Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser att man löst problemet nu med Queat 3 kontrollerna och vinkla dom uppåt då dom inte fungerade med gamla Quest 2 "golfklubbor" som pekar kontrollen nedåt.

Inget jag har egna erfarenheter men ser kul ut att använda "golfklubba".
Har bara speöa walkabout men då utan klubba, vad mer för golf-spel är kul?

Körde golf club en del men det var ett tag sen. 90 grader, 80 grader, neråt, uppåt finns en massa idéer om bäst vinkel. Men känns ju som uppåt eller vinklat borde ge bäst tracking. Golf+ är väl det heta nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte programmet Quest Game Optimizer efter rekommendationer och kan själv rekommendera det.
Spelet ökar upplösningen och "opimerar" Quest spelen som körs lokalt på headsetet.
Jag har provat 2st spel. In Death Unchained och Sniper Elite VR och jag tyckte att spelen såg direkt bättre ut. Mycket klarare bild.
Finns olika optimeringar man kan göra i programmet som Batteri sparande, hög framrate, hög upplösning osv.
Spelen har färdiga profiler som utvecklaren + "frivillga" skapar, så inget man behöver sitta själv och tweaka om man inte vill.

Programmet släpptes nyligen i ny version 10

en video som förklarar programmet bra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Köpte programmet Quest Game Optimizer efter rekommendationer och kan själv rekommendera det.
Spelet ökar upplösningen och "opimerar" Quest spelen som körs lokalt på headsetet.
Jag har provat 2st spel. In Death Unchained och Sniper Elite VR och jag tyckte att spelen såg direkt bättre ut. Mycket klarare bild.
Finns olika optimeringar man kan göra i programmet som Batteri sparande, hög framrate, hög upplösning osv.
Spelen har färdiga profiler som utvecklaren + "frivillga" skapar, så inget man behöver sitta själv och tweaka om man inte vill.

Programmet släpptes nyligen i ny version 10

en video som förklarar programmet bra
https://youtu.be/-tizOc7VVx0?si=_mTATCPKT1w5AEYk

Relaterat: #20247604

Vet inte om det är befogad kritik men har läst att den tvingar headsetet att köra hårdare än den designats för, så skulle i teorin kunna gå för varm och slita mer på batteri och annat. Eller så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Handkontrollerna till quest 2 verkade nästan gå på luft, batterierna varade i en evighet.
Medans min quest 3 suger ur batterierna på nolltid trots att jag inte använder dem. wtf?
Ska man behöva plocka ur batterierna varje gång man tar en paus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Handkontrollerna till quest 2 verkade nästan gå på luft, batterierna varade i en evighet.
Medans min quest 3 suger ur batterierna på nolltid trots att jag inte använder dem. wtf?
Ska man behöva plocka ur batterierna varje gång man tar en paus?

Nej, lämnar du headsetet igång?
Upplever batterierna hålla typ lika länge som Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej, lämnar du headsetet igång?
Upplever batterierna hålla typ lika länge som Quest 2

Skumt, jag har sett att en del andra klagar på det också. Undras vad som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Skumt, jag har sett att en del andra klagar på det också. Undras vad som skiljer.

Kör du spel som "rumblar" kontrollerna mycket och så? Annars kan jag inte komma på vad det är

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Handkontrollerna till quest 2 verkade nästan gå på luft, batterierna varade i en evighet.
Medans min quest 3 suger ur batterierna på nolltid trots att jag inte använder dem. wtf?
Ska man behöva plocka ur batterierna varje gång man tar en paus?

Var lägger du handkontrollerna när du inte använder dem? För Quest 3 kontrollerna är väldigt känsliga när de aktiveras eller inte. Man måste verkligen lägga dem på en hård bordsyta eller liknande för att de ska slockna. Ligger de på en filt, säng eller någon annan mjuk yta så släcker de aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Var lägger du handkontrollerna när du inte använder dem? För Quest 3 kontrollerna är väldigt känsliga när de aktiveras eller inte. Man måste verkligen lägga dem på en hård bordsyta eller liknande för att de ska slockna. Ligger de på en filt, säng eller någon annan mjuk yta så släcker de aldrig.

Jag har knappt spelat något alls, jag provade lite när den var ny och sedan blev den liggande någon månad innan jag fick tid igen.
Då var handkontrollerna döda. Jag sökte lite på det och det var som sagt flera som "drabbats".

Men det är förhoppningsvis som du säger, att de aktiveras väldigt lätt. Jag hade dem i originalförpackningen och den är lite trång om delarna inte hamnar exakt rätt. Det var lite pressa igen locket som gällde, kanske inte så smart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag har knappt spelat något alls, jag provade lite när den var ny och sedan blev den liggande någon månad innan jag fick tid igen.
Då var handkontrollerna döda. Jag sökte lite på det och det var som sagt flera som "drabbats".

Men det är förhoppningsvis som du säger, att de aktiveras väldigt lätt. Jag hade dem i originalförpackningen och den är lite trång om delarna inte hamnar exakt rätt. Det var lite pressa igen locket som gällde, kanske inte så smart...

Då har det nog kommit uppdatering till kontrollerna och headsetet dessutom som kanske fixar nån batteri-glitch.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Moderator

För den som likt mig väntat på bättre tider, så är det nedsatt pris på Quest 3 just nu på tyska Amazon!
~5.5-5.6k för 128GB-varianten inkl. frakt.
#20520951

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För den som likt mig väntat på bättre tider, så är det nedsatt pris på Quest 3 just nu på tyska Amazon!
~5.5-5.6k för 128GB-varianten inkl. frakt.
#20520951

Typiskt. Beställde från där för mindre än 1 månad för 549 euro och nu sänker dom med ca 1000:- i rabatt. Förvisso har jag fortfarande 30 dagars retur om orkar sända tillbaks och beställa nytt och sparar in 1000:-. Men är för lat att göra det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Typiskt. Beställde från där för mindre än 1 månad för 549 euro och nu sänker dom med ca 1000:- i rabatt. Förvisso har jag fortfarande 30 dagars retur om orkar sända tillbaks och beställa nytt och sparar in 1000:-. Men är för lat att göra det.

Glöm inte heller att man kan ha otur, få ett exemplar med pixelfel och sånt. Min första Quest 3 jag köpte, åkte direkt tillbaka då den hade en pixel som hade fastnat på fullt ljus mitt i vänstra skärmen. Om den du har är som den ska så är din lathet berättigad. 😉

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min Quest 3, nån som har lust att tipsa lite om appar som verkligen visar VR, tips och tricks etc?

Använt en kod för att få 30 euro i bonus redan

Permalänk

Nån som testat att köra utan front/ansiktsdelen, isf vad kör ni med för headstrap? tänker att man ju behöver ha en som fördelar tyngden till pannan/top/bakhuvud.

Provade lite snabbt, blir ju bra mycket bättre FOV + gillar att man slipper att det ser ut som att man tittar i kikare. har inga problem med att det blir "ljusläckage", snarare en fördel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bemushroomed:

Nån som testat att köra utan front/ansiktsdelen, isf vad kör ni med för headstrap? tänker att man ju behöver ha en som fördelar tyngden till pannan/top/bakhuvud.

Provade lite snabbt, blir ju bra mycket bättre FOV + gillar att man slipper att det ser ut som att man tittar i kikare. har inga problem med att det blir "ljusläckage", snarare en fördel.

Ointressant att köra öppet för min del så har inte provat mycket, istället sitter jag och hoppas på att VRCOVER ska få tummen ur och släppa sitt interface som de snackade om att den skulle komma i typ december?

Hur som helst angående strap så är BOBOVR M3/S3 obesegrade när det kommer till bra halo straps vad jag vet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Nån som testat att köra utan front/ansiktsdelen, isf vad kör ni med för headstrap? tänker att man ju behöver ha en som fördelar tyngden till pannan/top/bakhuvud.

Provade lite snabbt, blir ju bra mycket bättre FOV + gillar att man slipper att det ser ut som att man tittar i kikare. har inga problem med att det blir "ljusläckage", snarare en fördel.

Jag kör bara öppet så att säga.. BoboVR M3 Pro, riktigt nöjd. Känns som att det blir kompromisser oavsett hur man kör.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Jag kör bara öppet så att säga.. BoboVR M3 Pro, riktigt nöjd. Känns som att det blir kompromisser oavsett hur man kör.

Ok, beställde en sån, blir nog bra

...snurrat runt i rymden i No Man's Sky i typ 40 min, försökte lära mig flygkontrollerna... cockpiten snurrade verkligen runt skitsnabbt större delen av tiden, fick ingen kontroll på det alls, men tror jag fattat nu haha, fick ställa om lite.

Småyr i skallen, inte spelat VR på säkert 3 mån. Verkar vara rätt inlevelsefullt i VR.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Fick precis hem min Quest 3, nån som har lust att tipsa lite om appar som verkligen visar VR, tips och tricks etc?

Använt en kod för att få 30 euro i bonus redan

Om man får fråga vad var det för kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Om man får fråga vad var det för kod?

En ref länk som du kan få om du köper ett nytt headset

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Om man får fråga vad var det för kod?

Alla som äger en Quest 3 kan skicka en länk till nya kunder så får båda 305 kr i bonuspengar hos Meta. Även spel kan man länka för 25% rabatt till den som köper och så 50 kr till den som länkar

Permalänk
Medlem

Quest v68 Brings Reduced Latency, Adaptive Brightness, Download Improvements, Layout App

https://www.uploadvr.com/quest-v68-update-and-layout-app/

Permalänk

Någon som kör denna router, TP-link Archer AXE75? Funderar på att slå till.
Vill inte lägga 4K just nu på en extrem

När jag läste på Meta forumet var det ett par som var nöjda och även på Kjells recensioner är det en med Quest 3 som tycker den funkar väldigt bra. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Någon som kör denna router, TP-link Archer AXE75? Funderar på att slå till.
Vill inte lägga 4K just nu på en extrem

När jag läste på Meta forumet var det ett par som var nöjda och även på Kjells recensioner är det en med Quest 3 som tycker den funkar väldigt bra. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Om du kör airlink kan det vara värt att skaffa en router med bättre än gigabit lan.
Nån här som vet vad för hastighet man realistiskt sett kan få trådlöst till quest 3:an?

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Om du kör airlink kan det vara värt att skaffa en router med bättre än gigabit lan.
Nån här som vet vad för hastighet man realistiskt sett kan få trådlöst till quest 3:an?

Okej, svårt det här hehe. Trodde 1Gbit skulle räcka. Kommer endast användas som AP till Q3 så inga andra enheter inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Okej, svårt det här hehe. Trodde 1Gbit skulle räcka. Kommer endast användas som AP till Q3 så inga andra enheter inkopplade.

Det är mycket möjligt att det gör det, det var därför jag frågade om det är någon som har mer koll på vilka överföringshastigheter som realistiskt sett är möjliga.

Har själv funderat på att uppgradera min gamla quest 2a och därför föll valet på TP-Link Archer AX55 Pro som har en 2.5 gbit port som kan switcha mellan WAN och LAN. Den modellen har fungerat utmärkt hemma hos mig så jag kan rekommendera den. Kanske inte har alla de funktioner som du letar efter dock.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Det är mycket möjligt att det gör det, det var därför jag frågade om det är någon som har mer koll på vilka överföringshastigheter som realistiskt sett är möjliga.

Har själv funderat på att uppgradera min gamla quest 2a och därför föll valet på TP-Link Archer AX55 Pro som har en 2.5 gbit port som kan switcha mellan WAN och LAN. Den modellen har fungerat utmärkt hemma hos mig så jag kan rekommendera den. Kanske inte har alla de funktioner som du letar efter dock.

Intressant att den har snabbare portar samtidigt som den är billigare. Tack för tipset.
Får fundera lite och kolla skillnaderna. Behöver inte så många funktioner då den bara ska vara AP. Kanske skaffar något kraftigare sen nån gång men nu vill jag bara ha något som funkar.
Vet att innan en Meta släppte en uppdatering funkade TP-linkarna ganska dåligt med Quest 3 men det ska vara löst nu vad jag sett i olika trådar och YT videos. Nu ligger iaf den jag kika på som rekommenderad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Myllerman:

Någon som kör denna router, TP-link Archer AXE75? Funderar på att slå till.
Vill inte lägga 4K just nu på en extrem

När jag läste på Meta forumet var det ett par som var nöjda och även på Kjells recensioner är det en med Quest 3 som tycker den funkar väldigt bra. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Jag kör med "föregångaren" AX72 och tycker den funkar finemang.
"Nackdelen" med AXE75 är att den inte är snabbare än AX72 och AX73 "egentligen", den fördelar samma hastighet över flera band.
Så för enheter med Wifi6 utan E är det lägre (om det nu är en reell begränsning).

4.8Gbps teoretisk max fördelat på 5/6GHz-banden, så länge du har Wifi6E på enheten alltså dubbelt så mycket som omnämnda AX55 Pro, om den kan använda båda samtidigt.

Lite random googling gav mig "Quest 3 maxes out at 1200 mbps on 5 Ghz networks. On 6 Ghz it maxes out at 2400 mbps".
Allt blir givetvis väldigt teoretiskt, hastigheten trådat vs wifi osv. och att den maxar ut betyder inte att det kommer användas vid streaming eller så, men över både 5 och 6GHz borde AXE75 duga till att maxa Quest 3.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Jag kör med "föregångaren" AX72 och tycker den funkar finemang.
"Nackdelen" med AXE75 är att den inte är snabbare än AX72 och AX73 "egentligen", den fördelar samma hastighet över flera band.
Så för enheter med Wifi6 utan E är det lägre (om det nu är en reell begränsning).

4.8Gbps teoretisk max fördelat på 5/6GHz-banden, så länge du har Wifi6E på enheten alltså dubbelt så mycket som omnämnda AX55 Pro, om den kan använda båda samtidigt.

Lite random googling gav mig "Quest 3 maxes out at 1200 mbps on 5 Ghz networks. On 6 Ghz it maxes out at 2400 mbps".
Allt blir givetvis väldigt teoretiskt, hastigheten trådat vs wifi osv. och att den maxar ut betyder inte att det kommer användas vid streaming eller så, men över både 5 och 6GHz borde AXE75 duga till att maxa Quest 3.

Tackar för förklaringen. Det blir nog en AXE75. Återkommer med hur det gick när jag (förhoppningsvis) fått igång allt. Annars frågar jag här hehe. Är helt ny på VR så lär väl ta lite tid innan jag fått ordning på allt men ska bli kul

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Myllerman:

Tackar för förklaringen. Det blir nog en AXE75. Återkommer med hur det gick när jag (förhoppningsvis) fått igång allt. Annars frågar jag här hehe. Är helt ny på VR så lär väl ta lite tid innan jag fått ordning på allt men ska bli kul

Lycka till! Om det är PCVR på tapeten så kan jag också passa på att tipsa om att testa Steam Link utifall att Airlink är bråkig.

Virtual Desktop är ett annat alternativ som vissa förespråkar, det är dock inte gratis och personligen har jag inte blivit såld hittills.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.