Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Dåligt, ett steg bakåt i utvecklingen. Hade alla tangentbord gjort på detta sättet från dag 1 hade inget höjt ögonbrynen man hade helt enkelt lärt sig att spela med det.

Eller varför inte bara ta bort straffet för att sikta vid rörelse i CS. Då behövs inte dessa speciallösningar. Eller?
Poängen är att det förstör spelmekanismen som speltillverkaren har skapat och vill upprätthålla.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur Valve tänker här, det kan inte göra detta utan att bryta emot lagstiftningen i Europa. Då de måste skanna av vilka processer som görs och vad dessa processer sysslar med.

Vilket inte går att göra på något annat sätt ända dator intrång, helst när det heller inte går att avtala bot rätten till att komma in i din dator på det sättet då det räknas som ditt hem.

Går inte att skriva ett avtal i EU som ger dig blankt tillgång till någons hem, och även om det går måste det vara frivilligt enligt GDRP att gå med på det och man får inte stoppa någon att använda en tjänst om de inte går med på just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Bra där. Tycker också det är bra att man inte blir permant ban för detta, eller ens tillfälligt, då det kan vara ett ärligt misstag. Utan bara koppla ur tangentbordet, koppla in sitt gamla och börja spela igen liksom!

Det får heller inte kolla vilket tangentbord du använder och lyssna av processer från program som inte tillhör programmet du kör för det är datorintrång enligt lag. Går heller inte att avtala bort då dataintrång hos en privat person är att likställa med hemfridsbrott. Så de kommer hur som behöva backa detta i hela EU eller så kommer det blir dyrt för dem. När dels GDPR anmälningar börjar rasa in i länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Skulle vilja veta hur Valve tänker här, det kan inte göra detta utan att bryta emot lagstiftningen i Europa. Då de måste skanna av vilka processer som görs och vad dessa processer sysslar med.

Vilket inte går att göra på något annat sätt ända dator intrång, helst när det heller inte går att avtala bot rätten till att komma in i din dator på det sättet då det räknas som ditt hem.

Går inte att skriva ett avtal i EU som ger dig blankt tillgång till någons hem, och även om det går måste det vara frivilligt enligt GDRP att gå med på det och man får inte stoppa någon att använda en tjänst om de inte går med på just det.

Är inte typ punkbuster en standard process på spel som CS? Är väl bara uppdatera den att kolla ifall denna funktion är aktiverad.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om vi tittar på sport i allmänhet landar allt på ett spektrum baserat på hur "huggen och stucken" sporten är. I vissa fall blir sporten en fars, t.ex. luftpistol, där det börjar handla om vem som har flest utstuderade tillbehör. I andra kan hela sporten "brickas", som när någon uppfann en badminton-serv som var fysiskt omöjlig att besvara.

Vi har liknande problem i e-sport, men vi börjar bli bättre ändå på att hantera det. Rimligtvis borde man kunna designa mjukvaran så att man inte blir utkastad om man använder detta, men att det istället bara inte funkar. Kanske inte går att eftermontera i ett äldre spel som CS, men i framtiden.

Problemet när det gäller e-sport är att det är en ytterst liten procent som spelar på någon form av proffsnivå. Att då medvetet låsa eller förbjuda ny/bättre hårdvara blir bara dumt enligt mig. Lite som många spel (t.o.m sp-spel) där man låser bildformatet till exempelvis max 16:9. Så alla som lagt pengar på en ultrawide tappar hela grejen med sin skärm.

Självklart finns det gråzoner, och vissa saker kanske måste begränsas till viss del. Men i regel så kommer hårdvara bara att bli bättre och bättre. Då kan man inte sitta och tjuvhålla på en 20 år gammal standard. Om alla ska ha samma förutsättningar inom e-sport så kommer utvecklingen aldrig att gå framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Är inte typ punkbuster en standard process på spel som CS? Är väl bara uppdatera den att kolla ifall denna funktion är aktiverad.

Tekniskt är det ju bara, men legalt är det inte bara. Man får ju inte gör vad som helst bara för at man kan, att scanna av andra processer eller funktioner på en dator utan tillåtelse från användaren.

Permalänk
Medlem

Imponerande med så många kommentarer där majoriteten uppenbarligen aldrig har spelat CS, för har man spelat CS så skriver man inte så dumma kommentarer som jag läst.

Det unika med CS och hela grundpelaren i spelet är att det är så fokuserat på aim, det är väl därför CS är det mest kända "Easy to understand, hard to master"- spelet som någonin har funnits.
CS har jobbat hårt i över 24 år med att göra spelet så oförutsägbart som möjligt, både när det kommer till hur man skjuter samtidigt som man rör sig och hur en spray med olika vapen beter sig. Det är i princip hela unika skottmönster varje gång, men man kan få ungefär samma skottmönster varje gång genom att träna.

Det är då vi kommer till "Hard to master": Man behöver träna i tusentals timmar för att lära sig hur man sprayar med ett vapen när man crouchar, när man står, när man springer och när man strafar (Rör sig höger och vänster mellan när man skjuter).
Man skjuter rakare när man står still, så varför skulle någon ens vilja strafa?
Man vill strafa för att göra det svårare för motståndaren att träffa dig, men nackdelen är då att man inte har så stabilt aim OM man inte har tränat i flera tusentals timmar och har tränat in de exakta rörelserna med fingrarna och tränat in timingen för att få till det.

Så det är väl klart som fan att CS förbjuder teknik som automatiskt tar bort en stor del av vad som gör CS till ett unikt spel.
Det är skillnaden på proffs och amatörer, att proffsen har flera tusen timmar på kontot där de har tränat mekanik för att få till perfekt timing och därför har de blivit så bra på spelet.

Ett tangentbord som ger dig denna fördel med timing för strafing är FUSK och bör resultera i permban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Tekniskt är det ju bara, men legalt är det inte bara. Man får ju inte gör vad som helst bara för at man kan, att scanna av andra processer eller funktioner på en dator utan tillåtelse från användaren.

Syftet med anti-cheat mjukvaror är att stoppa fuskare och har kommit tillsammans med spel i över 20 års tid. Jag har aldrig hört talas om denna debatt och att det skulle finnas någon lag som förbjuder skanning av disken/processer.

Vad ser du för problem med detta? Finns det domar? Skulle samma lag enligt dig gälla tex ett antivirusprogram?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

"Med SOCD kan en spelare till exempel hålla nere A-tangenten för att förflytta sig i sidled åt vänster, tillfälligt även hålla nere D-tangenten (utan att släppa A) för att plötsligt byta riktning och röra sig åt höger och sedan släppa den för att omedelbart börja röra sig åt vänster igen."

Det här låter ju som vanlig strafe åt höger o vänster? Är det verkligen aldrig något nytt?

Tror den gör själva "trycka ner"-rörelsen åt dig.
Så håller du A och D ner, sedan släpper D, så mjukvarumässigt, så simulerar mjukvaran att du NU trycker ner A efter du släppt D, utan att du faktiskt behöver vänta på att D ska släppas upp och A tryckas ner.
Hoppas jag förklarade hur jag ser det innanför mitt pannben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Imponerande med så många kommentarer där majoriteten uppenbarligen aldrig har spelat CS, för har man spelat CS så skriver man inte så dumma kommentarer som jag läst.

Det unika med CS och hela grundpelaren i spelet är att det är så fokuserat på aim, det är väl därför CS är det mest kända "Easy to understand, hard to master"- spelet som någonin har funnits.
CS har jobbat hårt i över 24 år med att göra spelet så oförutsägbart som möjligt, både när det kommer till hur man skjuter samtidigt som man rör sig och hur en spray med olika vapen beter sig. Det är i princip hela unika skottmönster varje gång, men man kan få ungefär samma skottmönster varje gång genom att träna.

Det är då vi kommer till "Hard to master": Man behöver träna i tusentals timmar för att lära sig hur man sprayar med ett vapen när man crouchar, när man står, när man springer och när man strafar (Rör sig höger och vänster mellan när man skjuter).
Man skjuter rakare när man står still, så varför skulle någon ens vilja strafa?
Man vill strafa för att göra det svårare för motståndaren att träffa dig, men nackdelen är då att man inte har så stabilt aim OM man inte har tränat i flera tusentals timmar och har tränat in de exakta rörelserna med fingrarna och tränat in timingen för att få till det.

Så det är väl klart som fan att CS förbjuder teknik som automatiskt tar bort en stor del av vad som gör CS till ett unikt spel.
Det är skillnaden på proffs och amatörer, att proffsen har flera tusen timmar på kontot där de har tränat mekanik för att få till perfekt timing och därför har de blivit så bra på spelet.

Ett tangentbord som ger dig denna fördel med timing för strafing är FUSK och bör resultera i permban.

Sa samma sak med en rad
"Poängen är att det förstör spelmekanismen som speltillverkaren har skapat och vill upprätthålla."

Har spelat CS i ca 20-30 timmar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Imponerande med så många kommentarer där majoriteten uppenbarligen aldrig har spelat CS, för har man spelat CS så skriver man inte så dumma kommentarer som jag läst.

Det unika med CS och hela grundpelaren i spelet är att det är så fokuserat på aim, det är väl därför CS är det mest kända "Easy to understand, hard to master"- spelet som någonin har funnits.
CS har jobbat hårt i över 24 år med att göra spelet så oförutsägbart som möjligt, både när det kommer till hur man skjuter samtidigt som man rör sig och hur en spray med olika vapen beter sig. Det är i princip hela unika skottmönster varje gång, men man kan få ungefär samma skottmönster varje gång genom att träna.

Det är då vi kommer till "Hard to master": Man behöver träna i tusentals timmar för att lära sig hur man sprayar med ett vapen när man crouchar, när man står, när man springer och när man strafar (Rör sig höger och vänster mellan när man skjuter).
Man skjuter rakare när man står still, så varför skulle någon ens vilja strafa?
Man vill strafa för att göra det svårare för motståndaren att träffa dig, men nackdelen är då att man inte har så stabilt aim OM man inte har tränat i flera tusentals timmar och har tränat in de exakta rörelserna med fingrarna och tränat in timingen för att få till det.

Så det är väl klart som fan att CS förbjuder teknik som automatiskt tar bort en stor del av vad som gör CS till ett unikt spel.
Det är skillnaden på proffs och amatörer, att proffsen har flera tusen timmar på kontot där de har tränat mekanik för att få till perfekt timing och därför har de blivit så bra på spelet.

Ett tangentbord som ger dig denna fördel med timing för strafing är FUSK och bör resultera i permban.

Fast det är ju inte oförutsägbart, bara dåligt gjort, dålig kod som sen blivit någon sorts standard. Hela den här aim-grejen är ju ett tydligt exempel på hur dåligt det faktiskt är, att det varit dåligt i två decennium ändrar inte det, det finns ingen rationell eller vettig anledning bakom mer än att någon utvecklare för länge sen skrev dålig kod där man kunde undvika movement penalty genom en snabb knapptryckning.

Men värst av allt är att dom inte är konsekventa, det är mätbart bättre aim med hör refreshrate på skärmar, och likaså med möss med hög upplösning och bättre sensor. Men jag ser ingen som vill förbjuda dess, dubbla måttstockar helt enkelt. Valve är egentligen bara intresserade av att skydda en medioker CS-specifik grej, inget annat.
Att tangentbord har varit dåliga länge är inte anledning att förhindra utvecklingen av tangentbord, eller ska vi gå tillbaka till kulmössen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Fast det är ju inte oförutsägbart, bara dåligt gjort, dålig kod som sen blivit någon sorts standard.

Tycker man att koden är dålig så är det fritt fram att leva med det eller spela ett annat spel.

Skrivet av tozz:

Att tangentbord har varit dåliga länge är inte anledning att förhindra utvecklingen av tangentbord, eller ska vi gå tillbaka till kulmössen?

Det där är ingen vidareutveckling av tangentborden i sig. Tangentborden funkar likadant som tidigare. Det som görs är mjukvara som manipulerar signalerna från tangentbordet och det är där skon klämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Mimematis:

Varför kan inte enkla saker vara utveckling?
Ingen annan tillverkare kom med samma lösning som Razer gjorde.
Wooting var marknadsledande i flera år och det var först nu som Razer kom på något nytt.

Valve tyckte det gick för långt men har inte lagt ut någon direkt argumentation om varför.
Lite som ifall dom skulle tvinga folk att använda sig av kulmus för det kräver mer skicklighet än laser. Liksom vem bryr sig må bästa pekdon vinna.

Men herregud. Det är ju inte nytt. Detta har funnits i över 20 år. Det finns absolut ingenting nytt eller ”utveckling” med Snap Tap.

”Ingen annan tillverkare kom med samma lösning som Razer gjorde.”
Vill du veta varför? Jo, för att det har i alla år setts som ett fusk. Wooting har redan testat med SOCD långt innan Razer lanserade det, men valt att inte släppa det då de själva säger att det är fusk.
Enda anledningen till att de ens släppte det var en omröstning på X som slutade i en majoritet för ”ja”. Sedan släpptes det dagen efter.

Det finns liksom noll utveckling i ”null binds” som det tidigare kallats. Det är sedan länge bannat i andra spel än CS. Och då bannades det långt innan Snap Tap fanns.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Tycker man att koden är dålig så är det fritt fram att leva med det eller spela ett annat spel.

Det där är ingen vidareutveckling av tangentborden i sig. Tangentborden funkar likadant som tidigare. Det som görs är mjukvara som manipulerar signalerna från tangentbordet och det är där skon klämmer.

Jo jag slutade spela CS pre-1.6.

Det är inte mjukvara mer än att det är mjukvara i all hårdvara idag. Det är en fysisk trigger som ger input, inte ett program som gör något åt dig. Din mus och din skärm har samma typ av mjukvara, så det argumentet håller inte.

Permalänk

Det finns annan hårdvara man sätter i usb porten som förbättrar, omöjligt att se.
Sedan om den gör märkbar skillnad på spel vet jag inte.

Permalänk
Viking
Skrivet av tozz:

Det är en fysisk trigger som ger input, inte ett program som gör något åt dig.

Men jo. Programmet släpper den andra tangenten åt dig, trots att den är intryckt. Vad är oklart?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men jo. Programmet släpper den andra tangenten åt dig, trots att den är intryckt. Vad är oklart?

Vilket program? Du är medveten om att detta funkar på vilken dator som helst utan installerad mjukvara va? Mjukvara krävs för konfiguration, inte användning.

Permalänk
Viking
Skrivet av tozz:

Vilket program? Du är medveten om att detta funkar på vilken dator som helst utan installerad mjukvara va? Mjukvara krävs för konfiguration, inte användning.

Det körs i tangentbordets firmware

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men herregud. Det är ju inte nytt. Detta har funnits i över 20 år. Det finns absolut ingenting nytt eller ”utveckling” med Snap Tap.

”Ingen annan tillverkare kom med samma lösning som Razer gjorde.”
Vill du veta varför? Jo, för att det har i alla år setts som ett fusk. Wooting har redan testat med SOCD långt innan Razer lanserade det, men valt att inte släppa det då de själva säger att det är fusk.
Enda anledningen till att de ens släppte det var en omröstning på X som slutade i en majoritet för ”ja”. Sedan släpptes det dagen efter.

Det finns liksom noll utveckling i ”null binds” som det tidigare kallats. Det är sedan länge bannat i andra spel än CS. Och då bannades det långt innan Snap Tap fanns.

Herren och Gud har inte mycket med det att göra.
Faktumet är att Razer utvecklade och släppte det.

Att du inte gillar något ändrar inte det.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mimematis:

Herren och Gud har inte mycket med det att göra.
Faktumet är att Razer utvecklade och släppte det.

Att du inte gillar något ändrar inte det.

Fast de kom knappast på något nytt om det funnits i decennier? Eller hur?
Att kopiera in ett fusk i sitt tangentbord ser i alla fall inte jag som utveckling.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det får heller inte kolla vilket tangentbord du använder och lyssna av processer från program som inte tillhör programmet du kör för det är datorintrång enligt lag. Går heller inte att avtala bort då dataintrång hos en privat person är att likställa med hemfridsbrott. Så de kommer hur som behöva backa detta i hela EU eller så kommer det blir dyrt för dem. När dels GDPR anmälningar börjar rasa in i länder.

Men hur fungerar då anticheat som finns i väldigt många spel? Dom går ju isf väldigt mycket emot denna lag om dataintrång för dom kollar väl inte bara programmet du kör ifall du fuskar eller ej? Hur går det ihop om detta skulle vara fel och att Steam kommer tvingas backa i hela EU enligt dig?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tror den gör själva "trycka ner"-rörelsen åt dig.
Så håller du A och D ner, sedan släpper D, så mjukvarumässigt, så simulerar mjukvaran att du NU trycker ner A efter du släppt D, utan att du faktiskt behöver vänta på att D ska släppas upp och A tryckas ner.
Hoppas jag förklarade hur jag ser det innanför mitt pannben.

Okej jag tror jag förstår. Så på ett vanligt tangentbord om du håller ner A och D samtidigt så står gubben stilll. Men med mjukvaran så kan man hålla i båda samtidigt och om den senaste knappen jag tröck in var A så går den vänster?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Okej jag tror jag förstår. Så på ett vanligt tangentbord om du håller ner A och D samtidigt så står gubben stilll. Men med mjukvaran så kan man hålla i båda samtidigt och om den senaste knappen jag tröck in var A så går den vänster?

Ja, eller så går gubben åt det ena hållet, t.ex. den som ölls ner först, eller går till den sida som hålls ner sist.

Permalänk

Hög refresh rate på skärmen ger dig bättre insikt i vad som händer i spelet men interagerar inte omedelbart med din input, till skillnad från det som artikeln handlar om. Absolut kan man föra argumentet att din input blir annorlunda med hög refresh rate än vad det hade blivit med en 60Hz skärm, men det är helt enkelt längre ned downstream och någonstans måste man dra en gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det körs i tangentbordets firmware

Ja, som jag skrev, all hårdvara kör mjukvara med det resonemanget och borde således förbjudas med samma resonemang, mjukvaran bearbetar input innan den sänds vidare till operativsystemet.

Permalänk
Viking
Skrivet av tozz:

Ja, som jag skrev, all hårdvara kör mjukvara med det resonemanget och borde således förbjudas med samma resonemang, mjukvaran bearbetar input innan den sänds vidare till operativsystemet.

Skillnaden är att den raderar ett input som i sin tur ger dig en fördel i spelet.
Tangentbordets funktion är att ta emot inputs i form av knapptryck, och skicka vidare en signal om vilka knappar du trycker på.
Men med Snap Tap registrerar den dina knapptryck, men ignorerar/tar bort ett av de, och skickar vidare signalen. Så datorn får en felaktig uppfattning av vad du gör.

Du ser seriöst inte problemet i det (ur ett tävlingsperspektiv)? Eller försöker du bara vara dryg?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tror den gör själva "trycka ner"-rörelsen åt dig.
Så håller du A och D ner, sedan släpper D, så mjukvarumässigt, så simulerar mjukvaran att du NU trycker ner A efter du släppt D, utan att du faktiskt behöver vänta på att D ska släppas upp och A tryckas ner.
Hoppas jag förklarade hur jag ser det innanför mitt pannben.

Skrivet av tompatomp:

Okej jag tror jag förstår. Så på ett vanligt tangentbord om du håller ner A och D samtidigt så står gubben stilll. Men med mjukvaran så kan man hålla i båda samtidigt och om den senaste knappen jag tröck in var A så går den vänster?

Nej, såvitt jag fattar så är det mer "tvärtom" mot vintersolens beskrivning. (som även Donnerstal nämnde här ovan)

Om du håller inne A och efter en stund trycker D, så går tangentbordet in och "släpper" A av sig själv. Dvs det är ett "nollmakro" så tillvida att den slutar trycka på en tangent.

Om man inte har den här funktionen utan försöker släppa A manuellt samtidigt som man trycker på D så gör man det inte perfekt utan ibland blir det överlapp och då stannar man inte lika fort och konsekvent eftersom båda tangenterna är aktiva och då får du inte bromseffekten på samma sätt.
Dvs det är en skill att göra detta snyggt och konsekvent och därmed är det inte OK att låta datorn göra det åt dig. @qwertylol utvecklade detta bra tidigare: #20559019

Så vitt jag kan se kan Valve kan välja att antingen:
1) släppa detta och låta vissa med makros få en lite orättvis fördel
2) banna detta
3) Ändra i spelet så att A och D slår ut varandra så alla får samma fördel
4) lägga till något standardiserat lagg så ingen kan stanna lika kvickt

Och de valde alternativ två nu

Skrivet av Gandir:

Skulle vilja veta hur Valve tänker här, det kan inte göra detta utan att bryta emot lagstiftningen i Europa. Då de måste skanna av vilka processer som görs och vad dessa processer sysslar med.

Vilket inte går att göra på något annat sätt ända dator intrång, helst när det heller inte går att avtala bot rätten till att komma in i din dator på det sättet då det räknas som ditt hem.

Går inte att skriva ett avtal i EU som ger dig blankt tillgång till någons hem, och även om det går måste det vara frivilligt enligt GDRP att gå med på det och man får inte stoppa någon att använda en tjänst om de inte går med på just det.

Skrivet av Gandir:

Det får heller inte kolla vilket tangentbord du använder och lyssna av processer från program som inte tillhör programmet du kör för det är datorintrång enligt lag. Går heller inte att avtala bort då dataintrång hos en privat person är att likställa med hemfridsbrott. Så de kommer hur som behöva backa detta i hela EU eller så kommer det blir dyrt för dem. När dels GDPR anmälningar börjar rasa in i länder.

Tror ni är lite väl nojiga
Det kontrollerna lär göra (har nämnts i tråden) är att bara kolla tajmingen på de inputs som skickas till spelet: om de är omänskligt konsekventa och snabba så blir man bannad. Antagligen inte "olagligt" i sig. Antagligen inte 100% tillförlitligt heller. Antagligen möjligt att komma runt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då återstår för tillverkarna lägga in en liten andel fel så är det inte är helt perfekt varje gång, men tillräckligt bra för att ändå i helhet ge något i likhet av den fördelen som en riktigt skicklig spelare har. Då hamnar bollen återigen hos Valve hur de ska hantera det.

Precis som i de flesta materialsporter gör tekniska hjälpmedel inte en dålig spelare till en bra, men alla små saker som var för sig ger en liten edge kommer jagas in i det sista och ju högre nivå desto viktigare blir det.

Sedan är ju förstås tillverkarna av all utrustning de stora vinnarna, oavsett vem som vinner i spelen...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kontrollerna lär göra (har nämnts i tråden) är att bara kolla tajmingen på de inputs som skickas till spelet: om de är omänskligt konsekventa och snabba så blir man bannad. Antagligen inte "olagligt" i sig. Antagligen inte 100% tillförlitligt heller. Antagligen möjligt att komma runt...

Nu argumenterar jag väl nästan med mig själv men inser det är inte riktigt så enkelt att detektera: om man använder en joypad för movement så lär man ju få den när ”nollmakro” funktionaliteten gratis och det måste väl vara ok?
De flesta moderna joypads lär ju fysiskt vara konstruerade så de inte tillåter rörelser åt båda hållen på en gång, och man kan ju knappast banna typ alla med kontroller…
Så valve måste åtminstone ha viss grundläggande koll på vilket typ av kontroller man använder - men det har de ju normalt sett redan koll på via inputmappningen

Så framåt blir det kanske en grej att använda joypad för movement i CS för att få krispiga rörelser?
Eller ännu mer ondskefullt: fortsätta använda ett tangentbord med nollmakro OCH emulera en kontroller för att undvika detektion…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skillnaden är att den raderar ett input som i sin tur ger dig en fördel i spelet.
Tangentbordets funktion är att ta emot inputs i form av knapptryck, och skicka vidare en signal om vilka knappar du trycker på.
Men med Snap Tap registrerar den dina knapptryck, men ignorerar/tar bort ett av de, och skickar vidare signalen. Så datorn får en felaktig uppfattning av vad du gör.

Du ser seriöst inte problemet i det (ur ett tävlingsperspektiv)? Eller försöker du bara vara dryg?

Fast Snap Tap gör vad som egentligen är rätt ur ett logiskt perspektiv, att tangentbord inte varit bättre förr motiverar inte att dom ska fortsätta vara dåliga. Alla andra HID enheter stödjer interrupts och återgår när interrupt avbrutits, varför inte tangentbord?

Det är inte en felaktig uppfattning mer än vad ett gammalt IBM-tangentbord är, det är bara ett perspektiv på hur tangentbord ska fungera.

E-sporten behöver uppdatera sig, precis som alla andra idrotter, att föredra status quo bara för att spelmotorn är dåligt gjord gynnar ingen i det långa loppet. Om CS som tävlingsspel hänger på att tangentbord måste fungera på ett visst sätt, då är det inte mycket till spel tbh.