Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Okunnig gamer behöver ny dator!

Hej!
Jag ska köpa en ny gamingdator men är totalt okunnig inom datorer om vad som är bra och inte så jag hoppades jag kunde få lite feedback och hjälp av er! Budgeten ligger mellan 10,000-15,000 på bara självaste datorn. Skärm och allt annat fixar jag själv.
Vilken sida är bäst att använda tycker ni?
Finns det några specialdeals ni vet om där man kan få ner priset på prylar?
Jag listar recommended specs nedan på det spel jag har tänkt köra mest. Det är alltså en gamingdator jag vill ha, helst med en stor snabb hårddisk eftersom jag överlevt på 1TB HDD hårddiskar i över 10 år nu.
En sidenote: Skärmen jag har stöttar 144hz men bara om man använder en VGA-sladd, så hur ser jag till att jag får ett VGA-uttag i datorn?

SPACE MARINE 2:

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
Processor: AMD Ryzen 7 5800X / Intel Core i7-12700
Memory: 16 GB RAM
Graphics: 8 GB VRAM, AMD Radeon RX 6800 XT / Nvidia GeForce RTX 3070
DirectX: Version 12
Storage: 75 GB available space
Additional Notes: 60 FPS in 1920x1080 with the "Ultra" preset. SSD required.

Kan man få ihop dessa specs för 15,000?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du verkligen VGA och inte t ex DVI? Har du exakt modell på skärmen (eller bild på kontakten)? Tror inte att 1080p 144 Hz ens funkar via VGA.
Oavsett så finns i princip varken VGA eller DVI på något modernt grafikkort, så du kanske behöver lägga till skärm i budgeten. Den lär vara väldigt omodern om den inte har DisplayPort eller HDMI, så du kan nog räkna med en tydlig bättring i bildkvalitet isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Googlade precis på DVI och VGA. Det är tydligen DVI vilket är skumt för när jag använde skärmen förr med DVI-uttag så poppade det upp "VGA" på skärmen

Permalänk
Skrivet av alpatr0s:

Googlade precis på DVI och VGA. Det är tydligen DVI vilket är skumt för när jag använde skärmen förr med DVI-uttag så poppade det upp "VGA" på skärmen

vill du använda DVI och köra över ~60hz får du räkna med att betala en arm och ett ben för en AKTIV signalomvandlare från Displayport då över 60Hz 1080p behöver DVI-D(digital) Dual link och det har typ inte funnits på grafikkort senaste typ 5 åren eller något sådant tror nvidia 1000 serien var typ sista generationen nvidia som hade dvi kontakt.

en passiv adapter komer bara ge single link så gå inte på niten och köp nån sketen kinaadapter för 200:- kommer inte fungera över 60hz.

säger också lägg till typ 3000-5000:- på budgeten och köp med en skärm med moderna kontakter och inte något som nått end of life typ innan skärmen äns vart byggd.

kolla begagnat kanske går att få ihop något som klarar kraven för under 15000 även med en skärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk

du missade adapter så han kan använda sin skärm till datorn.

eller en modern skärm med nya kontaktstandarderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du missade adapter så han kan använda sin skärm till datorn.

eller en modern skärm med nya kontaktstandarderna.

"Budgeten ligger mellan 10,000-15,000 på bara självaste datorn. Skärm och allt annat fixar jag själv."

Permalänk
Medlem

Ja det blev ett herrans fokus på skärmen

Permalänk
Medlem

Tack som fan! Är det nåt jag ska tänka på med denna build? Ser att det bara är 1TB hårddisk, vad skulle det kosta för 2TB? 15,000 är ingen absolut gräns kan gå lite över

Permalänk
Medlem

Fan den verkar ju riktigt jävla fet. Hur fick du ett så billigt pris med vad som verkar vara riktigt grymma delar? Har ingen aning om märket Radeon på grafikkortet dock, visste bara det fanns AMD och Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alpatr0s:

Fan den verkar ju riktigt jävla fet. Hur fick du ett så billigt pris med vad som verkar vara riktigt grymma delar? Har ingen aning om märket Radeon på grafikkortet dock, visste bara det fanns AMD och Nvidia

Radeon = AMD:s grafikkortsnamn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Ja det blev ett herrans fokus på skärmen

Hehe, det är dock viktigt, om du inte har en skärm som klarar av att utnyttja upplösningen och uppdateringsfrekvensen som din dator kan prestera så kastar du rätt mycket prestanda - och pengar - rätt i sjön. Så, jag skulle verkligen rekommendera att du:

1) Tar reda på exakt vilken skärm du har och vilken upplösning och uppdateringsfrekvens den klarar av. (Eller "klarar av", de flesta skärmar har en så kallad native resolution, den de är byggda för helt enkelt och som de sköter bäst, även om de kan hantera andra inställningar.)

och

2) Tar dig en funderare på om du kan tänka dig att köpa en ny skärm, om det visar sig att den du har är utgången. En 27" 1080p skärm med 144Hz är inte jättedyr, några tusenlappar och du är hemma, och ännu billigare begagnat såklart. Men, ska du köra 1080p så är det många grafikkort som (nästan) bara är slöseri med pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Tack som fan! Är det nåt jag ska tänka på med denna build? Ser att det bara är 1TB hårddisk, vad skulle det kosta för 2TB? 15,000 är ingen absolut gräns kan gå lite över

2 TB är klart mer prisvärt om 15 000 kr inte är en absolut gräns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Hehe, det är dock viktigt, om du inte har en skärm som klarar av att utnyttja upplösningen och uppdateringsfrekvensen som din dator kan prestera så kastar du rätt mycket prestanda - och pengar - rätt i sjön. Så, jag skulle verkligen rekommendera att du:

1) Tar reda på exakt vilken skärm du har och vilken upplösning och uppdateringsfrekvens den klarar av. (Eller "klarar av", de flesta skärmar har en så kallad native resolution, den de är byggda för helt enkelt och som de sköter bäst, även om de kan hantera andra inställningar.)

och

2) Tar dig en funderare på om du kan tänka dig att köpa en ny skärm, om det visar sig att den du har är utgången. En 27" 1080p skärm med 144Hz är inte jättedyr, några tusenlappar och du är hemma, och ännu billigare begagnat såklart. Men, ska du köra 1080p så är det många grafikkort som (nästan) bara är slöseri med pengar..

Inte riktigt säker hur jag ska ta reda på vad det är för skärm exakt, har ju inte kvar några broschyrer eller kartong eller nåt för den. Får väl kolla bilder på google och gå efter det. Kollar upp tills imorgon vad det är för skärm och återkommer. Tack som fan för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hittade skärmen

https://www.webhallen.com/se/product/250518-BenQ-ZOWIE-XL2411...

Den är riktigt jävla bra tycker jag. Dels att man kan vända och vrida på den hur som helst, och just att det är 144hz. Men vet ju som sagt inte exakt hur man får 144hz. Finns också en setting för att sänka ljuset lite och ta vara på ögonen, bra när man sitter på kvällarna.

Skulle dock gärna ha en till skärm som inte behöver vara så flashig. Bara vilken 1920x1080 skärm som helst funkar egentligen. För att titta på youtube när man spelar eller dra upp discord på och så. Men kan nog hitta en själv.

Permalänk
Medlem

Håller med @Thomas och @Rouge of Darkness om att alla moderna grafikkort INTE har Dual Link DVI och du behöver i så fall en aktiv adapter från DP til DVI-DL. De är svindyra, och det brukar oftast sluta med att det är en bättre lösning att köpa en ny/begagnad modern skärm som har stöd för hög frekvens över DisplayPort eller HDMI istället.
BenQ XL2411 är tyvärr ökänd eftersom den var en väldigt vanlig skärm 2016, men redan då var DVI-DL på väg bort, så det var ett dumt val av BenQ att förlita sig på det. Problem med att få 120/144 Hz på den i en modern dator är vanliga, och det finns t.ex. ett helt avsnitt dedikerat till modellen i denna forum-posten:
https://forums.tomshardware.com/threads/how-to-connect-to-a-1...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Håller med @Thomas och @Rouge of Darkness om att alla moderna grafikkort INTE har Dual Link DVI och du behöver i så fall en aktiv adapter från DP til DVI-DL. De är svindyra, och det brukar oftast sluta med att det är en bättre lösning att köpa en ny/begagnad modern skärm som har stöd för hög frekvens över DisplayPort eller HDMI istället.
BenQ XL2411 är tyvärr ökänd eftersom den var en väldigt vanlig skärm 2016, men redan då var DVI-DL på väg bort, så det var ett dumt val av BenQ att förlita sig på det. Problem med att få 120/144 Hz på den i en modern dator är vanliga, och det finns t.ex. ett helt avsnitt dedikerat till modellen i denna forum-posten:
https://forums.tomshardware.com/threads/how-to-connect-to-a-1...

Ahh okej, förstår. Fan vad segt. Då får väl den bli min andra monitor så köper jag en ny main monitor. Kan du tipsa om någon monitor som är 1920x1080 med åtminstone 120fps? Inget större fan av typ 4k upplösning, behöver verkligen inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Ahh okej, förstår. Fan vad segt. Då får väl den bli min andra monitor så köper jag en ny main monitor. Kan du tipsa om någon monitor som är 1920x1080 med åtminstone 120fps? Inget större fan av typ 4k upplösning, behöver verkligen inte så mycket.

Jag hade kikat på den här om du nu inte vill ha 1440p.

https://www.amazon.se/dp/B09YS4KP6W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade kikat på den här om du nu inte vill ha 1440p.

https://www.amazon.se/dp/B09YS4KP6W

Verkar sick, kan jag få 240hz genom HMDI då?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en burk med performance som den Alastor länkar så verkar 1080p onödigt lågt, hade lätt kört på 1440p.

Här är en stabil 32" 165hz Samsung, som också är extremt prisvärd:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5857540

Ang HDMI så kan du titta här, tabell lite längre ner som visar alla versioner/upplösningar/refresh rates:

https://www.displayninja.com/which-cable-do-i-need-for-144hz/

Köper du en ny skärm så behöver du ju inte alls tänka på de dock, då alla nya har Display Port.

Permalänk
Skrivet av alpatr0s:

Verkar sick, kan jag få 240hz genom HMDI då?

varför HDMI?

kör displayport istället har du typ ett modernare kort från denna sidan 2015 så har alla grafikkort minst 1 displayport finns ingen anledning att köra HDMI till annat än TV-apparater som inte brukar ha display port.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Ska du köpa en burk med performance som den Alastor länkar så verkar 1080p onödigt lågt, hade lätt kört på 1440p.

Här är en stabil 32" 165hz Samsung, som också är extremt prisvärd:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5857540

Ang HDMI så kan du titta här, tabell lite längre ner som visar alla versioner/upplösningar/refresh rates:

https://www.displayninja.com/which-cable-do-i-need-for-144hz/

Köper du en ny skärm så behöver du ju inte alls tänka på de dock, då alla nya har Display Port.

Tycker bara det är lite overkill med en skärm större än 24"-26"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför HDMI?

kör displayport istället har du typ ett modernare kort från denna sidan 2015 så har alla grafikkort minst 1 displayport finns ingen anledning att köra HDMI till annat än TV-apparater som inte brukar ha display port.

Ok ty, har aldrig använt displayport förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Tycker bara det är lite overkill med en skärm större än 24"-26"

Spelar du e-sport spel så e jag med dig. Annars verkligen inte. Bytte från 27" till 32" nyligen, spelupplevelsen höjdes märkbart. När jag sätter mig framför en 24" nu så känns de typ som en leksaksskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Spelar du e-sport spel så e jag med dig. Annars verkligen inte. Bytte från 27" till 32" nyligen, spelupplevelsen höjdes märkbart. När jag sätter mig framför en 24" nu så känns de typ som en leksaksskärm

Blir det inte problem med upplösningen när man kör äldre spel eller även moderna spel som inte supportar 1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

2 TB är klart mer prisvärt om 15 000 kr inte är en absolut gräns.

https://komponentkoll.se/bild/tUEFL.png

Måste man sätta ihop datorn själv när man köper från denna sida? Finns det sidor där dom sätter ihop den åt mig istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Blir det inte problem med upplösningen när man kör äldre spel eller även moderna spel som supportar 1440?

Menar du som *inte* supportar?

Har aldrig haft nåra problem i något spel, gammalt eller nytt. 1440p är 16:9 aspect ratio precis som 1080p så skulle det vara så att av nån anledning spelet inte stödjer 1440 så kan du alltid falla tillbaka på 1080p.

Enda gången upplösningen brukar vara något problem idag är om du kör nån ultra wide upplösning.

Ang din post om komponentkoll, så ja. Det är ingen affär i sig. Vill du ej sätta ihop själv så handla förslagsvis på inet som kan göra det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Måste man sätta ihop datorn själv när man köper från denna sida? Finns det sidor där dom sätter ihop den åt mig istället?

På Inet kan det se ut så här.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/hZYsAWYMieAZYg1Mqm61_1qUhw8/alpatr0s

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Håller med fullständigt. Trodde inte jag skulle uppskatta storleken så mycket först, men nu kan jag aldrig tänka mig att ha mindre än 32" igen