Permalänk

Japp, jag köpte en nyckel för x antal år sedan, tyvärr så är ju WinRAR numera totalt föråldrad och behövs inte längre.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag funderade på det för att slippa pop up-rutan. Fast sedan testade jag 7zip och har inte gått tillbaka.

Permalänk

För länge sedan när det användes mer flitigt blev jag irriterad på pop-upp-rutan som man alltid behövde stänga och tyckte att priset var billigt sett till hur mycket jag använde det så jag köpte en licens. Samma licens har följt med genom åren. Jag använder det inte lika mycket nu, men tycker det är överlägset då det hanterar så många olika filformat. Har även köpt in en bunt licenser för jobbets räkning.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Använder inte Winrar sen flera år, Peazip tycker jag är bäst.

Men förut när jag använde Winrar så kände jag inte behovet att köpa programmet för det funkade även när test perioden var över. När test perioden är över och man öppnar programmet så får man upp ett meddelande om att perioden är över och att man ska köpa licens men det går fortfarande att använda programmet. Och om man högerklickar på en fil och packar upp så ser man inte något meddelande alls.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

WinRAR klarar ”allt”. Testat flertalet av alternativen. 7-zip var länge en ersättare. Men då det inte går att korrekt packa upp de senaste RAR-arkiven (beroende på inställningar vid nedpackning) så fick WinRAR överta platsen återigen.

Extractnow… eller vad det heter verkar dock också klara av det mesta. Använder det dock endast när man ska packa upp betydligt fler arkiv. Då det är detta programs starka sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har kört Windows Commander/Total Commander sedan typ 1999 och därmed inte behövt andra program för att extrahera/packa filer.
Kör numer Double Commander då det funkar bra på flera plattformar och är open source/gratis.

Originalet var ju Norton commander och en annan FOS variant är midnight commander.
Sedan finns ju far manager också. Generellt föredrar jag de textbaserade framför total/windows commander.

Permalänk

Har inte använt det på länge men betalade för en licens.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört vanliga rar istället för winrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Det är onödigt att betala för WinRAR när 7-Zip erbjuder lika bra, om inte bättre, funktioner helt gratis. 7-Zip är ett kraftfullt och lättanvänt verktyg för att komprimera och dekomprimera filer, med stöd för flera format och ofta bättre komprimeringsgrad än RAR. Det är också helt gratis och kräver ingen licens, till skillnad från WinRAR. Dessutom är 7-Zip resurssnålt och integreras smidigt i Windows, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för de flesta användare.

AI svar? lol

7-Zip fungerar bra till Windows 8 och 10 men inte Windows 11, utvecklare som vägrar uppdatera mjukvaran avinstalleras och byts ut.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Kör endast det interna i Windows 11 (.ZIP helt enkelt) sedan ett par år tillbaka.

WinRAR fick jag ge upp under högskoletiden (2016-ish) då läraren inom en programmeringskurs tydligen inte förstod vad ".RAR" var för format, så han kunde inte packa upp projektfilerna..

Jag får långa uppackningatider med windows egna. Kör jag 7zip kan det ta några sekunder emot minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag använder det fortfarande. Främst för att 7zip saknade stöd för något obskyrt format som bara WinRar verkade kunna packa upp korrekt.

På vilket sätt anser du det vara förlegat?

Skrivet av Sarato:

Minns inte längre men hur jag än försökte så gick det endast att öppna med WinRar så jag fick överge 7Zip för att den packade upp fel så filerna blev korrupta.

Var det ACE? vill minnas jag hade en retro nerladdning nyligen som var .ace och som 7z inte tog. så blev en tillfällig installation av winrar.
Dom har också släppt lite nyare rar format igenom tiderna som 7zip inte updaterat för att hantera tillräckligt fort (tror det var 5.0 när jag hade problem med en JAV, if you know you know.)

Sen hanterar inte 7zip konvertering av teckenformat som shiftJIS (japanska) till din dators inställda format.
det gör winrar.

Så har man laddat ner japanskt finns en risk att filnamnen blir "mojibake" om arkivskaparen hade shift JIS på sitt windows.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Var det ACE? vill minnas jag hade en retro nerladdning nyligen som var .ace och som 7z inte tog. så blev en tillfällig installation av winrar.
Dom har också släppt lite nyare rar format igenom tiderna som 7zip inte updaterat för att hantera tillräckligt fort (tror det var 5.0 när jag hade problem med en JAV, if you know you know.)

Sen hanterar inte 7zip konvertering av teckenformat som shiftJIS (japanska) till din dators inställda format.
det gör winrar.

Så har man laddat ner japanskt finns en risk att filnamnen blir "mojibake" om arkivskaparen hade shift JIS på sitt windows.

Det var det nog ja som du säger. Tror det var i samband med en del PC Engine CD-fix när Analogue släppte sin Analogue Duo.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Det är onödigt att betala för WinRAR när 7-Zip erbjuder lika bra, om inte bättre, funktioner helt gratis. 7-Zip är ett kraftfullt och lättanvänt verktyg för att komprimera och dekomprimera filer, med stöd för flera format och ofta bättre komprimeringsgrad än RAR. Det är också helt gratis och kräver ingen licens, till skillnad från WinRAR. Dessutom är 7-Zip resurssnålt och integreras smidigt i Windows, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för de flesta användare.

Fast nu är ju winrar snart 30 år gammalt - så du kan ju berätta för folket 1995 hur bra 7zip var då
Det är ganska få som förespråkar winrar idag men hela tråden är inne på: ja ja men nu kör jag detta istället - so?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Jag får långa uppackningatider med windows egna. Kör jag 7zip kan det ta några sekunder emot minuter.

Det beror på hur du extraherar med 7zip. Om direkt i "root"-katalogen som filen befinner sig (extract here) i går det snabbt. Om du vill extrahera någon annanstans vill windows gärna ha filerna i tempmappen innan de kopieras vidare till slutdestinationen, då kan det ta lite längre tid även med 7zip.

Winrar har man inte rört på många många år. Som många andra körs det 7zip. Frågan är dock hur länge man törs lita på 7zip med tanke på nationaliteten som programmeraren tillhör. Vem vet om han kan tvingas inkludera någon form av malware i utgåvorna på siten. Litar inte på annan ryskutvecklad mjukvara av samma anledning. Det finns forks av 7zip som man kanske borde titta på i stället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast nu är ju winrar snart 30 år gammalt - så du kan ju berätta för folket 1995 hur bra 7zip var då
Det är ganska få som förespråkar winrar idag men hela tråden är inne på: ja ja men nu kör jag detta istället - so?

Fast 7-zip kom 1999, så möjligheten har funnits bra länge där också.
Hur bra det var för 25 år sedan vet jag inte heller dock, men det är nog bra många som började med WinRAR efter det (och få som körde det 1995).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var det nog ja som du säger. Tror det var i samband med en del PC Engine CD-fix när Analogue släppte sin Analogue Duo.

Ahh WinACE, jag hoppade på det tåget och konverterade alla mina zip och rar-filer till ACE för att spara några % här och där. Vad tid det tog och nu ångrar jag mig. Men som sagt WinRAR klarar det galant

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

WinRAR är bäst.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kör endast det interna i Windows 11 (.ZIP helt enkelt) sedan ett par år tillbaka.

WinRAR fick jag ge upp under högskoletiden (2016-ish) då läraren inom en programmeringskurs tydligen inte förstod vad ".RAR" var för format, så han kunde inte packa upp projektfilerna..

Tog han verkligen examen inom programmering?

Permalänk
Medlem

Winrar och mIrc har jag betalat för. Dom gjorde bra ifrån sig så tyckte det var väl förtjänta pengar.
Sitter på Linux nu och samma där, någon donation då och då till olika projekt jag faktiskt använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nej, har faktiskt inte behövt installera det på länge. Vet inte om det beror på att det börjar bli ovanligare att siter lägger upp rar-arkiv
eller om jag inte laddar ner sådana filer längre.

Många seriösa siter och privata trackers kör fortfarande med rar-arkiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr är lärarbehörighet viktigare än ämneskunskap i skolvärlden. Har svårt att förstå hur någon som är genuint datorintresserad kan missa RAR.

Kan tillägga att jag jobbat som lärare inom webbutveckling och bildbehandling, men saknade just lärarutbildning. Senare tog en behörig lärare utan ämneskunskap över.

Permalänk
Medlem

Självklart har jag en äkta licens av WinRAR. 7zip kanske blivit bättre senaste åren men det har hänt förr att det vägrade packa upp saker som WinRAR käkade upp utan några som helst problem.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Programmerare är inte samma sak som datorkunnig
Absolut inte biased när jag jobbar med drift. (men det betyder inte att en programmerare inte kan vara kunnig på hur en dator fungerar)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk

Jag kör Winrar (oreggat) menyn på högerklick är bättre än inbyggda hanteringen iom att man kan välja extrahera här eller extrahera till "rarfilens namn som mapp på samma plats som rarfilen" vilket saknas i den inbyggda i windows.

kommer inte ihåg om 7zip har dessa i sin högerklick meny men fanns någon anledning till att jag gick tillbaka till winrar igen efter att ha testat det men 7zip var ett ok alternativ.

öppnar högst sällan den komprimerade filen och plockar lösa filer så ser ytterst sällan någon nagscreen om att det är dax att köpa det utan oftast behöver jag allt i den eller så sållar jag bort det jag inte behöver efter uppackning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör Winrar menyn på högerklick är bättre än inbyggda hanteringen iom att man kan välja extrahera här eller extrahera till "rarfilens namn som mapp på samma plats som rarfilen" vilket saknas i den inbyggda i windows.

kommer inte ihåg om 7zip har dessa i sin högerklick meny men fanns någon anledning till att jag gick tillbaka till winrar igen även om 7zip var ett ok alternativ.

7zip har samma typ av alternativ i kontextmenyn, så det var nog något annat du saknade isf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör Winrar (oreggat) menyn på högerklick är bättre än inbyggda hanteringen iom att man kan välja extrahera här eller extrahera till "rarfilens namn som mapp på samma plats som rarfilen" vilket saknas i den inbyggda i windows.

kommer inte ihåg om 7zip har dessa i sin högerklick meny men fanns någon anledning till att jag gick tillbaka till winrar igen efter att ha testat det men 7zip var ett ok alternativ.

öppnar högst sällan den komprimerade filen och plockar lösa filer utan oftast behöver jag allt i den eller så sållar jag bort det jag inte behöver efter uppackning.

7zip har i alla år jag använt den haft den funktionen också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

7zip har samma typ av alternativ i kontextmenyn, så det var nog något annat du saknade isf...

Skrivet av jnsson:

7zip har i alla år jag använt den haft den funktionen också

är möjligt.

minns inte är nog iaf nått år sedan minst jag använde det och var något jag störde mig på med det men minns inte exakt vad som gjorde att jag helt enkelt gick tillbaka till winrar igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, men har inte heller använt WinRar på många år, kör 7-zip istället.
Två andra program som dock har betalt för back in the day är mIRC och Forté Agent (news group reader)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

Nej. Var längesedan jag packade upp eller ner nånting alls.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Mitt svar är rätt och passar i tråden, winrar finns fortfarande och är onödigt när det finns bättre och gratis alternativ.