AMD Ryzen 9 9950X – ett litet prestandalyft för mer pengar

Permalänk
Medlem

Synd att AMD kommer med en så här dålig lansering samtidigt som Intel har stora problem och AMD har bättre rykte än på väldigt länge!

Hade dom väntat med lanseringen någon månad eller så och fått ordning på problemen och haft en riktig kanonlansering så hade det gjort mycket för deras "brand"!

Permalänk
Medlem

Skum windowsbug, finns spelprestanda att låsa upp

Permalänk
Medlem

Såg att Sweclockers lyfte den här nyheten till överst i flödet - och utan någon banner som indikerar att det är en gammal nyhet...
Det är en gammal diskussion som finns i andra trådar också, så jag ska inte tjöta om det här...
MEN är det inte extra dumt att göra det på den här recensionen när det finns oklarheter och konstigheter med resultatet?
Vore det inte smartare att vänta med att lyfta den igen när väl buggen är hittad, analyserad och omtestad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att kylaren på 7900XTX inte fungerade var ju tydligen att ingen hade testat kortet liggande.

Skall dom försöka lura i mig nu att dom aldrig har testat sin processor i Windows också.

/s

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Megacrash:

https://youtu.be/D1INvx9ca9M?si=-RvLEOQkROTRNPSS

Skum windowsbug, finns spelprestanda att låsa upp

Testat detta idag och kommit fram till följande:

När jag benchar Cyberpunk 2077 i high preset 1080p

• Lokalt konto 175 FPS avg

• Lokalt konto men kör .exe-filen som admin 209 FPS avg

• Adminkonto som skapas enligt videon 208 FPS

• Adminkonto men kör .exe-filen som admin 208 FPS avg

Uppenbarligen är det något i kombinationen chipset-driver och Windows 11 som inte tycker om varandra. Ibland kan jag få högre FPS med ett standardkonto om jag nyligen ominstallerat chipset-driver men sen kan siffrorna återgå till de normala låga siffrorna.

Då det är väldigt knepigt att få pålitliga siffror kommer jag att avvakta lite med att uppdatera diagrammen med nya siffror. Istället kommer jag att fortsätta luska i vad det är som försiggår och vad vi behöver göra för att få pålitlig data med vår existerande metodik.

Permalänk
Viking
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppenbarligen är det något i kombinationen chipset-driver och Windows 11 som inte tycker om varandra. Ibland kan jag få högre FPS med ett standardkonto om jag nyligen ominstallerat chipset-driver men sen kan siffrorna återgå till de normala låga siffrorna.

Då det är väldigt knepigt att få pålitliga siffror kommer jag att avvakta lite med att uppdatera diagrammen med nya siffror. Istället kommer jag att fortsätta luska i vad det är som försiggår och vad vi behöver göra för att få pålitlig data med vår existerande metodik.

Men detta verkar ju också förbättra prestandan för Ryzen 7000 enligt HU. Så det räcker inte att testa Ryzen 9000 på det viset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Snyggt jobbat, intressanta resultat!

Känns bäst att avvakta, blir intressant att se om detta är något Microsoft patchar eller om det ligger på AMD. I videon beskriver HUB att de kör all in som admin, men du verkar ju få snarlika resultat med lokal användare som kör spelet som admin- det är ju goda nyheter då det känns som att föredra framför att köra i det inbakade adminkontot hela tiden. Låter ju också då som att det faktiskt är en bugg och inte att något slags system-overhead försvinner som annars alltid finns där.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Känns allmänt som att Microsoft och AMD behöver ta en kaffe tillsammans, så svårt skall väl det här inte vara 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Känns allmänt som att Microsoft och AMD behöver ta en kaffe tillsammans, så svårt skall väl det här inte vara 2024?

Microsoft behöver ta sig samman, framförallt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Donnerstal:

Men detta verkar ju också förbättra prestandan för Ryzen 7000 enligt HU. Så det räcker inte att testa Ryzen 9000 på det viset.

För mig hjälpte det att nå det referensvärde AMD hade uppmätt i Cyberpunk 2077 specifikt. Sen säger det inte nödvändigtvis något om helheten för Ryzen 9000. Det är också anledningen till att jag inte kommer att uppdatera tabellerna i testet nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Shiprat:

Snyggt jobbat, intressanta resultat!

Känns bäst att avvakta, blir intressant att se om detta är något Microsoft patchar eller om det ligger på AMD. I videon beskriver HUB att de kör all in som admin, men du verkar ju få snarlika resultat med lokal användare som kör spelet som admin- det är ju goda nyheter då det känns som att föredra framför att köra i det inbakade adminkontot hela tiden. Låter ju också då som att det faktiskt är en bugg och inte att något slags system-overhead försvinner som annars alltid finns där.

Jag tror det också!
Värt att nämna är att när jag startar GoTG som Admin är det fortfarande resultat under förväntan viket tyder på att det är något annat underliggande där. Men ärendet fortgår helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Beställde en 9950x och 192gb ram nu😀
Ska ju ändå bara köra linux, och servergrejer och det verkar den ju vara utmärkt till.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av depeo:

Beställde en 9950x och 192gb ram nu😀
Ska ju ändå bara köra linux, och servergrejer och det verkar den ju vara utmärkt till.

Riktigt imponerande Linuxprestaanda av det jag har sett!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tror det också!
Värt att nämna är att när jag startar GoTG som Admin är det fortfarande resultat under förväntan viket tyder på att det är något annat underliggande där. Men ärendet fortgår helt enkelt.

Testade igen att ominstallera strykrets-drivaren en till gång i adminprofilen och vips 720p benchen hoppade upp från 190 till 212.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

För mig hjälpte det att nå det referensvärde AMD hade uppmätt i Cyberpunk 2077 specifikt. Sen säger det inte nödvändigtvis något om helheten för Ryzen 9000. Det är också anledningen till att jag inte kommer att uppdatera tabellerna i testet nu.

Lägg till en fotnot som berättar att siffrorna inte går att lita på så ni inte lurar någon tills ni har uppdaterat.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Okej, intressant. Vad körde du för CPU? i videon antyder han ju även att det här inte va något exklusivt för AMD utan det här kunde förekomma för Intel också men bara det att han bara testat AMD just nu

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Rebben:

Lägg till en fotnot som berättar att siffrorna inte går att lita på så ni inte lurar någon tills ni har uppdaterat.

Jag har en notering i testet att siffrorna inte stämmer med AMD:s referensvärden.
Sen vet jag inte om det kan klassas som att lura någon om det är de faktiska resultaten vi uppmäter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Megacrash:

Okej, intressant. Vad körde du för CPU? i videon antyder han ju även att det här inte va något exklusivt för AMD utan det här kunde förekomma för Intel också men bara det att han bara testat AMD just nu

Ryzen 9 9950X.
Som jag tolkar Steve är det inte garanterat att det gör någon skillnad för Intel utan att det inte går att utesluta att det har den påverkan fram till att det faktiskt har bekräftats.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag har en notering i testet att siffrorna inte stämmer med AMD:s referensvärden.
Sen vet jag inte om det kan klassas som att lura någon om det är de faktiska resultaten vi uppmäter.

Nä ni hade ju notis om avvikande resultat i recensionen från början, om något är det också lite så att det resultat som användare kan förvänta sig är de som kom i recensionen, det är upp till bevis huruvuda dessa bättre resultat faktiskt tar sig ut till hemanvändare på ett pålitligt sätt.

Roligt att du faktisk hade ork att köra fler tester, hade absolut inte varit orimligt att bara vänta på att AMD/microsoft tar sig samman istället, men är ju mer spännande att ta del i bughunt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har Webhallen släppt både AMD Ryzen 9 9950X & AMD Ryzen 9 9900X men om jag förstått rätt så rekommenderar många att gå med 7800x3d för det är bättre för gaming eller ska man vänta på någon som kommer senare iår?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulamaan:

Nu har Webhallen släppt både AMD Ryzen 9 9950X & AMD Ryzen 9 9900X men om jag förstått rätt så rekommenderar många att gå med 7800x3d för det är bättre för gaming eller ska man vänta på någon som kommer senare iår?

9800X3D lär väl komma, och sannolikt vara lite bättre än 7800X3D, men hur mycket är ju lite oklart... Av dessa att döma så skulle jag inte räkna med någon vinst över 5%, och sannolikt till ett klart högre pris ett bra tag framöver.

Intel har ju sin kommande generation också om man vill vänta och se hur de presterar (och litar på att de kommer fungera bra).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

9800X3D lär väl komma, och sannolikt vara lite bättre än 7800X3D, men hur mycket är ju lite oklart... Av dessa att döma så skulle jag inte räkna med någon vinst över 5%, och sannolikt till ett klart högre pris ett bra tag framöver.

Intel har ju sin kommande generation också om man vill vänta och se hur de presterar (och litar på att de kommer fungera bra).

Ok, ska avvakta och se lite grann men det lutar sig att bli 7800X3D just nu, alla talar väl om den och priset är inte så extremt högt om man jämför med andra CPU:er.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Intressant iakttagelse. Har inte hunnit läsa någon annans test nu under kvällen.

Det som gör det hela så märkligt är att jag skapade en separat boot-enhet med en helt clean installation av Windows för enbart 9950x enligt instruktioner från AMD. Därefter följer chipset-drivare där det är viktigt att man låter den idla efter omstart för att provisioning settings ska appliceras korrekt. Man kan forcera detta genom CMD också.

Med exakt samma drivrutin för grafikkortet som den andra installationen får jag samma svaga resultat i Cyberpunk. Dvs ungefär 20% lägre än förväntat.
Det intressanta är att om jag stänger av Memory Integrity får jag 15% bättre siffror i Cyberpunk men 20% lägre i Far Cry6. Detta ska dock tydligen inte spela någon roll, trots att det verkar göra det.

Så till sist körde jag igenom allting med exakt samma metodik som alla andra processortester vi gör. Vissa spel brukar jag köra 4-5 gånger om inte mer vid en stor release bara för att försäkra mig om att siffrorna stämmer.

Så kortfattat, jag är typ mer förvirrad nu än innan. Det verkar inte finnas något självklart svar på exakt vad det är som händer då jag fått massa olika information från olika källor.
Jag har bokstavligen suttit i 3 dagar och försökt lista ut varför det inte går ihop. Så det blir till att försöka pussla ihop det här mysteriet nästkommande vecka. Har jag gjort fel i metodiken borde det visa sig, det vore nästan enklare för då vet jag vad jag ska åtgärda.

Står på många ställen att man måste ha Xbox Game Bar installerat för att Zen 5 skall fungera optimalt, Game Bar påverkar tydligen Windows scheduler rätt så rejält. Dessutom får man endast använda Windows eget "balanserat" energischema och ingenting annat annars fungerar inte schedulern som den ska.

Där. Kan ha hittat felet åt er ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av the squonk:

Står på många ställen att man måste ha Xbox Game Bar installerat för att Zen 5 skall fungera optimalt, Game Bar påverkar tydligen Windows scheduler rätt så rejält. Dessutom får man endast använda Windows eget "balanserat" energischema och ingenting annat annars fungerar inte schedulern som den ska.

Där. Kan ha hittat felet åt er ...

Det står på många ställen för att informationen bifogades av AMD inför recensionen.
Tack för att du tittar men i det här fallet är problemet att vi haft problem trots att instruktionerna har följts.

Steg som ska tas innan:
Ren installation av Windows för processorer med två CCD:er

Installera chipset driver - starta om

Vänta till dator idlar eller forcera genom cmd (start /wait rundll32.exe advapi32.dll,ForceIdleTask)
Vänta på att det genomförs

Kontrollera att kontrollpanelens inställningar för prestanda är inställt på ”balanserat”

Genom Windows settings kan man ställa på balanced eller high performance.

Se till att gamebar är aktiverat och uppdaterat.

Se till att gamemode är aktiverat.

Sen hoppas man på det bästa, ibland funkar det för vissa men inte för mig förutom i vissa spel om man kör som admin. Funkar det inte kan man testa att starta om proceduren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det står på många ställen för att informationen bifogades av AMD inför recensionen.
Tack för att du tittar men i det här fallet är problemet att vi haft problem trots att instruktionerna har följts.

Steg som ska tas innan:

Vänta till dator idlar eller forcera genom cmd (start /wait rundll32.exe advapi32.dll,ForceIdleTask)

Kontrollera att kontrollpanelens inställningar för prestanda är inställt på ”balanserat”

Sen hoppas man på det bästa, ibland funkar det för vissa men inte för mig förutom i vissa spel om man kör som admin. Funkar det inte kan man testa att starta om proceduren.

Kom lite mer information på tuben nu, om Admin account(vem tusan kör Windows som Admin 24/7? Hidden Admin dessutom):

https://www.youtube.com/watch?v=D1INvx9ca9M

Zen 5 launch är en katastrof och bör "göras om" i samband med X870/X3D:

https://www.youtube.com/watch?v=5Z1-FNBMw0w

Så, att ni får konstiga resultat är inte oväntat med tillgång till den senaste informationen ...

Linux verkar dock tugga på lyckligt med Zen 5.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kom lite mer information på tuben nu

Nu och nu... Båda videorna du visar är redan länkade i tråden några inlägg tidigare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu och nu... Båda videorna du visar är redan länkade i tråden några inlägg tidigare

Sorry, kom precis hem och missade att läsa om hela tråden. Stämmer som du säger, båda videorna är dock intressanta och får en att undra hur tusan AMD:s marknadsförings avdelning bär sig åt för att lyckas behålla jobbet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Steg som ska tas innan:

Fan vad jag älskar att du är aktiv i forumet, erkänner att artikeln och produkten innehåller problem, jobbar aktivt för att lösa det och uppdaterar löpande! Mycket kul att se!

Vi kanske kan få en sammanfattning (video?) av dessa erfarenheter och resultatet sen?

Tråkigt att de inte jobbar bättre med prestanda innan släpp, liknande problem har det ju varit förr och med deras grafikkort med… hotpatchade drivrutiner precis vid lansering och annat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Spelar ju inte så stor roll all data är ju data som skall ta med i beräkningen en bench även om det är fel i drivers etc , så skall man ju ha den med i snittet för det är ju det som är verkligheten just nu , så har man kört ett snitt med dessa siffror så tycker jag att det skall inkluderas i resultat som gjort, annas kan man ju vänta och skriva om allt om, 5 mån när det ev funkar om det någonsin kommer göra det , det är denna produkt de släppt med dessa drivers etc så det är det m an får utgå ifrån tycker jag eller ett snitt av alla körningar, Tror AMd har cherry picked som vanligt , men lite väl mycket denna gång bara

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0