Permalänk
Medlem

Bra tråd. Jag gjorde lite research på grund av att jag var så missnöjd med SEB-appen. De har bra service och support för övrigt men jag tycker ändå detta är viktigt.

Deras app låg tidigare i framkant, men jag antar att dom gjort sig av med utvecklarna för appen är densamma som för 5 år sedan.

Men jag lämnade dem precis nyligen på grund av att deras backend ligger nere så ofta att man inte ens kan se sina konton. Efter att ha spammat refresh-knappen så kan man oftast få upp saldo. Gissar att det är något lastbalanseringsproblem de lider av. Antagligen har dom inte byggt en backend som klarar av deras belastning. Men det har varit så här i över ett år så det är inget temporärt problem. Det går ju bara titta på betygen på Google play store.

Bytte istället till Nordea. Tycker den verkar vara lite bättre men framför allt så fungerar all backend, som ändå är det viktigaste.

Sammanfattning av betyg på google play store

1. Nordea: ⭐⭐⭐⭐½ (4.4) av 107k reviews

2. Danske Bank: ⭐⭐⭐⭐ (4.0) av 1.7k reviews

3. SBAB: ⭐⭐⭐⭐ (3.9) av 7.5k reviews

4. Norwegian Bank: ⭐⭐⭐⭐ (3.9) av 3.3k reviews

5. Swedbank: ⭐⭐⭐⭐ (3.8) av 30k reviews

6. Handelsbanken: ⭐⭐⭐ (3.2) av 10k reviews

7. SEB: ⭐⭐½ (2.9) av 13k reviews

8. Länsförsäkringar: ⭐⭐ (2.4) av 4k reviews

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringars app funkar bra för simpla bankärenden typ föra över pengar och betala räkningar, men för värdepappershandel är den hopplöst dålig.

Permalänk
Medlem

Tycker Swedbank och Sparbankernas app fungerar bra. Men inte provat de andra. Dock helt värdelöst att hålla koll på fonderna där. De gör om de sidorna regelbundet och det blir aldrig bra. Ibland lite bättre, ibland lite sämre och rörigt när de ändras.

Permalänk
Medlem

Tycker swedbanks app har blivit för mycket på sistonde, svår att hitta bankID och swish inställningar.
Men att kolla saldo går snabbt.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd då bank-app är något som man använder ofta och regelbundet. Logga in på webben för att göra bankärenden har inte jag gjort på flera år..

Länsförsäkringar har en riktigt bra startsida om man förstår att man kan lägga till det man vill ha där. Det går alltså att ändra den och lägga till det konton man vill se när man loggat in.

Nordea har massor av funktionalitet men appen är svår att hitta i och förstå.

Swedbank känns som en webbsida. Gammal å grå.

Avanza har massor av bra funktioner runt sparande men svår att hitta i och buggar ofta.

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem

har haft icabankens app så¨länge man kan ha haft den? typ 15 år?

är ganska lik sen början , väldigt avskalad och funkar perfekt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leahan:

Länsförsäkringar har en riktigt bra startsida om man förstår att man kan lägga till det man vill ha där. Det går alltså att ändra den och lägga till det konton man vill se när man loggat in.

Tänkte just skriva detta om Länsförsäkringar. Appen fyller sin funktion för mina behov.
För mig är appen bara ett komplement till deras "riktiga" bank sida.
Ur säkerhetssynpunkt kanske det också är bättre med mindre?

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem

Handelsbankens app är riktad mot pensionärer som inte kan hantera scammers. Med stora begränsningar på vilka summor man kan skicka. Det tar tex två hela dagar att tillfälligt höja beloppsgräns i swish via appen. Det vore ju en sak om man kunde välja bort dessa begränsningar men det kan man inte.

Permalänk
Avstängd

Är kund hos Länsförsäkringar och jag kan väl inte klaga på deras app.

Permalänk

Uppenbarligen är jag den enda här inne som använder Skandiabanken, och jag gör det bara för att jag jobbade på Skandia för hundra år sedan, det var fördelaktigt då.
Helt ok app, har iofs aldrig provat nån annan.

Det är dock störande att vissa funktioner fortfarande kräver web-portalen. Det har blivit bättre på den fronten, men det är fortfarande någon jäkla grej som kräver att man loggar in där. Inget man använder ofta, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag bor i japan och har Prestia appen. Kan bara säga att alla svenska bankappar är 5/5 i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har aldrig varit nere för mig under dom 5 åren jag haft den banken

Jag håller med här, förstår inte riktigt klagomålen på LFs app. Tycker att den är riktigt bra och med hög tillgänglighet.

Nu bytte jag till LF för att de var en av få som hade app till Windows Phone så det var ju några år sedan men då var i varje fall LF hästlängder före Swedbank som jag bytte från. 🤣

Permalänk

Skandia, deras app har alltid varit bra och är fortfarande bra, men det börjar likna Microsoft mer och mer, de gör ändringar för ändringarnas skull.
Exempelvis har de gjort det lite annorlunda hur man ändrar datum på en räkning så man behöver scrolla mer och klicka mer, och själva förfarandet är inte lika intuitivt som tidigare då det var både enklare och tydligare.

De har även ändrat hur transaktionsbeloppen visas. De visar bara decimaler om decimalen har ett värde, ,00 visas ej men ,50 visas, detta blir svårare att läsa när man skrollar genom transaktionerna.

Men annars är det en bra app.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha någon bankapp, bankärenden sköter jag hemma i lugn och ro eller på banken.
Det är alltid bättre att fundera tills man kommer hem så att man gör rätt beslut, tål det inte att tänkas på tills dess, så är det ett dåligt val.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vill inte ha någon bankapp, bankärenden sköter jag hemma i lugn och ro eller på banken.
Det är alltid bättre att fundera tills man kommer hem så att man gör rätt beslut, tål det inte att tänkas på tills dess, så är det ett dåligt val.

Fyi - bankappar fungerar hemma också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Majoriteten sköter nog bara att betala räkningar och då är det ju inte så mycket att tänka på förvisso. Men investeringar håller jag med om. Skönt att kunna läsa på om fonder och liknande i ett större format än att skumma på mobilen.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har sällan mer än en tusenlapp på kortet utifall jag blir skimmad, då är appen bra för att snabbt kunna föra över mer vid behov. Det handlar inte alltid om att man är impulsiv, utan riskminimering i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Kör Skandia som har en bra app, det absolut mesta går att göra där men vissa saker är lite bökiga ställt mot internetbanken, som att sätta upp automatiska köp av fonder.

Skandia har överlag hängt med bra i digitaliseringen så får säga att jag är nöjd. Körde ICA innan och även om de var tidiga med mycket som "blipp" och BankID så var upplevelsen att de alltid gjorde minsta möjliga och hade en rätt instabil bank upplevelse och på något sätt lyckades vara gammalmodiga trots allt nytt (främst avseende formspråk/UI).

Permalänk
Medlem

Tycker SEBs app fungerar bra för de ändamål jag använder en för, dvs scanna eventuella pappersfakturor som dyker upp, samt flytta pengar mellan mina egna konton och kolla saldo.

Använder Avanza för all värdepappershantering, då SEB är helt värdelösa på det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Jag håller med här, förstår inte riktigt klagomålen på LFs app. Tycker att den är riktigt bra och med hög tillgänglighet.

Nu bytte jag till LF för att de var en av få som hade app till Windows Phone så det var ju några år sedan men då var i varje fall LF hästlängder före Swedbank som jag bytte från. 🤣

Jag har varit kund i ca 4 år och har minst varit med om minst 5 outages i appen. Även deras interna system strular ibland. Förra veckan behövde jag kontakta kundtjänst ang ett försäkringsärende. Skulle få ett mejl och kundtjänst fick skicka 3 gånger för att det skulle gå ut ordentligt till mig.

Men jag saknar mörkt tema, blir förblindad av appen ibland. 🥴

Skrivet av dblade:

Bra tråd. Jag gjorde lite research på grund av att jag var så missnöjd med SEB-appen. De har bra service och support för övrigt men jag tycker ändå detta är viktigt.

Deras app låg tidigare i framkant, men jag antar att dom gjort sig av med utvecklarna för appen är densamma som för 5 år sedan.

Men jag lämnade dem precis nyligen på grund av att deras backend ligger nere så ofta att man inte ens kan se sina konton. Efter att ha spammat refresh-knappen så kan man oftast få upp saldo. Gissar att det är något lastbalanseringsproblem de lider av. Antagligen har dom inte byggt en backend som klarar av deras belastning. Men det har varit så här i över ett år så det är inget temporärt problem. Det går ju bara titta på betygen på Google play store.

Bytte istället till Nordea. Tycker den verkar vara lite bättre men framför allt så fungerar all backend, som ändå är det viktigaste.

Kul att LF har sämst betyg. 🤑

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Verkar bekräfta vad jag upplevt.

Notiserna i appen har aldrig funkat för mig heller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har varit kund i ca 4 år och har minst varit med om minst 5 outages i appen. Även deras interna system strular ibland. Förra veckan behövde jag kontakta kundtjänst ang ett försäkringsärende. Skulle få ett mejl och kundtjänst fick skicka 3 gånger för att det skulle gå ut ordentligt till mig.

Men jag saknar mörkt tema, blir förblindad av appen ibland. 🥴

Kul att LF har sämst betyg. 🤑

Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Verkar bekräfta vad jag upplevt.

Notiserna i appen har aldrig funkat för mig heller.

Jag har haft LF i nu 4.5 år och jag har inte haft några problem vare sig mobilappen, kort eller hemsidan. Nu använder jag inte hemsidan eller appen så mycket, men de gånger jag gör det har jag inte haft något problem vad jag kan minnas under alla åren. Man hör också mer från folk med problem än folk utan problem. Notiser har jag inte slagit på i appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fyi - bankappar fungerar hemma också.

Jo, det är klart, men hemma har jag en större skärm och ett tangentbord, så att man inte trycker fel eller ser fel lika lätt.
Mobilen är plan B om som i helgen (Tele2 låg nere lör 22:00-sön 12:00) internet får vajsing på linan.

Skrivet av Frekeb:

Jag har sällan mer än en tusenlapp på kortet utifall jag blir skimmad, då är appen bra för att snabbt kunna föra över mer vid behov. Det handlar inte alltid om att man är impulsiv, utan riskminimering i mitt fall.

Jag skulle hellre bara ha en tusenlapp i appen, så kan jag lämna kortet hemma.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Alla bankappar där funktionaliteten skiljer sig mellan app och hemsida är dåliga. Jag tror inte det finns någon bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har haft Danske och SEB tidigare.
SEB har en suverän app medans Danske inte ens kan integrera interna kreditkortsfakturor. Totalt katastrof.
Nordea duger, är nöjd.

Permalänk
Medlem

Bytte från SEB till Danske bank för många år sen pga ränta. Får ångest varje gång jag ska utföra betalning i Danske bank app. Mkt Omständigt och kräver klick klick klick och leg via BankID bara för ändra ett betaldatum i en efaktura. Sen måste man göra det samma sak för varenda en... Webbsidan är ännu sämre än appen.
SEB är en dröm i jämförelse. Provat Skandia, det saknar funktioner i appen och då måste man logga in i webbsidan istället, osmidigt.
Kommer gå tillbaka till SEB när bindningstiden på lånet gått ut.

Permalänk
Medlem

Tycker Handelsbanken har en hyfsat bra app. Det ska inte heller vara så lätt åtkomligt, betänk att man blir utsatt för utpressning någonstans ute på gatan.

Man får ta helheten i beaktande och inte bara i vilken utsträckning man kan utföra sina ärenden i appen. Det är inte ofta man hör att det är tekniskt strul hos SHB som det är hos de andra bankerna.

Permalänk
Medlem

Avanza: Väldigt bra app för det den är tänkt för, fondhandel
Swedbank: Bättre än förmodat av en gammelbank, en del nyttiga saker men sämst i denna samling och usel på fondhandel
Lysa: Föredömligt simpel och informativ. Bäst av samtliga jag provat
Skandia: Bra för lönekonto, relativt enkel
N24: Riktigt bra men skulle behöva en del förenklingar av t ex virtuella kort
Bank Norwegian: simpelt UI men starkt begränsad funktionalitet. Hoppas ägarebytet genererar förändringar
SBAB: Riktigt bra

Permalänk
Medlem

SBAB - Har bara bolån där, gör jobbet för det. 5/10.

Länsförsäkringar - Vardagsekonomi utan värdepappershandel. Fungerar bra, men värdepappershandel är den kass för. 7/10.

Avanza - ISK, KF och ett PF (gammalt spar). Fungerar kalas för allt. Otroligt användarvänlig. Ett par designsaker som stör som fan. 9/10

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.