Då släpps Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Melding Plague

Då släpps Dragon Age: The Veilguard

Bioware har nu avslöjat när det efterlängtade nya äventyret i Dragon Age-serien kommer släppas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen 🤩

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fasen va kul, mycket tidiagre än jag hade väntat mig.

Permalänk
Medlem

Origins var ju ett riktigt, riktgt bra rpg. 2:an och 3:an lite.. konsollifierade.. för att inte använda fula ord. Det här ser tyvärr inte alls ut som något BioWare-spel utan snarare gjort för barn... igen...

Tråkigt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KroesusSork:

Origins var ju ett riktigt, riktgt bra rpg. 2:an och 3:an lite.. konsollifierade.. för att inte använda fula ord. Det här ser tyvärr inte alls ut som något BioWare-spel utan snarare gjort för barn... igen...

Tråkigt.

Jag håller lite med, samtidigt var Inquisition rätt bra. Och alls spel kan inte ha komplexiteten som Baldur's Gate 3 har heller. Jag är försiktigt positiv och längtar efter recensioner!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

När jag pluggade lärde vi oss att rubriken ska om möjligt sammanfatta allt. "Veilguatd släpps 31 oktober" eller liknande hade varit min rubrik. Nu får vi en som låter som en Facebook-reklam. Man MÅSTE klicka på länken för att få informationen.

Tråkig utveckling som tyvärr samtliga sysslar med idag så inget SweC unikt.Jag undrar bara om dagens journalister faktiskt lär sig sån rubriksättning i skolan? Är jag för gammalmodig?

OT: Coolt, ser fram emot datumet. Aldrig fel med lite d&d.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller lite med, samtidigt var Inquisition rätt bra. Och alls spel kan inte ha komplexiteten som Baldur's Gate 3 har heller. Jag är försiktigt positiv och längtar efter recensioner!

Inquisition var sämst enligt mig. Tvåan var sämre än Origins men var åtminstone inte så långt så man han inte tröttna på det. Inquisition kändes som 80% fyllnad. Tog mig ett år att hitta alla collectibles och göra alla hjärndöda side quests. Det kanske är mitt problem att jag inte kunde bara fokusera på huvudstoryn men de borde inte fylla ut spel med sånt som är tråkigt. Det finns spel som lyckats ha mycket men som varit intressant som Witcher 3.

Inquisition kändes som tvåan men lite snyggare och med 10x mer filler content.

Till skillnad från Origins så kändes karaktärerna och storyn helt ointressanta dessutom.

Jag hoppas nya blir bra men jag har väldigt låga förväntningar. Witcher 3 kom ett år efter Inquisition och var bättre på alla sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Blir en bra höst/vinter i år igen med mängder med intressanta spel! Den här trailern såg dessutom mycket bättre ut än det vi först fick se, så är betydligt mer hypad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De ska väl dumpa party combat mechanics i det nya så man spelar som en karaktär. Jag tycker personligen att det känns som en klar uppgradering, ska man kontrollera flera karaktärer parallellt kan det lika väl vara isometriskt istället. Blir bra med ett nytt Dragon Age, alldeles för länge sedan sist.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Detta blir nice 😎

Kommer nog vara upptagen med WoW under hösten men det är inget jag lirar 100% av tiden direkt. Så detta kan mycket väl bli något man skaffar som underhållning i höstrusket 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

De ska väl dumpa party combat mechanics i det nya så man spelar som en karaktär. Jag tycker personligen att det känns som en klar uppgradering, ska man kontrollera flera karaktärer parallellt kan det lika väl vara isometriskt istället. Blir bra med ett nytt Dragon Age, alldeles för länge sedan sist.

Ja, delen att man ska försöka styra AIn har jag aldrig vart något fan av. Försöker bara se till att de klarar sig på egen hand så gott jag kan sen sköter jag mitt.

Kanske många som blir besvikna men får jag gissa tror jag inte spelet står och faller med en sån funktion. Isf kan de ju erbjuda möjligheten att styra dem som vanligt eller en toggle så sköter de sig helt själva utan att vi behöver bry oss.

Får se vad vi får 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

När jag pluggade lärde vi oss att rubriken ska om möjligt sammanfatta allt. "Veilguatd släpps 31 oktober" eller liknande hade varit min rubrik. Nu får vi en som låter som en Facebook-reklam. Man MÅSTE klicka på länken för att få informationen.

Tråkig utveckling som tyvärr samtliga sysslar med idag så inget SweC unikt.Jag undrar bara om dagens journalister faktiskt lär sig sån rubriksättning i skolan? Är jag för gammalmodig?

Håller i princip med dig men tror nog att den sortens rubriksättning var till för tryckta tidningar. Har man redan betalat för sitt exemplar kan rubrikerna i tidningen vara tydliga och informativa. Internetrubriker blir mer av karaktären löpsedel - dvs skall locka till köp/klick.

OT: Har slutat med förköp, även om jag vet att jag kommer att spela något till 100%. Gör nog som vanligt och väntar ett halvår tills alla buggar är fixade och eventuellt extrainnehåll släppts - gärna på rea (tittar på dig, Starfield - vill spela men inte för +600 kronor...).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Ser väldigt mycket fram emot detta, inte mycket som slår att springa run att questa i ett RPG.

Inte ett superfan av grafik-stilen dom kör med för karaktärerna, men tror inte det är något man tänker på efter en timmes spelande.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Aaargh! Jag måste alltså forcera spelandet av Baldurs Gate 3 så att jag blir klar med det innan dess. Sedan har jag ju Starfield som ligger och väntar. Så mycket spelande, så lite tid...

Permalänk
Medlem

Missade denna nyhet först när jag scrollade genom huvudsidan för den var under gårdagens nyhet. Såg sen i forat att det fanns posts och klickade in i denna tråd.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Tänk vad olika åsikter man har ändå, vilket så klart är positivt.
Själv skulle jag inte ta i detta spel med tång och jag älskar rpgs.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Origins var bra och uppföljare hade hög potential, men 2:an föll pladask när dom första konversationerna i spelet hade val mellan pest & kolera. Sedan dess har jag inte rört i dom med tång.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Men nej, på tok för tidigt!

Jag behöver ju uppgradera min dator för detta så det hade varit bra runt februari/mars nästa år när RTX 5-serien kommit Även om mitt stackars 970 faktiskt klarade av att dra runt Inquisition, som för övrigt var ett mycket trevligt spel ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Aaargh! Jag måste alltså forcera spelandet av Baldurs Gate 3 så att jag blir klar med det innan dess. Sedan har jag ju Starfield som ligger och väntar. Så mycket spelande, så lite tid...

Njut av BG3 istället, så extremt mycket bättre än Starfield och vad det här kommer vara.

Permalänk

Om The Veilguard ens närmar sig Inquisition, är det inte värt att låta sig dras med i hypen. Inquisition är ett svek mot mänskligheten, med tanke på den enorma kvalitetskillnaden mellan det första och tredje spelet, samt hur brutalt översimplifierat och tomt spelet kändes jämfört med andra speltitlar. Det är en tragedi att Inquisition utsågs till "Game of the Year" 2014 (ja, du läste rätt: Game of the Year!), ett år som dessutom var ett av de sämsta någonsin för gaming, men å andra sidan fanns det inte mycket att välja på det året.

Förhoppningsvis får de den tid och de resurser som krävs för att skapa ett riktigt bra spel och tar till sig av den kritik som spelet har fått, för att skapa något verkligen märkvärdigt och göra Dragon Age great again!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, delen att man ska försöka styra AIn har jag aldrig vart något fan av. Försöker bara se till att de klarar sig på egen hand så gott jag kan sen sköter jag mitt.

Kanske många som blir besvikna men får jag gissa tror jag inte spelet står och faller med en sån funktion. Isf kan de ju erbjuda möjligheten att styra dem som vanligt eller en toggle så sköter de sig helt själva utan att vi behöver bry oss.

Får se vad vi får 🙂

Min optimism har stillats något, verkar som att EA aldrig ska lära sig och det här ser inte så trevligt ut:
https://www.gamesradar.com/games/dragon-age/dragon-age-the-ve...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av storyn och hur den framförs i spelet. Ribbhöjden har satts av Baldrus Gate 3, spelvärldens motsvarighet till Mondo. Om den inte får lika höga betyg, eller i närheten av, så väntar jag nog med köpet tills den är på extrapris runt hundringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Håller med! "Då", "Här" och "Så" inleder aldrig en rubrik. Det luktar sunkig Aftonbladet-journalistik. Tyvärr så ser man det allt oftare på SweC också.

OT: Tyvärr har de gjort spelet för en "modern publik" så det går fetbort för mig. Är inte deras målgrupp.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av talonmas:

Tyvärr verkar det ha ändrats rätt kraftigt för journalism i sin helhet. Kollar man de stora tidningarna som anställer regelrätta journalister (även grävande sådana), då är det nästan aldrig en titel eller ingress som delger mer än att väcka intresse för att klicka in på resten.

Att någon skriver ut en sammanfattning direkt på framsidan är mer ett undantag till regeln skulle jag säga. Sedan vet jag inte om det är för det bättre eller det sämre. Däremot för egen del brukar jag ofta skippa de första 2 - 3 paragraferna om det är en lång artikel, I alla fall om det är ett ämne jag redan är familjär med (dessa brukar innehålla saker som bakgrund eller fyllnadstext för att sätta tonen).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk

Första spelet var som en konsolifierad sötningsmedel-version av Baldurs Gate 2. Riktigt bra jämfört med det mesta som släpptes kring den tiden men hur mycket säger det egentligen? Den konsolgenerationen med omnejd var ju ren depression. Indie på PC hade inte riktigt kommit igång ännu och det mesta som släpptes var urvattnade opportunistiska lägsta gemensamma nämnare versioner av etablerade klassiker, salt i såret så att säga.

Tvåan var direkt förolämpande. Inquisition var ärligt talat helt ok så länge man höll förväntningarna rimliga (action-RPG menat att spelas med handkontroll liggandes i eller under soffan osv). Designen på världen och miljöerna överlag var betydligt intressantare än t.o.m. de i Origins.

Skrivet av landahl:

Otroligt många som gnäller på spelet fast det ännu inte har kommit ut.

Blir du förvånad varje gång du sätter dig på toa och resultatet blir avföring, och inte t.ex påskägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inadekvat_hamburgare:

Blir du förvånad varje gång du sätter dig på toa och resultatet blir avföring, och inte t.ex påskägg?

Jag blir besviken, du då?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag blir besviken, du då?

Förväntar mig alltid elände och blir aldrig besviken. Skämt åsido, spelmekaniskt kommer det vara mycket simpelt, annat är hopplös optimism. Witcher 3 var ju dock precis så men lyckades få till fullträffar med nästan allt annat, maken till välpolerad värld och presentation får man leta efter. Kanske kan de uppnå något mer eller mindre liknande med Veilguard. Kanske...

Permalänk
Avstängd

Spelet såg galet neddummat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Tråkigt.

Det ser väldigt "Fortniteifierat" ut.
Mycket hack and slash.
Världarna ser ut att ha mycket "guard rails" med och inte mycket open world utan gå från point A till point B och slakta mobs på vägen.
Spelet har varit kantat med bekymmer och bytt ledararskap som alla vill sätta sin prägel på spelet.

Dessutom så har spelet väldigt mycket av dagens "uglification" av karaktärer för "moden audience" som inte existerar.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

BUTTON

AWESOME