Rykte: Switch 2-hårdvara i nivå med Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Switch 2-hårdvara i nivå med Steam Deck

Nya rykten pekar på att Switch 2 har hårdvara likvärdig Steam Deck, men mjukvaran kan begränsa upplevelsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sådär vid första anblicken borde väl inte långsam skrivprestanda vara ett stort problem för en spelkonsoll, om spelen är väloptimerade för det?
Ska ju mest läsa speldata ändå…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Roger W:

Sådär vid första anblicken borde väl inte långsam skrivprestanda vara ett stort problem för en spelkonsoll, om spelen är väloptimerade för det?
Ska ju mest läsa speldata ändå…

Tänker att om de flesta spel kan skrivas och laddas in från ett MicroSD på Steam Deck och ROG Ally utan nämnvärda problem eller laddtider, då lär även den långsammaste av interna SSD-lösningar inte visa några större trubbel. Sedan lär väl inte Nintendos egna titlar använda sig av någon banbrytande teknik som kräver vrålsnabb lagring heller (likt Ratchet & Clank för PS5).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att Steam deck performance är fine, hade hoppats på kanske lite högre som Legion ally men förstår också samtidigt att det kanske hade pushat konsollens prispunkt alldeles för högt.

Tänker att Nintendos exklusiva spel kommer kunna pushar 60fps i 1080p utan problem på extern skärm. Vilket är allt jag har önskat för nuvarande switch, bort med 30fps skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tycker faktiskt att Steam deck performance är fine, hade hoppats på kanske lite högre som Legion ally men förstår också samtidigt att det kanske hade pushat konsollens prispunkt alldeles för högt.

Tänker att Nintendos exklusiva spel kommer kunna pushar 60fps i 1080p utan problem på extern skärm. Vilket är allt jag har önskat för nuvarande switch, bort med 30fps skräpet

Problemet är bara att Nintendo inte subventionerar sina konsoler. Så räkna inte med att den är billigare eller nämnvärt billigare än legion on den skulle få samma prestanda.

Steam deck har nog dock subventionerats en del, speciellt de billigaste modellerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Nya rykten pekar på att Switch 2 har hårdvara likvärdig Steam Deck, men mjukvaran kan begränsa upplevelsen.

Läs hela artikeln här

Alla hans rykten gällande Switch 2 har sagt emot varandra lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Problemet är bara att Nintendo inte subventionera sina konsoler. Så räkna inte med att den är billigare eller nämnvärt billigare än legion on den skulle få samma prestanda.

Steam deck har nog dock subventionerats en del, speciellt de billigaste modellerna.

Valve säger själva att de precis går runt på dem. Ingen vinst men heller ingen förlust.

Hursom, dags för Steam Deck 2 kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

4K@60fps uppskalat när den är kopplad till TVn så är jag nöjd.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Discokungen

Nintendo har klart visat att de inte behöver ligga i framkant på prestanda, men det är lite synd att de inte ligger över nuvarande Steam Deck för att framtidssäkra nästa generations Switch.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Switch 2 är ungefär lika intressant som AMDs nya 9000 cpu:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Switch 2 är bara intressant eftersom det kanske ger oss en ny Nvidia Shield

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Man kan köra Cyberpunk från sd kortet i en Deck. Så jag är inte orolig för Switch 2

Den ska ha 256 GB UFS 3.1 intern lagring vilket är tillräckligt nära NVME hastighet. Och kommer stödja Samsungs nya SD kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nintendo har klart visat att de inte behöver ligga i framkant på prestanda, men det är lite synd att de inte ligger över nuvarande Steam Deck för att framtidssäkra nästa generations Switch.

Det är tråkigt, men samtidigt så var det väldigt länge sedan Nintendo prioriterade 3rd party support på sina konsoler och deras egna titlar bör fortfarande hålla hög klass.

Drömmen om en högt presterande Nintendo konsol är tyvärr fortfarande långt borta. Men den nya konsolen lär vara mycket bättre än nuvarande Switch så du kommer ändå få se rätt stora framsteg.

Permalänk
Medlem

Man köper väl en Nintendo-konsol för att spela Nintendo-spel?

Det är ju spelen som gör konsolen.

Vill jag spela annat finns det fler konsoler eller PC.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tar hellre en Steam Deck 2 OLED, men kul om Nintendo också kommer med i matchen igen. Switch är ju ganska gammal nu

Stavvnin
Permalänk
Medlem

Man förstår ju varför Sony utvecklar en ny uppskalare om Switch 2 får tensor-kärnor och riktig DLSS.

Konsoler uppskalar stenhårt och 720p DLSS ser så ruskigt mycket bättre ut än 720p FSR (eller annan uppskalare) som PS5/XBOX håller på med idag, Series S är t.o.m nere på 540p. Switch 2 kommer kunna uppskala hårdare med likvärdig bildkvalité, och därmed slå över sin viktklass.

Permalänk
Medlem

Undra lite vad det här spekulationen kommer ifrån. Sist jag kollade så har nvidia väl inte släppt någon nyare tegra chip som är användbart för en möjligt switch?
och tror inte dem kommer byta till AMD för då kommer ju bakåtkompatibilität att försvinna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Undra lite vad det här spekulationen kommer ifrån. Sist jag kollade så har nvidia väl inte släppt någon nyare tegra chip som är användbart för en möjligt switch?
och tror inte dem kommer byta till AMD för då kommer ju bakåtkompatibilität att försvinna.

Nvidia blev hackat för några år sen och då avslöjades att det finns ett nytt chip kopplat till Nintendo: T239

8 kärnor Cortex A78 cpu och Ampere arkitektur med lite från Ada Lovelace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Alla hans rykten gällande Switch 2 har sagt emot varandra lol.

Sprider man tillräckligt många vilda rykten kanske ett eller annat blir sant i slutändan 😂

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det här är lite av en icke-nyhet.

- En Arm-baserad konsol som släpps 2025 har prestanda jämförbara med en bärbar x86-baserad speldator från 2022. Än sen?
- Lagringen är långsam. Nintendo har använt långsam lagring åtminstone sedan WiiU.

Spelar det någon roll? Nej, Nintendos egna titlar lär fungera hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Switch 2 kommer att bli nya PS2.

Prestandan kommer att vara god nog. Vi har nått diminishing returns inom spel. Det krävs mycket hårdvara, för små förbättringar som få behöver.

Skrivet av iller:

Man köper väl en Nintendo-konsol för att spela Nintendo-spel?

Det är ju spelen som gör konsolen.

Vill jag spela annat finns det fler konsoler eller PC.

Nja, Nintendos konsoler används som primära konsoler där alla spel köps, utom de som av någon anledning är exklusiva till de andra konsolerna eller PC. De titlarna köps på PSXbox/PC. 🙃

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Låter ju ingen vidare steam deck prestandan är ju inte direkt bra. Och switch 2 kommer vi ju dras med i typ 8 år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tar hellre en Stead Deck 2 OLED, men kul om Nintendo också kommer med i matchen igen. Switch är ju ganska gammal nu

Stead Deck?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Specen ser helt ok ut i sig. Det enda som oroar är klockfrekvensen. Tyvärr lutar det åt att de använder antik 8nm från Samsung.

Nintendo är rikare än Joakim von Anka, de borde vågat satsa på nått nyare...

Citat:

? Majoriteten av Nintendos spel kör redan i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man förstår ju varför Sony utvecklar en ny uppskalare om Switch 2 får tensor-kärnor och riktig DLSS.

Konsoler uppskalar stenhårt och 720p DLSS ser så ruskigt mycket bättre ut än 720p FSR (eller annan uppskalare) som PS5/XBOX håller på med idag, Series S är t.o.m nere på 540p. Switch 2 kommer kunna uppskala hårdare med likvärdig bildkvalité, och därmed slå över sin viktklass.

Exakt.
PSSR blir användbart i en bärbar PlayStation . Release 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Stead Deck?

Steam Deck 2, missade tydligen grundläggande stavning

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag mest på en duglig upplevelse i dockat, med uppskalning till 4k och 120hz - om än osannolikt, gimme some DLSS magic!

Skrivet av ipac:

? Majoriteten av Nintendos spel kör redan i 60 fps.

Stödet finns, men många spel klarar inte att nå dit på åldrad hårdvara även om det tekniskt går att skruva ner grafiken till nivån att det uppnås. Många tycker det är bättre upplevelse att spela Nintedospel på Steamdeck exempelvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nintendo är rikare än Joakim von Anka, de borde vågat satsa på nått nyare...

Jag har varit med vid några lanseringar nu.. (Läs SNES och framåt) och det är samma röster varje gång på cutting edge hårdvara. Men Nintendo är rika just för att de som "leksaksföretag" vill hitta det roliga i redan beprövad "gammal" teknik. Som när de använde lcd-skärmar för miniräknare till sin Game and Watch serie. Eller använde en monochrome display som inte var bakupplyst till GB. Processorn var sämre i SNES än den äldre Sega Megadrive,.men istället fokuserad Nintendo på bredare färgpalett och nytt ljudchip (utvecklat med Sony, som en rest från Nintendo Playstation, men det är en annan historia).

Kort och gott, innovationen kommer ligga någon annanstans i nästa Switch, inte i prestanda enbart. Glöm inte att Gimmick är ett positivt ord på japanska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Stödet finns, men många spel klarar inte att nå dit på åldrad hårdvara även om det tekniskt går att skruva ner grafiken till nivån att det uppnås. Många tycker det är bättre upplevelse att spela Nintedospel på Steamdeck exempelvis

"Stödet finns"? Svårt att tänka sig en plattform som inte stödjer det...

Ämnet för dagen var Nintendos egna spel. Majoriteten av dessa kör i 60 fps på Switch.

Om än ej alla. I första hand pga av ett medvetet val av spelutvecklaren. Och det finns inget som säger att nån utvecklare inte gör samma val igen, oavsett hur mkt mer kraftfull Switch 2 blir.

"30 eller 60 fps" är således ingen hårdvaruegenskap, utan i första hand ett mjukvaru-designval. Och som sagt, Nintendo väljer oftast 60 fps här trots potatishårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Jag har varit med vid några lanseringar nu.. (Läs SNES och framåt) och det är samma röster varje gång på cutting edge hårdvara. Men Nintendo är rika just för att de som "leksaksföretag" vill hitta det roliga i redan beprövad "gammal" teknik. Som när de använde lcd-skärmar för miniräknare till sin Game and Watch serie. Eller använde en monochrome display som inte var bakupplyst till GB. Processorn var sämre i SNES än den äldre Sega Megadrive,.men istället fokuserad Nintendo på bredare färgpalett och nytt ljudchip (utvecklat med Sony, som en rest från Nintendo Playstation, men det är en annan historia).

Kort och gott, innovationen kommer ligga någon annanstans i nästa Switch, inte i prestanda enbart. Glöm inte att Gimmick är ett positivt ord på japanska.

Jo alltså...jag vet.

Vad jag säger är att Nintendo idag är i sånt läge (såväl marknadsmässigt som ekonomiskt) att val av något fräschare än en 5-6 år gammal tillverkningsprocess förmodligen hade varit fullt görbart - utan att för den skull göra avkall på innovation. Eller framgång.