Intel förlänger garantin för kraschande processorer med två år

Permalänk
Snusfri
Skrivet av DevilsDad:

Absolut. Men det är en enorm skillnad på att gå ut och säga "Vi känner till att där finns ett problem. Vi underaöker saken. När vi har en lösning ersätter vi alla drabbade kunder. Såhär kontaktar ni oss för hjälp: ..." jämfört med vad inte faktiskt gjorde. Nämligen att inte säga något alls och lämna kunder i ovishet.

Det är otroligt talande att några av intels enorma kunder för oem-datorer började läcka information om problemen till media. Detta är inte första, andra eller tredje saken man gör i en professionell relation. Vi har ingen riktig insikt i detaljerna, men det pekar riktigt hårt åt usel hantering från intels sida.

Det finns en väldigt stor risk att göra som du skrev med.
Med tanke på att Intel är så pass stora och har sålt tiotals miljoner (minst) av 13-14th Gen CPU'er så att gå ut med ett sådant uttalande skulle kunna vara ödesdigert.

Man måste tänka på att 95% av folk inte tänker som oss "nördar" som skulle uppskatta ett sådant uttalande utan de andra skulle få panik och tro att deras dator kommer att explodera, döda deras barn, tömma deras bankkonton osv och sedan gå i korståg mot Intel och göra liknande konstigheter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det finns en väldigt stor risk att göra som du skrev med.
Med tanke på att Intel är så pass stora och har sålt tiotals miljoner (minst) av 13-14th Gen CPU'er så att gå ut med ett sådant uttalande skulle kunna vara ödesdigert.

Man måste tänka på att 95% av folk inte tänker som oss "nördar" som skulle uppskatta ett sådant uttalande utan de andra skulle få panik och tro att deras dator kommer att explodera, döda deras barn, tömma deras bankkonton osv och sedan gå i korståg mot Intel och göra liknande konstigheter.

Låter som en krystad orsak till varför man inte går ut med informationen. Dessutom.. om 95% av deras användare inte är "Nördar" så innebär det ju att denna information inte kommer att läsas av dessa med största sannolikhet eftersom de inte följer dessa nyheter aktivt. Och det förklarar inte heller varför Intel varit tyst om detta även gentemot företag och det faktum att deras information verkar vara lika osammanhängande som mot privatkunder.

Allt pekar därför mot att Intel försökt skjuta detta under mattan trots att de verkar varit medvetna om problemet sedan 2022 och försökt i tystnad fixa detta problem och hoppas att de som drabbats helt enkelt varit tysta om det. Exempel är på detta beteende går att observera i hur Intel försökt beskylla alla förutom företaget själv för detta som moderkortstillverkare och användarfel fram tills media fick nys om detta. Först då valde Intel att gå ut med problematiken och att det eventuellt kan bero på mikrokod i ett försök till att dämpa PR-krisen. Det kom dock först efter enorm påtryckning från företag och media. Detta är inte hur ett seriöst företag av Intels storlek skall bete sig men det är ju ett resultat av en utveckling inom organisationen som förekommit i över två decennier vid det här laget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kört Intel sedan urminnes tider förutom Athlon, som förövrigt cementerade ryktet om trassel å krångel med en massa drivrutinsstrul, instabilitet m.m.

En vända med AMD grafikkort som resulterade i samma sak. Kört mycket olika musikprogram i många år och de har aldrig varit speciellt förtjusta i AMDs stabilitet.

Läser fortfarande om folk som har krångel med diverse AMD system i dessa sammanhang. Intel har bara rullat för min del i det stora hela.

Valde själv Intel över AMD eftersom AMD, vid senaste köptillfället, hade problem med stabilitet.

I det här fallet verkar det tyvärr som att Intels processorer äter upp sig själva på grund av för höga voltvärden där sådana ej bör förekomma, vilket degraderar funktionen över tid. Så du kanske inte märker av stabilitetsproblem just nu, men om framtida fixar inte löser grundproblemet så kommer du över tid märka att ditt system blir allt mer instabilt. Dessutom finns, enligt vissa, risk att de fixar som Intel väntas släppa drastiskt sänker prestandan på din CPU. Men det är spekulationer i dagsläget-

Permalänk
Medlem

Den här sammafattar det hela bra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Bra. Det är något som spökar med min cpu, frysningar, bsod osv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Köper man beggade komponenter på dessa ställen får man nog skylla sig själv.

Vilka ställen är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vilka ställen är bättre?

Marknaden på Sweclockers såklart!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/b6vQlvefGxk

Permalänk
Medlem

Älskar bilder och oneliners som tas helt ur sitt sammanhang.

Samtidigt så säger Puget systems som denna graf kommer ifrån att AMD Ryzen har högre falure rate. 4% vs 2% Intel än så länge.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/puget-says-it...

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt så säger Puget systems som denna graf kommer ifrån att AMD Ryzen har högre falure rate. 4% vs 2% Intel än så länge.

Kanske därför jag länkade till videon som förklarar såvitt jag vet, vad bilden betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Kanske därför jag länkade till videon som förklarar såvitt jag vet, vad bilden betyder.

Så du menar att man ska kolla igenom en film på 47 minuter. Vad har ens filmen med bilden att göra? Länka källan eller en artikel som jag istället och beskriv vad den föreställer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt står det på din länk "The data stands in stark contrast to other reports from game developers that have cited from 50% to 100% failure rates for Intel chips in their environments. "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Så du menar att man ska kolla igenom en film på 47 minuter. Vad har ens filmen med bilden att göra? Länka källan eller en artikel som jag istället och beskriv vad den föreställer.

Permalänk
Medlem

Precis, här får vi det svart på vitt att ''media'' inte är neutrala i sin rapportering. Han cherry pickar bilder utan att nämna att Ryzen har dubbelt så hög fail ratio.
Finns en anledning varför jag tar alla youtubers med en stor nypa salt.

Uppenbarligen är ju inte AMD ''rock solid'' heller, även om en stor del av forumet verkar tro det.
Tycker bara det borde vara en rättvis rapportering.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Precis, här får vi det svart på vitt att ''media'' inte är neutrala i sin rapportering. Han cherry pickar bilder utan att nämna att Ryzen har dubbelt så hög fail ratio.
Finns en anledning varför jag tar alla youtubers med en stor nypa salt.

Uppenbarligen är ju inte AMD ''rock solid'' heller, även om en stor del av forumet verkar tro det.
Tycker bara det borde vara en rättvis rapportering.

Kolla videon innan du skriver?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryzer:

Nu är ju syftet med diagrammet (och varför Steve tog upp det i videon) över huvud taget inte att jämföra Intel med AMD, utan att jämföra Intels olika processorgenerationer med varandra och se hur felandelen dessa sinsemellan sett ut över tid. Huruvida AMDs felandel då är högre eller lägre spelar i just det sammanhanget ingen som helst roll.

Det här skulle kunna vara en mycket mer konstruktiv diskussion om du själv följde din egen uppmaning att vara "neutral" istället för att genomgående försöka avleda uppmärksamheten ifrån Intel till AMD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Marknaden på Sweclockers såklart!

Det stämmer. Fina säljare. Troligen bäst i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kört Intel sedan urminnes tider förutom Athlon, som förövrigt cementerade ryktet om trassel å krångel med en massa drivrutinsstrul, instabilitet m.m.

En vända med AMD grafikkort som resulterade i samma sak. Kört mycket olika musikprogram i många år och de har aldrig varit speciellt förtjusta i AMDs stabilitet.

Läser fortfarande om folk som har krångel med diverse AMD system i dessa sammanhang. Intel har bara rullat för min del i det stora hela.

Ända fram tills 13th gen. Som jag tolkar det så degraderar processorn hela tiden, även om den inte börjat krascha än:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ända fram tills 13th gen. Som jag tolkar det så degraderar processorn hela tiden, även om den inte börjat krascha än:
https://youtube.com/shorts/EJIM_oqvXD8?si=pH7N7H7enAJLuDIT

Vadå? Menar du att alla 13th och 14th gen processorer lider av detta?!?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fast man kan ju inte gå ut och säga "När vi har en lösning ersätter vi alla drabbade kunder." Innan man undersökt problemet och förstått orsaken samt undersökt vad man kan göra åt det.

Varför skulle man inte kunna göra det..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varför skulle man inte kunna göra det..?

Man måste väl veta vad man kan göra innan man lovar ersättningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Man måste väl veta vad man kan göra innan man lovar ersättningar.

Alltså. Rätt sak att göra är att gå ut att säga "vi kommer ersätta alla drabbade kunder". Det är okej att hur ersättning ser ut avgörs efter undersökningen. Men worst case scenario är ersättningen att kunderna får tillbaka pengarna. Så länge inte 100% av CPUerna är drabbade finns också alltid alternativet att skicka ut ersättningsexemplar.

Så jo, det är klart man kan lova någon form av ersättning resan innan man vet vad som är bästa lösningen. För det finns alltid någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Alltså. Rätt sak att göra är att gå ut att säga "vi kommer ersätta alla drabbade kunder". Det är okej att hur ersättning ser ut avgörs efter undersökningen. Men worst case scenario är ersättningen att kunderna får tillbaka pengarna. Så länge inte 100% av CPUerna är drabbade finns också alltid alternativet att skicka ut ersättningsexemplar.

Så jo, det är klart man kan lova någon form av ersättning resan innan man vet vad som är bästa lösningen. För det finns alltid någon lösning.

Jag hade gått ut med att "Vi undersöker problemet och återkommer till drabbade kunder när vi hittat en lösning" eller något liknande istället för att direkt lova en form av ersättning innan man helt förstår orsakerna och hur brett problemet är.
Säger inte att ditt tankesätt är fel. Jag tycker annat bara. Slutresultatet bör dock bli likadant i båda fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag hade gått ut med att "Vi undersöker problemet och återkommer till drabbade kunder när vi hittat en lösning" eller något liknande istället för att direkt lova en form av ersättning innan man helt förstår orsakerna och hur brett problemet är.
Säger inte att ditt tankesätt är fel. Jag tycker annat bara. Slutresultatet bör dock bli likadant i båda fall.

Intel verkar ha varit medvetna om problemen sedan 2022. De har alltså haft ordentligt med tid att komma på en lösning. Allt pekar ju emot att Intel försökt dölja detta problem genom att genomföra saker i skymundan trots att folk inom företaget påpekat dessa problem för nästan två år sedan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vi får nog anta att dessa siffror är vad Puget Systems sett i anslutning till försäljningen, dvs normala reklamationer. Hur det ser ut idag och om ett år framgår så vitt jag vet inte med tanke på hur degraderingen fortgår. AMD har ju i alla fall inte några kända problem som degraderar kislet över tid. Länkar @Leiri också.

Edit: Skulle kanske skrivit "Hur det ser ut ett år efter försäljning och om ett år" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

På Linux finns ofta ett paket att installera, typ intel-microcode på Debian-derivat. Paketet är dock inte installerat som default på Debian (det innehåller ju icke-fri mjukvara och är processor-beroende). Hur det funkar på Windows orkar jag inte ta reda på, men det är definitivt tekniskt möjligt att trycka ut en uppdatering via Windows update.
sätt. Det bara görs inte.

Det här har jag inte tänkt på, att många som provar Linux kanske inte får den bästa upplevelsen p.g.a. att deras mikrokod inte är uppdaterad i distributionen. Speciellt AMD har ju haft några processoruppdateringar på sistone men vilka som toppar listan just nu behöver vi ju inte gissa oss till.. (För er som inte känner till denna så innehåller paketet mikrokod till i stort sätt allt: Grafikkort, Nätverkskort, Processorer, etc.)
https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Som någon skrev tidigare i någon annan tråd som jag inte vet om det stämmer, men Intel har väl fortfarande 80% av cpu marknaden. Och det är knappast dåligt med tanke hur mycket problem Intel haft sen typ 2017. AMD har väl som jämförelse haft ca 40% som mest och det var tror jag någonstans början på 2000 talet eller om det inte var under 486 tiden.
Det har alltså nästan gått 10 år för AMD att ta igen marknadsandelar och det verkar gå otroligt trögt.
Så nej chansen är inte ens i närheten av möjlig att Intel skulle bli uppköpta. Jag skulle gissa på att Intel kan fortsätta göra misstag i samma utsträckning i säkert 10 år till och ändå leda, så starkt är deras varumärke.

Tänkte jag skulle hitta ARM/x86 siffror, men det visade sig inte vara så enkelt att googla fram. Lite fann jag, så njut av statistiken som kan vändas och vridas hur man vill Överlag i de länkade källorna så nämns AMD i positiva ordalag.

Den klassiska bilden mellan Intel och AMD: Intel 63.9 AMD 33.6 Consumer Market Processors Share 24q3 Intel 71.. AMD (29..) Laptop Market Share 24q2

https://www.statista.com/statistics/1130315/worldwide-x86-int...

Om vi inkluderar ARM (Apple + Chromebooks) - PC Market Share 23q3 Mercury Research Intel 70% AMD 19.4% ARM 10.6% (ARM had 14.6% 23q3)

Varför ARM bara naggar AMD i kanten jämfört med övriga källor lämnar jag till läsarna att klura på.
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/arm-pc-market...

Desktop och mobile processorer 24q1 Intel 76.1% AMD 23.9 (AMD up 4.1% in 12 months)

https://www.theregister.com/2024/05/10/amd_gains_on_intel/

Ospecifierad period, troligen 24q1 (Nämner "latest report", skrivet Maj 2024) Intel 79.2 AMD 20.8 PC and server market share Intel 76.4 AMD 23.6 Server market Intel 73.9 AMD 26.1 Including Embedded/IoT etc. (AMD minskar)

Troligen 24q1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel verkar ha varit medvetna om problemen sedan 2022. De har alltså haft ordentligt med tid att komma på en lösning. Allt pekar ju emot att Intel försökt dölja detta problem genom att genomföra saker i skymundan trots att folk inom företaget påpekat dessa problem för nästan två år sedan.

Låter som mycket spekulation.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

De har ju varit fullt medvetna om oxidering sedan 22, det fixades nångång under 2023. De sade ingenting till kunderna.
Och det verkar som att de inte gjort någon undersökning gällande mikrokod/ström förrens tidigare i år heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Källan är GamersNexus som i sin tur hänvisar till uttalanden från Intel.

Visa signatur