Permalänk
Medlem

Bahnhof Filter - tankar?

Fick precis ett mail om Bahnhof Filter och blev lite lätt intresserad om det kan vara ett alternativ till cloudflare DNS (malware blocking) + adblocker i browsern.

Någon som vet hur det fungerar rent tekniskt och om det kan vara något att ha? Uppsidor och nedsidor?

Om det fungerar bra är det en smidig lösning för att skydda hela familjen utan att behöva pilla med varje enhet.

https://bahnhof.se/privat/filter/

Tack på förhand!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att det är på DNS nivå de blockerar. Men vet 100% gör jag ju inte. Kanske får rakast svar om du kontaktar dem och frågar?

Uppsida? Du slipper hosta nått själv, t.ex PiHole. Och 10kr per månad var ju inte så farligt. Hosta nått själv kostar nog mer, speciellt om man behöver köpa en RPi eller liknande.

Baksida: Du kan inte styra vad den blockerar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nice!

Kollade deras hemsida, men förstod inte riktigt rent tekniskt vad det handlar om?
Närmaste jag kommer är något DNS-liknande?

Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag skulle gissa att det är på DNS nivå de blockerar. Men vet 100% gör jag ju inte. Kanske får rakast svar om du kontaktar dem och frågar?

Uppsida? Du slipper hosta nått själv, t.ex PiHole. Och 10kr per månad var ju inte så farligt. Hosta nått själv kostar nog mer, speciellt om man behöver köpa en RPi eller liknande.

Baksida: Du kan inte styra vad den blockerar.

Faktum är att jag frågade deras chatt, men fick svaret att han inte visste riktigt då det var en ny tjänst. Tänkte att det kanske finns någon expert här som har koll på upplägget, eller så är det väldigt specifikt för just Bahnhof.

Skrivet av realDBL:

Nice!

Kollade deras hemsida, men förstod inte riktigt rent tekniskt vad det handlar om?
Närmaste jag kommer är något DNS-liknande?

Någon som vet mer?

Jag tänkte mig att det var på DNS-nivå också, men varken hemsidan eller chattsupporten gjorde mig klokare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Faktum är att jag frågade deras chatt, men fick svaret att han inte visste riktigt då det var en ny tjänst. Tänkte att det kanske finns någon expert här som har koll på upplägget, eller så är det väldigt specifikt för just Bahnhof.

Jag tänkte mig att det var på DNS-nivå också, men varken hemsidan eller chattsupporten gjorde mig klokare.

Haha, men okej? Man kan ju tycka att Bahnhof själva vet vilka tjänster de erbjuder.

Får väl prova, gratis i 3 mån iaf

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Hmm, finns inte att välja till detta för mig. Jag verkar inte vara inkluderad i "Filter är exklusivt för utvalda bredbandskunder hos Bahnhof".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Hmm, finns inte att välja till detta för mig. Jag verkar inte vara inkluderad i "Filter är exklusivt för utvalda bredbandskunder hos Bahnhof".

Samma här, skulle testa det tänkte jag... loggade in men kunde inte hitta någonting kring detta.

Kan väl vara för jag är ansluten via stadsnät och därefter till Bahnhof. :/

Tråkigt men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Skrivet av realDBL:

Samma här, skulle testa det tänkte jag... loggade in men kunde inte hitta någonting kring detta.

Kan väl vara för jag är ansluten via stadsnät och därefter till Bahnhof. :/

Tråkigt men så är det.

I mailet som gick ut till mig stod det iaf att det gällde Bahnhof Villafiber, så Bahnhof via stadsnätet verkar uteslutet då som ni skriver. Har ni möjlighet är det ju en enkel sak att byta till Villafibret annars, men det går ju knappast i lägenhet etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag startade precis upp min NAS igår och allting är fortfarande nytt än så länge. Jag har också Bahnhof Villafiber så frågan är ifall det är mer värt att köra CLoudflare på NASen eller om man ska köra detta på Bahnhof Villafiber?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Lite skeptisk mot när din egna ISP sätter filter åt en.....

Vad blockeras av Filter?
Filter skyddar dig från:

Skadliga webbplatser (malware, phishing)
Reklam
Spårning
Du kan välja att blockera alla tre kategorier, eller en valfri kombination av dem. Som standard är alla tre aktiverade.

Blockeras all reklam?
Nästan all reklam blockeras av Filter, så att du ska få en så bra surfupplevelse som möjligt.

Det finns dock några undantag – exempelvis Youtube-reklam. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra Filter och undersöker aktivt alla möjligheter att blockera så mycket reklam som möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof i min villa, dock via stadsnätet. Jag skulle gärna testa detta om jag fick chansen men ser ingenting på deras webbsida.

Edit: Chattade med supporten och fick svar: "Vi erbjuder tyvärr inte denna tjänst i dagsläget till ditt område men förhoppningsvis i framtiden!"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Är garanterat på dns-nivå, adguard har ju nån gratisvariant nan köra istället, som tar bort reklam.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har förtydligat att det är DNS-baserat på deras produktsida nu. Testbeställde tjänsten och man kan själv toggla av/på reklam/farliga webbplatser/spårning under inställningar på Mina sidor. För många sweclockare är det ju enkelt att sätta upp en DNS-baserad lösning själv, men för gemene man känns det som en toppenprodukt för 10 kr i månaden - givet att den fungerar bra då Gamblar och ger det ett försök i alla fall!

"Filter är DNS-baserad. Precis som en växeltelefonist förr i tiden kopplade samtal till rätt nummer, översätter DNS (Domain Name System) de webbadresser du skriver in till IP-adresser som datorer använder för att nå webbplatser.

När du använder Filter kontrollerar den anonymt varje webbadress du besöker mot en lista av kända spårningssidor, reklam och cyberhot. Om en webbadress matchar något på listan, blockeras den automatiskt. Listan uppdateras varje dag, så att du slipper oönskad spårning, irriterande reklam och säkerhetshot.

Allt med full sekretess, utan att du behöver göra något."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså en PiHole för dom som inte är så tekniskt insatta. Ganska nice ändå för 10kr.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Bahnhof har förtydligat att det är DNS-baserat på deras produktsida nu. Testbeställde tjänsten och man kan själv toggla av/på reklam/farliga webbplatser/spårning under inställningar på Mina sidor. För många sweclockare är det ju enkelt att sätta upp en DNS-baserad lösning själv, men för gemene man känns det som en toppenprodukt för 10 kr i månaden - givet att den fungerar bra då Gamblar och ger det ett försök i alla fall!

"Filter är DNS-baserad. Precis som en växeltelefonist förr i tiden kopplade samtal till rätt nummer, översätter DNS (Domain Name System) de webbadresser du skriver in till IP-adresser som datorer använder för att nå webbplatser.

När du använder Filter kontrollerar den anonymt varje webbadress du besöker mot en lista av kända spårningssidor, reklam och cyberhot. Om en webbadress matchar något på listan, blockeras den automatiskt. Listan uppdateras varje dag, så att du slipper oönskad spårning, irriterande reklam och säkerhetshot.

Allt med full sekretess, utan att du behöver göra något."

Bra förtydligande. Ja, prissättningen känns ju helt ok. Kan se framför mig hur en ISP kunnat få för sig att ta 2-5 gånger så mycket utan att skämmas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att det är frivilligt, ISP:er ska inte blockera saker.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat detta? Några erfarenheter?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Låter bra om man inte vill pilla själv(som jag). Ska ha detta under uppsikt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Någon som har testat detta? Några erfarenheter?

Testade, tycker att det verkar fungera fint och har inte brickat något ännu. Inga klagomål från frugan heller, så helt trasigt kan det inte vara i alla fall.

Jag kommer dock från ett liv med ublock origin, så kan inte påstå att det är natt och dag direkt men det är nice att slippa lite banners och så på mobilen nu också.

Inte gjort någon mer djupgående test av hastighet på DNS-uppslagen etc men misstänker att det är same old som det var tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Testade, tycker att det verkar fungera fint och har inte brickat något ännu. Inga klagomål från frugan heller, så helt trasigt kan det inte vara i alla fall.

Jag kommer dock från ett liv med ublock origin, så kan inte påstå att det är natt och dag direkt men det är nice att slippa lite banners och så på mobilen nu också.

Inte gjort någon mer djupgående test av hastighet på DNS-uppslagen etc men misstänker att det är same old som det var tidigare.

Kanske dum fråga men hur fungerar det på mobilen? Är det alltså bara när man surfar hemifrån med mobilen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske dum fråga men hur fungerar det på mobilen? Är det alltså bara när man surfar hemifrån med mobilen?

Det funkar bara på wifi hemifrån, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

https://nextdns.io/
Detta är en liknande tjänst och try it now knappen så kommer man in i alla inställningar man själv kan göra och kan pilla runt o se vad det handlar om.
Gissar på att Bahnofs har betydligt förre inställningar/osv om dom ens har några alls?

Telia här så kan ej se själv!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!