Intel förlänger garantin för kraschande processorer med två år

Permalänk
Melding Plague

Intel förlänger garantin för kraschande processorer med två år

Tre års garanti blir fem – oklart vad som gäller för den som köpt en färdigbyggd dator med en instabil Intel-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på om processorn har problem? Jag har en 13700K men har inte märkt att den krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur tar man reda på om processorn har problem? Jag har en 13700K men har inte märkt att den krånglar.

Symtomet är blåskärmar eller total crash med svart skärm. Du bör uppdatera BIOS och ditt operativsystem dock, eftersom detta fel inträffar efter en viss tids användning vid för höga spänning.

Permalänk
Medlem

Första gången man får ett tack för tipset! Fredagkvällen räddad 😎

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är det lugnt att köpa processorer som nu säljs i butik eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem

Tycker det är fult att det bara gäller den typen av CPUer, blir typ så det bara gäller för folk som byggt datorn själv, vilket jag skulle gissa är en minoritet. Bara för att din CPU kom i en prebuilt från Alienware så har du ingen extra garanti?

Skrivet av ronnylov:

Läste något om att de kommer ett test framöver man kan köra för att testa om sin CPU fortfarande fungerar som den ska eller inte, skulle dock komma efter nya bios fixen då de inte vill att de ska köras innan, kan va dock va BS.

Skrivet av tomgot:

Varför inte vänta och se hur det ens blir efter "fixen"? Varför chansa att köpa en CPU som redan idag är långsammare som kanske blir ännu sämre?

Du kan köpa en CPU och moderkort nästa år, så länge det inte körs med ny bios och mikrokod så kommer problemet fortfarande vara kvar.

Permalänk
Medlem

Bra där Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Jag hade väntat in nästa generation om jag prompt velat ha Intel, känns inte som det är värt det potentiella besväret med de alternativ som finns idag.

Skrivet av Falistar:

Bra där Intel.

Inte mer än rätt... Hoppas på en mer gedigen uppsättning från Intel efter nästa generation, det här behövdes verkligen inte.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Snart REA på Intel?

Permalänk
Medlem

Förlängd garanti och smidig reklamation. Bra hanterat av Intel.

Skrivet av ronnylov:

Intel jobbar ev på ett test, annars så rekommenderar dom olika sorters stresstest osv. Går att läsa om på reddit.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Skönt! Då kan jag släppa detta och njuta av min nya 14700K!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Om de inte återkallar hela serien CPU:er så vore det bra om Intel släppte ett testprogram som om CPU:n påvisats fallera öppnar ett RMA-ärende automatiskt. Varför ska kunderna drabbas när hårdvarutillverkaren tabbar sig. Var är Sverker och soptunnan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Kör cinebench r23 eller 2024, single och multicore och jämför dina resultat och håll koll på din vcore med hwinfo.
Kika även på vad din AC/DC loadline är i hwinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Problemet har inte fixats ännu, fixen ska komma denna månad någon gång. Sannolikt är det rätt lugnt att köpa processor nu och applicera fixen när den väl kommer, men vill man vara helt säker så bör man vänta (eller välja AMD istället).

Permalänk
Medlem

Är intel kvar om fem år? Kanske blivit uppköpta av nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker det är fult att det bara gäller den typen av CPUer, blir typ så det bara gäller för folk som byggt datorn själv, vilket jag skulle gissa är en minoritet. Bara för att din CPU kom i en prebuilt från Alienware så har du ingen extra garanti?

Korrekt. För färdigbyggda datorer så är det tillverkaren av datorn som får stå för garantier mot konsument, inte komponenttillverkarna. Samma gäller väl för i stort sett alla andra färdigbyggda produkter. Sen kanske Intel utökar sina garantier gentemot OEM tillverkare också, det framgår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Just det scenariot känns väldigt osannolikt. Jag tror att diverse konkurrensmyndigheter skulle ha ett och annat att säga om ett sådant uppköp.

Sen så skall man ha i åtanke att Intel är ett stort företag. De har en del problem just nu, men det krävs betydligt mer än så för att sänka dem.

Permalänk
Medlem

Bra intel fixar garantin men känns som om det kommer börja cirkulera en massa intel cpuer på begagnat marknaden som kanske inte är helt 100.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skrivet av Erik_T:

Just det scenariot känns väldigt osannolikt. Jag tror att diverse konkurrensmyndigheter skulle ha ett och annat att säga om ett sådant uppköp.

Sen så skall man ha i åtanke att Intel är ett stort företag. De har en del problem just nu, men det krävs betydligt mer än så för att sänka dem.

AMD har väl gått igenom betydligt sämre tider och finns kvar än idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer att ha pengar över att slänga på Arc..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förlängd garanti och smidig reklamation. Bra hanterat av Intel.

De kände till problemet någon gång under 2023. De fortsatte sälja CPUer utan att säga något. De har tagit flera månader på sig att erkänna problemet efter misstankar dök upp i media. Även efter de erkände problemet så lämnade de kunderna utan någon som helst försäkran om support från dem.. fram tills nu. Flera veckor senare.

Hur är detta bra hantering???

Permalänk
Medlem

Hatten av.. Viva Intel ! Snygg respons på eländet.
Hoppas fler tillverkare av hårdvara har noterat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De kände till problemet någon gång under 2023. De fortsatte sälja CPUer utan att säga något. De har tagit flera månader på sig att erkänna problemet efter misstankar dök upp i media. Även efter de erkände problemet så lämnade de kunderna utan någon som helst försäkran om support från dem.. fram tills nu. Flera veckor senare.

Man kan känna till ett problem. Men det kan ta tid att undersöka och förstå vad det beror på. Sedan mer tid på hur man ska hantera det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DevilsDad:

Här är nyckelordet.

Bara för att media tar upp nåt betyder det inte att det är sant, bara för att några få jämfört med antal sålda processorer har problem behöver det inte vara sant.

Det krävs undersökning och utredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Man kan känna till ett problem. Men det kan ta tid att undersöka och förstå vad det beror på. Sedan mer tid på hur man ska hantera det.

This. Det är klart det tar tid att reda ut.
Varken jag eller du vet hur länge Intel känt till det och jobbat på en fix. Uppenbarligen var ju ''oxidation''-felet också något som upptågades nu, och där hade Intel redan fixat felet i sin produktion.
Företag jobbar inte med öppen dialog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 13600k på z790 platform. men detta blir mitt sista intel bygge. Går över till AMD efter detta.

Too late, too little.

Permalänk

Hur funkar det rent praktiskt. Ska man reklamera till Återförsäljaren eller Intel?
Tänker på att återförsäljaren kanske inte är insatt i problemet och inte ser felet?

Permalänk
Medlem

Finns ju en Europeisk riskdatabas över bilmodeller med specifika problem.
Hade kanske inte varit dumt att ha något liknande för hårdvara också.
Exempelvis
Manufacture: Intel XX rev XX date XX
The processor suffers from security issues that can make it accessible to threats...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Finns ett antal olika program som man kan installera (om och om igen) för att stressa CPU. Får du blåskärm är den instabil.

OBS! se till att applicera VID (voltage/spänning) begränsningar alternativt Intels microcode innan ni försöker testa! För att stressa CPU utan fix riskerar att degradera hållbarheten.