byta från 2x8gb till 4x8gb eller 2x16gb?

Permalänk
Medlem

byta från 2x8gb till 4x8gb eller 2x16gb?

Har i dagsläget "Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB" men insett att jag behöver mer minne.
Så, frågan är väl helt enkelt om det är rekommenderat att bara köpa ett likadant kit till för totalt 4x8gb eller om jag istället ska sälja dessa (i princip oanvända, satte i dem för ca 1 vecka sedan) och köpa mig något 2x16gb kit istället (sannolikt samma som det jag har men 2x16 istället för 2x8)?

Moderkortet jag har är ett Gigabyte B760 DS3H DDR4.

Permalänk
Medlem

Om du inte ser att du skulle behöva ÄNNU mer minne framöver så 32Gb räcker för dig så är det ju lika bra att köpa 2x8Gb till av samma kit istället för att mecka med att sälja de du har nu och köpa 2x16Gb.
Antar då att du inte kan använda dina nuvarande 2x8 i en annan burk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om du inte ser att du skulle behöva ÄNNU mer minne framöver så 32Gb räcker för dig så är det ju lika bra att köpa 2x8Gb till av samma kit istället för att mecka med att sälja de du har nu och köpa 2x16Gb.
Antar då att du inte kan använda dina nuvarande 2x8 i en annan burk.

så det har ingen betydelse för prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

så det har ingen betydelse för prestandan?

Inte direkt, det viktiga är att du har lika mycket minne i båda minneskanalerna vilket är enkelt med 4x8GB eftersom det inte går att sätta dem fel.

Däremot så kan det vara svårare att få fyra stickor att köra i hög klockfrekvens, vilket kan innebära att du kanske inte kan köra t.ex. DDR4-3200 med fyra stickor. 3200 är dock relativt långsamt ändå, så det går troligtvis bra att köra den hastigheten med fyra stickor på det moderkortet. Men det går inte att veta annat än att faktiskt testa det.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Det var prestanda synpunkten jag var ute efter. Då kan jag göra lite som jag vill beroende på vad jag kommer fram till att jag vill ha.

Permalänk
Medlem

En liten varning, på min förra burk när jag utökade till 4x8gb av samma ram så fick jag sätta ner mhz ett par snäpp för att få ett stabilt system (precis som perost flaggat för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, tack. Det var prestanda synpunkten jag var ute efter. Då kan jag göra lite som jag vill beroende på vad jag kommer fram till att jag vill ha.

Det finns en risk att du inte kommer kunna köra 3200Mhz med alla fyra slots ockuperade. Du kan få ställa ner överklockningen som @n0kturnal skrev.
Det har dock inte lika stor inverkan på prestandan för intel som för AMD dock så du lär nog inte märka någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

En liten varning, på min förra burk när jag utökade till 4x8gb av samma ram så fick jag sätta ner mhz ett par snäpp för att få ett stabilt system (precis som perost flaggat för).

Skrivet av tonii:

Det finns en risk att du inte kommer kunna köra 3200Mhz med alla fyra slots ockuperade. Du kan få ställa ner överklockningen som @n0kturnal skrev.
Det har dock inte lika stor inverkan på prestandan för intel som för AMD dock så du lär nog inte märka någon större skillnad.

Så 2x större storlek är ett säkrare kort?
De är inte överklockade av mig. Om det var det du syftade på med ”ställa ner överklockningen”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Så 2x större storlek är ett säkrare kort?
De är inte överklockade av mig. Om det var det du syftade på med ”ställa ner överklockningen”.

Ja det är större sannolikhet att det fungerar, men inte en garanti.
Är det någon annan som fixat att dom går 3200 åt dig? För är det inte inställt i bios så går dom på default 2133Mhz
(Allt över 2133Mhz räknas som överklockning för DDR4).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja det är större sannolikhet att det fungerar, men inte en garanti.
Är det någon annan som fixat att dom går 3200 åt dig? För är det inte inställt i bios så går dom på default 2133Mhz
(Allt över 2133Mhz räknas som överklockning för DDR4).

Det är fullt möjligt att det är jag som är okunnig som vanligt.

Men köper man tex ” Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) CMK16GX4M2E3200C16” så är de alltså så att de inte körs i 3200mhz? Menar de bara att de kan överklockas till 3200mhz?

Antar att det är så då när jag nu kollar i unraid så står det:
DDR4-A2: Corsair CMK16GX4M2E3200C16, 8 GiB DDR4 @ 2133 MT/s
DDR4-B2: Corsair CMK16GX4M2E3200C16, 8 GiB DDR4 @ 2133 MT/s

Jag känner mig lurad lol (men egentligen är jag bara dum).

Permalänk
Medlem

2x är nog lättare att köra i 3200 ja. Minns inte vad mina fyra slutade på, men runt 2800 tror jag.
Som tonii skrev så kommer du nog inte märka nån superskillnad så det är nog ett icke problem.
Men förstår din känsla, hade nog lite samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Det är fullt möjligt att det är jag som är okunnig som vanligt.

Men köper man tex ” Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) CMK16GX4M2E3200C16” så är de alltså så att de inte körs i 3200mhz? Menar de bara att de kan överklockas till 3200mhz?

Antar att det är så då när jag nu kollar i unraid så står det:
DDR4-A2: Corsair CMK16GX4M2E3200C16, 8 GiB DDR4 @ 2133 MT/s
DDR4-B2: Corsair CMK16GX4M2E3200C16, 8 GiB DDR4 @ 2133 MT/s

Jag känner mig lurad lol (men egentligen är jag bara dum).

Ja du har förstått rätt
Inte alltid så lätt att hänga med om man inte har ett intresse och det finns en marknadsavdelningen som bestämmer vilka (vilseledande)namn som säljer bäst (men inte är en ren lögn).

MT/s är dessutom den korrekta benämningen på hastigheten på RAM. ^_^