Permalänk
Medlem

Fiberkoax vs fiberlan

Hej jag undrar vad som skiljer sig mellan fiber via koaxialkabel och vanlig fiber ?
Tänker på hastigheter och svarstider mm
Är det någon märkbar skillnad ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hastigheter beror ju mer på din ISP och ping på routing(?) Kan finnas begränsningar i hastighet på koax osäker där.
Båda är ju fiber fram tills en medieomvandlar, sedan koax eller CatX till bostad.

Med fiberKOAX är man bunden till Tele2, right? Det är väl Comhem/Tele2 som har det. Gissar på att du kan välja andra operatörer via FiberLAN utan att veta mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ca1P3:

Hej jag undrar vad som skiljer sig mellan fiber via koaxialkabel och vanlig fiber ?
Tänker på hastigheter och svarstider mm
Är det någon märkbar skillnad ?

Det ena är fiber och det andra är inte fiber.
Fibercoax ansluter dig via kabeltv nätet (coax) och ger inte samma möjligheter till höga hastigheter i framtiden och hastigheten brukar också oftast vara asymmetrisk.
Det är alltså riktig fiber eller docsis, coaxanslutningen är billigare för man kan använda kabeltvnätet sista biten i stället för att dra in fiber men det är tekniskt sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hastigheter beror ju mer på din ISP och ping på routing(?) Kan finnas begränsningar i hastighet på koax osäker där.
Båda är ju fiber fram tills en medieomvandlar, sedan koax eller CatX till bostad.

Med fiberKOAX är man bunden till Tele2, right? Det är väl Comhem/Tele2 som har det. Gissar på att du kan välja andra operatörer via FiberLAN utan att veta mer.

Skrivet av mrqaffe:

Det ena är fiber och det andra är inte fiber.
Fibercoax ansluter dig via kabeltv nätet (coax) och ger inte samma möjligheter till höga hastigheter i framtiden och hastigheten brukar också oftast vara asymmetrisk.
Det är alltså riktig fiber eller docsis, coaxanslutningen är billigare för man kan använda kabeltvnätet sista biten i stället för att dra in fiber men det är tekniskt sämre.

Jag flyttar till ett hus där är bara fiber via coax. Men borde där inte vara någon omvandlar någonstans i huset ?

Permalänk
Medlem

Koax kan väl aldrig vara fiber? Det är väl kopparledningar i dem...

Permalänk
Medlem

"Fiberkoax" är ett begrepp för att förvirra kunderna som tror att de köper fiber. Rent tekniskt funkar det så att det är fiber framdraget till en konverteringspunkt någonstans i närheten och därefter är det antennkabel fram till slutkunderna. Tele2 har börjat dra fram en fiber till varje lägenhetshus så det blir ju mer fiber och mindre koax för dessa kunder, men det gäller, tror jag, bara vissa prioriterade områden i storstäderna.

TLDR: Fiberkoax = bredband via kabelmodem och antennkabel.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

fibercoax låter som någon marknadsförare har kommit på.

fiber till byggnad och sedan omvandlare till coax till lägenheter == fibercoax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

"Fiberkoax" är ett begrepp för att förvirra kunderna som tror att de köper fiber. Rent tekniskt funkar det så att det är fiber framdraget till en konverteringspunkt någonstans i närheten och därefter är det antennkabel fram till slutkunderna. Tele2 har börjat dra fram en fiber till varje lägenhetshus så det blir ju mer fiber och mindre koax för dessa kunder, men det gäller, tror jag, bara vissa prioriterade områden i storstäderna.

TLDR: Fiberkoax = bredband via kabelmodem och antennkabel.

Ja det är det jag anade jobbar som elektriker och svetsat en del fiber.
Men det jag undrar är om det är värt 25k att dra in fibern till huset eller om jag ska skaffa "fibercoax" från tele2.
Vilket redan finns där priset i månaden är likadant och hadtigheten jag vill ha finns.
Tänker mest om där är någon stor fölust i att köra via coax istället för fiber på samma hadtighet från isp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ca1P3:

Men det jag undrar är om det är värt 25k att dra in fibern till huset eller om jag ska skaffa "fibercoax" från tele2.
Vilket redan finns där priset i månaden är likadant och hadtigheten jag vill ha finns.
Tänker mest om där är någon stor fölust i att köra via coax istället för fiber på samma hadtighet från isp

Att köra via coax begränsar hastigheten så även om det utvecklats så är det en döende teknik som stannar kring 1 Gbit/s och man brukar ha asymmetrisk hastighet för att kunna få högre nerladdningsfart. Det brukar också ger lite högre latens och så blir man beroende av kabeltvnätets kvalitet. Det är helt enkelt en teknik som används för att spara in på kostnaden för att installera fiber och den är inte lika bra men den är åtminstone initialt billigare men jag tror inte att man komemr undan att nån gång i framtiden installera fiber, endera så behövs kapaciteten eelr lså slutar man driva kabeltvnätet och vill riva det ungefär som det är med dsl nät idag, det är en teknik som är på väg att ersättas av fiber, frågan är bara om man ska dra ut på det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att köra via coax begränsar hastigheten så även om det utvecklats så är det en döende teknik som stannar kring 1 Gbit/s och man brukar ha asymmetrisk hastighet för att kunna få högre nerladdningsfart. Det brukar också ger lite högre latens och så blir man beroende av kabeltvnätets kvalitet. Det är helt enkelt en teknik som används för att spara in på kostnaden för att installera fiber och den är inte lika bra men den är åtminstone initialt billigare men jag tror inte att man komemr undan att nån gång i framtiden installera fiber, endera så behövs kapaciteten eelr lså slutar man driva kabeltvnätet och vill riva det ungefär som det är med dsl nät idag, det är en teknik som är på väg att ersättas av fiber, frågan är bara om man ska dra ut på det eller inte.

Aha okej ja då får vi se om det finns pengar för det när vi flyttar in 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Det brukar vara bättre ping via fiber och möjligen stabilare uppkoppling men det är inget man säkert kan säga, beror på lokala omständigheter till stor del. Hade jag varit du hade jag köpt ett abonnemang och testat, man har ju 14 dagar ångerrätt via distansavtalslagen. Om du tycker uppkopplingen funkar till det du ska ha den till så kör på. Spara kartongen til modemet bara

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Det enda jag lägger till i tråden är följande:

För cirka 10år sedan eller så fanns det teknik där man kunde dra fiberkabel till underförstärkare, det i sin tur ger betydligt mindre störningar och sektionerar in kabel-TV nät i mindre grupper vilket borde ge bättre fart, stabilare nät och göra det lättare att felsöka. Om Tele2 eller Comhem gjort något sådant i sina nät vet jag inget om, har för mig det fungerade med DOCSiS teknikerna osv men lite osäker då det var så länge sedan.

Jag tycker det är lite förvånande att man inte valt att satsa mer på fiber tidigare från Comhem och Tele2s sida. Jag såg till att ett mindre nät byggdes i område med villor. Det var ett fibernät med en fiberdosa som har flera RJ45 utgångar plus en kabel-TV modul. Det blev Internet via stadsnätet (numera finns ju även IPTV) samt fixade Kabel-TV via Canal Digital och det här var för cirka 10år sedan. Fungerar utmärkt fortfarande och det är riktigt bra bild på Kabel-TV eftersom det kört genom fiberkablarna hela vägen fram till varje villa. Så teknikerna har funnits läge men det verkar som man struntat i detta, i alla fall de stora bolagen.

Permalänk
Medlem

Det vanliga är att bostadsrättsföreningen äger kabelnätet i huset och Tele2 levererar via fiber till en överlämningspunkt. Det innebär att det är upp till bostadsrättsföreningen att underhålla kabelnätet. Om det sköts fungerar uppkopplingen rätt bra.

Om det är en hyresfastighet är det upp till ägaren hur det blir.

Man kan väl säga att om kabelnätet är i behov av renovering bör man göra en kalkyl på vad det skulle kosta att ersätta med fiber eller TP.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att detta är en friståendevilla ingen förening men ska nog satsa på att få in fiber i huset

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare. I många gamla koax-hus så är koaxnätet draget långa sträckor upp och ner mellan våningarna, och det kan vara väldigt skiftande kvalitet beroende på dämpning etc. Även om man har fiber fram till huskroppen hjälper det inte så mycket om man har en bra lina dit, ifall resten är svajigt. I min förening hade vi en inkommande koaxkabel i källaren, direkt efter Comhems överlämningspunkt ute i gatan. Den kabeln satt spikad på väggen med skarpa böjar etc som kanske inte gjorde så mycket när man hade analog TV, men när alla lägenheter skulle köra 50/10 Mbit/s så blev det inget vidare. Det var ett klart lyft när vi bytte till FTTH. Både då vi fick symmetrisk bandbredd, och underverk på pingtid också. Såg nu att det gällde villa, och då kan man ju som sagt prova och se hur det funkar, men tror att jag i tio fall av tio valt fiber. Ingen vet hur länge Tele2 supporterar koaxen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att förvirringen enbart handlar om en enda sak: Kabeltvleverantörerna är oroade över att bostadsrättsföreningar och liknande ska "dra in en Ethernet/Fiber/LAN-lösning" parallellt så att deras installationer blir obsoleta.

Då kom någon på marknadsföringsavdelning på planen att vi döper om tekniken till "FiberKoax".
Helt enkelt bara ett otyg som inte skapat något annat för slutkund än förvirring.

I teorin kan man då kalla 4G/5G för "RadioFiber" eftersom radiosignalen till slut hamnar i en fiber ändå.
Hell, ett gammalt 56k modem över en telefonlina skulle man kunna kalla ModemFiber(!!!!!!!).

Disclaimer:
Jag fick mitt första kabelmodem 1999. Jag är skadad efter att i ~12 år ha suttit med en skräpteknik med allt från trasiga modem och konstanta "returstörningar" till "Uppsamlings-stationer" som varit underdimensionerade när man bara hängt på hus efter hus.

Men jag inser även att det är skillnad på koax och koax. I ett helt nyinstallerat koaxnät där man sen har källaren ansluten direkt mot fiber är det säkert bättre, men då ställer jag mig ändå frågan varför man inte bara drog Ethernet/Fiber direkt till varje lgh istället.

Helt enkelt: I min mening finns det ingen som helst anledning att välja "FiberKoax" framför vanlig fiber om man har valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det enda jag lägger till i tråden är följande:

För cirka 10år sedan eller så fanns det teknik där man kunde dra fiberkabel till underförstärkare, det i sin tur ger betydligt mindre störningar och sektionerar in kabel-TV nät i mindre grupper vilket borde ge bättre fart, stabilare nät och göra det lättare att felsöka. Om Tele2 eller Comhem gjort något sådant i sina nät vet jag inget om, har för mig det fungerade med DOCSiS teknikerna osv men lite osäker då det var så länge sedan.

Jag tycker det är lite förvånande att man inte valt att satsa mer på fiber tidigare från Comhem och Tele2s sida. Jag såg till att ett mindre nät byggdes i område med villor. Det var ett fibernät med en fiberdosa som har flera RJ45 utgångar plus en kabel-TV modul. Det blev Internet via stadsnätet (numera finns ju även IPTV) samt fixade Kabel-TV via Canal Digital och det här var för cirka 10år sedan. Fungerar utmärkt fortfarande och det är riktigt bra bild på Kabel-TV eftersom det kört genom fiberkablarna hela vägen fram till varje villa. Så teknikerna har funnits läge men det verkar som man struntat i detta, i alla fall de stora bolagen.

De har börjat satsa på "fiber to the building" och sedan kabel, så en bit på vägen. Men hela bredbandsaffären i Sverige är skev tycker jag, bolagen har historiskt pressat upp så mycket teoretisk bandbredd per kund som möjligt i befintlig teknik för att kunna höja priserna. Inget större fokus på kvalité. Idealet för mig är nog en 100/100-lina som har ensiffrig ping till välfungerande servrar inom landet och upptid i världsklass, men bolagen verkar mer intresserade av att leverera 1200/100 med exakt samma kvalité som för 20 år sedan och överbelastningsproblem under peak, samt övertyga Svensson att det blir roligare med fler megabit...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Nu är det så att detta är en friståendevilla ingen förening men ska nog satsa på att få in fiber i huset

Om det innebär att du kan göra som du vill är det ju bara en fråga mellan dig och din ekonomi. Coax är ju en teknik som passerat bäst-före datumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

De har börjat satsa på "fiber to the building" och sedan kabel, så en bit på vägen. Men hela bredbandsaffären i Sverige är skev tycker jag, bolagen har historiskt pressat upp så mycket teoretisk bandbredd per kund som möjligt i befintlig teknik för att kunna höja priserna. Inget större fokus på kvalité. Idealet för mig är nog en 100/100-lina som har ensiffrig ping till välfungerande servrar inom landet och upptid i världsklass, men bolagen verkar mer intresserade av att leverera 1200/100 med exakt samma kvalité som för 20 år sedan och överbelastningsproblem under peak, samt övertyga Svensson att det blir roligare med fler megabit...

Yeap. Jag läste för 2 år sedan ett sekretessbelagt investerardokument från en av dom största stadsnäts-operatörerna. Föga förvånande var deras plan att "fasa ut långsammare hastigheter som 10/10, 50/50 och 100/10 för att öka intäkt genom att sälja högre hastighet trots att kunderna inte behöver det".

Jag är själv svinförbannad över att inte kunna ha 10/10 i sommarstugan, då det är allt jag behöver vintertid för att köra värme, hemautomation och kameror på distans. Det minsta vi kan köpa är 100/100, total waste, linan står och trampar vatten 99.9% av tiden.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BasseBaba:

Men jag inser även att det är skillnad på koax och koax. I ett helt nyinstallerat koaxnät där man sen har källaren ansluten direkt mot fiber är det säkert bättre, men då ställer jag mig ändå frågan varför man inte bara drog Ethernet/Fiber direkt till varje lgh istället.

Hos mig finns båda alternativen fortfarande, "Fiberkoax" var först via kabel-TV men sumpade chansen när allmännyttan drog in stadsnätsfiber 2007.

Permalänk
Medlem

En av de största tekniska skillnaderna är väl att (fiber)coax är ett delat medium. Du och ett okänt antal grannar ligger på samma slinga och delar på bandbredden och störningarna i coaxkabeln.
Jämfört med fiber* som är dedikerad per kund. Trafiken aggregeras så klart nånstans men det är dyrt att byta ut sista biten in till kunden, resten är billigare oftast. Single mode fiber med vanliga off the shelf optics klarar ett avstånd på 10km. Så din närmaste fiberswitch behöver inte direkt stå i huset. Sure i lägenheter så är det ofta så men när det går till villor är det inte så.

*i andra delar av värden är PON vanligt till slutkund och då delar man bandbredd som med coax.

Permalänk
Medlem

@joalin, jo precis. Det är ju kabelkvaliten, dragningen och andra faktorer med just koax-kabel som påverkar mest. Bostadsbolag samt BRFer borde satsa mer pengar på att just byta ut allt. Kabel-TV kan man ha kvar för det går att köra det över fibern men man måste ju få in alla rör, dra fiberkablarna etc. Det är ju en hel del jobb med det precis som när man en gång i tiden byggde alla dessa fastigheter och installerade kabel-TV. Det var ju något billigare för det gjordes i byggprocessen men det går ju i efterhand att byta ut detta. Blir en hel del bilande av betong och annat men kan man söka bredbandspengar från staten så varför inte. Speciellt nu när dom har höjt bredbandsmålen i sina dokument.

@Parmenides, haha precis. Vi säljer en sportbil till kunden men dom vet inte att den har en gräsklippare motor under huven. Det funkar skapligt för de flesta men någon toppfart blir det aldrig, för vissa går det så dåligt att det inte ens är användbart men det skiter vi i bara vi har tillräckligt med kunder som betalar ändå

@BasseBaba, aj då, det där svider. Tursamt nog gick inte jag på den niten. Det där fibernätet som installerades fick samtidigt ett litet LAN och därefter trådlöst med WiFi för att täcka området. Samfälligheten betalar så vi alla har ett gemensamt internet abonnemang och det kostar typ 15kr månaden för 100/100 vilket är fint. Men då ska man komma ihåg att det där nätet används mycket lite eftersom det är fritidshus där folk inte bor permanent. Trevligt i alla fall att ha fart när man behöver det om man vill streama när man är där.

Kan du inte dela med grannar i din närhet, köra med Ubiquiti länkar etc. Värt pengarna med tanke på vad det kostar för en uppkoppling om man använder den mycket sällan.

Permalänk
Medlem

Jag hade betalt 25k vilken dag som helst för att få en symmetrisk anslutning via fiber istället för coax. Det är klart handikappande med sitta fast med 7-10Mbps 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jag hade betalt 25k vilken dag som helst för att få en symmetrisk anslutning via fiber istället för coax. Det är klart handikappande med sitta fast med 7-10Mbps 2021.

Deras coax går väl dock upp till 250+ eller?

"Hur snabbt är bredband via KOAX? Den nedhastighet som erbjuds via Koax är vanligtvis från ca 50 Mbit/s men ända upp till 1200 Mbit/s och levereras av Com Hem. Kabel-tv hade enligt bredbandskollen de snabbast genomsnittliga nedladdningshastigheterna under 2015 0ch 2016 men låg på samma nivå som fiber under 2017"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Deras coax går väl dock upp till 250+ eller?

"Hur snabbt är bredband via KOAX? Den nedhastighet som erbjuds via Koax är vanligtvis från ca 50 Mbit/s men ända upp till 1200 Mbit/s och levereras av Com Hem. Kabel-tv hade enligt bredbandskollen de snabbast genomsnittliga nedladdningshastigheterna under 2015 0ch 2016 men låg på samma nivå som fiber under 2017"

För nedladdning ja, men uppladdning är bara en 1/10-del i bästa fall.

Permalänk
Medlem

Fibercoax är inte dåligt, det är fiber till bostadsområdet innan det går över till kabel-tv nätet. Men fiber hela vägen är bättre. Kommer hålla i framtiden, stabilare då kabeltv-nätet kan strula mer då det är ett delat medium. Där inte låst till leverantörens router med fiber som man är med fiberkoax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Dra in fiber.

En koax är en elektrisk ledare medan en fiber inte är det, det är stor skillnad den dag det blir ett åsknedslag i närheten.

Permalänk

Största skillnaden är väl egentligen att fiberkoax kostar 649kr/mån för 600/50. Och samma hastighet med fiber för ksk 350-450kr.. Men med mer uppladdning.

Koax har svårt att få upp uppladdningen och det blir dyrt.

Permalänk
Medlem

Fått byta från Telia då nytt gruppavtal för föreningen upphandlats. Kör Tele2 FiberCoax med "10G" teknik och har nu 500/500 som rullar på fint, 0 kr/månad. Kan byta till 1200/1200 om man vill för 549 kr/månad. Var tveksam när jag först fick reda på bytet men det rullar på väldigt fint *peppar peppar*

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Största skillnaden är väl egentligen att fiberkoax kostar 649kr/mån för 600/50. Och samma hastighet med fiber för ksk 350-450kr.. Men med mer uppladdning.

Koax har svårt att få upp uppladdningen och det blir dyrt.

Beror ju helt på vad man har för avtal och alternativ. Även fiber kan vara dyrt och långsamt om det är ägs och är låst av en leverantör och du saknar andra alternativ.