Vi som har Samsung Flip 5, 6 vad tycker du? Vad gick du ifrån?

Permalänk
Medlem

ni kanske inte läst nyheterna: osnews, thom holwerda
Men köp inte samsung så länge de håller på med sån här skit.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mäh, jag har inte haft telefonen min påslagen eller laddad sedan i aprill.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Testade kompisens nya Flip och den är riktigt schysst.
Gillar att man kan fixa det mesta från den lilla skärmen.
Är själv för djupt i iOS-träsket (och nöjd med det just nu) för att byta men gillar utvecklingen av böjbara mobiler!
Hoppas den säljer bra för Samsung så dom fortsätter på det spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Använder alla typer av chatprgram, WeChat,

Aldrig sett/hört någon som använder WeChat utanför Kina. Har du familj eller vänner där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fick hem min Samsung Flip 6 i måndags och haft den en vecka nu. Köpte den med Comviq så jag får med ett par Buds 3 pro och ett fodral, men det tar över 30 dagar att få hem.

Jag beställde skärmskydd och fodral från Amazon men det kommer på måndag så just nu kör jag den naken.

Jag gick ifrån en Samsung S22 ultra och jag tänkte att jag kommer sakna den stora skärmen och den roliga kameran men nu känner jag tvärt om, hur kunde jag ens vilja ha sådan stor telefon?

Jag gör allt ifrån den lilla skärmen
Använder bankID
Använder Revolut
Använder Maps
Använder Swish
Använder Swedbank
Använder alla typer av chatprgram, WeChat, Messenger, SmS
Använder kameran

Allt förutom webbläsaren,

Nu mina + Och -

Plus
+ Mindre skärmtid
+ Tar ingen plats i fickan
+ Lätt 1,5 dagars batteritid när man bara använder lilla skärmen
+ Går använda härliga egna filmklipp på lilla skärmens som bakgrundsbild
+ Vecket i mitten är väldigt lite! Syns knappt längre. Jag fick låna en Flip3 när min s22 var på reperation. Vecket gjorde mig tokig.
+ Gör allt som en vanlig telefon

Minus
- Går inte använda Google assistancen på lilla skärmen, samsung vill att man ska använda Bixby men Bixby är riktigt dålig för folk utanför usa, dels så kan den inte svenska och ska man köra bil och fråga "Show me the way to Göteborg" Så blir det ofta något med "Here is the best way to Vancover" Samt att den inte fattar enkla saker som fråga tid, datum, osv osv.

- Det går inte ändra snabbknappar i dropdown menyn! Det är satta som "Wifi, mute, bluetooth, airplane, ficklampa, mobildata, screenrecord och rotation" Jag vill verkligen kunna starta Mobil Hotspot utan att behöva öppna telefon. Men det går inte ändra denna menyn! Hoppas verkligen de löser detta problem i nästa oneUI

- Detta är ett minus i min personliga förmåga! Samsung skröt om starkare skärmyta så jag blev lite besviken när jag såg JerryrigEverything visade att inneskärmen repas lika lätt som Flip 1,2,3,4,5.

Vad tycker ni?

Har beställt en som troligen kommer idag

Går från en S23 Ultra.

Vissa skulle nog skrika rakt ut att jag byter ner mig rejält men jag tycker det är kul att prova nytt.

Är det något du saknar från din tidigare telefon?

Hur fungerar fingeravtryck?

Jag använder den till mycket, låsa upp lösenordshanteraren,bankid och såklart för att låsa upp telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av likor:

Har beställt en som troligen kommer idag

Går från en S23 Ultra.

Vissa skulle nog skrika rakt ut att jag byter ner mig rejält men jag tycker det är kul att prova nytt.

Är det något du saknar från din tidigare telefon?

Hur fungerar fingeravtryck?

Jag använder den till mycket, låsa upp lösenordshanteraren,bankid och såklart för att låsa upp telefon.

Jag använde aldrig fingeravtryck på min S22 ultra, för jag tyckte den satt dåligt. Nu använder jag den hela tiden för bankID, öppnatelefon osv och den felar aldrig för mig.

Saknar "ibland" zoomen på S22 ultran, men vanliga bilder blir sjukt bra ändå på flip6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Aldrig sett/hört någon som använder WeChat utanför Kina. Har du familj eller vänner där?

Min fru är från kina och hon vägrar använda Sms/messenger Sen har jag hennes mamma med på WeChat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är synd att det är bloatSamsung som skall stoppa näsan i allt. Jag funderar på Motorolas flippare istället, den är snyggare också.

Tänkte gå på den med, men vet att telefoner som inte är Google eller Samsung får vänta i evigheter för nya "android" Android 15 är väll runt hörnet och Samsung brukar släppa de direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tänkte gå på den med, men vet att telefoner som inte är Google eller Samsung får vänta i evigheter för nya "android" Android 15 är väll runt hörnet och Samsung brukar släppa de direkt.

Samsung? Samsung har i princip alltid tagit flera månader innan de släppt den nya Android versionen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag använde aldrig fingeravtryck på min S22 ultra, för jag tyckte den satt dåligt. Nu använder jag den hela tiden för bankID, öppnatelefon osv och den felar aldrig för mig.

Saknar "ibland" zoomen på S22 ultran, men vanliga bilder blir sjukt bra ändå på flip6.

Jag använde min mycket på s23an men jäklar vad mycket smidigare på flipen

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag tycker inte att ha senaste versionen av Android är så viktigt längre. Jag kan inte säga att jag märkt något speciellt mellan de 3-4 senaste versionerna.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Snusfri

Mrwhosetheboss går igenom både Flip6 och Fold6 och påpekar både för och nackdelar och vad man får för kompromisser jämnfört med text S24 Ultra osv. Riktigt intressant video faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade det inte varit för OneUI så hade jag haft en Fold6.

Inget tvingar dej att använda OneUI. Bara att installera valfri launcher från play store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tycker inte att ha senaste versionen av Android är så viktigt längre. Jag kan inte säga att jag märkt något speciellt mellan de 3-4 senaste versionerna.

Håller med. Om man ringer/surfar/kör appar så känns det inte superviktigt med att ha det allra senaste OSet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av THB:

Mrwhosetheboss går igenom både Flip6 och Fold6 och påpekar både för och nackdelar och vad man får för kompromisser jämnfört med text S24 Ultra osv. Riktigt intressant video faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=5t1okmz8Pyw

Håller med mig. Allt han tar upp störde jag mig på med min Fold 3, verkar ju tyvärr inte ha blivit mycket bättre. Väntar tills de fixat det mesta och ffa fixat en vettig aspect ratio på den yttre skärmen (och inre skärmen med för den delen).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har skickat in min Flip6 på Service efter 3 månader
Den gjorde klickljud hela tiden när man öppnade telefonen. Sen tappade den samtal hela tiden.

Samsung håller på med den just nu, de har bekräftat att de ska byta ut delar i telefonen. Lite tråkigt efter 3 månader bara.

https://www.tiktok.com/@austintechtips/video/7406756240392473...

Exakt så fast det blev bara högre och högre ljud med tiden. Började efter cirka 2 månader

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna skaffa en Pixel Flip då jag gillar hur liten telefonen blir utan att offra en normalstor skärm. Ogillar dock Samsung. Trist också att Flip saknar DeX. Kamerorna verkar däremot ha fått ett uppsving i Flip6. Hoppas Google satsar mer på desktop mode då de har öppnat upp för det i de två senaste generationerna av Pixel.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har skickat in min Flip6 på Service efter 3 månader
Den gjorde klickljud hela tiden när man öppnade telefonen. Sen tappade den samtal hela tiden.

Samsung håller på med den just nu, de har bekräftat att de ska byta ut delar i telefonen. Lite tråkigt efter 3 månader bara.

https://www.tiktok.com/@austintechtips/video/7406756240392473...

Exakt så fast det blev bara högre och högre ljud med tiden. Började efter cirka 2 månader

Har du fått tillbaka den än? Väldigt sugen på Flip men tvekar, både på Samsung/OneUI och hur tålig den är. Inte hört om mycket problem tidigare förutom att innerskärmen är mer känslig då. Har du nån extra försäkring på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Har du fått tillbaka den än? Väldigt sugen på Flip men tvekar, både på Samsung/OneUI och hur tålig den är. Inte hört om mycket problem tidigare förutom att innerskärmen är mer känslig då. Har du nån extra försäkring på den?

Den gick på garanti då den bara är 3 månader, den har fortfarande status " Väntar på reservedelar "

Skickade in den 8e Oktober. Efter 2 dagar fick jag status "VI har skickat vidare din produkt till en Samsung Auktoriserad verkstad"

Så just nu sitter jag på en batterikrävande Samsung S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Den gick på garanti då den bara är 3 månader, den har fortfarande status " Väntar på reservedelar "

Skickade in den 8e Oktober. Efter 2 dagar fick jag status "VI har skickat vidare din produkt till en Samsung Auktoriserad verkstad"

Så just nu sitter jag på en batterikrävande Samsung S10

Jo, förstod det gick på garantin, men har du tecknat nån extra försäkring? Eller drulleförsäkring täcker lika bra?

Har du fått S10 på lån eller hade du den själv som reserv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Jo, förstod det gick på garantin, men har du tecknat nån extra försäkring? Eller drulleförsäkring täcker lika bra?

Har du fått S10 på lån eller hade du den själv som reserv?

Nej, inte köpt till någon extra försäkring, Min drulle på Folksam skulle täcka ifall telefonen försvinner eller helt blir paj.
Men detta var en defekt Flip6a så den står Comviq för.

S10 har jag lånat av en kompis som hade lite telefoner i reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nej, inte köpt till någon extra försäkring, Min drulle på Folksam skulle täcka ifall telefonen försvinner eller helt blir paj.
Men detta var en defekt Flip6a så den står Comviq för.

S10 har jag lånat av en kompis som hade lite telefoner i reserv.

Känns som extra försäkring är lite meningslöst om man har drulle.

En fråga då det var många år sedan jag hade en Samsung, bara haft en tidigare typ. Kommer de fortfarande med förinstallerade appar såsom Facebook? Om ja, går dessa att avinstallera eller bara inaktivera? Hur är det med YouTube? Går det att avinstallera eller åtminstone inaktivera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

En fråga då det var många år sedan jag hade en Samsung, bara haft en tidigare typ. Kommer de fortfarande med förinstallerade appar såsom Facebook? Om ja, går dessa att avinstallera eller bara inaktivera? Hur är det med YouTube? Går det att avinstallera eller åtminstone inaktivera?

Ja facebook och youtube bla fanns förinstallerade yt går att inaktivera ovh facebook kan man avinstallera om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Ja facebook och sociala medier går tabort, men vet inte hur det är med Youtube.

Men inaktivera går göra på nästan alla appar förutom viktiga appar. Chrome går nog bara inaktivera.

Lite osäker.

Fick hem min telefon i fredags, men blev erbjuden att köpa en S24 ultra billigt så jag ska försöka sälja denna nu för cirka 7000 kr, Samsung bytte ut hela skärmen. Är som ny nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ja facebook och sociala medier går tabort, men vet inte hur det är med Youtube.

Men inaktivera går göra på nästan alla appar förutom viktiga appar. Chrome går nog bara inaktivera.

Lite osäker.

Fick hem min telefon i fredags, men blev erbjuden att köpa en S24 ultra billigt så jag ska försöka sälja denna nu för cirka 7000 kr, Samsung bytte ut hela skärmen. Är som ny nu.

Så du tycker en traditionell formfaktor är bättre än en vikbar ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Så du tycker en traditionell formfaktor är bättre än en vikbar ändå?

Både och, haft S22 ultra sen release, sen gick jag till flip6. Är för van med stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Både och, haft S22 ultra sen release, sen gick jag till flip6. Är för van med stor skärm.

Har de inte typ lika stora skärmar? 6.7 respektive 6.8? Däremot är det väl lite olika format. Antar S24U är standardformat medan Flip6 är mer avlång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Har de inte typ lika stora skärmar? 6.7 respektive 6.8? Däremot är det väl lite olika format. Antar S24U är standardformat medan Flip6 är mer avlång.

Flip6 är väldigt avlång ja

men fick ett sådant bra erbjudande av en jobbarkompis som ångrar sitt s24u köp. Så medans min var på verkstaden så blev det ett impuls "ja"

Och S24u skärm är betydligt bättre i ljusa miljöer och med att återge färger. Sen är ju kameran bättre i Ultra modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Flip6 är väldigt avlång ja

men fick ett sådant bra erbjudande av en jobbarkompis som ångrar sitt s24u köp. Så medans min var på verkstaden så blev det ett impuls "ja"

Och S24u skärm är betydligt bättre i ljusa miljöer och med att återge färger. Sen är ju kameran bättre i Ultra modellen.

Okej, så det kändes viktigare än kompaktheten med Flip helt enkelt. En släkting har Flip5 och jag tycker den ser jättecool ut (även pillat på den i affären) men jag ogillar tyvärr Samsung. Tänker att man inte bryr sig om bästa kameran när man köper en Flip men nya Flip6 ska ha fått en bra kamerauppgradering mot Flip5 i varje fall. Själv aldrig haft stora telefoner så för mig är Samsung akilleshälen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Okej, så det kändes viktigare än kompaktheten med Flip helt enkelt. En släkting har Flip5 och jag tycker den ser jättecool ut (även pillat på den i affären) men jag ogillar tyvärr Samsung. Tänker att man inte bryr sig om bästa kameran när man köper en Flip men nya Flip6 ska ha fått en bra kamerauppgradering mot Flip5 i varje fall. Själv aldrig haft stora telefoner så för mig är Samsung akilleshälen.

Flip6 har samma kameramodul som Samsung S24. Riktigt bra grejer!

Det bästa med Flip6an har varit att man inte behöver vika upp den för att göra enkla saker som att ändra pod/musik, ställa in alarm. Finns massa man kan göra med den stängd.

Sämsta med Flip1,2,3,4,5,6 är plastskärmen innuti, den är glansig och den känns väldigt ömtålig så man är lite rädd att repa den.