Microsoft Edge-användningen ökar – nu på 14%

Permalänk
Medlem

Firefox och kommer inte byta förrän den inte fungerar, är för gammal för Chrome på datorn och Edge är samma skit som Chrome.
På telefonen(android) blir det dock Chrome dom få gånger jag behöver surfa på telefonen, då jag helt enkelt inte orkar ställa in något som tar längre tid att ställa in (precis som jag vill ha det med reklamblockerare osv), än min årsförbrukning.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det på en bärbar enhet?
Jag hade problemet när klockan gick fel, den synkades inkorrekt över wifi/mobilnätet och det gillar inte inloggningar.

Nope, det som är konstigt är att det bara är Edge som loggar ut kontot så synkningen försvinner hela tiden. Ganska irriterande.

Permalänk
Medlem

Har själv gått över till Edge efter att Chrome fick för sig att krasha hela tiden. Funkat felfritt.

Permalänk
Skrivet av maoi:

Min Edge loggar ut mitt Microsoft konto hela tiden, någon annan som upplever samma?

Ja, har samma problem och googlat. Många som har samma problem och gissningar på lösningar... T.ex. återställ (reset) W11.. inte provat..

Permalänk
Medlem

Kör endast Lunascape på muskelbygget

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det är säkerligen en faktor.

I vissa fall, som med Firefox är ju dock halva poängen att köra med just Gecko. Det hade åtminstone varit det för min del.

För Blink-baserade webbläsare är det förmodligen inte värt att byta från WebKit i många fall.

Egentligen från början tillät Apple inte Firefox, kom in genom att använda vissa tekniker som används i Ios
Som det är inne på så använder de inte sin egen motor däremot är allt annat likt som till exempel dess inbyggda spårningsskydd
Provat chrome på både IPad och IPhone och det var ingen kul upplevelse
Använder Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det rör sig fort, men här är en tumnagel av de som är aktuella, från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers

Years Engine Browser Company Additional browsers 1987-.... Gecko Firefox Mozilla Netscape 6-7 2001-.... WebKit Safari Apple Gnome web Konqueror 2013-.... Blink Chrome/Chromium Google Edge Brave Vivaldi Opera Samsung Internet 2016-.... Goanna Pale Moon Moonchild Basilisk K-Meleon

Blink forked from WebKit 2013
Goanna forked from Gecko 2016

Gecko är inte från -87. WorldWideWeb, den första webbläsaren, är ju från -90. På sin höjd kan man argumentera att Gecko härstammar från -97 om man räknar med sluten utveckling och inte den öppna Raptor/NGLayout som kom senare. Skulle själv hävda att Gecko är från -00 i samband med inkluderingen i Netscape 6.

Sen att funktionen hos en webbläsarmotor har svält något otroligt sedan den tiden gör att Gecko idag knappt har några likheter med dess ursprung.

Permalänk
Medlem

Jag kör Edge som backup läsare, den gör det den ska men å andra sidan är dess prio att spela youtube.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Inte konstigt då de tvingar en att installera Edge om man vill använda appar från Microsoft Store, åtminstone är det så med Netflix appen, jag får starta det direkt från webbläsaren nu istället.

https://imgur.com/a/20m5Yjw

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Min Edge loggar ut mitt Microsoft konto hela tiden, någon annan som upplever samma?

Skrivet av Svedinaren:

Ja, har samma problem och googlat. Många som har samma problem och gissningar på lösningar... T.ex. återställ (reset) W11.. inte provat..

Ja, jag har haft det också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör edge. Gick från chrome till Firefox först. Firefox kunde dock inte köra HDR på Youtube så jag gick över till edge. Edge är den browser som funkar bäst med allt tycker jag. Lite knepig o komma igång med men efter man fått till inställningar och tillägg så är jag riktigt nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Kör edge på jobbet för workspaces fungerar så smutt när man jobbar med flera olika projekt.
Gillar även hur Edge hanterar tabs-grupper i vertical tabs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Inte konstigt då de tvingar en att installera Edge om man vill använda appar från Microsoft Store, åtminstone är det så med Netflix appen, jag får starta det direkt från webbläsaren nu istället.

https://imgur.com/a/20m5Yjw

Det är för de tog bort fristående netflix appen och gjorde det till skräp Tog även bort möjligen till downloads
"The newly released version is no longer a standalone app but has become essentially web application wrapped in the Microsoft Edge-web browser, directing users to Netflix.com"

Fristående appar som de flesta är i store kräver inte edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Gecko är inte från -87. WorldWideWeb, den första webbläsaren, är ju från -90. På sin höjd kan man argumentera att Gecko härstammar från -97 om man räknar med sluten utveckling och inte den öppna Raptor/NGLayout som kom senare. Skulle själv hävda att Gecko är från -00 i samband med inkluderingen i Netscape 6.

Sen att funktionen hos en webbläsarmotor har svält något otroligt sedan den tiden gör att Gecko idag knappt har några likheter med dess ursprung.

Tack för att du uppmärksammade mig på skrivfelet, jag har rättat. Givetvis har man lagt till en eller annan rad under snart 30 år, kanske till och med skrivit om någon rutin. Men de har inte bekymrat sig om att ändra namnet.

Permalänk
Medlem

Edge är väl bra men de har börjat stoppa in så mycket bloat i den... Så jag föredrar Chromium eller Firefox.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Firefox! Självklara valet på Linux och numera även ifall man vill ha en kompetent annonsblockerare. Behövs alternativ till dominanta Google, de har för mycket makt över webben.

Permalänk

Har kört edge ganska länge nu och den gör jobbet utan krusiduller. Det var en ren tillfällighet att jag provade den och har inte orkat installera chrome. En klar fördel är att admin på jobbet inte kan begränsa vilka extensions jag får installera på jobbprofilen.

Enda nackdelarna jag kan komma på är att de envisas med att fråga om jag verkligen har rätt sökinställningar och att man måste ha en extension för att slippa deras startsida.

Kör ju YT premium och bryr mig inte om annan reklam utan går någon annanstans om det blir för mycket. Vill jag blocka på riktigt kör jag en pihole på hemmalabbet.

Bytte också till uBlock Origin Lite och den verkar göra i princip samma som den gamla så för den sakens skull behöver jag inte byta till nåt annat.

Permalänk
Medlem

Kört Edge i säkert något år vid det här laget och tycker det funkar bra. När man körde Fx/Chrome innan kändes det som att Microsofts alternativ var sämre och därmed behövde ersättas. Numera känns det som att de är mer likvärdiga och då kör jag gärna den som bäst interagerar med mina MS saker.

På jobbet kör vi Edge som standard och tillåter inte längre Chrome utan goda anledningar, har pratats om att ta bort det från de datorer som fortfarande har det också så IT slipper paketera policies till något som så få använder.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är som Safari men med ett Edge-skin. Än så länge är alla webbläsare baserade på webKit, så alla är samma sak. Men du kan väl synka dina Microsoft-bokmärken och sånt, antar jag.

Edge har säkerhetsfunktioner och co-pilot och en jävla massa inbyggda funktioner som smäller andra webbläsare på fingrarna flera gånger om

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Edge har säkerhetsfunktioner och co-pilot och en jävla massa inbyggda funktioner som smäller andra webbläsare på fingrarna flera gånger om

Det är väl bra, men i grund och botten är det ändå Safari med "x-tra allt".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag betalar för copilot också... Nästan uteslutande i vs code dock. Nån måste betala deras elräkning 😄

Sen övrigt nyttjar jag inte så mycket i Edge

Permalänk
Medlem

Kör också alltmer Edge då det fungerar väldigt bra. Har to testat Edge i Linux, har dock inte fått till det i Raspberry Pi ännu.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26100.2314|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har andra webbläsare övre åldersgräns?

Nej gud nej, men jag är snart 40 och tycker det är så svårt att ändra på något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Använder Edge i jobbet och Chrome privat, hade mer än gärna gått över till edge hemma också (hade underlättat lite då jag installerar om windows typ 4-8 gånger per år)

Men är på tok för lat att sätta mig och föra över allt som är sparat i Chrome..

Du kan importera allt fån Chrome till Edge via Settings -> Profiles -> Import browser data:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan importera allt fån Chrome till Edge via Settings -> Profiles -> Import browser data:

<Uppladdad bildlänk>

Yes en krånglig process, samt säkert något som inte förs över osv och sen får jag hålla på och göra saker manuellt.

Sen har jag ingen direkt erfarenhet av edge på Android vilket krävs då stor del av mitt sorfande sker på mobilen.

Är en "äldre" men inte gammal hund som vägrar lära sitta!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Nej gud nej, men jag är snart 40 och tycker det är så svårt att ändra på något.

40 är det nya 60 eller?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >