Rykte: Intel sparkar tusentals anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I många fall så är ett sämre anställningsskydd bättre. Det kan vara bättre både för arbetstagare och arbetsgivare.
I vår "Svenska Modell" som (p)LO är så stolta över kan inte ett företag som Amazon eller Tesla växa fram.

Ser inget negativt med det, är då inga företag jag varken skulle vilja göra affärer med eller jobba med.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I vår "Svenska Modell" som (p)LO är så stolta över kan inte ett företag som Amazon eller Tesla växa fram.

Det kanske stämmer, men jag är inte så säker på att det vore dåligt om inte företag som Amazon kunde växa fram eller klara sig. Tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Förlåt men nu måste jag fråga om du är ironisk eller inte? Menar du att det är bra för att de har sämre anställningsskydd?

Menar att för företaget Intel så är det bra, kommer bara gynna dem. Ur ett människoperspektiv så är det vidrigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att Intel som hade solklar förstaplats under många år och tog priser därefter inte kunnat anpassa sig till äkta konkurrens och ja när ska Skylake bli något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många glömmer att det är i USA o inte Sverige det sker. Där är det en helt annan sak att säga upp folk eftersom arbetsgivaren nästan fritt kan välja vilka som går. Inga LAS-regler där inte.
Tänk hur många som inte bidrar alls på ett företag. Nu kan de bli av med dessa. I Sverige blir de en del av inventariet istället.

Det är bara en myt att LAS gör det omöjligt att säga upp folk. LAS anger bara att det ska gå rätt till. Min erfarenhet från arbetslivet är mer att chefer och arbetsledare är så förb-t konflikträdda. Om någon inte sköter sitt jobb är det chefens uppdrag att göra något åt det. Då blir det jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanske bättre att göra fungerande produkter som inte behöver återkallas/etcetera.!?

Återkalla?

Strategin verkar vara...

Pat Gelsinger prayer time in Silicon heaven

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I många fall så är ett sämre anställningsskydd bättre. Det kan vara bättre både för arbetstagare och arbetsgivare.

Wow Tesla och Amazon? Underbara förebilder, Amazon har aldrig gjort vinst på sajten Amazon utan lever på server intäkterna, Tesla skapades av tre person två av dem ville inte vara kvar när vilkoren för anställda blev så usla som Musk drev igenom, Musk blev rik på Paypal inte batalningar utan för pengar som kunder lämnat kvar på sina konton och Musk raderade konton med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag (och alla investerare antar jag) vill veta när Intel avser presentera ersättaren till deras 18 år gamla Core-arkitektur.
Är det inte dags att modernisera lite mer än Skylake++++++++++++++?
Känns som Intel trampat vatten de senaste 10 åren eller så.

Ersättaren är prollar med FOVEROS som Meteor Lake och efterföljare. De finns att köpa sedan förra året.
Meteor Lake
FOVEROS

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fråga Asea Ericson Alfa Laval Ikea och så vidare varför dem lyckades med den Svenska modellen

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xeonist:

Att underprestera är självklart en grund för avsked, allt annat är ju orimligt.

Åh fan? Ser du prestation som en linjär, permanent skala?

Dvs faktumet att alla människor är födda med exakt samma möjlighet till prestera på exakt samma nivå i alla situationer?
Att alla människor oavsett ålder kan springa lika fort, hoppa lika högt och hantera stress på lika nivå?

Vad en person kan prestera, vare sig det är över lång eller kort tid är inte en mätsticka för vad dennes kollega skall kunna prestera. Alla som lever på planeten och har träffat en annan människa, djur eller levande organism kan dra en enkel slutsats: alla är olika.

Jag underpresterar bara jag får feber. Jag borde få sparken omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Självklart att ta en toalett paus är ju ingen rättighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Förlåt men nu måste jag fråga om du är ironisk eller inte? Menar du att det är bra för att de har sämre anställningsskydd?

Globala megaföretag såsom Intel, Nvidia, Microsoft mm måste maxa personal när det går bra och varsla om det går dåligt. Det är typ omöjligt att balansera efterfrågan när man säljer till hela världen. Har de inte personal så de kan sälja när efterfrågan är hög kommer de tappa mot konkurrenter ändå och finns inte företaget kvar finns inga jobb alls.

Företagen är ju på aktiemarknaden och ägs och bestäms av såna som du och jag.

Anställningsskydd är ju inte bara svart på vitt. Är det mer rättvist att någon som kämpat superhårt och haft det väldigt tufft som äntligen fått ett jobb ska varslas före någon som haft enkelt, lugnt och skönt.
Det finns alltid två sidor.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av KAN1N:

Globala megaföretag såsom Intel, Nvidia, Microsoft mm måste maxa personal när det går bra och varsla om det går dåligt. Det är typ omöjligt att balansera efterfrågan när man säljer till hela världen. Har de inte personal så de kan sälja när efterfrågan är hög kommer de tappa mot konkurrenter ändå och finns inte företaget kvar finns inga jobb alls.

Företagen är ju på aktiemarknaden och ägs och bestäms av såna som du och jag.

Anställningsskydd är ju inte bara svart på vitt. Är det mer rättvist att någon som kämpat superhårt och haft det väldigt tufft som äntligen fått ett jobb ska varslas före någon som haft enkelt, lugnt och skönt.
Det finns alltid två sidor.

Jag ifrågasätter inte att det är så företagen agerar idag. Att dom gör det är uppenbart.

Vad jag ifrågasätter är hur hållbart det är att agera på det viset. Det finns fler värden att ta i beaktning än varje kvartals profit. Eller ja jag önskar att det var så det fungerade.

Anställningsskydd är ganska svart på vitt om det är lagstadgat eller avtalat. Huruvida man håller med om det är rättvist är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag ifrågasätter inte att det är så företagen agerar idag. Att dom gör det är uppenbart.

Vad jag ifrågasätter är hur hållbart det är att agera på det viset. Det finns fler värden att ta i beaktning än varje kvartals profit. Eller ja jag önskar att det var så det fungerade.

Anställningsskydd är ganska svart på vitt om det är lagstadgat eller avtalat. Huruvida man håller med om det är rättvist är en annan diskussion.

Bara en tanke:
Så länge det är demokrati så är det du, jag och resten av befolkningen som bestämmer. Så länge alla vill köpa bästa prylarna till bästa priserna så kommer det nog tyvärr fortsätta såhär. Det är hållbart så länge folk inte tar ställning.

Köper du t.ex. kläder/prylar/mm tillverkade i Asien stödjer du ju ännu sämre anställningsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Utan att sväva iväg på detta ämne för mycket har du absolut en poäng i det du säger, men man kan ju också ifrågasätta hela branschens tendens att överanställa under gynsamma perioder för att sedan kapa tusentals arbetare när tillväxten inte är på en nivå som aktieägarna önskar.

Det finns en liknande lösning i Sverige och det kallas för "projekt anslutning". (Med eventuell anställnings förlängning). Men här är det upp till arbetsgivaren att ge en fastanställning till den anställde efter projekten hade löpt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite oseriöst att kolla bakåt i tiden. Gör samma uppgift igen fast genom att kolla framåt

Det blir svårare eftersom spåkulor inte finns på riktigt.

"Time in the market beats timing the market". Köp regelbundet över tid helt enkelt. sprid riskerna. tänk långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite oseriöst att kolla bakåt i tiden. Gör samma uppgift igen fast genom att kolla framåt

Enkelt!

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt för så många som blir av med sina jobb. Hoppas de reser sig och hittar nya snabbt.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte lättare för dem att komma ikapp om de måste sparka en massa folk, men det är ju tyvärr så det är med börsnoterade företag, Intel kommer få det väldigt tufft.

Permalänk
Medlem

Helt rimlig att minska personalen när försäljningen minskar (finns mindre jobb som ska göras). Dock är 10’000 en låg siffra med tanke på deras stora tapp i försäljning. Räkna med att det blir en ny resa på min 10’000 som får gå om ca ett år. Säljkontor kommer stängas/slå ihop man kommer korta besluts vägarna företaget kommer bli effektivare. Personal som inte tillför något värde kommer få lämna. Se AMD de var endast en bråkdel så många när de vände på skutan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Q2 resultat finns ute nu, "including more than a 15% headcount reduction" blir mycket fler än 10k anställda...

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Det kan ju vara bra för företaget då de kan plocka russinen ur kakan så att säga.

Sen hur duktiga de är på att faktiskt lokalisera russinen låter jag vara osagt. Inte alltid företag är så duktiga på det.

Permalänk
Medlem

Intels aktie har gått ner med 19%.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Köper du t.ex. kläder/prylar/mm tillverkade i Asien stödjer du ju ännu sämre anställningsskydd.

Gör man? Många i Asien är inte jätterika, köper man därifrån stödjer man väl att de får jobb och lön så att de kan försörja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Gör man? Många i Asien är inte jätterika, köper man därifrån stödjer man väl att de får jobb och lön så att de kan försörja sig.

Fast det kan man ju enögt motivera vilket köp son helst med. Utan att ta någon hänsyn till anställningsformer, miljöpåverkan eller transportkostnader.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Menar du allvar? De utnyttjas ofta så mycket det bara går och arbetar långa veckor under usla förhållanden, får usla löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Menar du allvar? De utnyttjas ofta så mycket det bara går och arbetar långa veckor under usla förhållanden, får usla löner.

Ja, det var väl ungefär det jag sade, "många i Asien är inte jätterika". Men jag tror inte att de fattiga i Asien skulle få det bättre om man stoppar tillverkningen där, snarare tvärtom. Då blir de kanske arbetslösa.

Skrivet av lennart_zipf:

Fast det kan man ju enögt motivera vilket köp son helst med. Utan att ta någon hänsyn till anställningsformer, miljöpåverkan eller transportkostnader.

Ja, det är inte lätt att påverka miljö och anställningsformer i andra länder. Det är väl framförallt regeringen i respektive land som kan ta hänsyn till sådana saker, när den utformar sin politik.

Men transportkostnaden bör förstås bli klart lägre om man köper inhemskt producerat. Å andra sidan stödjer man ju som sagt inte direkt de fattiga i Asien om man bojkottar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Då blir de kanske arbetslösa.

..sa alla imperialister/kolonisatörer någonsin.

Jag tror dom hade klarat sig utan oss. Eller med det resonemanget så borde vi bara gå in och rädda alla isolerade befolkningar i Amazonas och..ja, överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Å andra sidan stödjer man ju som sagt inte direkt de fattiga i Asien om man bojkottar dem.

Fast stöttar vi fattiga människor genom att köpa saker de producerat med ofta usla löner? Det skulle jag inte säga. Stöttar man Amazons anställda genom att köpa saker där?

Visa signatur

#nul