AMD lovar lägre latens med ny bildinterpolering

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar lägre latens med ny bildinterpolering

AMD har släppt en teknisk förhandsversion av Fluid Motion Frames 2, där nyheterna är lägre latens och bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det nämns AI i artikeln, tog en snabb titt i länken till AMD och hittade ingen referens till AI mer än denna "Baldur's Gate 3 may experience an app crash on AMD Ryzen™ AI 300 Series Processors".

Så jag antar att det gäller mjukvaru AI enbart, men var kommer den informationen ifrån?

Ändå gott att dom förbättrar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Snyggt att det är på deras drivrutin nivå!

Behöver inte vänta på att utvecklare ska implementera.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det nämns AI i artikeln, tog en snabb titt i länken till AMD och hittade ingen referens till AI mer än denna "Baldur's Gate 3 may experience an app crash on AMD Ryzen™ AI 300 Series Processors".

Så jag antar att det gäller mjukvaru AI enbart, men var kommer den informationen ifrån?

Du klickade ett klick för lite Se länken i artiklen Swec länkar till, texten "Explore the innovations in this driver by reading our blog HERE" som leder vidare: https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fluid-motion-frames-2...

Citat:

In AFMF 2, we have made considerable improvements in frame generation by using AI-optimization to help develop an updated algorithm. At 1440p and greater, the Search Mode “Auto” setting automatically selects “High” mode, which reduces fallback for improved AFMF smoothness. The “Standard” setting is used for 1080p, which is the optimal setting for this resolution. We have also improved the overall image quality in AFMF 2 for a better gaming experience in any Search Mode setting when compared to AFMF 1.

Min tolkning av texten skiljer sig dock från Swecs (eller tja, det är väl lite som man vill kanske) då min tolkning är "Av AI förbättrade algoritmer" snarare än "förbättrade AI-algoritmer". Slängde in en rättelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

"In AFMF 2, we have made considerable improvements in frame generation by using AI-optimization to help develop an updated algorithm."

https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fluid-motion-frames-2...

Vet inte om de menar att de har använt AI själva vid utveckling av algoritmerna?

Edit: @Ibis hann före

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kan uppdateras i de moddar som aktiverar FSR frame generation på Nvidia-kort? Använder en sån mod i CP2077 och fungerar ju suveränt med mitt 3080.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

@Ibis och @Joppis
Man tackar! Missade den första länken, tusan

Ändå rätt luddigt, det jag hittade i texten var detta:

• AI-Optimized Enhancements

• by using AI-optimization to help develop an updated algorithm.

Vilket jag tolkar som att dom använt AI för att ta fram en bättre algoritm, men inte använder sig av AI hårdvara i algoritmen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Anti Lag 2.0 märks verkligen av i CS2, skjuter sjukt mycket stabilare än tidigare, go amd!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Undrar om detta kan uppdateras i de moddar som aktiverar FSR frame generation på Nvidia-kort? Använder en sån mod i CP2077 och fungerar ju suveränt med mitt 3080.

Nej, det verkar inte så. Däremot kan du testa Lossless Scaling. Lite sämre latens men lite bättre bildkvalitet än AFMF2 om jag förstått rätt.

https://store.steampowered.com/app/993090/Lossless_Scaling/

Permalänk
Medlem

Använder detta AI accelerators som finns på RDNA3?

Permalänk
Medlem

Jag testade denna drivrutin under gårdagen och blev imponerad av hur många extra frames som min Ryzen 7 8845HS med interna 780M orkade pumpa ut. De genererade bilderna ser dessutom precis ut som native; inga konstiga defekter. Problemet är ett det endast fungerar utan VSync och den tearing som uppstår med mer än dubbla mängden frames är nog fan ännu värre än utan. Det blir helt horribelt att titta på. Jag har en GSync skärm med stöd för variabel refresh rate som verkar funka tillsammans med Amd Adenalin, men även med den funktionen aktiverad på så blir det lite tearing. Dessutom fungerar inte ULMB med variabel refresh rate på och då blir det ghosting istället.

Jag vet inte om AMD medvetet undviker att få frame generation att fungera med VSync för att de kanske har särskilda skärmar med bättre Freesync tillgängliga som de vill att folk ska köpa. Har aldrig haft en Freesync skärm och vet därför inte hur bra det fungerar gentemot VSync. Men frame generation utan något som ordentligt förhindrar tearing är verkligen inget att hänga i midsommarstången.

Någon med en modern Freesync skärm som kan fylla i?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Warioman:

Använder detta AI accelerators som finns på RDNA3?

Själva funktionen tycks inte använda AI alls, så sannolikt inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Var det detta som "bannades" i Counter-Strike av Valve eftersom det gav fördelar? Eller var det nån annan funktion från AMD?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Var det detta som "bannades" i Counter-Strike av Valve eftersom det gav fördelar? Eller var det nån annan funktion från AMD?

Nej det var denna då den ändrade i dll filer eller något...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det var denna då den ändrade i dll filer eller något...

Nja, det var väl Anti-Lag+ som gjorde det. Kan säkert med fördel användas med AFMF precis som att NVIDIA Reflex är bra med DLSS FG, men det är vad jag vet separata tekniker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Eftersom det är 6000-serien så kanske det kan fungera på Steam Deck, får hoppas på det framöver!

Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Någon med en modern Freesync skärm som kan fylla i?

Använd Radeon Chill i Adrenalin för att begränsa max fps till strax under hälften (eftersom AFMF dubblar) av vad din Gsync-skärm klarar, så bör du slippa tearing. Om jag inte missförstod frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Använd Radeon Chill i Adrenalin för att begränsa max fps till strax under hälften (eftersom AFMF dubblar) av vad din Gsync-skärm klarar, så bör du slippa tearing. Om jag inte missförstod frågan.

Fast då får han ju ökad latens?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, det var väl Anti-Lag+ som gjorde det. Kan säkert med fördel användas med AFMF precis som att NVIDIA Reflex är bra med DLSS FG, men det är vad jag vet separata tekniker.

Sant dock måste väl anti lag vara på för att det är värt att ha på? Precis som FG sätter på reflex automatiskt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast då får han ju ökad latens?

Ja, det är ju en avvägning man får göra, mycket bättre flyt eller något lägre latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Tack, men jag menar alltså även när FPS är under skärmens maximum.

Permalänk
Medlem

Average joe kommer nu tro att latenserna minskar med bildinterpolering påslagen och därmed aktivera detta i CS2. XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Average joe kommer nu tro att latenserna minskar med bildinterpolering påslagen och därmed aktivera detta i CS2. XD

Vid samma slutupplösning så minskar ju latensen i nästan alla spel med detta påslaget om man jämför med native. Latensen är ju ca en bildruta, men du har tre gånger så många

Permalänk
Medlem

Så detta gäller alltså bara specifikt amd-hårdvara? Blir en smula förvirrad. Hade hoppats på bättre implementering av FSR överlag. Vissa spel erbjuder ju enbart detta men tekniken är ju en bra bit ifrån nvidias dito.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vid samma slutupplösning så minskar ju latensen i nästan alla spel med detta påslaget om man jämför med native. Latensen är ju ca en bildruta, men du har tre gånger så många

Nej, nu tänker du nog på FSR eller DLSS? AFMF dubblar som bäst antalet bildrutor. AFMF borde som bäst ha en halv bildrutas fördröjning jämfört med native. Även om det skulle skapas en mellanbildruta helt utan fördröjning så behöver ju bildrutorna visas i jämn takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Nej, nu tänker du nog på FSR eller DLSS? AFMF dubblar som bäst antalet bildrutor. AFMF borde som bäst ha en halv bildrutas fördröjning jämfört med native. Även om det skulle skapas en mellanbildruta helt utan fördröjning så behöver ju bildrutorna visas i jämn takt.

Jag hade fattat det som att detta alltid kördes tillsammans med FSR, annars var mitt svar ute och cyklade helt klart

Det jag menade var att uppskalning och interpolerade bildrutor ger lägre latens än native, inget annat. Interpolering kommer alltid ge mer latens än utan detta

Permalänk
Medlem

12% bättre latens, med bildruteinterpolering, det blir lite som att höja priset från 10Kr till 20Kr och sedan ska man vara glad för att extrapriset nu är 18,80Kr.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade fattat det som att detta alltid kördes tillsammans med FSR, annars var mitt svar ute och cyklade helt klart

Det jag menade var att uppskalning och interpolerade bildrutor ger lägre latens än native, inget annat. Interpolering kommer alltid ge mer latens än utan detta

Precis som FG är väl interpolering enbart ihop med Nvidia reflex /anti lag +.
Medan fsr/dlss är extra klick, dock idiotiskt att köra utan...

Visa signatur