Vad tycker ni om att allt fler företag litar på sina användare för test?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tycker ni om att allt fler företag litar på sina användare för test?

I dagarna rapporterade jag in ett fel i funktionaliteten på Prisjakt, och får efter ett tag mail tillbaka från deras support som frågar om en skärmdump för att skicka felet vidare till teamet. Detta är ett beteende som jag noterar hos allt fler företag. Då jag själv jobbar med mjukvaruutveckling så gissar jag att man bantat ner på support/QA funktionen och därför inte har någon person som kan sätta sig ner och återskapa fel utifrån en beskrivning. Smart!
Många gånger är det också tydligt att supporten jobbar med ett skript (som 1st line support gärna gör). En buggrapport ska innehålla en skärmdump. Det spelar ingen roll om beskrivningen är tydlig. Det ska finnas en skärmdump som "bevisar" att felet finns.

Själv blir jag irriterad varje gång jag får dessa svar. Jag tycker att Prisjakt i detta fallet ska vara glada att jag vill rapportera in något som jag tycker är konstigt. Ibland ställer jag en motfråga om var jag kan skicka fakturan för mitt arbete.

Men jag skulle gärna vilja ha en mer nyanserad bild av detta fenomen. Är jag ensam om att ogilla detta tilltag? Brukar ni ställa upp och leverera det som efterfrågats, testa lösningar osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att allt fler företag gör så ? Har du fler exempel ?

Jobbar med inom mjukvara hos en av de större aktörerna i Sverige och vi gör absolut inte så. Och mig veterligen har jag inte stött på detta innan !

Permalänk
Medlem

Användare är billigare än QA/QC för rapportering och testning av produkter eller tjänster.
Det fungerar såklart inte för alla tjänster eller alla produkter, och även om man har QA/QC så är det inte en garanti att man kan testa för precis alla scenarion som skulle kunna uppstå.

Med det sagt så verkar nuvarande trenden vara att företag märkt att köpare/användare inte är så känsliga för mindre fel, och att alla andra är ungefär lika dåliga, så det finns få incitament till förbättring.

I ditt fall så ber dom såklart om ett SS för att personen som tar emot ärendet inte är personen som ska utreda det. och det blir enklare med ett SS istället för att något som ska förklaras med text.

Permalänk
Medlem

Prisjakt är gratis för oss användare, funktionaliteten och supporten blir därefter.

Är det mestadels gratis tjänster du stött på detta fenomen hos?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag håller med riktigt, kan snarare tycka att det är bra att de efterfrågar skärmdump från dig istället för att (som en del andra supporter) säga att de inte kan reproducera felet och stänga ärenden.
Vi får inte glömma att många system idag är så pass komplexa och stora att det är helt omöjligt att testa alla möjliga felparametrar som kan uppstå in-house

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Så du tolkar det som negativt då Prisjakt efterfrågar mer information om det du rapporterat in? Vad krävs för att du ska känna att dom är glada att du rapporterat in? Ska du bli personligt uppringd av chefen som har ett anförande om hur tacksamma dom är och som plåster på såren för din hemska upplevelse så får du några trisslotter och bukett skickad till dig?

Skulle ju snarare se det som positivt att man begär in skärmdump, då det visar ett intresse att samla in information som skickas vidare till utvecklingsteamet för att lättare åtgärda felet. Sen ja, det är ju mest troligt ett copy & paste svar av 1st-line, är väl inget negativt med det heller. Vad är skillnaden för din del om det är copy & paste eller lite omformulerat för inte få den stämpeln?

Personen i fråga lär ju inte ha kompetensen för avgöra huruvida den beskrivning som rapporteras in är bra eller dålig, då dom inte är en utvecklare. Med tanke på det är Prisjakt så är det ju stor sannolikhet att det är en privatperson som rapporterar in fel och att denne lär knappast vara kompetent att förstå vilken information som kan ses som relevant.

Även om man inte bantat ned QA så visst tusan kan det finnas scenarion där det kan uppstå ett problem. Visst det minskar sannolikheten, men det ger ju aldrig någon garanti på att det aldrig kommer ske något fel.

Förstår inte varför du ska bli upprörd över att dom begär en skärmdump. Är som att du tar det som en förolämpning för att en 1-st line inte förstår hur bra din beskrivning är och du ska minsann inte behöva hålla på med nå svammel som att skicka in en skärmdump.

Jag har då inget problem att felrapportera och tillhandahålla skärmpdumpar om så önskas. Ser det mer som att det är väl bara bra att vi kan ge en hjälpande hand och inte vara egocentriska i livet. Är jag i matbutiken och inte kan skanna en vara, så är det ovärt att se rött direkt. Börja bli upprörd och lägga resurser på att beklaga över att dom inte testat så allt går att skanna utan problem och att JAG ska behöva säga till personalen att streckkoden har problem att skannas. Har det kommit snö så kan jag ju ta och sopa utanför porten så kan andra i huset gynnas av det "arbetet" men jag kan ju också invänta att vaktmästaren gör det då det är dennes jobb.

Kan heller inte hålla med om att antalet företag som "outsourcar" sin QA till användarna har ökat. Tycker det alltid varit vanligt att begära in en skärmpdump.

Permalänk
Medlem

För att utvecklare ska kunna felsöka så behöver man så mycket information som möjligt.
Att skicka ett mail och kort beskriva att något gick fel räcker ofta inte så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I dagarna rapporterade jag in ett fel i funktionaliteten på Prisjakt, och får efter ett tag mail tillbaka från deras support som frågar om en skärmdump för att skicka felet vidare till teamet. Detta är ett beteende som jag noterar hos allt fler företag. Då jag själv jobbar med mjukvaruutveckling så gissar jag att man bantat ner på support/QA funktionen och därför inte har någon person som kan sätta sig ner och återskapa fel utifrån en beskrivning. Smart!
Många gånger är det också tydligt att supporten jobbar med ett skript (som 1st line support gärna gör). En buggrapport ska innehålla en skärmdump. Det spelar ingen roll om beskrivningen är tydlig. Det ska finnas en skärmdump som "bevisar" att felet finns.

Själv blir jag irriterad varje gång jag får dessa svar. Jag tycker att Prisjakt i detta fallet ska vara glada att jag vill rapportera in något som jag tycker är konstigt. Ibland ställer jag en motfråga om var jag kan skicka fakturan för mitt arbete.

Men jag skulle gärna vilja ha en mer nyanserad bild av detta fenomen. Är jag ensam om att ogilla detta tilltag? Brukar ni ställa upp och leverera det som efterfrågats, testa lösningar osv?

Testa rapportera en site som säljer gråzons-nycklar så får du se vad som händer.

Finns flera siter än på andra siter som bara samlar dessa nycklar på prisjakt och de fortsätter hosta dem fast det inte finns något svensk företag bakom ( vilket de försöker att få det se ut som genom .se adresser och annat ), problemet här är att du går in på siten tror att det är en svensk site och tror att våra distansavtal fungerar mot dem.

Att tro att prisjakt följer några regler eller har någon som helst etik/moral bakom deras affärsidé är önsketänkande.

Bara kolla på hur många som hatade nya siten och de bara begravde den oavsett hur mycket feedback de fick om den, helt tondövt företag.

Skrivet av n0kturnal:

För att utvecklare ska kunna felsöka så behöver man så mycket information som möjligt.
Att skicka ett mail och kort beskriva att något gick fel räcker ofta inte så långt.

Ganska enkelt, utvecklare vill ha 15 steg där man får fel då de själva inte testat alla 500 steg som användare egentligen tar.

Klaga på dåliga instruktioner för felsökning är ett tecken på en dålig utvecklare som inte vet hur vanliga användare använder en website, dåligt ursäkt med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ganska enkelt, utvecklare vill ha 15 steg där man får fel då de själva inte testat alla 500 steg som användare egentligen tar.

Klaga på dåliga instruktioner för felsökning är ett tecken på en dålig utvecklare som inte vet hur vanliga användare använder en website, dåligt ursäkt med andra ord.

Att vara otrevligt på internet och anta att man vet hur andras situation är det e ganska enkelt det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Att vara otrevligt på internet och anta att man vet hur andras situation är det e ganska enkelt det med.

Om du utvecklar en site och publicerar den, förvänta dig kritik och försök att förstå hur majoriteten av folk som inte är webbutvecklare faktiskt kommer använda siten.

Att tro att folk är otrevliga för att en site inte fungerar är inte deras fel, det är en dålig användarupplevelse.

Det är som att vara bilmekaniker som inte kan förklara till sin kund varför en del måste bytas ut, att förvänta sig att kunden vet vad fan ett vevlager är för någonting kommer få dig som mekaniker att se ut som en idiot och kunden kommer se mekanikern som en översittare.

Fungerar exakt likadant, tyvärr är utvecklare för tondöva idag, du utvecklare ett verktyg för kunderna, kunderna ska inte anpassa sig efter utvecklarnas idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Om du utvecklar en site och publicerar den, förvänta dig kritik och försök att förstå hur majoriteten av folk som inte är webbutvecklare faktiskt kommer använda siten.

Att tro att folk är otrevliga för att en site inte fungerar är inte deras fel, det är en dålig användarupplevelse.

Det är som att vara bilmekaniker som inte kan förklara till sin kund varför en del måste bytas ut, att förvänta sig att kunden vet vad fan ett vevlager är för någonting kommer få dig som mekaniker att se ut som en idiot och kunden kommer se mekanikern som en översittare.

Fungerar exakt likadant, tyvärr är utvecklare för tondöva idag, du utvecklare ett verktyg för kunderna, kunderna ska inte anpassa sig efter utvecklarnas idé.

Du missade poängen totalt. Jag syftade inte på användare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Om du utvecklar en site och publicerar den, förvänta dig kritik och försök att förstå hur majoriteten av folk som inte är webbutvecklare faktiskt kommer använda siten.

Om det hade varit möjligt att förstå alla kombinationer av användningsfall hade buggen inte funnits från början.

Majoriteten av tiden som går åt för att fixa ett problem i ett IT-system är nästan alltid att förstå alla aspekter av problemet. Att över huvud taget kunna återupprepa problemet är en stor del av det.

Prioriteten ett problem kommer få är en funktion av allvarligheten av dess konsekvenser och tiden det tar att rätta problemet. Högre prioritet går naturligtvis först. Ett dåligt beskrivet problem som drabbar en enstaka (i det här fallet ej betalande) användare blir helt enkelt prioriterat efter kvaliteten på buggrapporten. Om buggrapporten är välskriven kan problemet vara åtgärdat på 10 minuter. Om buggrapporten suger så konstaterar man bara att det inte är allvarligt eller ens ett konstaterat problem och lägger den längst ner i backloggen för utredning när någon har tillräckligt gott om tid för att ägna sig åt att försöka tolka usla buggrapporter. Och ja, det är förvisso så ”kritik” kommer hanteras - efter kvalitet på kritiken.

/Har skrivit och åtgärdat tusentals buggrapporter