Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Discords officiella app är ett sorgebarn i linux och de verkar inte vilja fixa den heller, eller släppa koden som open source så någon annan kan fixa den

Discord funkar "bra" på senaste versionen av Fedora, men eftersom skärmdelningen strulade kollade jag upp möjliga lösningar.

@Steefzar
Jag vill tipsa om "Vesktop" som är en skräddarsydd Discord klient som skall vara rappare, lättare och har löst problemen med skärmdelning som Discord själva inte orkar lägga tid på. Stödjer även egna teman och extensions.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Har faktiskt funderat på Dual Boot, då med Linux och Mac Os som alt 2. Windows är uteslutet.

Men tror du det räcker med en en dual core cpu och 8 gb ram för Dual Boot?
Har den svagaste Macen från det året.

Jag kör Linux på en Thinkpad T450s. Dual core och 8 GB RAM. Ungefär lika gammal som din dator. Som någon redan nämnt så körs bara ett OS i taget med dual boot. Funkar bra för det jag gör. Men virtualisering är lite segt på min dator.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Tack för klargörandet.
Har 90 Gb ledigt på min 128 så det borde definitivt räcka till en Linux distro.

Har läst att Mint är den som rekommenderas till nybörjare?

Måste erkänna att jag aldrig kommit överens med Mint personligen, men många tycker om det systemet, så låt inte min åsikt styra ditt beslut.

(Jag föredrar personligen ett rent Gnome-skrivbord, som det man får i Fedora; men det kan hända Ubuntu är en smula lättare att komma igång med.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Tack för klargörandet.
Har 90 Gb ledigt på min 128 så det borde definitivt räcka till en Linux distro.

Har läst att Mint är den som rekommenderas till nybörjare?

Mint är väldigt bra att börja med.
Om sedan blir sugen på annat är det bara att testa, finns en hel drös att välja på.
Kolla vilken skrivbordsmiljö du är nyfiken på och välj distro efter det.

Ladda ner Ventoy så blir det enkelt att testa olika, bara kopiera in ISO filer och boota.
Själv har jag det på en extern SSD med en drös distros.
https://ventoy.net/en/index.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Om inte annat måste du förmodligen behöva ominstallera ditt system. Jag förstår det om att det inte går uppgradera från ett befintligt, t ex, 15.6 system.
Samt att arbetssättet för att t ex installera program blir helt annorlunda jämfört med Yast.

Får hoppas det blir lätt att installera saker iaf då man vant sig med yast, ominstallation tycker jag brukar gå både fort och enkelt så det är inga problem.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Discord funkar "bra" på senaste versionen av Fedora, men eftersom skärmdelningen strulade kollade jag upp möjliga lösningar.

@Steefzar
Jag vill tipsa om "Vesktop" som är en skräddarsydd Discord klient som skall vara rappare, lättare och har löst problemen med skärmdelning som Discord själva inte orkar lägga tid på. Stödjer även egna teman och extensions.

Är ingen större användare av discord men har Vesktop och Webcord installerade, båda funkar för meddelanden iaf Och båda finns som flatpak på flathub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Måste erkänna att jag aldrig kommit överens med Mint personligen, men många tycker om det systemet, så låt inte min åsikt styra ditt beslut.

(Jag föredrar personligen ett rent Gnome-skrivbord, som det man får i Fedora; men det kan hända Ubuntu är en smula lättare att komma igång med.)

Borde bli en ren Gnome-desktop om du installerar en ren Gnome i Mint också

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Borde bli en ren Gnome-desktop om du installerar en ren Gnome i Mint också

Så är det naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Valde ”Ej vågat testa ännu”.

Kör Win 10 på min gaming dator.
Däremot så har jag en MacBook Pro 13 från 2015 som får sin sista säkerhetsuppdatering nu till hösten.
(Rätt bra ändå av Apple när det är en 9 år gammal dator som får uppdateringar)

Däremot vet jag inte om jag kommer testa Linux på den eller testa Open Core Legacy, då jag fortfarande är nöjd med den.

Om det är den tidiga 2015-modellen du pratar om så har jag en sådan med 8GB RAM och 128GB lagring.
https://support.apple.com/sv-se/111959

Jag har provat att använda mig av OpenCore Legacy (https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/) och det fungerar, dock upplevde jag att macOS då inte riktigt kändes lika responsivt (rappt).
Det är iofs inte så konstigt med tanke på kombinationen av hårdvaran och icke-officiellt stöd från operativsystemet kanske inte bidrar till en helt bra upplevelse även om det fungerar.

Däremot har jag rattat Linux på maskinen i stort sett sen jag köpte den 2017 eller 2018 (med undantag för att prova ovanstående).
Det har funnits ett par punkter som inte fungerat helt tillfredställande.
1. Wifi-chipet kommer inte alltid tillbaka i fungerande tillstånd efter att maskinen varit i "sömn"-läge. (detta går att åtgärda med ett script)
2. Fläkten/värmen fungerar inte helt optimalt utan handpåläggning (installera mjukvara).

Nu har jag inte använt just den maskinen på ett tag sen jag gick tillbaka till att använda Thinkpad så jag ska ta och starta upp den och uppgradera mjukvaran så får jag se hur den fungerar.

För även om det funnits ett par punkter som inte fungerat helt optimalt så använder jag hellre Linux än macOS, *BSD eller Windows.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

@Steefzar

Jag använder redan Vesktop sen en lång tid tillbaka, funkar kanon 👍

Dock så ska det inte behöva vara så att man måste använda en tredjeparts klient för att få "basic functionality". Speciellt inte när dem dessutom marknadsför funktionen utan att nämna någonstans att det inte skulle fungera på Linux 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Lånar tråden för att fråga om någon har erfarenhet av 4k med skalning och allt vad det innebär i linux? Någon speciellt DE som hanterar det bättre än andra? Och HDR, fungerar det?

Går utmärkt i Linux Mint. Både med uppskalning i procent och anpassning av objektstorlek. Själv kör jag med virtuella skärmar, då min bildskärm kan agera flera skärmar samtidigt, kompatibelt med linux och på så vis kan hantera (vara) upp till 5*5 skärmar. Resultatet där blir att skärmen bara visar den del av bilden man är på.

Linux Mint egna uppskalning, förutom att expandera i procent rakt av är även att man kan justera väldigt mycket i storlek på text, knappar, ikoner etc. Detta gör att man i praktiken inte behöver någon uppskalning utan att det räcker att reglera gränssnittets nativa storlekar.

Med rätt inställningar kan du köra 8k upplösning på en skärm med lägre upplösning. Eller åtminstone få känslan av det eftersom skärmen inte kan få en tätare upplösning än den har. Hur äkta / bra detta är är väl en smaksak för var och en.

Det jag kör när jag redigerar 4k filmer så blir skärmen 4k men visar 2560x1600 i taget. Det här blir sömnlöst i Linux Mint när man behöver gå utanför bilden. Bra när man behöver se en detalj i 4k-bild men används inte jätteofta då det 4k material jag redigerar är mest privat och inget som jag tjänar pengar på. Vanligen sparas sedan innehållet ner till 1080p.

Observera att du fortfarande måste ha 4k på utsidan av datorn. Vad jag vet kan du inte få det på insidan. Såvida din skärm inte kan agera 4k. Eller köra programvara som på något vis manipulerar gränssnittet att tro att desktop blir 4k. När jag kör 4k så får skärmen datorn att tro att skärmen är 4k.

Men har du en nativ 4k skärm så är i mitt tycke inställningar och anpassning av text / ikoner bättre än att skala upp i procent för skärmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag är 100% nöjd, men jag kommer använda Windows en del ändå.

Linux står för allt mitt användande som inte är för arbete eller datorspel.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag är 100% nöjd, men jag kommer använda Windows en del ändå.

Linux står för allt mitt användande som inte är för arbete eller datorspel.

Vad återstår utöver arbete och spel? Surfa på "aftonbladet"

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad återstår utöver arbete och spel? Surfa på "aftonbladet"

Bra poäng

Jag ser gnu/linux som på många sätt minst lika tillförlitligt men då gäller det ju att mitt system inte är felkonfigurerat eller kör nån opålitlig version av nåt program.

Om jag var windowsexpert skulle jag nog föredra det, men det är inte ett ekosystem som lockar mig.

Nästan all form av filhantering, organisering av dokument, foton, checksummor och backuper föredrar jag att göra i linux.

Konvertering av format tycker jag att jag gör lättare på Linux för att jag behöver inte leta reda på nåt obskyrt program, eller ladda ner binärer som jag måste köra genom cmd/powerhell (ja jag råkade faktiskt skriva fel men låter det vara så )

Bash/fish etc går att jämföra med cmd, men jag vill nästan säga att det inte går ändå.
Det är inte konstigt att skal verkar konstiga och läskiga för windowsanvändare när motsvarigheterna i linuxvärlden är så mycket lättare att använda.
Att skripta i bash är ju kanske inte toppen jämt, men jag har ofta problem när jag försöker göra något liknande i windows, syntax fungerar inte och frustrationen växer.

Jag använder Libreoffice gärna, men om jag använde Office mer professionellt så kanske jag hade varit tvungen att köra MS Office.
Jag har gett mig in på TeX och det är kul, och väldigt användbart i vissa fall på sätt som Office WYSIWYG inte alltid är.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Bra poäng

Jag ser gnu/linux som på många sätt minst lika tillförlitligt men då gäller det ju att mitt system inte är felkonfigurerat eller kör nån opålitlig version av nåt program.

Om jag var windowsexpert skulle jag nog föredra det, men det är inte ett ekosystem som lockar mig.

Nästan all form av filhantering, organisering av dokument, foton, checksummor och backuper föredrar jag att göra i linux.

Konvertering av format tycker jag att jag gör lättare på Linux för att jag behöver inte leta reda på nåt obskyrt program, eller ladda ner binärer som jag måste köra genom cmd/powerhell (ja jag råkade faktiskt skriva fel men låter det vara så )

Bash/fish etc går att jämföra med cmd, men jag vill nästan säga att det inte går ändå.
Det är inte konstigt att skal verkar konstiga och läskiga för windowsanvändare när motsvarigheterna i linuxvärlden är så mycket lättare att använda.
Att skripta i bash är ju kanske inte toppen jämt, men jag har ofta problem när jag försöker göra något liknande i windows, syntax fungerar inte och frustrationen växer.

Jag använder Libreoffice gärna, men om jag använde Office mer professionellt så kanske jag hade varit tvungen att köra MS Office.
Jag har gett mig in på TeX och det är kul, och väldigt användbart i vissa fall på sätt som Office WYSIWYG inte alltid är.

Tror du använder datorn till väldigt speciella/udda saker, för jag begriper inte vad det är du pratar om Och det är inte menat på något negativt sätt.

Men 99,99% av mänskligheten ägnar sig troligen aldrig åt "konvertering av format", vad nu det betyder, för att inte tala om att scripta något i Bash, PHP eller annat språk, så även detta indikerar att du pysslar med saker som den stora massan aldrig ens hört talas om, inklusive mig själv

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tror du använder datorn till väldigt speciella/udda saker, för jag begriper inte vad det är du pratar om Och det är inte menat på något negativt sätt.

Men 99,99% av mänskligheten ägnar sig troligen aldrig åt "konvertering av format", vad nu det betyder, för att inte tala om att scripta något i Bash, PHP eller annat språk, så även detta indikerar att du pysslar med saker som den stora massan aldrig ens hört talas om, inklusive mig själv

Jag är en misslyckad mjukvaruutvecklare

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Men det där handlar ju mer om vad som är "standard". Microsoft har haft och har enormt stora marknadsandelar, och en icke-fri office-produkt som därmed har blivit standard. Så klart för dom så att folk blir beroende av detta för att inte förlora marknadsandelar och därmed dokumentformat och annat som inte fungerar fullt ut i icke-Microsoftprodukter. Tänk om det var den fria varianten som var marknadsledande, så smidigt det vore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Men det där handlar ju mer om vad som är "standard". Microsoft har haft och har enormt stora marknadsandelar, och en icke-fri office-produkt som därmed har blivit standard. Så klart för dom så att folk blir beroende av detta för att inte förlora marknadsandelar och därmed dokumentformat och annat som inte fungerar fullt ut i icke-Microsoftprodukter. Tänk om det var den fria varianten som var marknadsledande, så smidigt det vore.

Jag håller helt med!

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Discords officiella app är ett sorgebarn i linux och de verkar inte vilja fixa den heller, eller släppa koden som open source så någon annan kan fixa den

Som tur var finns Mumble Funkar otroligt bra i Linux.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.