Enkät: Var tredje Iphone-användare tycker inte uppgradering är värd

Permalänk
Skrivet av Syltmunken:

Särskilt när det knappt händer något. Jag tycker det är ett fruktansvärt slöseri att det ska komma en ny version varje år som FIFA/NHL-spelen, dyrare varje gång men knappt något nytt förutom lite bättre kamera, batteri och skärm.

Jag vill helt enkelt se mer innovation men det är väl bättre business att släppa nytt varje år med små förbättringar och hypea upp det så behöver man inte anstränga sig jättemycket.

Ett klassisk argument som folk har sagt länge.
Jag däremot förespråkar att precis alla tillverkare bör försöka uppdatera deras produkter regelbundet, det betyder inte nödvändigtvis att användare t.ex behöver slänga ut deras 2023 år version av tvättmaskinen för tillverkaren har gjort 2024 versionen marginellt bättre.

Vi konsumenter vill dessutom ofta ha det bästa vi kan få när vi köper, inte köpa nytt dyrt som har någon "gammal dritt" redan när vi köper den. -Som att köpa en ny mobil för över 20 000kr med bluetooth 5.1 idag, nej för det priset ska det vara bland det senaste. Det är okej att senaste släpptes så väl inpå så de ej han få med den.

Permalänk
Medlem

Ju längre man väntar desto mindre får man för sin gamla telefon.

I dagsläget byter jag telefon varje år.

Förr behöll jag telefon så länge det bara gick.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Byter själv min Samsung s21 mot pixel 9, men bara för att batteriet börjar bli dåligt. Ser fram emot 2027 när man äntligen kan byta batteri enkelt själv.

Varför bytar du inte batteriet då, det kan du göra själv rel enkelt..ett nytt batteri kostar från 250 kr

Permalänk
Medlem

Finns ändå ingen vits att byta telefon så fort det släpps en ny, bättre man byter ut batteriet på sin gamla så kan man köra vidare såvida den inte är för gammal att bank id o såna appar inte fungerar längre.

Permalänk
Medlem

Känns som att uppgradera vad tredje år ungefär är rätt lagom, först då en bra mobil börjar kännas lite till åren. Sen skulle jag aldrig köpa en mobil för releasepris, det är alldeles för högt. Köpte min S23 ultra förra året för 350:-/månad i 24 månader, så totalt 8400 kr plus abonnemang. Vet inte varför just tre hade en sådan bra deal på den vid release, typ 250:-/månad billigare än alla andra

Räknar med att sälja den för 2000-3000 kr efter runt 3 år, vilket brukar funka för en flaggskeppsmobil, så total kostnad runt 6000 kr för 3 år.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ned en ca 5 år gammal Motorola E6 Play (gav 250 kr för den med plånboksfodral på Tradera för 1 år sen) som huvud telefon, Har även en 2-3 år gammal Motorola G30 som jag gav 1290 kr för på BF..som jag kommer att ha i många år till

Permalänk
Medlem

Är kvar på en XS, och har fortfarande inte hittat något jag vill göra med den som den inte klarar av.

Det enda jag saknar är markant bättre batteritid, men där hjälper det inte att köpa nya lyxmodeller.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Är kvar på en XS, och har fortfarande inte hittat något jag vill göra med den som den inte klarar av.

Det enda jag saknar är markant bättre batteritid, men där hjälper det inte att köpa nya lyxmodeller.

Hade också Xs innan och precis som du känner var batteriet den svagaste punkten på den telefonen. Bytet till 13 Pro gav nog nästan dubbelt så bra batteritid så jag tyckte definitivt det löste problemet. Dagens modeller är minst lika bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är väl fortfarande win-win? Kan troligtvis sälja min gamla iPhone 15 Pro 256GB privat för vad en ny iPhone 16 Pro kostar mig genom jobbet (momsfritt på bruttolönen).

Permalänk
Medlem

Har xr på jobbet och den är inget jag upplever som mycket sämre än min 15 plus bortsett från skärmstorlek och batteritid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enkät: Iphone-användare har inte råd med Iphone 16

Läs hela artikeln här

Så när 62% av ~2000 deltagare säger att de tänker köpa telefonen direkt när den släpps och 13% säger att de inte tänker göra det därför att de inte har råd så blir rubriken naturligtvis "Iphone-användare har inte råd med Iphone 16"? 🙄

Jag vet inte ens om den rubriken är bra clickbait...?! Tycker det är mer anmärkningsvärt hur stor andel som tänker hänga på låset för att köpa den nya modellen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Äh dom flesta av dagens mobiler är bara "meh"uppdatering ändå, oavsett märke (dock kul med vikmobiler även om dom fortfarande har sina problem).
En kan lika gärna vänta 4-5 år innan man byter så hinner det ändras mer än "20% bättre spelprestanda och X gånger mer onödig zoom"

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när dem varje år måste slå resultatrekord med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Tycker det är ett ämne generellt som bör vara mer öppet att prata om utan skam, att man helt enkelt inte har råd med materiella ting. Och sedan så är det en enorm befrielse för alla som inser att man inte behöver det senaste, bästa med mera för att vara lycklig och ha ett fungerande liv. Något som jag personligen tycker att försvinner i reklamen gällande ny teknik.

Helt rätt, mycket bra sagt!

Det är absolut ingen skam med att inte ha råd, det gör en bara mänsklig. Finns mycket annat i ens liv som de 15K+ kan gå till, som en äldre telefon för 5K klara lika bra för gemene användare.

Man har själv även kommit till den insikten samt även märkt av det på senare år att det är inte längre "coolt" eller "häftigt" att ha det allra senaste, för ens egna självbekräftelse kanske, men vad mer än så ger det? Inget. Ingen som direkt bryr sig om att man har den senaste iPhonen, då de flesta ställer frågan: "Vad har och kan den göra som min äldre inte kan?" - ingenting egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det blir ju mycket pengar (oavsett leverantör) numera, men har man inte löst det via abonnemang med avbetalning? Jag har inte gjort någon större undersökning, men de flesta operatörerna verkar väl tycka att man skall betala 5-600 kronor i månaden? Vilken telefon man väljer påverkar inte jättemycket (jämfört med olika val av datamängd till exempel).

Om du tycker det är normen så känns du lurad. Själv betalar jag 90 kr per månad för mitt abonnemang. 6000 per år i bara abonnemang?? Galet

Har ganska lite surf för märkte att var jag än var så hade jag wifi (hemma, jobbet o vänner). Enda surfen jag har annars är Spotify när jag reser till jobbet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

har 12 pro max, ser ingen anledning till att köpa ny.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Det här är ett problem för Apple. När användarna inte längre tycker det är värt pengarna att ha den senaste modellen, som de gjort tidigare, så svalnar hypen ordentligt.

Om Apple inte är totalt dumma i huvudet räknar de med att bara en minoritet har råd att köpa nytt varje år. Här är en artikel som tyder på att bara ca 10% av iPhone-användarna byter varje år medan ca 60% har kvar telefonerna i två år eller mer innan de byter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Om du tycker det är normen så känns du lurad. Själv betalar jag 90 kr per månad för mitt abonnemang. 6000 per år i bara abonnemang?? Galet

Har ganska lite surf för märkte att var jag än var så hade jag wifi (hemma, jobbet o vänner). Enda surfen jag har annars är Spotify när jag reser till jobbet.

Jag vet inte riktigt vad som är normen, men det är väl ofta data som kostar mycket? Om man sedan vill ha en telefon samtidigt blir det typiskt en hundralapp eller två extra per månad.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om Apple inte är totalt dumma i huvudet räknar de med att bara en minoritet har råd att köpa nytt varje år. Här är en artikel som tyder på att bara ca 10% av iPhone-användarna byter varje år medan ca 60% har kvar telefonerna i två år eller mer innan de byter.

Det är inte konstigt. Säg vilken annan dyrare teknikprodukt som folk i större skara byter varje år? Jag tror det aldrig har varit tanken med iPhone att folk i större skara ska göra detta.
Snarare att folk byter mobil lika ofta/sällan som laptop. Allt eftersom utvecklingen stagnerar kan folk ha kvar sin enheten längre.

Det enda speciella med iPhones är att folk kan välja äldre begagnad hårdvara och betala mycket för den, eller göra konstiga val som iPhone SE. Och sist att det inte finns några "bra billiga alternativ". Men det hör lite ihop med varumärket, man hittar ingen bra billig Mercedesbil i normalstorlek osv.

Det intressanta är om nya "bra iPhones" kommer bli för dyra för många, men jag tror Apple anpassar sig. Nästa iPhone SE 4 ryktas kommer se ut som en modern mobiltelefon etc.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa iPhone 16 Pro. Har 13 Pro nu och den har jag verkligen slitit med hälsan.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Inte bara iphone utan alla flaggskepps modeller på android och surfplattor kostar över 10k numera. Kan säga detsamma med all tekniska prylar kostar svindyrt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte konstigt. Säg vilken annan dyrare teknikprodukt som folk i större skara byter varje år? Jag tror det aldrig har varit tanken med iPhone att folk i större skara ska göra detta.
Snarare att folk byter mobil lika ofta/sällan som laptop. Allt eftersom utvecklingen stagnerar kan folk ha kvar sin enheten längre.

Det enda speciella med iPhones är att folk kan välja äldre begagnad hårdvara och betala mycket för den, eller göra konstiga val som iPhone SE. Och sist att det inte finns några "bra billiga alternativ". Men det hör lite ihop med varumärket, man hittar ingen bra billig Mercedesbil i normalstorlek osv.

Jag vill även minnas att förr var det vanligare att byta mer sällan, trots att det hände mer för varje mobilgeneration. Sen gick det mer mot att byta varje år, medan den trenden nu håller på att vända.

Finns ju egentligen ingen rimlig anledning att byta varje år, särskilt med tanke på hur lite som händer från generation till generation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Schrödingers telefon? Den är ju vare sig egentligen presenterad eller prissatt?

Permalänk
Medlem

Byter inte mobil längre som förr, betalar utan problem 10k+ för en mobil,
Har haft min nu sen S22U släpptes, och kommer behålla tills den inte håller längre.

Tanke på att man har dom säker 4-5 år så kan man kosta på sig.
Även om man kan byta varje år så ser jag personligen ingen poäng i att byta ofta.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är lika revolutionerade med de nya mobilerna såsom det var när Steve Jobs var vid rodret, men det finns nytt som uppskattas av många, exempelvis 120Hz skärm, Dynamic Island, bättre kamera (högre upplösning, bättre zoom), kunna spela in i 4K, AI osv.

Själv kommer jag definitivt uppgradera nu i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda speciella med iPhones är att folk kan välja äldre begagnad hårdvara och betala mycket för den, eller göra konstiga val som iPhone SE.

Vad är det för ”konstigt” val med SE modellen?
Visst, den har inte helskärm men den är inte sämre än någon annan mobil i den prisklassen. Hyfsat lätt, liten och snabb..
Skulle jag köpa en till mig själv? Nej, men jag förstår att folk gillar den, perfekt om man vill ha iOS men inte betala en förmögenhet.

Själv hoppas jag att SE 4 kommer likna 12 mini (vars storlek är perfekt) men det kan jag nog drömma om.

Permalänk
Medlem

Altså detta med mobiltelefoner är nog mer av en "fake-status-symbol" skulle jag säga.
Oavsett om det är en Samsung xx Ultra eller Iphone xx Pro Max så kostar dem mer än de smakar.

Har min S22 Ultra idag som jag inte känner något behov av annan telefon för. Jag spelar inte, jag kollar på film/Streams och lyssnar på musik och ja läser sociala medier/tidningar etc. Men thats it.. Vet inte vad menar jag kan använda den till.. Känns inte som jag hittar bra områden själv att nyttja mer på. Hade hellre sett mindre prestanda för typ 2ggr mer batteritid. Eller samma prestanda som S22 ultra men typ dubbla batteritiden.. Batteri är mer värt än prestanda i dagsläget från min sida.

Sambon kör en Iphone 15 Plus bara för större skärmen. Sjukt vad den är bättre batteritid än S22 Ultran -_-

Permalänk
Medlem

High-end telefoner är sånt slöseri med pengar.. Bara tanken att lägga över 3000 på en lur gör mig irriterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

High-end telefoner är sånt slöseri med pengar.. Bara tanken att lägga över 3000 på en lur gör mig irriterad

Förr köpte man både filmkamera, vanlig/digital kamera och dator som totalt säkert landade på det dubble eller tredubbla vad vi ger för bra high end mobiler idag som ersätter allt det nämnda.

Inte helt så konstigt att då lägga ut 10 tusen var tredje år på något som du alltid kan ha med dig i din ficka.

Permalänk
Skrivet av DaCapo_X:

Vad är det för ”konstigt” val med SE modellen?
Visst, den har inte helskärm men den är inte sämre än någon annan mobil i den prisklassen. Hyfsat lätt, liten och snabb..
Skulle jag köpa en till mig själv? Nej, men jag förstår att folk gillar den, perfekt om man vill ha iOS men inte betala en förmögenhet.

Själv hoppas jag att SE 4 kommer likna 12 mini (vars storlek är perfekt) men det kan jag nog drömma om.

Bra skärmutnyttjande är typ det viktigaste. Då det är en kompromiss med hur klumpig mobil man vill ha, men ändå en mobil där det är lätt att läsa på skärmen. Det skulle idag ej gå att sälja en Androidmobil som ser ut så.
Men snart kommer iPhone SE 4 som ser ut som en modern telefon.

Utmaningen Apple har är dock att de inte kan göra en bra och billig mobil, för då skulle främst iPhone köpare som väljer en dyrare version istället välja en billigare mobil. Vi får se hur Apple väljer att lösa detta.