Enkät: Var tredje Iphone-användare tycker inte uppgradering är värd

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll om jag har råd med en värsting eller inte, för 5-6000 får man en tillräckligt bra telefon för att göra allt man behöver

Permalänk
Medlem

Tror priset på mobiler har slagit i något slags tak.
Jobbar som IT-tekniker och köper in telefonerna till de anställda.
Har sett att Apple har sänkt priset på senaste generationen eller de två senaste på ett annat sätt än vad de har gjort tidigare.
Antagligen för att de inte flyger av hyllorna på samma sätt som tidigare.

Detta sett till det nuvarande ekonomiska läget med höga räntor osv. Sjunker räntorna och det blir lite mer skjuts så finns det säkert luft igen att höja priserna lite till igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Något fel på abonnemanget du har nu? De slutar inte fungera för att bindningstiden går ut.

Nejdå, men att då byta till något där telefon igår behöver inte vara en så dålig affär. Man måste titta på den totala kostnaden.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att köpa senaste generationen av någon telefon längre. För mig håller de så länge batterierna orkar med, de inte slits för mycket och de få verkligt viktiga apparna fungerar. Nyheterna är mest lullull vid det här laget vad mig anbelangar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd

det spelar typ ingen roll vad den kostar, man får ju nästan tillbaks hela beloppet när man säljer den..

Permalänk
Medlem

Sitter kvar med min 12 mini så länge den funkar och hoppas på nya mini-modeller i framtiden.

Permalänk
Medlem

Min arbeidsgiver betaler vel rundt 10-11k maks for en ny telefon. Prisen på den billigste standard iPhone som ikke er en SE modell. Skal man ha noe mer enn "standard" må man betale differansen selv.

En iPhone 15 Pro Max 512GB ligger på 19 464,- kr. Det er dyrt det.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Säljer man den gamla så är det inte så dyrt att byta ofta, har i genomsnitt bytt mer än en gång per år de senaste 10-15 åren eller så. Det är som det mesta, priset är inte så intressant utan kostnaden är vad som är intressant.

Permalänk

Det var länge sen jag slutade jaga senaste modellen. Nu använder jag Androidlur men för inte så länge sen gick jag över till Motorolas lurar och har varit väldigt nöjd. Deras mellanklasslurar har precis vad jag letar efter. Bra batteritid och bra kamera. Resten är helt irrelevant så länge de stödjer de normala funktionerna. Utslaget på hur länge jag haft den kostar den 240kr/månad och det finns ingen anledning att byta än.

Hur mycket förlorar en iphone per år ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Tror priset på mobiler har slagit i något slags tak.
Jobbar som IT-tekniker och köper in telefonerna till de anställda.
Har sett att Apple har sänkt priset på senaste generationen eller de två senaste på ett annat sätt än vad de har gjort tidigare.
Antagligen för att de inte flyger av hyllorna på samma sätt som tidigare.

Detta sett till det nuvarande ekonomiska läget med höga räntor osv. Sjunker räntorna och det blir lite mer skjuts så finns det säkert luft igen att höja priserna lite till igen.

Apple har inte sänkt priserna alls, i USA har iPhone 12, 13, 14 och 15 Pro alla haft priset $999. Skillnaderna du sett på priset i Sverige beror enbart på valutavärde. Priserna höjdes i Sverige flera år på raken medan de i USA har varit konstanta.

Skrivet av Asken12345:

Det var länge sen jag slutade jaga senaste modellen. Nu använder jag Androidlur men för inte så länge sen gick jag över till Motorolas lurar och har varit väldigt nöjd. Deras mellanklasslurar har precis vad jag letar efter. Bra batteritid och bra kamera. Resten är helt irrelevant så länge de stödjer de normala funktionerna. Utslaget på hur länge jag haft den kostar den 240kr/månad och det finns ingen anledning att byta än.

Jag vet inte hur det är på den privata marknaden, men byter du in en iPhone 15 Pro 128Gb hos oss (auktoriserad appleåterförsäljare) får du idag 6300kr för den om den är i bra skick (Nypris 14995kr). Troligen är den värd betydligt mer på blocket eller Tradera.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Apple har inte sänkt priserna alls, i USA har iPhone 12, 13, 14 och 15 Pro alla haft priset $999. Skillnaderna du sett på priset i Sverige beror enbart på valutavärde. Priserna höjdes i Sverige flera år på raken medan de i USA har varit konstanta.

Jag tror han syftade på att de har rabatterats mycket mer än tidigare år. MSRP är ju ungefär oförändrat men iPhone 15 som släpptes för 12k kostar idag knappt 9k. Och priset runt 9k har den säkert haft i 6 månader till och från. Det är väldigt ovanligt om man jämför hur det såg ut förr då iPhones nästan bara blev billigare när den nya modellen kom.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Min iphone är från 2019. Men min torktumlare är från 2014! Helt galet. Varför köper jag inte nya prylar varje år?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super FE | RTX 3080 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Fast är inte Motorola kända för att supporta sina lurar väldigt kort tid? När jag nyligen köpte en mobil så landade valet på en Samsung A55 5G 256GB och en av anledningarna var att Samsung bjuder på 4 Android versioner och 5 års säkerhets patchar. Jag gav 3300 Kr för den på Tradera och då ingick ett Samsung fodral värd 450 Kr. Helt nytt skulle paketet kosta 6700 Kr så där gjorde jag ett pangfynd med tanke på att allt var i nyskick. Kring 3000 Kr tycks vara den prisnivå som jag ligger på. Min första Snartphone var en Windows mobil Nokia Lumia 930 som jag köpte 2016 för 3000 Kr nypris var 5000 Kr. En fantastisk mobil för sin tid och priset. Nästa mobil 2018 blev också en Nokia en Nokia 7 Plus som ny kostade 4000 Kr och var HMD's första Nokia lur med Android. Jag gav 3000 Kr för den på Tradera (jag insåg nu att jag köpt alla mina lurar på Tradera)😁 . Jag valde den eftersom den i utförande var lik Lumian och med bra byggkvalitet. Dessutom med cleant Android One med 3 års uppdateringar.

Som synes är iphone inte för mig, föredrar android och de är för dyra även begagnade. Men uppenbarligen funkar de höga priserna för Apple då massor med folk köper deras grejer!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen på att hoppa över till Android och framförallt Google Pixel telefonerna, det är bra deals på dom telefonerna ibland och det är aldrig bra deals på iPhones och de är jag trött på.. så överväger därför att byta till Android när det är dags att byta telefon om ett år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar min iPhone X 256 GB från 2017. Fungerar fint, bara bytt batteri en gång men nu börjar det bli dags att uppgradera. Blir inte så dyrt i längden om man behåller samma lur i 7 år. Blir sannolikt en iPhone 16 Pro om den blir bra. Apple får gärna släppa nya fodral som inte är tillverkade i FineWoven material.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Särskilt när Apple bara supportar telefonen i 5 år.. Men det är värre på Android sidan.

Inte riktigt.
IOS 17 stöder iphone XR som lanserades 2018-10-26.
IOS 18 stöder samma devices som ios 17 så det lär ju bli minst ett år till efter 17

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande ha använt min Xs Max om den inte var så söndersprucken. Att byta en toppmodell efter ett år är ju nästan komiskt idag, oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Ja mobiler har överlag blivit tok för dyra.
När min 15pro ger upp så blir det nog en budget telefon.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Särskilt när Apple bara supportar telefonen i 5 år.. Men det är värre på Android sidan.

Min snart 7 år gamla iPhone X fick sin senaste uppdatering den 7 augusti i år då iOS 16.7.10 släpptes. Bara för att den inte har stöd för iOS 17 innebär det inte att Apple inte supportar den.

iPhone 6s som släpptes för 9 år sedan fick sin senaste uppdatering den 29 juli i år då iOS 15.8.3 släpptes.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Förr köpte man både filmkamera, vanlig/digital kamera och dator som totalt säkert landade på det dubble eller tredubbla vad vi ger för bra high end mobiler idag som ersätter allt det nämnda.

Inte helt så konstigt att då lägga ut 10 tusen var tredje år på något som du alltid kan ha med dig i din ficka.

Tycker just mobilkameran nästan blivit mer av ondo än godo. Så fort det händer en olycka beter sig folk som psykopater och börjar filma ist för att hjälpa eller ringa 112. Sen att den är enormt användbar och smidig att ha för många arbetsgrupper eller när man reser är såklart sant.
(Ja jag är gammal och lite bitter)

Permalänk
Medlem

Nu har jag två mobiler, en privat och en i jobbet. Min jobbmobil är en iphone 12 pro som jag är nöjd med för jobbsakerna och den täcker mitt behov helt och hållet faktiskt. Privat körde jag med en äldre pixel 7 pro som jag tyvärr lyckades sumpa så där köpte jag en ny nu. Men det fanns faktiskt ingen som helst tanke på att uppgradera. När jag tänker efter så köper jag idag bara mobil när den gamla antingen är förstörd eller om något inte längre fungerar som det ska.

Om min iphone 12 pro fungerar lika bra i framtiden men batteriets hälsa droppar så kommer jag garanterat bara byta batteri och rulla med den i flera år till. Det finns ju liksom ingen bra poäng med att ösa pengar på mobiler om man har relativt ny mjukvara i mobilen och där är ju Apple väldigt bra.

Istället har alla pengar denna sommar lagts på att måla om huset och fixa taket etc.. 😅

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Nya rubriken är nästan värre…

En tredjedel av de som inte tänker uppgradera skyller på priset. Inte en tredjedel av befolkningen eller befintliga användare. En stor majoritet tänker uppgradera. Denna ’tredjedel’ är bara 13% av alla tillfrågade, precis som sagts tidigare i tråden

Det är inte ens klickbete, bara helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nya rubriken är nästan värre…

Jag är böjd att hålla med. Det har varit en del mindre lyckade rubriker och artiklar den sista tiden tycker jag.

Permalänk
Medlem

Men
Det var inte hela artikeln väl..,
There is more to it…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag använder en iPhone i tjänsten som jag också använder privat. Men jag skulle aldrig överväga att köpa en iPhone Pro Max som jag har just nu. Istället skulle jag definitivt välja en Android-telefon från mellansegmentet. Priset för en iPhone står inte i proportion till vad man får, även om det är en pålitlig mobil som alltid fungerar.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Jag uppgraderade nyss privata mobilen till en ny iPhone. Från XR till en 13. Hoppas på en lika lång och fin bekantskap

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har råd med en ny iPhone men vill ändå inte lägga den summa Apple begär. Inväntar en rejäl rea eller byter till Pixel (Pixel 6A gick att få för 0kr hos Comviq förra året, Pixel 8 för samma pris i år) och installerar Graphene OS.

De priser de begär, för en pryl som jag oundvikligen tappar i backen flera gånger per år, det är inte rimligt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast är inte Motorola kända för att supporta sina lurar väldigt kort tid? När hag nyligen köpte en mobil så landade valet på en Samsung A55 5G 256GB och en av anledningarna var att Samsung bjuder på 4 Android versioner och 5 års säkerhets patchar. Jag gav 3300 Kr för den på Tradera och då ingick ett Samsung fodral värd 450 Kr. Helt nytt skulle paketet kosta 6700 Kr så där gjorde jag ett pangfynd med tanke på att allt var i nyskick. Kring 3000 Kr tycks vara den prisnivå som jag ligger på. Min första Snartphone var en Windows mobil Nokia Lumia 930 som jag köpte 2016 för 3000 Kr nypris var 5000 Kr. En fantastisk mobil för sin tid och priset. Nästa mobil 2018 blev också en Nokia en Nokia 7 Plus som ny kostade 4000 Kr och var HMD's första Nokia lur med Android. Jag gav 3000 Kr för den på Tradera (jag insåg nu att jag köpt alla mina lurar på Tradera)😁 . Jag valde den eftersom den i utförande var lik Lumian och med bra byggkvalitet. Dessutom med cleant Android One med 3 års uppdateringar.

Som synes är iphone inte för mig, föredrar android och de är för dyra även begagnade. Men uppenbarligen funkar de höga priserna för Apple då massor med folk köper deras grejer!

12-14 verkar det som och patchar kommer löpande. Inte för att jag brukar bry mig om skillnaderna mellan versioner så mycket så det rör mig inte. Har haft den i drygt två år nu och håller nog ett år till om jag vill. Jag har en äldre motorola och den fungerar hur bra som helst oavsett om den fått ny version av android eller inte... Vilket den inte har.

Min kostar 7k ny. Köper inte begagnade telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då har dina vänner inte gjort det på en officiell verkstad.
Lite svårt att skaffa AppleCare+ till en icke iPhone telefon

Svarar du åt den personen jag citerade?
Ganska dumt att gnöla över en icke-iPhone i en tråd om iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Svarar du åt den personen jag citerade?
Ganska dumt att gnöla över en icke-iPhone i en tråd om iPhone.

I inlägget du citerade skriv han Samsung S21 och Pixel 9. Så det är så självklart att det inte går att köpa AppleCare+ till såna telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig