BitLocker blir standard i nästa Windows 11-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

BitLocker blir standard i nästa Windows 11-uppdatering

BitLocker-kryptering kommer att vara aktiverad som standard i den kommande versionen av Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa välja det alternativ som funkar bäst, för den enskilde användaren.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hur är det med bitlocker om datorn krashar å skit så det blir korruption? Blir det extra känsligt för sådant?

Permalänk
Medlem

Har det inte varit det redan? trodde jag slapp det för jag alltid gjort usb med rufus

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har inget MS konto, så bör ju slippa bitlocker då, lätt annars att missa att stänga av det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jahapp, så sänks systemkraven nu då, så att relativt modern hårdvarar, typ Ryzen 1 kan köra Windows 11?

Jag antar att detta ger
MS en bakdörr till Bitlockernyckeln, det lär behövas när folk glömmer sitt lösenord och har bytt telefon, typ när de i framtiden ska få igång en gammal dator med det gamla MS-kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har det inte varit det redan? trodde jag slapp det för jag alltid gjort usb med rufus

Nej, iallafall inte på min stationära dator. På min Dell och min föregående Lenovo dator har haft det aktiverat, men dessa är bärbara datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hur är det med bitlocker om datorn krashar å skit så det blir korruption? Blir det extra känsligt för sådant?

Tror jag läste att det kan räcka med en BIOS-uppdatering som ändrar något med TPM-nyckeln så sitter du i rävsaxen om du inte har en giltig återställningsnyckel.

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan som att Microsoft faktiskt VILL förlora användare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig många samtal från förtvivlade människor som precis förlorat alla foton från barnens hela uppväxt..

Tyvärr är det så att vi kan tvingas välja mellan säkerhet mot externa hot och säkerhet för vår data. Men säkerhetskopior då? Ja, hur duktig är gemene man på detta?

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad BitLocker är och varför jag skulle vilja använda det?

Permalänk

När windows 11 kom så var det hur många som ändå hade hyffsade datorer som ej uppfyllde systemkraven.
Typ: I7 7700K, 64GB ram, 20TB ssd, 1080Ti grafikkort.
Detta p.g.a. TPM 2.0 som behövdes för framförallt bitlocker. Och först nu 3år senare så kommer bitlocker bli ett krav vid nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig nyhet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad BitLocker är och varför jag skulle vilja använda det?

Kryptering, utan nyckel kan inte vem som helst komma åt din data på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Men det måste väl gå att stänga av även om det är på "by default"?
Vill ju inte ha sänkt realtidsprestanda då man tex spelar in musik där ljudfiler i multipla strömmar skrivs till hårddisken och där en massa annat pågår med plugins som belastar CPU:n enormt.
Dvs betala för att vi ska låsa upp filerna...
Är det inte så också att många utpressningsförsök görs genom användining av bitlocker, eller?
Isåfall så blir det ju en säkerhetsrisk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Men det måste väl gå att stänga av även om det är på "by default"?
Vill ju inte ha sänkt realtidsprestanda då man tex spelar in musik där ljudfiler i multipla strömmar skrivs till hårddisken och där en massa annat pågår med plugins som belastar CPU:n enormt.

Ja då. Går att stänga av närsomhelst i inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja då. Går att stänga av närsomhelst i inställningarna

Då är det ju inga som heltst problem för en användare som inte är total datoranalfabet.
Men, visst, lär väl kunna ställa till det i vissa fall för dom som inte bryr sig och inte ens vet om att det är aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror jag läste att det kan räcka med en BIOS-uppdatering som ändrar något med TPM-nyckeln så sitter du i rävsaxen om du inte har en giltig återställningsnyckel.

Jo det vet man om, min fundering var mer om filsystemet blir mer känsligt t.ex strömavbrott/överkockning osv. så man får köra sfc /scannow hela tiden eller om den inte ens vill starta bara för man hade Bitlocker på och något hände

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker ju MS borde erbjudit det här krypteringsstödet för alla windowsversioner sedan flera år tillbaka.
Mobilerna är skyddade sedan länge. Apple har haft det här länge för sina laptops.

Som ett alternativ iaf.
Huruvida det ska vara igångslaget som standard kan diskuteras. Ser det väl som ett mindre problem än att det saknats möjligheten till skydd för mobila enheter så som laptops som man ändå är ute och reser med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror inte Windows löser säkerhetsproblem genom att tvinga nya säkerhetslösningar som påverkar datorn negativt, eller tvingar en kontakt med Windows spyware, grundproblemet ligger i stora perioduppdateringar som innehåller funktions och säkerhet i paket som är mer eller mindre är tvingande. Windows 12 skulle bli ett modul OS där användare valde vad för funktioner man ville använda detta är lagt på is för man inser att användare kommer att söka ersättningar för Windows invasiva komponenter. Som jag sagt innan om Windows Defender så ger det en falsk säkerhet och ligger idag på ca 4 gig och klara inte av att skydda användaren mot vanliga misstag att som Windows skicka ut bortagnings verktyg som standard till alla är ett solklart bevis för (in kommer det) men vertyg för att få bort skiten är ett tillägg? Min lösning är enkel Windows stängs av om man inte har ett certifikat på betrott antivirus som skyddar datorn, skrota Defender bygg vidare på 12 an med moduler så vi får välja funktioner.

tryckfelsnisse
Permalänk
Medlem

Kommer att bli kaos. Sweclockers kan redan nu starta ett delforum Swelockers där folk kommer att fråga hur de ska komma åt sina krypterade filer. "Jag uppgraderade datorn pga krasch, uttråkad, etc, nu funkar inte min gamla hårddisk i min nya dator".

Jag gissar att tillverkare kommer att börja löda fast lagringen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker ju MS borde erbjudit det här krypteringsstödet för alla windowsversioner sedan flera år tillbaka.
Mobilerna är skyddade sedan länge. Apple har haft det här länge för sina laptops.

Som ett alternativ iaf.
Huruvida det ska vara igångslaget som standard kan diskuteras. Ser det väl som ett mindre problem än att det saknats möjligheten till skydd för mobila enheter så som laptops som man ändå är ute och reser med.

Den har funnits sen 8.1. (har dock inte koll på Home då jag inte använder den) I Win7 var det bara Enterprise och Ultimate som hade den.

Anledningen till att man kräver ett MS konto är att man lagrar recovery key på one drive

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som ett alternativ iaf.

Bitlocker kom med Windows Vista.
https://en.wikipedia.org/wiki/BitLocker
Så det har gått att använda ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som ett alternativ iaf.

Bitlocker har du kunnat köra sen Windows Vista.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

En killgisning men det kan vara så att du behöver ha tillgång till återställningsnyckeln eller inloggad med samma MS användarkonto som användes när disken krypterades. Nyckeln lagras i molnet. Sedan bör man kunna komma åt innehållet på disken tex från en annan dator.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kryptering, utan nyckel kan inte vem som helst med fysisk access till din dator komma åt din data på hårddisken.

rättelse
@Gurrrra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Bitlocker har du kunnat köra sen Windows Vista.

På pro-versionerna ja.
Inte för windows home. De flesta hemlaptopsen kommer med windows home.
Det är just den delen som varit problematisk. Att det inte har erbjudits skydd som ett alternativ för alla som använder windows.

Enligt mig har microsoft legat en hel del efter här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tur för världen att CrowdStrike-katastrofen inträffade innan detta slogs på då, det var ju illa nog med de system där bitlocker var på.

Fast som jag sagt tidigare: Bitlocker (eller iaf full device encryption) verkar ju slås på utan att användaren vet om det ändå sedan länge. Hände mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

På pro-versionerna ja.
Inte för windows home. De flesta hemlaptopsen kommer med windows home.
Det är just den delen som varit problematisk. Att det inte har erbjudits skydd som ett alternativ för alla som använder windows.

Enligt mig har microsoft legat en hel del efter här.

Det stämmer ju, det är säkert en feature fråga, betala mer för att få Bitlocker osv...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200