Krönika: Vila i frid, Chromecast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du verkar inte ha förstått hur den var tänkt att användas, jag har noll behov av att hålla reda på appar i en enhet till och en separat bit plast för att styra den.

Jodå, Google Cast är en funktion, inte en produkt.
Om det nu ska vara en casting produkt, varför har de då fortsatt utveckla den till en Nvidia Shield efter 5 produktcykler?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Jodå, Google Cast är en funktion, inte en produkt.
Om det nu ska vara en casting produkt, varför har de då fortsatt utveckla den till en Nvidia Shield efter 5 produktcykler?

För att de är besatta av att förstöra allt som fungerar, det är google. För 2-300kr var det en bra produkt som la till en funktion som gjorde den tv som saknade den väldigt mycket mer användbar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Chromecasten är f-n en av de bästa prylarna jag köpt. På resande fot är den guuld värd. Bara plugga in å köra med mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag som aldrig ägt en Chromecast eller för den delen någon motsvarande produkt undrar nu därför om de befintliga Chromecast enheterna nu slutat fungera eller är det endast att det inte kommer säljas fler? Hur länge kommer de befintliga produkterna att fungera?

Jag har väldigt svårt att köpa produkter med inbyggt åldrande och undviker det så gott det går. Jag kör därför en liten Linuxdator direkt till teven och den räknar jag en väldigt lång livslängd på. Många år framöver.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Apparna i mobilen är mycket snabbare att få upp och casta, och helt överlägsna för text input när man söker efter något. Jag blir galen på att stega runt i sega och långsamma gränssnitt på TVn, om jag ens hittar fjärrkontrollen alls i det här huset dvs.

Fast med en vettig vanlig box har du ju båda alternativen. Shieldens fjärr kan du dessutom få att pipa så du hittar den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Detta är tråkiga nyheter, en annan hade sett fram mot en ny version av chromecast audio. Suverän produkt som bara fungerar !

Permalänk
Hedersmedlem

Men! Jag köpte ju precis den senaste versionen av Chromecasten och var väldigt nöjd med denna. Vad ska man köpa istället i fortsättningen om man vill ha en billig streamingsticka? Amazon Firestick?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har en gammal chromecast och en ny chromecast med google tv. Gillar iden, men fixar inte att se på resultatet om man vill hoppa bland streaming tjänster. Att den inte fixade match frame rate störde mig för mycket. (Inte min sambo). Enda anledningen till att det är Appletv som gäller. Hade hopp om att det skulle lösas med uppdatering tilll chromecast med google tv som kom som hade featuren, men eftersom det var upp till appen att stöjda så är det mig veterligen bara netflix som släppt support för det.

Har en nvidia shield 2019 också (så klart ). Fick det att fungera ok med hjälp av refreshrate appen (också på chromecast med google tv) genom att sätta vilken refresh rate som skulle gälla per app men slutade med apple tv ändå eftersom den bara fungerar.

Kommer garanterat köpa en google stream tv ... och testa ... Vill inte ha en apple tv. Men måste jag så måste jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag som aldrig ägt en Chromecast eller för den delen någon motsvarande produkt undrar nu därför om de befintliga Chromecast enheterna nu slutat fungera eller är det endast att det inte kommer säljas fler? Hur länge kommer de befintliga produkterna att fungera?

Jag har väldigt svårt att köpa produkter med inbyggt åldrande och undviker det så gott det går. Jag kör därför en liten Linuxdator direkt till teven och den räknar jag en väldigt lång livslängd på. Många år framöver.

Skrivet av Najk:

Men! Jag köpte ju precis den senaste versionen av Chromecasten och var väldigt nöjd med denna. Vad ska man köpa istället i fortsättningen om man vill ha en billig streamingsticka? Amazon Firestick?

De slutas bara att säljas. Nuvarande fortsätter att fungera och få uppdateringar enligt Google

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Aldrig gillat Chromecast, när jag sitter vid TVn så vill jag använda TV dosan och inte telefonen för att navigera.

Chromecast har väl support för HDMI CEC I alla fall sedan gen3 så länge appen som körs tillåter det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

De slutas bara att säljas. Nuvarande fortsätter att fungera och få uppdateringar enligt Google

Jo, det förstår jag. Men det är synd att avsluta tillverkningen av en sådan relativt billig och okomplicerad produkt. Vill jag köpa fler i framtiden får man vända sig till Tradera och Blocket.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Chromecast har väl support för HDMI CEC I alla fall sedan gen3 så länge appen som körs tillåter det?

Japp, det brukar fungera bra.

Permalänk
Medlem

Kommer inte sakna. Köpte en Chromecast en gång runt 2013/2014, men lämnade tillbaka då jag inte tyckte det var någon höjdare, lite seg och fippligt att behöva ha telefonen i närheten.

Tycker Google TV Streamer med medföljande fjärr ser ut som ett trevligt alternativ till Apple TV. Förstår helt att Google valt att gå denna vägen. Känns som en klart bättre produkt än Chromecast.

Själv kör jag dock en Intel NUC som HTPC, så inget behov för någon av de två. Men för "vanliga människor" (som inte vill ha en dator/HTPC till TVn) så är ju ATV och Google TV Streamer perfekt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk

Kör med den vita Chromecasten med fjärr. Både till en icke smart tv och projektor. Syrran kör en till en icke smart tv med. Fungerar kanon,aldrig strulat 🙂 så jag e nöjd

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag rullar vidare med min ethernet-anslutna Chromecast Ultra. Det är ju helt stört hur stabil och funktionell den varit i alla år.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeRo_Fx:

Detta är tråkiga nyheter, en annan hade sett fram mot en ny version av chromecast audio. Suverän produkt som bara fungerar !

Hade en på landet som la av efter en sådär 5 år och blev riktigt ledsen när det inte gick att köpa en ny
Just enkelheten i att kunna strömma från internet till en lite äldre men väl fungerande stereo borde kunna gå att sälja än idag.

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Hade en på landet som la av efter en sådär 5 år och blev riktigt ledsen när det inte gick att köpa en ny
Just enkelheten i att kunna strömma från internet till en lite äldre men väl fungerande stereo borde kunna gå att sälja än idag.

Kan du inte bara ansluta via en vanlig BT-adapter?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Visst det kommit billigare konkurenter till google. Fördelen med Chromecast tv är den var billigt och bra kvalité att köpa random kina shit, är ingen höjdare när man vill göra om farmors dumburk till en smart tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan du inte bara ansluta via en vanlig BT-adapter?

Tack för tipset, hade ingen aning om att det fanns sånna!
Problemet på landet avhjälptes iofs med en Denon SoundBase till TV'n som har bra ljud och BT också.

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Har två Chromecasts liggande i nån sladdlåda, kör AppleTVs överallt, mil bättre

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Problemet på landet avhjälptes iofs med en Denon SoundBase till TV'n som har bra ljud och BT också.

Gott!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Chromecast är den mest värdelösa prylen jag stött på faktiskt.
Det var en helt underlägsen även för sin tid när den släpptes, och man har mjölkat konsumenterna genom åren genom inkrementella funktioner som borde varit där från dag ett: som fjärrkontroll och app store.

Såklart man kan tycka en produkt är värdelös om man inte har någon nytta av den. Så är det ju med allt.

Personligen så nyttjade jag den oerhört mycket under något års tid när den kom för att streama film via mobilen. Sedan när man bytte tv så blev den överflödig då den nya tv:n hade denna funktionalitet redan utan extra tillbehör.

Idag är även tv:n en lite värdelös pryl för mig då jag inte haft den igång på flera månader.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jink:

Jag rullar vidare med min ethernet-anslutna Chromecast Ultra. Det är ju helt stört hur stabil och funktionell den varit i alla år.

Samma här! På tok för användbar för att göra sig av med.