Permalänk

byte från 2x8gb till 2x32gb

Tjeena! jag ska byta ut mitt ram minne på datorn från 2x8gb till 2x32gb och jag är inte direkt kunnig på datorer hehe, kan typ inget

Jag har en Acer Predator PO3-640
12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F 2.50 GHz

jag ska byta till dessa som är 2x32gb
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB

och min fråga är behöver jag nytt nätaggregat? och måste jag sätta in flera fläktar för att den inte ska överhetta?
då jag har en predator så har jag även predatorSense i datorn som kyler ganska bra, sätter jag igång game mode så kan datorn ha en ganska kall temperatur tex, när jag spelar spel som diablo 4, black desert online eller wow samtliga på högsta upplösning så har datorn en temperatur på
Processor 42c
GPU 34c
System 33c

och sätter jag igång fläkten på max så kan prcessorn kylas ner till 28c GPU 22c och system 22c

ser fram emot ett svar som kan hjälpa mig med dessa frågor hehe

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver varken byta nätagg eller förbättra kylningen, skillnaden i strömförbrukning kommer vara minimal mellan olika DDR4-stickor om de körs i samma hastighet. Och minnena står oavsett för en väldigt liten del av den totala strömförbrukningen.

Permalänk

Rätt säker på att tempsen är utan last du angett eller så mäter troligen programmet du använder fel...

34°c gpu och 42°c cpu är extremt lågt för att vara vid last så antingen mätfel eller väldigt låg rumstemp.

Byta ram gör ingen större skillnad på strömkrav kanske nån watt hit eller dit. Men du bör kunna köra på befintligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ditt största eventuella problem kommer vara om datorn klarar av att köra minnena i rätt hastighet eller inte, kan hända att den defaultar dem till 2133MHz eller 2400MHz, oftast finns det väldigt få inställningar man kan göra själv på OEM-PCs, men det kanske är annorlunda på Predator-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ditt största eventuella problem kommer vara om datorn klarar av att köra minnena i rätt hastighet eller inte, kan hända att den defaultar dem till 2133MHz eller 2400MHz, oftast finns det väldigt få inställningar man kan göra själv på OEM-PCs, men det kanske är annorlunda på Predator-modellerna.

Det ser ut som att Kingston-minnena har en SPD-profil för 2666 och XMP-profil för 3200, i alla fall som jag tolkar deras något otydliga produktsida. Så man bör i alla fall få ut 2666, men högre frekvens hänger på om datorn har stöd för XMP eller inte.

Vad jag hittar med en snabb sökning är folk som klagar på att de inte kan aktivera XMP på den datorn, så det verkar som något som datorn ska ha stöd för men som kanske inte riktigt fungerar i alla fall.

Permalänk

härligt, tack allesammans för sådant snabbt svar då tar jag och beställer mina nya ram minnen hehe,
predator modellerna är gjorde för att du ska kunna byta ut grejer och ha garanti kvar och giltigt,
och rogue of darkness jodå tror nog att den visar rätt det blir väldigt kallt i rummet när den fläkten sätter igång, ha igång datorn en hel dag på max fläkt när det är varmt ute så blir det kyligt o rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av alferik91:

det blir väldigt kallt i rummet när den fläkten sätter igång, ha igång datorn en hel dag på max fläkt när det är varmt ute så blir det kyligt o rummet

I så fall bryter datorn mot termodynamikens första lag (energi kan inte skapas eller förstöras), datorer som inte bryter mot naturlagarna avger all ström de drar som värme. Kylningen i datorn är bara till för att få bort värmen från datorn, datorn kommer värma upp rummet med så många watt som den drar oavsett hur hårt fläktarna blåser.

Vad jag kan se så använder datorn bara vanlig luftkylning, och då är 35-40°C ganska låg temperatur på CPU och GPU utan någon belastning. Om du inte får högre temperatur än så när du belastar datorn så är det fel på mätningen eller så spelar du väldigt lättdrivna spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju fått bra svar på om det går eller inte, men jag skulle bara vilja flagga för att du förmodligen inte kommer se en jätteökning i prestanda av att uppgradera ditt RAM till mer än cirka 32 GB (2x16GB). Att gå till 64 GB är bara pengar i sjön för de allra flesta PC-användare som inte kör något tyngre på datorn än datorspel och webbläsare.