Anlita firma för att lösa flygproblem?

Permalänk
Medlem

Anlita firma för att lösa flygproblem?

Var ute i Europa i somras och drabbades av det "lilla" IT-problemet när det var dags att resa tillbaka till Sverige. Skulle åka tillbaka på kvällen men flyget blev i sista minuten(fyra timmar) innan inställt. Gick inte att kopmma i kontakt med flygbolaget och kostade nästan dubbelt så mycket för ett par dagar extra innan jag kunde komma hem.

Flygbolaget verkar så här i efterhand anse att det var en exceptionell händelse och vill inte ens ge tillbaka pengarna för det inställda flyget. Än mindre ge någon ersättning för extra kostnader. Så jag har väl lite räknat av det som "deflygerjagaldrigmedigen-pengar".

Men så var jag inne på vårt kontor i förrgår och pratade med en kollega. Hon nämnde att det fanns tjkänster som jobbar med sådana här problem. Lyckas de så tar de en viss procent och misslyckas de så kostar det inget. Kunde dock inte rekommendera någon.

Så undrar om någon provat på detta? Finns andra sätt eller är det bara att glömma?

Permalänk
Medlem

Kolla med ditt försäkringsbolag och om du använder kreditkort när du köpte resan, kolla vad som ingår i reseförsäkringen där.

Permalänk
Medlem

Jag använde en sådan tjänst när jag blev strandad två dygn utomlands och flygbolaget förnekade ansvar pga strejkande personal.
Fick tillbaka mina pengar, men företaget tog typ 20% av utbetalningen också. Mest skönt att slippa driva ärendet själv tycker jag, om man är villig att avstå en del av ersättningen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Naki:

Var ute i Europa i somras och drabbades av det "lilla" IT-problemet när det var dags att resa tillbaka till Sverige. Skulle åka tillbaka på kvällen men flyget blev i sista minuten(fyra timmar) innan inställt. Gick inte att kopmma i kontakt med flygbolaget och kostade nästan dubbelt så mycket för ett par dagar extra innan jag kunde komma hem.

Flygbolaget verkar så här i efterhand anse att det var en exceptionell händelse och vill inte ens ge tillbaka pengarna för det inställda flyget. Än mindre ge någon ersättning för extra kostnader. Så jag har väl lite räknat av det som "deflygerjagaldrigmedigen-pengar".

Men så var jag inne på vårt kontor i förrgår och pratade med en kollega. Hon nämnde att det fanns tjkänster som jobbar med sådana här problem. Lyckas de så tar de en viss procent och misslyckas de så kostar det inget. Kunde dock inte rekommendera någon.

Så undrar om någon provat på detta? Finns andra sätt eller är det bara att glömma?

Finns massor av bolag men kort och gott är det bara blodsugare som skickar rätt info i ett mail till flygbolaget och tar 20-30% av förmånen. Nästan alla bolag som gör detta bygger på att EU-lagarna är strikta, sedan sugs pengarna iväg till Hongkong/Singapore.

Jag åkte på en försening med SAS och de ville såklart inte betala trots ett par tydliga mail och hänvisning till lagen, de ansåg att det inte var deras fel. Sedan var jag tydlig med i efterföljande kontakt, att om de inte löste detta så skulle jag anlita ett ombud så som Flightright eller XXXX och gå vidare den vägen. Då betalade de snabbt ut pengarna.

Ett par år senare så blev fru och svärföräldrar försenade med flyg då informerade jag om att flygbolaget hölls ansvarig, att jag ville ha ersättning enligt gällande EU-lagar, och om de krånglade så skulle jag anlita ombud. Då accepterade de sitt fel och betalade rätt snabbt utan att krångla.

Om de betalar ut pengar vid vulkanutbrott, krigsutbrott så kan jag inte tänka mig att mjukvarufel ska anses vara "force majore" även om de såklart inte vill betala ut pengarna.

Jag tycker du trycker på direkt själv och är tydlig om att du är medveten om dina rättigheter och kommer anlita ombud som tjänst X eller Y om de inte ersätter dig.

Att driva det själv tar egentligen bara 30 min på sin höjd men om man aldrig läst en lag i sitt liv så tar det såklart lite mer tid. Det är vettigt att kunna. Misslyckas du själv så kan du alltid ta in ett ombud senare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av bolag men kort och gott är det bara blodsugare som skickar rätt info i ett mail till flygbolaget och tar 20-30% av förmånen. Nästan alla bolag som gör detta bygger på att EU-lagarna är strikta, sedan sugs pengarna iväg till Hongkong/Singapore.

Jag åkte på en försening med SAS och de ville såklart inte betala trots ett par tydliga mail och hänvisning till lagen, de ansåg att det inte var deras fel. Sedan var jag tydlig med i efterföljande kontakt, att om de inte löste detta så skulle jag anlita ett ombud så som Flightright eller XXXX och gå vidare den vägen. Då betalade de snabbt ut pengarna.

Ett par år senare så blev fru och svärföräldrar försenade med flyg då informerade jag om att flygbolaget hölls ansvarig, att jag ville ha ersättning enligt gällande EU-lagar, och om de krånglade så skulle jag anlita ombud. Då accepterade de sitt fel och betalade rätt snabbt utan att krångla.

Om de betalar ut pengar vid vulkanutbrott, krigsutbrott så kan jag inte tänka mig att mjukvarufel ska anses vara "force majore" även om de såklart inte vill betala ut pengarna.

Jag tycker du trycker på direkt själv och är tydlig om att du är medveten om dina rättigheter och kommer anlita ombud som tjänst X eller Y om de inte ersätter dig.

Att driva det själv tar egentligen bara 30 min på sin höjd men om man aldrig läst en lag i sitt liv så tar det såklart lite mer tid. Det är vettigt att kunna. Misslyckas du själv så kan du alltid ta in ett ombud senare.

Beror lite på vem man har valt att flyga med, kan säga att det inte tog 30 minuter för oss när vi flög till/från Polen med Wizz Air som är från Ungern och fastnade i Gdansk pga fel i deras datasystem och att de inte kunde hitta våra biljetter.

Tog 4 timmar att bara komma fram till någon vettig person vid disken som inte hjälpte oss, tog kontakt med dem efter resan och fick BS svar 2 veckor senare, tog sedan kontakt med just Flightright och skickade in kopia på biljett och tidpunkter med förseninger och kvitton på alla bussbiljetter och annat vi fick åka runt med i Polen, krävde 5 minuter av min tid.

Fick tillbaka ungefär 200% av det jag hade lagt ner själv, lätt värt 5 minuter.

De förseningar jag har haft med SAS/Finnair/Norwegian har de själva i princip löst utan någon som helst åtgärd från min sida, alltid fått bra kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Var ute i Europa i somras och drabbades av det "lilla" IT-problemet när det var dags att resa tillbaka till Sverige. Skulle åka tillbaka på kvällen men flyget blev i sista minuten(fyra timmar) innan inställt. Gick inte att kopmma i kontakt med flygbolaget och kostade nästan dubbelt så mycket för ett par dagar extra innan jag kunde komma hem.

Flygbolaget verkar så här i efterhand anse att det var en exceptionell händelse och vill inte ens ge tillbaka pengarna för det inställda flyget. Än mindre ge någon ersättning för extra kostnader. Så jag har väl lite räknat av det som "deflygerjagaldrigmedigen-pengar".

Men så var jag inne på vårt kontor i förrgår och pratade med en kollega. Hon nämnde att det fanns tjkänster som jobbar med sådana här problem. Lyckas de så tar de en viss procent och misslyckas de så kostar det inget. Kunde dock inte rekommendera någon.

Så undrar om någon provat på detta? Finns andra sätt eller är det bara att glömma?

Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av bolag men kort och gott är det bara blodsugare som skickar rätt info i ett mail till flygbolaget och tar 20-30% av förmånen. Nästan alla bolag som gör detta bygger på att EU-lagarna är strikta, sedan sugs pengarna iväg till Hongkong/Singapore.

Jag åkte på en försening med SAS och de ville såklart inte betala trots ett par tydliga mail och hänvisning till lagen, de ansåg att det inte var deras fel. Sedan var jag tydlig med i efterföljande kontakt, att om de inte löste detta så skulle jag anlita ett ombud så som Flightright eller XXXX och gå vidare den vägen. Då betalade de snabbt ut pengarna.

Ett par år senare så blev fru och svärföräldrar försenade med flyg då informerade jag om att flygbolaget hölls ansvarig, att jag ville ha ersättning enligt gällande EU-lagar, och om de krånglade så skulle jag anlita ombud. Då accepterade de sitt fel och betalade rätt snabbt utan att krångla.

Om de betalar ut pengar vid vulkanutbrott, krigsutbrott så kan jag inte tänka mig att mjukvarufel ska anses vara "force majore" även om de såklart inte vill betala ut pengarna.

Jag tycker du trycker på direkt själv och är tydlig om att du är medveten om dina rättigheter och kommer anlita ombud som tjänst X eller Y om de inte ersätter dig.

Att driva det själv tar egentligen bara 30 min på sin höjd men om man aldrig läst en lag i sitt liv så tar det såklart lite mer tid. Det är vettigt att kunna. Misslyckas du själv så kan du alltid ta in ett ombud senare.

Om alternativet verkligen är "jag orkar inte, det får vara" så kan det ju absolut vara värt det.

Men håller med att rent principiellt så är ju de här bolagen bara där för att håva in lätta pengar på att mer eller mindre ha tagit fram lite mallar för vad man ska trycka på för rättigheter/skyldigheter i olika situationer.

Hela situationen är ju dock beklaglig, när flygbolagen har som policy att blåsa sina kunder som förstahandsalternativ...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Om du flyger med Ryanair så måste man lämna in det fysisk i Dublin.... Annars nekar dem ersättning.... Någon sak i deras EULA... 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av bolag men kort och gott är det bara blodsugare som skickar rätt info i ett mail till flygbolaget och tar 20-30% av förmånen. Nästan alla bolag som gör detta bygger på att EU-lagarna är strikta, sedan sugs pengarna iväg till Hongkong/Singapore.

Jag åkte på en försening med SAS och de ville såklart inte betala trots ett par tydliga mail och hänvisning till lagen, de ansåg att det inte var deras fel. Sedan var jag tydlig med i efterföljande kontakt, att om de inte löste detta så skulle jag anlita ett ombud så som Flightright eller XXXX och gå vidare den vägen. Då betalade de snabbt ut pengarna.

Ett par år senare så blev fru och svärföräldrar försenade med flyg då informerade jag om att flygbolaget hölls ansvarig, att jag ville ha ersättning enligt gällande EU-lagar, och om de krånglade så skulle jag anlita ombud. Då accepterade de sitt fel och betalade rätt snabbt utan att krångla.

Om de betalar ut pengar vid vulkanutbrott, krigsutbrott så kan jag inte tänka mig att mjukvarufel ska anses vara "force majore" även om de såklart inte vill betala ut pengarna.

Jag tycker du trycker på direkt själv och är tydlig om att du är medveten om dina rättigheter och kommer anlita ombud som tjänst X eller Y om de inte ersätter dig.

Att driva det själv tar egentligen bara 30 min på sin höjd men om man aldrig läst en lag i sitt liv så tar det såklart lite mer tid. Det är vettigt att kunna. Misslyckas du själv så kan du alltid ta in ett ombud senare.

Skrivet av evil penguin:

Om alternativet verkligen är "jag orkar inte, det får vara" så kan det ju absolut vara värt det.

Men håller med att rent principiellt så är ju de här bolagen bara där för att håva in lätta pengar på att mer eller mindre ha tagit fram lite mallar för vad man ska trycka på för rättigheter/skyldigheter i olika situationer.

Hela situationen är ju dock beklaglig, när flygbolagen har som policy att blåsa sina kunder som förstahandsalternativ...

Tack! I det här fallet rör det Eurowings bokat via booking.com. Försökte ringa dem 8 gånger utan framgång efter att jag fick sms om att det blivit inställt. Nedkopplad direkt varje gång.

Är kanske inte så mycket att jag inte orkar, men med annat som tar tid så ska man sätta sig in i lagar kring flygverksamhet. Men två tredjedelar av det jag fick lägga ut är ändå runt 8000kr. Så det bästa är kanske att dra iväg ett mail till dem och sakligt försöka beskriva vad de gjort och vilka följdeffekter det fick för mig. Samt bifoga kvitton och hinta om att om de inte betalar så tar jag det via flightright. Eller kan ARN vara ett alternativ i sådana här fall?

Var evigheter sedan jag flög senast känns det som så känner mig dåligt uppdaterad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Naki:

Tack! I det här fallet rör det Eurowings bokat via booking.com. Försökte ringa dem 8 gånger utan framgång efter att jag fick sms om att det blivit inställt. Nedkopplad direkt varje gång.

Är kanske inte så mycket att jag inte orkar, men med annat som tar tid så ska man sätta sig in i lagar kring flygverksamhet. Men två tredjedelar av det jag fick lägga ut är ändå runt 8000kr. Så det bästa är kanske att dra iväg ett mail till dem och sakligt försöka beskriva vad de gjort och vilka följdeffekter det fick för mig. Samt bifoga kvitton och hinta om att om de inte betalar så tar jag det via flightright. Eller kan ARN vara ett alternativ i sådana här fall?

Var evigheter sedan jag flög senast känns det som så känner mig dåligt uppdaterad.

Jag skulle faktiskt rekommendera att undvika telefonsamtal.
1. Det är bara muntligt och finns inget tydligt skriftligt spår.
2. De i luren är generellt någon form av first line support till för att sålla bort problem och dönickar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin