "alltid redo" Är mer att jag är sugen på något ytterliggare att pilla och testa mig för på. Var nära att köpa ett GMMK Pro men så läste jag en massa negativt om det så lät bli.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mitt Azoth tror jag inte att jag pillar så mycket med utan det får vara det som är "alltid redo" Är mer att jag är sugen på något ytterliggare att pilla och testa mig för på. Var nära att köpa ett GMMK Pro men så läste jag en massa negativt om det så lät bli.

Har några GMMK Pro hemma, med lite kärlek, okej en hel del kärlek är det ett helt okej, faktiskt bra tangentbord, problemet är priset och hur mycket man är tvungen att modda.

Ska snart få hem ett Monsgeek M1W V3 SP, vilket är med Nordic keycaps och ISO direkt från tillverkaren.
Monsgeek är ett dotterbolag till AKKO.

De kör rätt ofta 15% rabatt och frifrakt. Tror det blev 1671kr med AKKO Piano Pro switchar, köpte till ett set av AKKO Rosewood också. Är tangentbordet något att ha så postar jag här när jag fått det.

https://akkogear.de/products/monsgeek-m1w-v3-sp-mechanical-ke...

I Tried The New Akko Keyboard... (And You Should Too) - Hipyo Tech
https://www.youtube.com/watch?v=a2XmLVPmnx4

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC