Intel instabila processorer utreds inför grupptalan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

X3D hade auto via bios för hög Vcore som gjorde att soc spänningen vart för hög.
Detta är inget ovanligt att bios har vissa versioner som kör alldeles för hög volt, min 12th gen hade en bios med 1.52V som default så fort man körde cinbench I stock.

En säkring har dem inte I sina cpuer, kanske som en här under citerade mig, så har de ett otp register.
Dock så måste de hänvisa att just den gången du gjorde något så brände du den.

Moderkorten hade bios som brände cpuer, något dom åtgärdade väldigt fort och som AMD hanterade riktigt snyggt i jämförelse med vad Intel gjort med detta (värt att tänka på att detta har varit ett problem länge och ända anledningen dom gick ut med något nu va då media fick reda på det och började rota i vad som händer)

Well skrev är samma effekt av ett otp register, ändrar inte faktum att både Intel och amd utav tvekan ser om man har överclockat en cpu och har förmodligen gjort det i många år..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är någon här på swec drabbad?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720017-intels-kundser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Moderkorten hade bios som brände cpuer, något dom åtgärdade väldigt fort och som AMD hanterade riktigt snyggt i jämförelse med vad Intel gjort med detta (värt att tänka på att detta har varit ett problem länge och ända anledningen dom gick ut med något nu va då media fick reda på det och började rota i vad som händer)

Well skrev är samma effekt av ett otp register, ändrar inte faktum att både Intel och amd utav tvekan ser om man har överclockat en cpu och har förmodligen gjort det i många år..

Jo men gissa X3d överlevde ju den förhöjd spänningen och då måste ha triggar otp register.
Vad händer med dem?

Du kan egentligen aldrig bli nekad retur i Sverige så länge inte cpun är svart som en kolbit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej precis, de kan ju bara spara ett värde men rent teoretiskt skulle ju någon komma på ett sätt att ändra detta värde om de blev känt att de användes.

Vi får se om det händer något efter detta. Lär ju knappast bara vara vi som spekulerar, någon med god insikt kanske läcker något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jo men gissa X3d överlevde ju den förhöjd spänningen och då måste ha triggar otp register.
Vad händer med dem?

Du kan egentligen aldrig bli nekad retur i Sverige så länge inte cpun är svart som en kolbit

Fast detta va ett fel från moderkorten, dvs det är moderkortets garanti som gäller, och i detta fallet så gick amd ut med att dom skulle ersätta döda cpuer även fast dom tekniskt sätt inte behöver göra det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast detta va ett fel från moderkorten, dvs det är moderkortets garanti som gäller, och i detta fallet så gick amd ut med att dom skulle ersätta döda cpuer även fast dom tekniskt sätt inte behöver göra det.

Spelar ingen roll, moderkorts fel eller inte.
De X3d som överlevde den förhöjda spänningen måste ha triggat samma OTP register.

Det är alltid moderkortet som du använder för att OCa.
Om du hävdar att du kört default så måste dem, iaf I svergie, kunna påvisa att du inte gjort det och att din OC är anledningen till att cpun dog.

Vilket är tekniskt omöjligt även med OTP register

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

De X3d som överlevde den förhöjda spänningen måste ha triggat samma OTP register.

Om du hävdar att du kört default så måste dem, iaf I svergie, kunna påvisa att du inte gjort det och att din OC är anledningen till att cpun dog.

@Swedishchef_90

Och många moderkort verkar ju ha skickat ut högre volt med default bios än om man skulle överklocka och sätter manuell volt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om man i praktiken har påverkats då man ändå har överklockat, i standard frekvens tvivlar jag att jag skulle ha haft problem. Men t.ex. shader compilation i UE5 spel så kraschade betydligt fortare än vad som skulle kommit fram via stabilitetstest men standard klock fixade det nog. Förutom det och några krascher pga ostabila överklockningsresultat har jag väl inte märkt något. Skulle va intressant och veta vad för tillfällig hög spänning processorerna kan ha påverkats av i av bug i mikrokoden, jag körde ju i början typ upp till 1.445v vid full last vilket är i det högsta laget, senare har jag nog dragit ner på överklocken en aning. Aldrig lyckats förstöra processorer pga överklock, alltid svårt att säga hur mycket dem har degraderat men brukar va tydlig när jag säljer att de har överklockats i så och såna hastigheter och inte har nån tagit kontakt med mig efter ett par år att dem skulle ha gått sönder så har nog uppfattningen processorer brukar va allmänt tåliga fastän jag har "plågat" vissa dåliga exemplar ganska radikalt förr i tiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Svårt att säga om man i praktiken har påverkats då man ändå har överklockat, i standard frekvens tvivlar jag att jag skulle ha haft problem. Men t.ex. shader compilation i UE5 spel så kraschade betydligt fortare än vad som skulle kommit fram via stabilitetstest men standard klock fixade det nog. Förutom det och några krascher pga ostabila överklockningsresultat har jag väl inte märkt något. Skulle va intressant och veta vad för tillfällig hög spänning processorerna kan ha påverkats av i av bug i mikrokoden, jag körde ju i början typ upp till 1.445v vid full last vilket är i det högsta laget, senare har jag nog dragit ner på överklocken en aning. Aldrig lyckats förstöra processorer pga överklock, alltid svårt att säga hur mycket dem har degraderat men brukar va tydlig när jag säljer att de har överklockats i så och såna hastigheter och inte har nån tagit kontakt med mig efter ett par år att dem skulle ha gått sönder så har nog uppfattningen processorer brukar va allmänt tåliga fastän jag har "plågat" vissa dåliga exemplar ganska radikalt förr i tiden.

Max volt är 1.7V enligt Intel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel Extends Warranty of Boxed 14th & 13th Gen CPUs By Two Years In Light of Instability Issues
https://wccftech.com/intel-extends-warranty-boxed-14th-13th-g...

For users who purchased systems from OEM/System Integrators: Please reach out to your system manufacturer’s support team for further assistance.

For users who purchased a boxed CPU: Please reach out to ~Intel Customer Support~ for further assistance.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Max volt är 1.7V enligt Intel...

Jepp vilket också är lite konstigt högt värde enligt mig jämfört med tidigare generationer, kanske silikonet "tål" den spänningen men undrar nog vilken kylning ska klara av sånt. Kanske upp till ca 1.5v kan köras med något bra custom loop vattenkylning men efter det blir det nog stora problem med temperaturen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Snart dags å köpa Intel, inte riktigt än men ge det några månader 😏

Kanske...

Intels värderingsökning sedan 1998 - 59%
AMDs värderingsökning sedan 1998 - 1272%
Qualcomms värdeökning sedan 1998 - 5073%

Sure. Intel var stora redan då jämte de andra. Det är en viktig del här (inkusive att intel haft utdelningar över tid).
Men marknaden för deras produkter har växt bra mycket sedan 90talet. Intel har inte riktigt lyckats hänga med på värdeutvecklingen för hela marknadssegmentet.

Nog för att de kan vara undervärderade nu eller snart. Men de verkar inte särskilt heta över tid ändå alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jepp vilket också är lite konstigt högt värde enligt mig jämfört med tidigare generationer, kanske silikonet "tål" den spänningen men undrar nog vilken kylning ska klara av sånt. Kanske upp till ca 1.5v kan köras med något bra custom loop vattenkylning men efter det blir det nog stora problem med temperaturen.

Generellt spelar inte volt någon roll för värmen, är ju effekten som spelar roll....

Egentligen kan du ha 10V, så länge den bara drar 100W så blir ju avkylande effekten fortfarande vara 100W.

1.3v med 100W är samma kyleffekt som 10V 100W, även fast ampere skiljer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt spelar inte volt någon roll för värmen, är ju effekten som spelar roll....

Egentligen kan du ha 10V, så länge den bara drar 100W så blir ju avkylande effekten fortfarande vara 100W.

1.3v med 100W är samma kyleffekt som 10V 100W, även fast ampere skiljer...

This. Ta tex ett standard test som R23. Fullt belastat i det testet ligger vcore (vmin) på 1.150 eller mindre på en 13900k/14900k. Men det är också med max effekt på antingen ampere eller total w, beroende på vad man ställt in det till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag undrar om det är pga detta min dator kraschar halvfrekvent när XMP är påslaget. Borde kanske vara ram-minnena men det går väl via processorn vad jag vet?

Jag fick plötsligt samma problem men framförallt att applikationer kraschade. Var tvungen att ladda ned Intels app för att klocka ner antalet cores, sen har det fungerat. Har en 14900K.

Permalänk
Medlem

Well om man hade ett moderkort som va defekt så är det bara spänningen som blev högre, kan gott och väl finnas flera register så som för spänning, frekvens osv vilket gör det fullt möjligt att se om cpun varit överklockad eller inte, samt en som visar om pbo varit aktiverat osv osv..

Så kan man då se för hög spänning men inte pbo aktiverat så är det lugnt, sen om man nu haft ett moderkort där cpun blivit utsatt för den högre spänningen så är det klart som fasen att den tagit skada även om den fungerar som den ska just nu så får man skylla sig själv om man inte tog ut en ny på moderkortets garanti.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ändrar inte faktumet att det finns på alla moderna cpuer, har själv haft bekanta som skickat in på garanti och blivit nekade..

Sen behöver det inte vara specifikt hög spänning som gör att säkringen går utan kan vara så enkelt som att "säkringen" inte är spånningssatt till dess att man aktiverar en specifik funktion eller går över en viss frekvens.

Sen vadå som x3d? Har själv en x3d cpu och kan inte ens öka spänningen på min strix bräda, kan ändast sänka den..
Däremot alla unlock funktioner som kommer aktiverade i moderkort (icke x3d) från början som tekniskt sätt gör att cpun inte har någon garanti kvar vid första uppstart både för Intel och amd är en annan femma.

Ändrar inte faktum att både Intel och AMD har sätt att se om man har överclockat cpun eller inte =p

Vad gavs som skäl till nekad garanti? Är inte precis vanligt att processorer bara självdör, har inte hänt mig eller någon av mina bekanta under tjugo år att bygga våra egna datorer såvitt jag vet, om du har flera bekanta som behövt försöka åberopa garanti på processorer och faktiskt blivit nekade så är det ju rätt stort...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag är en av de drabbade av dålig processor(13900k) hög spänning eller vad Intel/ Asus vill skylla på. Märkte ingenting de första 1.5 åren men nu när den nya uppdateringen kom som skulle stävja detta problem så började mina problem uppdagas.

underclocken som jag hade/undervolt då chippet i sig gick förbannat varmt slutade fungera var tvungen att ge mer och mer volt till chippet. Med Asus "intel default" gick jag från 38k i cinebench r23 till 17k. försökte fixa detta genom att ändra i bios. men var tvungen att sätta asus oc default.

Kontaktade således Intel för att lösa detta. Allt där gick smidigt de frågade vad för prylar jag hade, om jag överclockat något samt vilka problem som uppdagats.

Fick tillbaka en lista med bios inställningar för att köra testet och se om det blir någon direkt skillnad. Lyckades med detta gå från 17k till 18k. Och när jag angav denna informationen till Intel så fick jag beskedet att jag får en ny processor. Lämnade in processorn via Dhl och fick en ny processor 3 dagar senare till dörren.

Nu funkar detta chip som mitt förra gjorde i början så hoppas att de är lösningen. Skönt att få veta att vi nu även har 2 år extra garanti på just dessa Processorer då problemen oftas inte är synliga direkt när man använder processorn i början utan kommer efter en tids användning.

Måste ändå säga att jag är nöjd med hur Intel skötte RMA men känner mig fortfarande inte säker på processorn.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel etc. Dyslektiker.

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well om man hade ett moderkort som va defekt så är det bara spänningen som blev högre, kan gott och väl finnas flera register så som för spänning, frekvens osv vilket gör det fullt möjligt att se om cpun varit överklockad eller inte, samt en som visar om pbo varit aktiverat osv osv..

Så kan man då se för hög spänning men inte pbo aktiverat så är det lugnt, sen om man nu haft ett moderkort där cpun blivit utsatt för den högre spänningen så är det klart som fasen att den tagit skada även om den fungerar som den ska just nu så får man skylla sig själv om man inte tog ut en ny på moderkortets garanti.

Du kan ju aldrig reklamera en vara som fortfarande fungerar? Eller hur tänker du nu....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In a statement for Tom's Hardware, Intel has announced a two-year warranty extension for its 13th and 14th Generation Core processors.

https://www.techpowerup.com/325155/intel-extends-warranty-by-...

Permalänk
Medlem

Du kan ju aldrig reklamera en vara som fortfarande fungerar? Eller hur tänker du nu....

Intel kan ju lösa det som en cashback för uppgradering till 15000-serien. Eftersom det blir en ny sockel så går det nog att förhandla med moderkortstillverkarna om att hoppa på tåget. Med en markant ökad försäljning blir det en win-win, även om det såklart kommer att kosta en slant för Intel.

AMD skulle ju kunna göra något liknande och lösa in 13/14-processorer för att verkligen dra Intel i örat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaakie:

Jag är en av de drabbade av dålig processor(13900k) hög spänning eller vad Intel/ Asus vill skylla på. Märkte ingenting de första 1.5 åren men nu när den nya uppdateringen kom som skulle stävja detta problem så började mina problem uppdagas.

underclocken som jag hade/undervolt då chippet i sig gick förbannat varmt slutade fungera var tvungen att ge mer och mer volt till chippet. Med Asus "intel default" gick jag från 38k i cinebench r23 till 17k. försökte fixa detta genom att ändra i bios. men var tvungen att sätta asus oc default.

Kontaktade således Intel för att lösa detta. Allt där gick smidigt de frågade vad för prylar jag hade, om jag överclockat något samt vilka problem som uppdagats.

Fick tillbaka en lista med bios inställningar för att köra testet och se om det blir någon direkt skillnad. Lyckades med detta gå från 17k till 18k. Och när jag angav denna informationen till Intel så fick jag beskedet att jag får en ny processor. Lämnade in processorn via Dhl och fick en ny processor 3 dagar senare till dörren.

Nu funkar detta chip som mitt förra gjorde i början så hoppas att de är lösningen. Skönt att få veta att vi nu även har 2 år extra garanti på just dessa Processorer då problemen oftas inte är synliga direkt när man använder processorn i början utan kommer efter en tids användning.

Måste ändå säga att jag är nöjd med hur Intel skötte RMA men känner mig fortfarande inte säker på processorn.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel etc. Dyslektiker.

Hade samma problem efter bios/mikrokodsuppdatering med Intel Default.
Var tvungen att aktivera Asus profilen istället, är samma dropdown meny.

AC / DC Loadline är mycket lägre med intel profilen, vilket gör åtminstone för mitt chipp att det inte vill klocka upp sig ordentligt. Så var tvungen att öka AC från 0.4 till 0.5 och dra en undervolt (adaptive) för att få CPUn att uppnå 5ghz på pkärnor och 3.9 på ekärnor. Innan fick jag 9000 poäng i cinebench r23 med pkärnor på 4.8 och ekärnor på runt 1.8ghz och efter ändring av AC och undervolt så gick det tillbaka till 22500. Var även tvungen att ändra DC loadline till 1 istället för Auto (1.1) annars var VID en bra bit bort från vcore.

Fick du en helt ny 13900K eller en refurb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillm:

Det är skönt att det rör på sig och händer något, så att man själv vet hur man ska göra.
Fick själv "out of memory-error" från ingenstans och hade ren tur att jag snubblade över orsaken till detta. Har då sedan oktober försökt att ställa in processorn med alla möjliga knep men lyckas inte. Gäller att följa ärendet för att se hur det blir med eventuell reklamation.

Produkter kan vara felkonstruerade, sånt händer. ICA återkallar dålig mat. Problemet i den här soppan är att Intels förmåga till att tillmötesgå, bry sig om och informera sina kunder har varit otroligt bristfällig. Så pass bristfällig att man knappt kan tro det själv. Har alltid köpt Intel, men hoppas på att få pengarna tillbaka (vilket förmodligen aldrig lär hända) så att jag kan köpa AMD. För mig är det just hur kunden behandlas som gör att jag tappat all förtroende för Intel. Det är skandalöst.

Jag fick plötsligt efter 6 månader samma problem med Out of memory och att zip-filer inte kunde packas upp. Kunde t.ex. inte ens uppdatera nvidia-drivisar. Enda lösningen var att köra Intels program för att dra ner med 2 cores.

Permalänk
Medlem

Intel baseline" can still degrade CPU, even with new microcode, due to AC LL.

The AC load line has been set way, way too high in many BIOS'es and "Intel Baseline" profiles. Values of 0.9 mOhm or even Intel maximum stated value of 1.1 mOhm. This has also been the case before all the BETA BIOS'es with Intel spec profiles showed up. High AC load line value will put your Vcore at 1.5-1.6V and can degrade your CPU in a couple months time. Especially at higher temperatures under load. You need to lower this value until your Vcore is within safe ranges again.

https://www.reddit.com/r/intel/comments/1eebdid/1314th_gen_in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske...

Intels värderingsökning sedan 1998 - 59%
AMDs värderingsökning sedan 1998 - 1272%
Qualcomms värdeökning sedan 1998 - 5073%

Sure. Intel var stora redan då jämte de andra. Det är en viktig del här (inkusive att intel haft utdelningar över tid).
Men marknaden för deras produkter har växt bra mycket sedan 90talet. Intel har inte riktigt lyckats hänga med på värdeutvecklingen för hela marknadssegmentet.

Nog för att de kan vara undervärderade nu eller snart. Men de verkar inte särskilt heta över tid ändå alltså.

Så som jag ser det så borde dom satsa ännu hårdare på IDM2.0 och det finns en potential att deras client produkter kommer att vara sekundär inom en snar framtid. Där ser jag deras utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Intel baseline" can still degrade CPU, even with new microcode, due to AC LL.

The AC load line has been set way, way too high in many BIOS'es and "Intel Baseline" profiles. Values of 0.9 mOhm or even Intel maximum stated value of 1.1 mOhm. This has also been the case before all the BETA BIOS'es with Intel spec profiles showed up. High AC load line value will put your Vcore at 1.5-1.6V and can degrade your CPU in a couple months time. Especially at higher temperatures under load. You need to lower this value until your Vcore is within safe ranges again.

https://www.reddit.com/r/intel/comments/1eebdid/1314th_gen_in...

Är du säker på att detta stämmer? Tydligen så har vissa moderkort alldeles för låg AC load line, ie fysiskt omöjliga sådanna vilket skapar en undervoltning av processorn. En undervoltning är såklart bra om den är stabil men den är inte stock och är inte garanterat stabil. Istället för en låg AC load line skulle man i viss mån kunna undervolta cpun, och sedan få bättre prestanda pga bättre temps och en lägre nivå av degradering pga lägre spänning. Men skulle fortfarande anse att detta är en typ av överklockning. Har du det sämsta exemplaret av en 13900k så kommer den krascha. T.ex. har man 0.0mOhm AC load line så ljuger man, då en sådan är fysiskt omöjlig.

Att Intel har oklara specifikationer eller en bugg i deras mikrokod är deras problem. Om man vill förhindra degradering gissar jag att rätt väg att gå är att antingen sänka max frekvens eller max spänning. Båda kommer dock leda till samma sak. Lägre frekvens och således spänning. Att en full-core workload skulle degradera processorn köper jag endast om spänningen skulle vara extremt hög vilket jag inte sett något exempel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hade samma problem efter bios/mikrokodsuppdatering med Intel Default.
Var tvungen att aktivera Asus profilen istället, är samma dropdown meny.

AC / DC Loadline är mycket lägre med intel profilen, vilket gör åtminstone för mitt chipp att det inte vill klocka upp sig ordentligt. Så var tvungen att öka AC från 0.4 till 0.5 och dra en undervolt (adaptive) för att få CPUn att uppnå 5ghz på pkärnor och 3.9 på ekärnor. Innan fick jag 9000 poäng i cinebench r23 med pkärnor på 4.8 och ekärnor på runt 1.8ghz och efter ändring av AC och undervolt så gick det tillbaka till 22500. Var även tvungen att ändra DC loadline till 1 istället för Auto (1.1) annars var VID en bra bit bort från vcore.

Fick du en helt ny 13900K eller en refurb?

De skickade en helt ny till mig och chansar på att de gör desamma till övriga.

felstavnining
Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Är du säker på att detta stämmer? Tydligen så har vissa moderkort alldeles för låg AC load line, ie fysiskt omöjliga sådanna vilket skapar en undervoltning av processorn. En undervoltning är såklart bra om den är stabil men den är inte stock och är inte garanterat stabil. Istället för en låg AC load line skulle man i viss mån kunna undervolta cpun, och sedan få bättre prestanda pga bättre temps och en lägre nivå av degradering pga lägre spänning. Men skulle fortfarande anse att detta är en typ av överklockning. Har du det sämsta exemplaret av en 13900k så kommer den krascha. T.ex. har man 0.0mOhm AC load line så ljuger man, då en sådan är fysiskt omöjlig.

Att Intel har oklara specifikationer eller en bugg i deras mikrokod är deras problem. Om man vill förhindra degradering gissar jag att rätt väg att gå är att antingen sänka max frekvens eller max spänning. Båda kommer dock leda till samma sak. Lägre frekvens och således spänning. Att en full-core workload skulle degradera processorn köper jag endast om spänningen skulle vara extremt hög vilket jag inte sett något exempel på.

Grejen är att mikrokoden oavsett om du undervoltar, Load Line osv matar för hög spänning som skadar kislet när processorn boostar. Det handlar om millisekunder åt gången. Det är troligtvis inget som en användare eller moderkortstillverkare kan undvika då mikrokod är något som Intel (och AMD) tillhandahåller och inte tillåter att någon ändrar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Grejen är att mikrokoden oavsett om du undervoltar, Load Line osv matar för hög spänning som skadar kislet när processorn boostar. Det handlar om millisekunder åt gången. Det är troligtvis inget som en användare eller moderkortstillverkare kan undvika då mikrokod är något som Intel (och AMD) tillhandahåller och inte tillåter att någon ändrar på.

Sant man att klaga på just load line då blir missvisande. Felet är för hög spänning inte load line.