Youtube slår mot annonsblockerare med nytt reklamsystem

Permalänk
Medlem

saknar verkligen lite funktionen de hade men la ner ifjol, 69 pengar var värt det, men nu måste man ju betala 119, man får iofs yt music på "köpet" men den känns helt redundat när man har spotify men inte fulllgott alternativ.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag att alternativen har små andelar (om man räknar bort Ticktock som imo är en annan kategori). Tex Nebula hade 650 000 användare i 2023. Har dålig koll på de andra som finns, men får för mig att de konkurrenter som finns är mer "nischade" eftersom mer handplockat innehåll i en nisch är typ enda konkurransfördelen du kan ha över youtube.

Grundproblemet ligger imo i att det är svårt/omöjligt att konkurrera med de enorma drakarna på lång sikt. Hur skall du kunna konkurrera med google/apple/meta som kan förlora hundratals miljoner dollar per år i åratal? På sikt tror jag ärligt enda lösningen är att tvinga en uppdelning mellan "reklamdelen" och "tjänstedelen" av meta/google, och inte tillåta att något företag gör både reklam och konsumenttjänster, utan bara tillåta att en reklamleverantör säljer tjänsten "reklam" till andra företag och tjänsteleverantörer bara levererar konsumentjänster. Lite enligt samma princip att du inte kan äga ett elnät och leverera el med samma bolag. Utöver det också börja att blockera uppköp på bred front.

Tyvärr skulle det troligtvis innebära att en massa saker vi tar förgivet som gratis idag skulle börja kosta pengar när tjänsterna inte längre kan vara "loss leaders" för att samla in data eller ha som mål att bli uppköpt av en drake efter att ha tagit marknad genom att elda upp ett mindre lands statsbudget i VC. Men långsiktigt skulle det nog vara hälsosamt för marknaden om saker börjar kosta vad de "borde" kosta. Du har så klart kvar barriären att bli stor nog att folk bryr sig om dig, men det är i alla fall en stor barriär borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Känns rimligt att man betalar för sig om man vill använda tjänsten. På samma sätt som för alla andra verksamheter…

Då får dom sluta spåra mig mellan planeter om jag är betalande medlem. Sen kan google börja betala varje blogg från ”Pernilla och Isabell” som dom indexerar. Youtubes storhet byggdes på att folk laddade upp sin kreativitet helt gratis, att man nu likställer adblockers som stöld är helt tappat imo.

P.S (yt premium) konto här, anser att alla timmar man sparar varje månad på att slippa reklam är värt det.

Permalänk

Helt rätt av youtube; de som klagar kan starta sin egna tjänst eller byta till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

var är din hjärtsymbol på sweclockers?
av med adblockern innan du börjar kasta sten

SweClockers plockade bort hjärtikonen för ett tag sedan, så man kan köra utan adblocker utan att det syns.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

SweClockers plockade bort hjärtikonen för ett tag sedan, så man kan köra utan adblocker utan att det syns.

insåg det efter att jag skrivit kommentaren när jag såg att ingen hade den, därför jag tog bort den

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

insåg det efter att jag skrivit kommentaren när jag såg att ingen hade den, därför jag tog bort den

Du var snabb, men jag var tydligen snabbare

Vet dock inte riktigt när de tog bort hjärtat, eller varför. Känns ju som att det iallafall borde övertygat ett par personer att avaktivera sin adblocker?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Du var snabb, men jag var tydligen snabbare

https://stargazerrock.com/wp-content/uploads/2020/07/Lucky-Luke-shooting-shadow.jpg

Vet dock inte riktigt när de tog bort hjärtat, eller varför. Känns ju som att det iallafall borde övertygat ett par personer att avaktivera sin adblocker?

Vet att jag körde utan ett tag i alla fall, sen blev det många datorbyten under en period och jag orkade inte vitlista alla gångerna/enheterna
(Vet inte ens hur jag skulle göra det på telefonen som kör dns-adblock)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lite OT men jag blev förvånad när jag gjorde ett test mellan Google och Duckduckgo när jag skulle köpa mtb-utrustning. Google gav mig snabbt alla bra alternativ att köpa från men Duckduckgo var helt värdelöst som missade att hitta många av de bra alternativen. Jag var också i princip tvungen att använda shopping-fliken för att få en vettig överblick, till skillnad från Google som skötte det bra även i den allmänna sökfliken.

Så medan Google definitivt har sina brister, och att man såklart blir spårad (har märkt att det inte är så svårt att lura det dock), så är konkurrensen ibland betydligt sämre även när man använder allmänt hyllade alternativ.

Jag är stämmer dock in med kören i att Premium Lite borde komma tillbaka.

Ja, såklart - annonser är Google ohotad på om det är shopping man är ute efter, det är just det de har jobbat för.

Problemet är om du vill ha något annat, jämför gärna sökresultat med formuleringar där du lägger till "Before:2019" - det är en rejäl skillnad om du får upp annonser eller orelaterat krafs innan och efter.

Jag brukar dela upp beroende på vad jag vill ha (information köra via DDG, shopping, platser etc får Google sköta. Löses enkelt med webbläsarens inbyggda makron där ex "G:" är Google, "D:" är DDG etc

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

På rak arm känner jag inte till många tjänster där man betalar per månad för att slippa reklam i en tjänst, finns några tex Spotify men reklamen där är inte så ofta,
Det vanliga är ju att man betalar för att kunna använda en tjänst typ Netflix.
Största problemet med YouTube är att det är för mycket reklam, var 5 minut ca.

Nåja bästa YouTube kan göra är väl att införa betalvägg för att överhuvudtaget kunna titta på videos.
Sen är priset för att slippa reklam rent ocker, kommer inte hända att jag betalar det priset, inte intresserad av YT music, kan tänka mig en tredjedel ca för reklamfritt och högre bitrate.

I stort sett alla streamingtjänster håller på och införa en bas tjänst med reklam i. Den är inte gratis men betydligt billigare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Såg senast United24 med lite strid i skyttegrav men det är ju också media så antar att vissa är ok ändå.
Antar att andra personliga sitter i skiten, såg hicock45 bekymra sig över YT's regler.

Ja det verkar som att olika regler gäller från kanal till kanal. "Gammelmedia" får visa vad som helst, individer får begränsningar ibland.

En harmlös dietkanal jag kollar på har börjat få varningar om missinformation för flera år gamla videos. Tre varningar och du är körd.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Betalar du för att använda Sweclockers?

Nej, det är väl därför Sweclockers precis som youtube har reklam?
Du betalar för att slippa reklamen. Tjänsten är precis som Sweclockers helt fri att använda med reklam.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Funkar fint för mig igen, igår bugga det lite när man starta en video. Nej, jag kommer aldrig betala för youtube.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

fattar inte varför de inte kan ha reklamen på sidan om, fattar inte varför de så prompt måste ha reklamen integrerad i varje klipp man ska se på, det är bara irriterande och provocerar folk och högst sannolikt så är det just pga detta som folk väljer att ha annonsblockerare, för att slippa se skiten.
lägg annonserna på sidan om, typ som annonserna ligger här på sweclockers, så ska de se att de slipper allt folk med annonsblockerare.

föreställ er att reklamen inte låg på sidan här på sweclockers och att i varje tråd som ni klickar på här, så startas en 5 sekunders reklam film, varje tråd som du klickar på, skulle inte det vara extremt irriterande i längden

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Känns rimligt att man betalar för sig om man vill använda tjänsten. På samma sätt som för alla andra verksamheter…

Känns rimligt att de inför betalvägg isåfall. Men det vågar de inte, för isåfall skulle deras oligopol-liknande ställning kunna utmanas av uppstickare och konkurrenter.

Kommer aldrig låta Google eller någon annan bestämma över hur jag filtrerar min inkommande trafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hembrygd:

Ja det verkar som att olika regler gäller från kanal till kanal. "Gammelmedia" får visa vad som helst, individer får begränsningar ibland.

En harmlös dietkanal jag kollar på har börjat få varningar om missinformation för flera år gamla videos. Tre varningar och du är körd.

Sjukt egentligen, oftast är det inte ens brott mot regler eller konstigt.
Synd att Google/YT och Meta är så pass stora

Permalänk

Jag är sjukt nöjd med YT premium som jag sagt tidigare. Vi är fem i familjen som använder det riktigt mycket. Linjär-TV är i princip oanvänt så om vi tar bort det så kostar det mindre per månad.

Musiken hade jag dock gärna sluppit. Helt onödigt tillägg.

En fråga, varför skulle reklamen försvinna för att man använder en nerladdare? Jag tror knappast att det är en ny dataström för reklam utan precis samma. Man kan skippa reklamen lokalt men den kommer nog med ner.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att varje gång detta ämne med Youtube och reklam att det alltid är en himla debatt om det. Att många är missnöjda, att det är för dyrt och att inte betala en krona osv. Börjar rent ut sagt bli enormt tröttsamt varje gång detta kommer på tal.

Antingen betalar man för tjänsten, oavsett priset och dess innehåll, för det är det som erbjuds.
Vare sig de samlar information och tjänar pengar på oss eller ej, det är bara så världen fungerar idag.
De är fortfarande och kommer att fortsätta vara ett av världens största företag.

Antingen betalar man för tjänsten om man vill använda den och slippa reklam, eller så gör man inte det.
Att sitta och gnälla över detta på ett forum kommer inte att ändra någonting hos Google/Youtube för det.

Det är ungefär som att gnälla på vår regering gör fel osv osv... men vad har det för betydelse och påverkan? Ingenting.

Många kommer att vara emot mig om detta och det är helt okej det också. Men som Asken12345 ovan påpekat är mycket nöjd med tjänsten, även om man skulle vilja skräddarsy den en aning. Jag är i samma båt, men betalar för det är det som erbjuds och jag nyttjar Youtube dagligen.

Men gör något annat än att sitta på ett forum och gnälla över en tjänst. Gör någon aktivitet, umgås med familjen eller liknande för dem 120 kr annars istället...

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av YT Music så kommer aldrig betala nårra sånna fantasi summor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blockerar du reklam på Sweclockers?

Nej för den är inte i närheten av att va lika störande som på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har tänkt i samma banor, men jag tror att det faller på att alla YTs annonser är personanpassade. Det går ju inte att förrendera alla videor med alla annonser. Antalet kombinationer blir ju astronomiska.

Beror på hur man gör det, antingen ett begränsat antal och ’bästa matchning’ av de alternativ som finns, eller låta sista noden du ansluter mot koppla ihop dem, egentligen är det ju bara bilddata och byta till videons keyframe när reklamen är över

Känns som att Twitch och liknande streaming gör liknande ganska ofta. Enda skillnaden blir att noden man pratar med måste ha både annonsen och videon, eller så streamat noden själv data från andra noder (en för annonsdata och en för video)

Skulle man sätta ett team it-folk på detta hade de haft en prototyp på några veckor tror jag

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Youtubes storhet byggdes på att folk laddade upp sin kreativitet helt gratis, att man nu likställer adblockers som stöld är helt tappat imo.

Ja, det är gratis att ladda upp och helt gratis distributionskanal. Om någon ska betala är det den som laddar upp. Då skulle man kunna klaga på att Google tvingar användaren se reklam och kreatören får själv se till att dra in sina slantar.

Det man betalar för YT Premium är inte bara innehållet utan även bandbredd och lagring. Reklamen ersätter den intäkten för de som inte vill ha Premium. Klart att de ser till att begränsa tittare som åderlåter deras tjänst och blockerar reklam.

Permalänk
Medlem

Har inget emot det som betalanda kund, mer värt än någon annan streamingtjänst fast man inte ser AAA filmer på den.

Man får mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

hoppas det kommer fler konkurrenter snart som är vettiga

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Dawelio:

Det är intressant att varje gång detta ämne med Youtube och reklam att det alltid är en himla debatt om det. Att många är missnöjda, att det är för dyrt och att inte betala en krona osv. Börjar rent ut sagt bli enormt tröttsamt varje gång detta kommer på tal.

Antingen betalar man för tjänsten, oavsett priset och dess innehåll, för det är det som erbjuds.
Vare sig de samlar information och tjänar pengar på oss eller ej, det är bara så världen fungerar idag.
De är fortfarande och kommer att fortsätta vara ett av världens största företag.

Antingen betalar man för tjänsten om man vill använda den och slippa reklam, eller så gör man inte det.
Att sitta och gnälla över detta på ett forum kommer inte att ändra någonting hos Google/Youtube för det.

Det är ungefär som att gnälla på vår regering gör fel osv osv... men vad har det för betydelse och påverkan? Ingenting.

Många kommer att vara emot mig om detta och det är helt okej det också. Men som Asken12345 ovan påpekat är mycket nöjd med tjänsten, även om man skulle vilja skräddarsy den en aning. Jag är i samma båt, men betalar för det är det som erbjuds och jag nyttjar Youtube dagligen.

Men gör något annat än att sitta på ett forum och gnälla över en tjänst. Gör någon aktivitet, umgås med familjen eller liknande för dem 120 kr annars istället...

Du glömmer det 3e alternativet att använda adblock, det är inte antingen eller i nuläget så vi som gör det vill såklart säga vad vi tycker om googles försökt att stoppa det eller tips om hur man går runt det. Om du tycker det är så tröttsamt att läsa om det föreslår jag att du gör något annat än att sitta på ett forum och gnälla över det. Gör något aktivt, umgås med familjen eller liknande, jag tänkte säga för 120 kronor med dom är ju slut i ditt fall....

Permalänk
Medlem

YouTube har blivit alltmer problematiskt när det gäller annonser, och det är irriterande. De tar alldeles för mycket betalt för Premium, 119 kronor i månaden, vilket är orimligt. De flesta YouTubers bara håller låda utan att bidra med något av värde, och när man försöker titta på en video med reklam är det så överdrivet mycket att det är omöjligt att titta på den. Att betala för YouTube Premium för att slippa reklamen är att bli tvingad till en lösning på ett problem som de själva skapat, det tänker inte jag ställa upp på.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt betalat ännu mer för youtube premium.

Gillar starkt den högre bildkvaliteten och fps/ ljudkvalitet man får samt reklamen man slipper.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Jag fattar inte varför dessa trådar alltid fylls med en massa flum.

Youtube har själva valt att man ska kunna ta del av tjänsten helt gratis och utan reklam, och detta utan att man bryter mot någon lag.
Att man som användare då gör detta kan ju knappast vara ett problem, för hade det varit det hade de satt en betalspärr på sidan eller gjort det omöjligt att undgå reklamen, men nu har de själva valt att ej göra detta.

Fördelen med en betalspärr skulle antagligen vara ett de flesta meningslösa och direkt falska klipp hade försvunnit, vilket skulle leda till färre spenderade minuter på skitsidan Youtube, men det hade de ju så klart förlorat på. De har inga problem med att tjäna pengar på desinformation och pseudovetenskap.

Vissa inlägg verkar antyda att man har någon slags skyldighet att ta del av reklam, men så är det inte, men självklart vill Youtube och Google att vi ska ledas att tro detta.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag tiden då man fick betala för TV-kanaler OCH få reklam på köpet! Det var tider det..

Permalänk
Medlem

Fast även när man har Youtube Premium så avbryts klippen för att youtubern ska göra reklam för Youtube Premium. Bedrägligt förfarande som borde vara olagligt.