Frakt av stora/tunga saker inom Sverige

Permalänk
Medlem

Frakt av stora/tunga saker inom Sverige

Hej!

Jag funderar på att köpa ett begagnat högtalarpaket till mitt kommande biobygge. Problemet är att dessa högtalare är ca 110 mil från mig och jag är inte jättesugen på att köra den sträckan med bil då det blir ca 25h i ren åktid plus en hel del soppapengar och ev. övernattning på hotell.

Vad finns det för alternativ att som privatperson att frakta stora och tunga (ca 300kg) grejer detta avstånd? Har kollat lite snabbt på DHL och PostNord att frakta på pall men det verkar lite tveksamt. Jag är villig att betala några tusen på frakt då priset ger utrymme för det jämfört med att köpa nytt.

Någon med erfarenhet av detta?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Hedersmedlem

Har fått stora otympliga grejor skickade med Bussgods. Funkat bra.

De ger prisexempel på frakt av motorcykel, jämförbart med 300kg högtalare? https://bussgods.se/privat/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har fraktat avgassystem via bussgods med goda resultat

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som du tycker är tveksamt med pallfrakt? Helt klart det säkraste alternativet och prismässigt bör det vara klart överkomligt med tanke på andra alternativ. Skulle inte skicka dyra högtalare via bussgods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är det som du tycker är tveksamt med pallfrakt? Helt klart det säkraste alternativet och prismässigt bör det vara klart överkomligt med tanke på andra alternativ. Skulle inte skicka dyra högtalare via bussgods.

Det mest tveksamma var hur man går till väga. Det verkar som det är mest riktat för företag. Jag chattade med en Johanna på DHL som sa att det var flygfrakt som gällde och då lät det det kunde bli dyrt, men jag ska kolla mer på detta. Då det är rätt mycket pengar det rör sig om så vill jag ju ha något fraktsätt som är säkert.

Edit;
Ska tillägga att säljaren har originallådorna kvar till högtalarna vilket gör mig mycket mer konfident i att skicka dom..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hej!

Jag funderar på att köpa ett begagnat högtalarpaket till mitt kommande biobygge. Problemet är att dessa högtalare är ca 110 mil från mig och jag är inte jättesugen på att köra den sträckan med bil då det blir ca 25h i ren åktid plus en hel del soppapengar och ev. övernattning på hotell.

Vad finns det för alternativ att som privatperson att frakta stora och tunga (ca 300kg) grejer detta avstånd? Har kollat lite snabbt på DHL och PostNord att frakta på pall men det verkar lite tveksamt. Jag är villig att betala några tusen på frakt då priset ger utrymme för det jämfört med att köpa nytt.

Någon med erfarenhet av detta?

Jag köpte en motorcykel uppåt landet för några år sedan. Tog kontakt med en lokal speditör (lokal i förhållande till där jag köpte motorcykeln) de fixade frakt dörr till dörr. Minns inte hur mycket det kostade men det var billigare än om jag själv hämtat.

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver är det nog en bra ide att kolla upp lokala (där högtalarna finns) speditörer och fråga efter en offert om hur mycket det skulle kosta dörr till dörr

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sendify.se

Rekommenderas! Funkar utmärkt och bra priser...

Permalänk
Medlem

Schenkers Skicka Enkelt tjänst kanske kan vara nått ifall paketet inte har mått som överstiger 120cm i längd 80cm i bredd samt 130cm i höjd. Då kan man skicka upp till 999kg. Dock måste avsändaren ta sig till deras närmaste terminal och sedan vid bokningen av frakten välja hemleverans till mottagaren vilket kostar 374kr extra.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Sendify.se

Rekommenderas! Funkar utmärkt och bra priser...

Sendify hanterar väl bara frakter från företag så inte ett alterativ.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version