Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mycket av kritiken mot Linux är baserat på att man växt upp med Windows så man är redan en form av expert på det systemet.

Även Windows har ju paket-hanterare nuförtiden och Windows Store, det blir lite motsvarande att klaga på att typ Mysql Workbench inte finns i Windows Store alltså är det inte enkelt.
Men med det sagt, det finns såklart massor av saker som är krångligt i Linux men oftast pga. att hårdvara eller mjukvara är byggt med endast Windows i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det fungerar för mig. Använder X11 och Plasma.
Du kanske har installerat Discord på nåt konstigt vis (flatpak eller snap) så det blivit sandboxat.

Nej det är för att jag kör Wayland

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag drar väl in Endeavour och testar, allting med Plasma 6 är intressant.

Det där med bakgrundsorganisationer håller jag med om, klart trevligare med användarfokuserade system. I mitt eget fall kan jag enbart konstatera att KDE gör exakt det jag förväntar mig och är mycket nöjd med det sedan jag började med Plasma 5.

AUR låter trevligt, har hört en hel del positiva saker om det.

Gör det, bästa sättet!

AUR är fantastiskt, tycker det har lite oförtjänt dåligt rykte som en säkerhetsmardröm. Det kommer av att vem som helst kan ladda upp program där och det inte finns nån central kontroll på det som laddas upp. Vilket ju inte låter så bra spontant. Men hittade en rapport som är 6 år gammal när jag googlar malwareincidenter och det var gamla övergivna paket som nån illasinnad hade tagit över och lagt till en massa skadlig kod. Det blev fångat tack vare transparensen och communityn. Det är lätt att kolla vad package builden gör, och många användare gör att det är många ögon på koden vilket alltid är säkrare. Så man ska alltid kontrollera den innan man installerar något och också läsa kommentarer och inte installera gamla eller okända paket.

Här har du ett exempel på en packagebuild, man ska kolla så den drar från ett github repo som man kollar och inte nåt externt fuffens. Har inte haft några problem med den approachen. AUR gör livet sjukt smidigt för allt finns där. -bin paketet är att föredra också och inte -git ifall det finns två, -bin är redan kompilerat så det går mycket fortare att installera.

https://aur.archlinux.org/cgit/aur.git/tree/PKGBUILD?h=cp210x...

Permalänk
Medlem

Jag summerar hur nöjd jag är med att skapa en låt: Linux i mitt hjärta (länk till min nextcloud)

För dig som vill sjunga med:

Vers 1:

Jag bootar upp min maskin, med koden som jag vet.
Ingen äger mig, jag vet integritet.
Terminalen min vän, där jag har kontroll.
Linux så grymt, här finns inga troll.

Refräng:

Linux i mitt hjärta, öppet och så klart.
Med källkod i min hand, så underbart.
Ingen tvingar mig, jag gör vad jag vill.
Med Linux under huven, så blir allt gott till.

Vers 2:

Inget virus här, ingen windows-skit.
Skapad av proffsen, våran Linux-elit.
Skräddarsydd för mig, inget skräp som stör.
Ååh Linux min vän, det är vad jag kör.

Refräng:

Linux i mitt hjärta, öppet och så klart.
Med källkod i min hand, så underbart.
Ingen tvingar mig, jag gör vad jag vill.
Med Linux under huven, så blir allt gott till.

Brygga:

Ååh Linux Mint, vi har allt vi behöver.
Med integritet, vi har de bra framöver.
Ingen storebror, ingen bak bunden skit.
Med Linux är vi fria, med vår digitala elit.

Permalänk
Medlem

Just nu har vi ett snitt på 80% nöjdhet, lite snabbt räknat ((0.33*100+0.42*80+0.5*10+0.30*3+0.10*3)*1.1)

Skulle gärna se motsvarande trådar för Windows och Mac också.
Min bild är att Mac användare är väldigt nöjda, medans Windows användare är besvikna men avskyr alla alternativ.

Permalänk
Medlem

Om bara spel fungerade i EXAKT samma utsträckning som till Windows så hade jag bytt direkt.

Visa signatur

Hjälp mig med mitt nästa datorbygge är ni bussiga. :)

Permalänk
Medlem

Jag började fixa och trixa med Linux 98-99. Med tiden blev det mer dualboot, och sen some gamer så blev det att köra Windows. Windows XP började med skyddat minne och om man gjorde underhåll så funkade Windows XP bra.
Har kört Linux för olika projekt, datorer some bara spelar musik. Raspberry pi med pie hole och larm/kamera och annat. Datorer som kör openoffice för jobbgrejer.
Gång på gång så har jag fått system som bara gör en grej fucka ut och uppdateringsystemet dör. När du kör Linux, ha din telefon nära, och varje gång du börjar försöka lösa ett problem som bara skulle funka under windows starta timern. Ge dig själv 100 kronor i timmen.
Väldigt snabbt kommer du märka att kostnaden för en legitim västerländsk windows licens kommer betala för sig själv. Microsofts horribla grejer, med spyware och forced planned obsolescence kan däremot få mig att tänka om det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Gång på gång så har jag fått system som bara gör en grej fucka ut och uppdateringsystemet dör. När du kör Linux, ha din telefon nära, och varje gång du börjar försöka lösa ett problem som bara skulle funka under windows starta timern. Ge dig själv 100 kronor i timmen.
Väldigt snabbt kommer du märka att kostnaden för en legitim västerländsk windows licens kommer betala för sig själv.

Nu förutsätter du att folk kan lika lite om Linux som du och att dom by default vill köra Windows men jag tror att du är i fel sektion av forumet för att folk by default skulle vilja köra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Och för att få program X att fungera, så rekommenderas distro Y, men då fungerar inte skärmarna. För att få skärmarna att fungera rekommenderas lösning Z, men då fungerar inte N och då rekommenderas XY, men det fungerar bara för distro A.

Det blir en oändlig loop av problem och det är precis det här som är problemet med Linux på skrivbordet. Det fungerar superbra så länge man bara ska porrsurfa, jag menar, läsa Aftonbladet, men så fort man ska göra något vettigt, så krånglar det.

Det där har jag aldrig varit med om, iaf inte sen denna sidan millet. Installera programmet från packetmanger i din distro eller från flathub så blir det inga sådana problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Nu förutsätter du att folk kan lika lite om Linux som du och att dom by default vill köra Windows men jag tror att du är i fel sektion av forumet för att folk by default skulle vilja köra Windows.

Lika lite? Jag körde linux och servrar vid en tid när det fanns väldigt lite grafiska gränsnitt alls och konsol var något som konstant användes. Vi talar 5-8 år av regelbundet linuxanvändande. En nuvarande linux dist jämfört med en från 1999 var en totalt annan sak än nutiden.
Så nej, jag misstänker att jag vet mer om linux än du, eftersom mitt användande var under en tid när kompilering ofta var det enda vettiga alternativet, och ofta så kunde man inte bara googla up vad man ska lägga in, utan själv lägga till alla flaggor man vill ha.
Det fanns i princip 0% grafiska gränsnitt för att göra det man ville göra.
Mitt senaste försök med en dator som skulle spela Tidal, till min DAC tog mycket tid, och svaret som jag i princip fick var "Koda en egen drivrutin för din DAC och kör med det." Sorry, jag kan inte programmera drivare, och en windows installation funkar bara right out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Lika lite?

Det var du som påstod att man skulle slå på timern varje gång man fick Linux-problem och ta 100:-/tim tills man rett ut problemen och att man snabbt skulle sparat ihop till en Windowslicens. Snabb sökning på Inet visar att en Windowslicens kostar ca 1500:- vilket ger oss ett mått på att det tar ca 15 timmar att lösa dina Linuxproblem.

Det tar inte så lång tid att lösa mina Linuxproblem...

Skrivet av goralux:

Mitt senaste försök med en dator som skulle spela Tidal, till min DAC tog mycket tid, och svaret som jag i princip fick var "Koda en egen drivrutin för din DAC och kör med det." Sorry, jag kan inte programmera drivare, och en windows installation funkar bara right out of the box.

Är inte detta ett problem din DAC-tillverkare som inte prioriterat att utveckla stöd för Linux och inte ett problem med Linux? Jag misstänker att Microsoft inte utvecklade drivrutinerna för din DAC för Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jag började fixa och trixa med Linux 98-99. Med tiden blev det mer dualboot, och sen some gamer så blev det att köra Windows. Windows XP började med skyddat minne och om man gjorde underhåll så funkade Windows XP bra.
Har kört Linux för olika projekt, datorer some bara spelar musik. Raspberry pi med pie hole och larm/kamera och annat. Datorer som kör openoffice för jobbgrejer.
Väldigt snabbt kommer du märka att kostnaden för en legitim västerländsk windows licens kommer betala för sig själv. Microsofts horribla grejer, med spyware och forced planned obsolescence kan däremot få mig att tänka om det hela.

Återigen ett inlägg som hamnat i fel forumstråd. Ditt inlägg platsar i forumstrådar som (jag inte vet om de finns på SweC, men de finns) t.ex. "Visst är Windows bäst", "Hata Linux", "Windows vs Linux vs MacOS", m.m. där alla spyr ut sina högst personliga och sällan välunderbyggda åsikter respektive kräks på allt som inte är Windows.
Den här forumstråden handlar inte om det utan om ifall du har Linux som ditt OS, hur nöjd, i procent, är du?
Om du, som jag, vore fullständigt främmande för Windows skulle du kunna skriva exakt samma inlägg där du byter plats på Linux och Windows, mens jag, i samma situation, kallt konstaterar att jag antingen måste gissa mig fram, leta mig fördärvad på internet eller helt enkelt inse att jag nog bör hålla mig till Linux som jag kan efter att ha haft det som mitt huvud-OS sedan 1994 och som då var enkelt att gå över till med min bakgrund i Unix/Solaris/m.fl. OS. Det betyder inte att jag ogillar Windows eller att jag ger mig in i en diskussion om vilket som är bäst utan bara att jag inser att jag gör bäst i att stanna kvar i Linux-världen. I Windows känner jag mig bortkommen och ganska dum i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det var du som påstod att man skulle slå på timern varje gång man fick Linux-problem och ta 100:-/tim tills man rett ut problemen och att man snabbt skulle sparat ihop till en Windowslicens. Snabb sökning på Inet visar att en Windowslicens kostar ca 1500:- vilket ger oss ett mått på att det tar ca 15 timmar att lösa dina Linuxproblem.

Då lever du ett tursamt liv. Som sagt, om du försöker få en extremt dyr DAC att spela med rätt bitrate och allt annat så kommer du snabbt märka att det inte finns några appar med ett GUI som löser felet. Detta var mitt första steg för ett år sen, när jag för skojs skull uppdaterade min musik dator med lite mer RAM och en billig SSD... Och, trots allt bestämde, fuck it! Låt mig pröva Linux igen. Känns lite som en fruga som kommer till bak till sin misshandlande make.
Så jag var "Aha! Låt mig läsa på, se om jag kan fixa det." och nej.. Och nej. Och nej. Ljud spelades ut, men DACen gjorde det klart att det hela som den fick var på en låg nivå.
Jag var i config filer och ändrade på värden och läste på om bitrate och alla möjliga saker, vi snackar om att jag läst +5-8 timmar om de olika faktorerna och försökt justera inställningarna. Efter mycket kämpande fick jag höra att jag måste ta en existerande drivare och modifera den för att kanske få det att funka... Och jag sa stopp, och slutade med att installera windows... Två snabba installationer och DACen lyste klart att den körde på sina maximala inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Är inte detta ett problem din DAC-tillverkare som inte prioriterat att utveckla stöd för Linux och inte ett problem med Linux? Jag misstänker att Microsoft inte utvecklade drivrutinerna för din DAC för Windows?

Ni kan på sätt och vis anklaga DAC tillverkaren, men samtidigt så finns det ingen.. INGEN Linux GUI applikation där man kan ändra dessa inställningar alls. Jag letade länge och det fanns ingen grafisk applikation. Windows XP gjorde denna part bra mycket bättre för länge sen. Ingen applikation finns som låter en justera bitrate och allt annat på det viset som du gör det i windows xp/7/8/10/11) Inte ens något som är nära till det.
Borde DAC tillverkaren göra en bättre, drop-in lösning? Ja.. Jo, det vore fint. Men som sagt, i vanliga verkligheten så är det den normala verkligheten som gäller.
Som sagt, när jag gjorde denna installation av linux på min musikdator, med sin nya SSD så hade jag en windowslicens för den. Detta var ungefär 6 månader sen. Jag försökte få det att funka med linux eftersom jag trots allt har lite av en känsla och stöd för det hela genom all dessa år. Allt jag fick var saker om att läsa in mig mer på de tekniska aspekterna, såsom att jag vore en pro-ljudtekniker och programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Återigen ett inlägg som hamnat i fel forumstråd. Ditt inlägg platsar i forumstrådar som (jag inte vet om de finns på SweC, men de finns) t.ex. "Visst är Windows bäst", "Hata Linux", "Windows vs Linux vs MacOS", m.m. där alla spyr ut sina högst personliga och sällan välunderbyggda åsikter respektive kräks på allt som inte är Windows.
Den här forumstråden handlar inte om det utan om ifall du har Linux som ditt OS, hur nöjd, i procent, är du?
Om du, som jag, vore fullständigt främmande för Windows skulle du kunna skriva exakt samma inlägg där du byter plats på Linux och Windows, mens jag, i samma situation, kallt konstaterar att jag antingen måste gissa mig fram, leta mig fördärvad på internet eller helt enkelt inse att jag nog bör hålla mig till Linux som jag kan efter att ha haft det som mitt huvud-OS sedan 1994 och som då var enkelt att gå över till med min bakgrund i Unix/Solaris/m.fl. OS. Det betyder inte att jag ogillar Windows eller att jag ger mig in i en diskussion om vilket som är bäst utan bara att jag inser att jag gör bäst i att stanna kvar i Linux-världen. I Windows känner jag mig bortkommen och ganska dum i huvudet.

Inte egentligen, om jag går bak i åren som ett exempel så var en sak som såldes att "Linux låter dig köra din gamla dator och fortsätta använda den genom magiken i linux." Rent praktiskt däremot var detta alltid skitsnack. Om du körde en lättviktig linux dist, men en lättvikts fönsterhanterare så flöt det på rätt bra. Men om du ville ha ett gränsnitt som var mer som windows så krävdes det ett snabbare system.
Som jag nämnt tidigare, även efter min 5-8 åriga linux karriär så har jag försökt köra linux system för en uppsjö av olika uppgifter. Alla dessa uppgifter har varit lätta, kör en grundläggande openoffice excel greja. Kör spotify, och som senast kör Tidal. Såsom en gammal, linuxanvändare från förr i tiden så har jag försökt köra linux. Inklusive för 6 månader sen när jag ville att min nyinstallerade musik dator skulle spela Tidal. Det funkade inte. Jo det kom ut någon musik men inte på det sätt som DACen kan leverera.
Så vad jag har sagt är rätt enkelt, hur trivs jag med min linux installation? Hemskt, eftersom jag har försökt ge linux en chans i runt 26 år och det är fortfarande mest bara skit.

Permalänk

Jag har använt Ubuntu på en sekundär dator ett par år. Har fungerat bra, tills de släppte 24.04 LTS. Hur buggigt som helst. Installerade Debian 12 istället och det fungerade mycket bättre. Dock gillar inte Debian 12 mitt RTX 4070 Super som sitter i min huvuddator. Även med Nvidia drivrutiner installerade så vill inte kortet fungera korrekt. Systemet hittar enbart en av mina tre skärmar. Dessutom körs den skärm som hittas i 1024 x 768 upplösning (2560 x 1440 skärm)

Sedan är det som vanligt, hittar inga alternativ till några program jag använder i Windows, och då menar jag inte Adobe produkter eftersom jag inte använder Adobe-saker alls. Vissa alternativ är oftast sämre och fungerar inte riktigt som jag tänkt mig/vill.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Så vad jag har sagt är rätt enkelt, hur trivs jag med min linux installation? Hemskt, eftersom jag har försökt ge linux en chans i runt 26 år och det är fortfarande mest bara skit.

Mens jag framgångsrikt använt Linux i 30 år till allt jag vill göra med datorer och innan dess Unix/Solaris/VMS/m.fl. OS i ytterligare 24 år. Men har man krav på att allt ska fungera utan egen insats så är det mesta skit.
Fortfarande programmerar jag saker jag inte kan få att fungera utan betydande ekonomisk insats. I ett fall fanns inga fria program för ändamålet och kostnaden var ganska stor för de programvaror jag hittade för Windows och MacOS men inget som jag var nöjd med och därför lade jag ner en del möda på att bygga ett program (som fungerar i Linux, MacOS och Windows, bara för att ..., dock med en viss möda för att få det att rulla i Windows. Har i.o.f.s. bara testat i Windows 8.1).

Permalänk
Skrivet av goralux:

Men detta är ju bara marginellt en Linux-fråga! Inget operativsystem har stöd för hårdvara som ingen skrivit drivisar för, så självklart behöver man göra sin research först och köpa kompatibla grejer. Bara på kul slängde jag in en DAW jag aldrig sett förr på min ena Linuxdator och pluggade in en DAC som jag har liggande hemma, och det tog mig under en minut att säga till den att använda min dac för input och monitoring, välja bitrate och samplingsfrekvens, samt ställa en buffertstorlek som gav mig acceptabel latens utan distorsion; allt detta i en grafisk miljö som inte var krångligare att förstå än Logic eller GarageBand på min Mac, där jag vanligtvis leker med såna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Mens jag framgångsrikt använt Linux i 30 år till allt jag vill göra med datorer och innan dess Unix/Solaris/VMS/m.fl. OS i ytterligare 24 år. Men har man krav på att allt ska fungera utan egen insats så är det mesta skit.
Fortfarande programmerar jag saker jag inte kan få att fungera utan betydande ekonomisk insats. I ett fall fanns inga fria program för ändamålet och kostnaden var ganska stor för de programvaror jag hittade för Windows och MacOS men inget som jag var nöjd med och därför lade jag ner en del möda på att bygga ett program (som fungerar i Linux, MacOS och Windows, bara för att ..., dock med en viss möda för att få det att rulla i Windows. Har i.o.f.s. bara testat i Windows 8.1).

Jag kan ha varit lite väl dramatisk i vad jag har sagt, men huvudpunkten i det jag har sagt så stämmer fortfarande. Min ribba för vad jag har velat Linux att sköta för mig har konstant varit extremt grundläggande. Jag vill att laptopen kör openoffice, exceltyp och mejlar och printar en rapport. Efter ett halvår eller så börjar systemet (ubuntu) ge upp eftersom uppdateringerna för systemet slutat funka för någon anledning. Allt systemet gör är openoffice.
Jag har gett systemen en, eller två enkla enkla saker att göra. Såsom, kör spotify och youtube och skiten börjar strula efter ett par månader.
Så jag har i modern tid haft problem med linux system som slutar funka när allt de behöver göra är en, eller två grejer. Jag har mest kört Ubuntu, de senaste åren så kanske det är ubuntus fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag har precis installerat Debian och skulle börja installera några av programmen jag använder dagligen:

Jetbrains Rider
Jetbrains PhpStorm
MySql Workbench

Inget av dessa finns i programhanteraren. Laddade ner MySql Workbench från Oracles hemsida, ett deb-paket/fil. Blev positivt överraskad att skiten faktiskt öppnades i programhanteraren när jag klickade på skräpet i filhanteraren.

Klickade på "Install" och tänkte att "det här går ju smidigt":

<Uppladdad bildlänk>

Men det sket sig förstås. Och lycka till att försöka installera något av ovanstående via terminalen. Finns inte programmet i Programhanteraren, så finns det inte heller via "apt" eller vad det nu är för pakethanterare som används av distron, då det med stor sannolikhet är samma pakethanterare som används av Programhanteraren, eller vad nu det grafiska gränssnittet heter.

Linux på skrivbordet är fortfarande odugligt, åtminstone om man ska använda det till något produktivt

Skrivet av immutable:

Följ instruktionerna på MySQL Documentation så ska du se att det löser sig

Snabbt förklarat så behöver du kopiera och klistra in följande kommandon (ett och ett) i terminalen:

sudo dpkg -i mysql-apt-config_0.8.32-1_all.deb sudo apt-get update sudo apt-get install mysql-workbench-community

Första raden lägger till MySQL's paketförråd till ditt system, andra raden uppdaterar ditt programbibliotek och tredje raden installerar community versionen av MySQL Workbench.

Notera att versionen kommer att uppdateras vartefter tiden går, du kan se den senaste versionen på https://dev.mysql.com/downloads/repo/apt/

Ett tips är att alltid använda terminalen för att installera program eftersom man får mycket mer detaljerad felinformation OM något går fel. Personligen skyr jag grafiska pakethanterare som pesten.

Som @immutable säger måste du även installera mySQL Server. Kanske tom deras egna. Hitta denna video Dom filer du pekar på är ett tillägg, dessutom externt från distributionen och som inte pekar på någon distrubution annat än att den är kompatibel med .deb-installationer.

Nu kan jag inte MySQL, men hittade mängder av det när jag sökte bland programmen.

Du skyller lite för mycket på budbäraren när det är avsändaren som gjort fel. Som att skylla på postnod när någon skickar glas med bara frimärken på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Just nu har vi ett snitt på 80% nöjdhet, lite snabbt räknat ((0.33*100+0.42*80+0.5*10+0.30*3+0.10*3)*1.1)

Skulle gärna se motsvarande trådar för Windows och Mac också.
Min bild är att Mac användare är väldigt nöjda, medans Windows användare är besvikna men avskyr alla alternativ.

Beror väl på att Windowsanvändare inte vågar tänka annorlunda helt enkelt. Mac i sig är ju också Linux, fast på ett annat sätt. I grunden så är det UNIX / Posix baserat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men detta är ju bara marginellt en Linux-fråga! Inget operativsystem har stöd för hårdvara som ingen skrivit drivisar för, så självklart behöver man göra sin research först och köpa kompatibla grejer. Bara på kul slängde jag in en DAW jag aldrig sett förr på min ena Linuxdator och pluggade in en DAC som jag har liggande hemma, och det tog mig under en minut att säga till den att använda min dac för input och monitoring, välja bitrate och samplingsfrekvens, samt ställa en buffertstorlek som gav mig acceptabel latens utan distorsion; allt detta i en grafisk miljö som inte var krångligare att förstå än Logic eller GarageBand på min Mac, där jag vanligtvis leker med såna saker.

Nå, jag köpte grejen främst för att installera på min Windows dator, mer ram och ny liten SSD för att spela musik. Som en impuls, trots att jag hade en windows licens var jag lite sugen på att testa att bara installera och köra Linux. Hade du en sån tur? Länka totalt vilken dist du körde och och vilka andra appar du använde.
Jag letade långt och brett för någon form av av grafisk app som lät mig justera dessa inställningar. Jag talar om väldans många timmar på en hel del olika forum. Återigen, jag fick ljud ut av min DAC från linux, men när jag spenderat tjugotusenkronor för min DAC så vill jag ha det bästa jag kan få.

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Nej det är för att jag kör Wayland

Jaha. Nä Wayland fungerar inte på min dator så aldrig testat Discord streaming på det viset.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Gång på gång så har jag fått system som bara gör en grej fucka ut och uppdateringsystemet dör.

Det är ju då den angenäma felsökningen börjar.
Jag har kört Linux sedan 99

Permalänk
Medlem

Jah har kört Linux sen Red Hat 5.0 och avverkat dom flesta distar inklusive Intels egen Linux-dist(som var klart snabbast),visst det går att få till ett nice Linux-system, det som fungerar sämst är program som spel och DAW vilket båda är det jag mest använder datorer till.

Nuförtiden anser jag att jag inte har tid för att konffa upp ett Linux-desktop som jag gillar det, Windows ganska mycket bara fungerar som det är, jag gillar inte att "spela OS" speciellt mycket. Så. Windows på alla burkar numera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att USB-hubben i skärmen inte fungerar i Linux, men funkar i alla andra OS. "bad usb cable?" I en oändlig loop... Ibland kan jag sakna nån app men det är sällan.

Kör på en ThinkPad T480s, köpt begagnad för 4 år sen och känns som jag aldrig kommer behöva köpa en ny. Lika rapp nu som då. EndeavourOS, bra skit. 👍 Spelar ej.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av goralux:

Nå, jag köpte grejen främst för att installera på min Windows dator, mer ram och ny liten SSD för att spela musik. Som en impuls, trots att jag hade en windows licens var jag lite sugen på att testa att bara installera och köra Linux. Hade du en sån tur? Länka totalt vilken dist du körde och och vilka andra appar du använde.
Jag letade långt och brett för någon form av av grafisk app som lät mig justera dessa inställningar. Jag talar om väldans många timmar på en hel del olika forum. Återigen, jag fick ljud ut av min DAC från linux, men när jag spenderat tjugotusenkronor för min DAC så vill jag ha det bästa jag kan få.

Det har ju kanske mer att göra med programmet man försöker använda också. I mitt fall var det DAW:en (Bitwig Studio, i mitt fall installerad som ett Flatpak på Fedora 40) som hade alla inställningar för ljudkortet, medan exempelvis Gnome inte exponerar några sådana inställningar grafiskt: Ett program som inte självt har kontroller för ljudmotorn i ens Linuxdistro (ofta PipeWire eller PulseAudio) kräver sannolikt att man ger sig in i configfiler och rotar om man vill ställa om mer avancerade inställningar. Men om du faktiskt får ljud ur din DAC följer sannolikt även den vanliga ljudkortsstandarder, så det bör vara möjligt att ställa om sådant om man bara vet vilket ljudsystem som normalt är i bruk i ens dator. Men absolut: Nu är vi inne på det du skrev om, vad gäller att sätta sin timlön för att lösa ett givet problem.
Däremot skulle jag, som jag skrev i ett tidigare inlägg, inte ha svårt att argumentera för att problemställningen med tid kontra pengar ekar ihåligt oavsett operativsystem. Ja det finns områden där Windows oftast erbjuder en enkel lösning på något som är krångligt att få till i Linux eller macOS. Men det samma gäller åt andra hållet. Och inte sällan har krångligheten mer att göra med hur van man är vid att felsöka på det aktuella systemet än med hur svårt problemet faktiskt är att lösa: Oavsett system lär man sig ganska snabbt "jaha, det är den här kategorin av problemställning jag har; då finns lösningen troligen i den här delen av systemet". Man lär sig hur utvecklarna av miljön tenderar att tänka, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jah har kört Linux sen Red Hat 5.0 och avverkat dom flesta distar inklusive Intels egen Linux-dist(som var klart snabbast),visst det går att få till ett nice Linux-system, det som fungerar sämst är program som spel och DAW vilket båda är det jag mest använder datorer till.

Nuförtiden anser jag att jag inte har tid för att konffa upp ett Linux-desktop som jag gillar det, Windows ganska mycket bara fungerar som det är, jag gillar inte att "spela OS" speciellt mycket. Så. Windows på alla burkar numera.

Jag körde också clear linux ett tag, och det var oväntat mysigt! Får nog bli att man kör in detpå en laptop igen inom kort.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ha en DAC som i princip "kräver" Windows är ju en variant att köra systemet i en VM och så ansluta DACen dit. Det hade jag gjort själv om jag befann mig i en sådan situation.

En del saker såsom "streamingtjänst X inkompatibilitet" är inte direkt operativsystemets "fel". Det hela påminner mig om den gamla goda tiden med t.ex WMV och DRM när det "krävdes" såväl Windows som Internet Explorer för SF Anytime och att detta då gjorde andra system "sämre". Om det är något jag INTE förväntar mig av ett operativsystem eller programvaror är stöd för diverse proprietära format som inte följer någon som helst standard. Bara för att bolag X fått för sig att skapa något eget filformat (t.ex MQA hos Tidal) är det logiskt att förvänta sig att ett system skall "stödja" detta, likaså om det krånglas till med DRM av väldigt specifik typ.

Om det är ett hål jag vägrar falla ner i så är det att bygga upp datorlivet på olika proprietära DRM-lösningar där det inte ens under Windows är problemfritt utan man fastnar i loopen "Y slutar fungera fr.o.m datum. Uppdatera klienten" följt av "den nya versionen som krävs är inte kompatibel med operativsystemet, var god uppdatera detta och köp ny hårdvara om det inte funkar". Inte ens i en Windowsmiljö kan jag acceptera detta utan kör enbart med standardformat på allting. Det har besparat mig mycket huvudvärk genom åren eftersom filerna fungerar överallt i praktiken. Jag kan alltså läsa en PDF från 2001 utan problem eller spela upp den där videofilen från 2005.

Att välja operativsystem baserat på proprietära tjänster och sedan lydigt uppdatera detsamma eftersom klienten slutar fungera (artificiellt naturligtvis) är problematiskt eftersom det skickar felaktiga signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det där har jag aldrig varit med om, iaf inte sen denna sidan millet. Installera programmet från packetmanger i din distro eller från flathub så blir det inga sådana problem

Jag installerade Discord via Kubuntus paktehanterare "Upptäck" och Snap, utan problem. Tills jag startade om datorn. Då startar inte Discord längre. Provade avinstallera och installera om via Upptäck/Snap, utan framgång.

Laddade ner deb-filen från Discords sida och försökte installera via dpkg i- discord-0.0.63.deb men det sket sig, men tack vare ChatGPT, så kunde jag komma vidare. Körde apt install -f och därefter gick det bra att installera deb-paketet med dpkg.

Smidigt? Inte för fem öre.

Är jag dum i huvudet som inte lyckades på första försöket via pakethanteraren? Antagligen, men det fanns bokstavligen bara ett alternativ - klicka på knappen "Installera". Jag har en Razer Deathadder Pro. Kan det vara den som inte är kompatibel med Linux, Kubuntu, KDE, "Upptäck", Snap eller vad mer som kan bli felknullat i det här förbannade OS:et

Jag älskar Linux (Debian) på serversidan, men på skrivbordet är det ett jävla pajas-OS och lär förbli det i ytterligare några årtionden. Och det är inte "Linux" fel, utan alla dessa förbannade skrivbordshanterare, fönsterhanterare, pakethanterare etc. som är mer eller mindre odugliga, på olika sätt. Linux på skrivbordet är ett plockepinn av frustration, och så länge jag livnär mig på att programmera, så har jag varken tid, lust eller ork att stångas med ett OS, som enligt mig bara ska ligga i bakgrunden och hålla käften, precis som ett bra antivirus (ex. Defender, eller vad Microsoft numera kallar sitt antivirus).

Men jag lyckades skriva den här ranten på Kubuntu, så det är ju inte helt odugligt

/end rant

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"