FM-sändare med ljud över USB-C

Permalänk

FM-sändare med ljud över USB-C

Halloj!

Jag har en gammal Saab och har tröttnat på att höra samma 5 låtar som svensk radio ha att erbjuda. Idén slog mig att skaffa en FM-sändare. Men jag vill inte behöva ansluta till den över bluetooth eller 3.5mm så min tanke var ljud över USB-C. Det finns många FM-sändare som kan ladda via USB-C men ljudet går över bluetooth. Är det någon som kommit över en FM-sändare där ljudet går över USB-C?

TLDR: Letar efter en FM-sändare där ljudet går över USB-C och inte bluetooth/3.5mm

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du letar, en usbdac med fmsändare som utgång eller nått som ska spela upp minnesenheter som ansluts via usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du letar, en usbdac med fmsändare som utgång eller nått som ska spela upp minnesenheter som ansluts via usb ?

En FM sändare som man pluggar in telefonen via USB-C i.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara via usb-c?

Kan du inte köpa en fm-sändare som tar emot ljud via usb-a och köra en usb-c till usb-a mellan uppspelningsenhet och fm-sändaren?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Filip1727:

En FM sändare som man pluggar in telefonen via USB-C i.

Det var egentligen helt nya uppgifter/fråga än den du började med och du svarade inte på nån av de frågor jag skrev.
Det är alltså egentligen ointressant vilken kontakt fmsändaren använder men saken du ska koppla in i den använder usb c.
Men då gissar jag att du vill att fmsändaren ska fungera som ett usbljudkort och inte behöver kunna spela upp lagrad musik, kontakten på telefonen kan oftast anslutas både som en lagringsenhet eller en usb ljudkälla.
Det är ganska enkelt att hitta nått som kan spela upp musikfiler som lagras på ett usbminne men svårt att hitta nått som är ett usbljudkort.
Jag tror du komplicerar det i onödan för BT finns just för att man ska slippa kabeln till telefonen och du lär inte höra nån skillnad i bilen.
Hade du haft en så pass "premium bil/bilstereo" att den varit så tyst att BT varit ett problem så hade inkopplingen troligen ändå inte varit ett problem för det hade funnits funktioner i bil och telefon för att integrera den trådlöst typ Android auto eller Airplay.
Jag tror du behöver använda mist 2 apparater i "serie" eller så får du använda BT för signalöverföringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hjälper inte så mycket just nu, men kanske förklarar varför många billiga enheter inte har ljud över usb-c eller lightning; som jag förstod det är det en kostnadsfråga, det är helt enkelt billigare att sätta in en bluetoothmottagare än en dac via kontakten. Sladden används just för laddning/strömtillförsel eftersom flera enheter inte heller har batteri.

Med andra ord är risken stor att det är just så enheterna ser ut tyvärr..

Jag hade nog själv velat ha ungefär den funktionen för att då kunna ha tex ett par airpods kopplade på bt som handsfree utan att behöva styra om ljudet vid samtal. Typ.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

De enda jag lyckas hitta laddar enbart via usb och ansluts med bluetooth... typ:
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-bluetooth-fm-sandare-snabbladdare-for-bil-48w

Dock verkar den kunna spela musik via usb-minne (även aux om man vill), kanske får ta och beställa en själv faktiskt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kan inte en sån fungera:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/fm-sandare/fm-san...
Tillsammans med en adapter Usb c till 3.5 mm :
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorka...

Biltema har även en med lightning-kontakt
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/fm-sandare/fm-san...

Har själv en billig Fm sändare med bluetooth köpt på Ullared som fungera hyfsat i ena bilen blir ibland en del störningar/brus som framförallt hörs på högre volym.