AWS-chef tycker att AI kan ta över programmering

Permalänk
Medlem

rubriken hade kunnat vara: "vi borde sluta använda kniv och gaffel, säger största ägaren till största skedbutiken i världen"

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Datavetare
Skrivet av surrogate activity:

Jag är helt övertygad om att AI kommer ta över i princip all programmering, det är bara en tidsfråga. Inom 10 till 20 år så har vi reducerat antalet programmerare till en bråkdel av idag.

Tror även att utvecklingen av nya programmeringsspråk kommer i någon grad att göras av AI och blir mer som maskinkod, idag användas nästan bara högnivåspråk eftersom människor är dåliga på att programmera datorer.

Motargumenten tycks oftast grundas i känslor, vilket är förståeligt. Men mänsklig styrka ligger i förmågan att anpassa sig snarare än att låsa sig.

Problemet blir väl att vi riskerar att helt tappa insynen i mjukvaran. Men o andra sidan kanske det inte gör något, detta är ju redan en verklighet för alla som inte förstår programmering. Samma gäller när man interagerar med andra människor, man vet inte vad som rör sig på insidan, man kan bara förhålla sig till vad som händer på utsidan.

Alltid svårt att sia om framtiden. Men inte helt ovanligt att historien upprepar sig och som redan nämnts i tråden så har vi passerat teknik efter teknik som ska "göra programmerare onödiga".

Resultatet är absolut stor förändring. Tillhör generationen som lärde sig programmera i assembler på C64/Amiga, gjorde mitt specialarbete i gymnasiet i 64k Assembler på en Amiga 500. Assembler-programmering är sedan mitten av 90-talet en extrem nisch och idag går det dels inte längre räkna klockcykler + moderna kompilatorer gör nu det man lite skrattade åt på 90-talet: de skriver betydligt bättre assembler än 99,99 % av alla programmerare gör.

Resultatet är man knappast hittar några jobb som assembler-programmerare idag. Medianåldern för en programmerare har legat still på ca 30 år under väldigt många. Har visat sig att det inte beror på att vi äldre slutar programmera i någon större utsträckning, det beror på att antalet nya som kommer in i branschen ökat så snabbt att man vid ca 30 år har halva volymen av arbetsmarknaden "under" sig...

D.v.s. antalet programmerare har ökat ca 5-10 % per år under väldigt många år.

Helt övertygad om att AI kommer förändra arbetsuppgifterna, möjligen mer än steget att gå från assembler-programmerare + "Amiga hardware reference guide" till C#, Go, Python, etc programmering med stora ramverk.

Har själv nästan helt ersatt googlandet efter programmeringsfrågor med en betydligt mer givande diskussion med ChatGPT. Rätt använd är redan idag LLMs otroligt användbara i programmering, men det är en bit kvar innan de också fattar syftet med programmen och greppar hur de lämpligen appliceras i den domän de utvecklas för.

Så exakt hur jobbet kommer se ut om 10 år är nog svårt att säga. Väldigt lite pekar på att det kommer vara färre programmerare om 10 år. Tillväxten måste dock ge sig i något lägre, det finns trots allt en begränsad mängd människor och bara ekonomer kan tro på evig tillväxt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För att ersätta programmerare så tror jag att de först måste utveckla en riktig AI, dvs AGI. Vi kan ju inte gärna stanna utvecklingen som den är idag och tro att vi skrivit all kod som går att skriva redan.

Vad jag menar med det är ju att dagens AI egentligen bara är en statistisk funktion av redan befintlig data som den skrapat från internet, t.ex. från stackoverflow, github, etc. Om vi människor slutar förse den med ny innovativ kod så kommer AI:n inte få någon ny indata och den kommer stagnera, eftersom den inte har förmåga att utveckla sig själv.

AGI kommer säkert med tillslut, men det är ju något helt annat än det vi har idag.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Grymt bra att ta in experter på området! Klassisk journalistik och jag gillar det starkt, fortsätt så! ❤️

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

AI idag är som en förbättrad sökmotor, lite google 2.0
Den behöver ständig handhållning och behöver detaljkollas. Såklart är det ju en enorm hjälp på vägen, snabbare syntax är viktigt, men inte alls den flaskhals det var förr. Moderna utvecklare gör så mycket annat än att knacka kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fråga en gammal assembler-räv som kodade demos under tidigt 90-tal vad han tycker om dagens programmerare. Skulle påstå att ni inte programmerar alls utan bara scriptar färdiga bibliotek och att ni helt saknar kunskap.

Sanningen är ju tvärsom, de gamla assembler-rävarna kunde lära sig allt som går att veta om en 6800, och all komplexitet utöver det var deras egna påhitt.
Demos var triviala i komplexitet jämfört med en vanlig CRUD-webapp. Du kan koda ett vinnande demo på ett sommarlov. På samma tid har du inte ens klart en fungerande relationsdatabas, webbserver eller webbläsare. Du hinner inte ens sätta dig in i alla nyanser av vad som går att göra i CSS och HTML, än mindre javascript eller SQL.

Förr kunde en utvecklare ha 100% koll på alla externa beroenden, det är helt omöjligt i dag. Jag tror AI-assistenter kommer bli oumbärliga för att utveckla applikationer framöver.

När nya verktyg gör det lättare att göra ännu mer avancerade applikationer har det historiskt alltid lett till att antalet utvecklare ökar, inte minskar. Jag ser ingen större risk att det blir annorlunda den här gången.

Skrivet av Slashgibber:

Hur ställer du dig till programmerare som säger att AI-genererad kod kräver mer tid i felsökning än vad det tar för en programmerare att själv planera, programmera och felsöka? Finns det något i det eller tror du att dom bara är dåliga på att använda AI?

Jag tror de flesta är dåliga på att använda AI än så länge, men det är nog rätt säkert att man kan spara enorma mängder tid när den används korrekt.
Att låta AI'n generera kod som tar tid att felsöka i efterhand känns rätt galet, så kan man förstås inte göra.

Ai'n kan däremot generera kod som valideras av enhetstester, generera tråkkod som är trivial att felsöka ("ge mig en klass med CRUD-funktioner för customers-tabellen, använd Oracle-SQL") exempelvis.

Andra saker som jag blivit imponerad över är saker som "ge mig en json-sträng med 10 exempelposter baserade på klassen customers" och dylikt. Tidsbesparingen är oftast minuter som blir sekunder, inte timmar som blir minuter (även om det också förekommer).

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare så kan AI vara ett meningsfullt assistensverktyg för erfarna utvecklare (som vet när AI:t går på hårdknark och har mer fel än rätt).

För nybörjare blir det bara en dålig krycka att försöka täcka upp kunskapshål med. Jag har sett hur det kan bli. Spoiler: inte bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

AI kan absolut vara ett hjälpmedel, som en miniräknare, huvudräkning är dock fortfarande överlägset en miniräknare om det inte rör sig om för många saker att hålla i minnet.
En AI kan lätt upptäcka redundans i kod, men en människa måste fortfarande avgöra om den behövs eller ej för syftet med koden.
För att en människa ska kunna upptäcka detta så behöver människan erfarenhet/kunskap.

Om man drar jämförelsen till en pizzabagare så kan en robot tränas till att göra pizzor, men för att dom ska bli bra krävs det att den som lär roboten vet hur man gör pizzor själv.

Så en AI kan egentligen bara skriva kod som människan vet om finns och hur den fungerar på ett bra sätt, tiden som sparas är egentligen den tiden det tar att trycka på tangenterna och en AI gör inga enkla misstag som stavfel.

Denna tidsbesparing görs nästan redan då många har bibliotek med tidigare använd kod att klippa och klistra ur.
En AI kan såklart ta saker från biblioteket och bruka, men en AI kan inte skriva egna böcker eller välja vilka böcker som ska finnas i biblioteket.

Mycket skräpkod kommer ofta med när människor programmerar, men med en AI så blir det troligen bara värre.
Istället borde folk börja försöka effektivisera sin kod och skriva den till sitt specifika syfte, men jag tror vi fortfarande är bortskämda med enorma mängder lagringskapacitet och överföringshastighet.

Det är lite som att ha elektronik som drar mindre ström, har man överflöd av ström så behöver man inte snåla.

Lite för många liknelser kanske, men det behövs då AI ändå är ganska amorft och abstrakt.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alltid svårt att sia om framtiden. Men inte helt ovanligt att historien upprepar sig och som redan nämnts i tråden så har vi passerat teknik efter teknik som ska "göra programmerare onödiga".

Resultatet är absolut stor förändring. Tillhör generationen som lärde sig programmera i assembler på C64/Amiga, gjorde mitt specialarbete i gymnasiet i 64k Assembler på en Amiga 500. Assembler-programmering är sedan mitten av 90-talet en extrem nisch och idag går det dels inte längre räkna klockcykler + moderna kompilatorer gör nu det man lite skrattade åt på 90-talet: de skriver betydligt bättre assembler än 99,99 % av alla programmerare gör.

Resultatet är man knappast hittar några jobb som assembler-programmerare idag. Medianåldern för en programmerare har legat still på ca 30 år under väldigt många. Har visat sig att det inte beror på att vi äldre slutar programmera i någon större utsträckning, det beror på att antalet nya som kommer in i branschen ökat så snabbt att man vid ca 30 år har halva volymen av arbetsmarknaden "under" sig...

D.v.s. antalet programmerare har ökat ca 5-10 % per år under väldigt många år.

Helt övertygad om att AI kommer förändra arbetsuppgifterna, möjligen mer än steget att gå från assembler-programmerare + "Amiga hardware reference guide" till C#, Go, Python, etc programmering med stora ramverk.

Har själv nästan helt ersatt googlandet efter programmeringsfrågor med en betydligt mer givande diskussion med ChatGPT. Rätt använd är redan idag LLMs otroligt användbara i programmering, men det är en bit kvar innan de också fattar syftet med programmen och greppar hur de lämpligen appliceras i den domän de utvecklas för.

Så exakt hur jobbet kommer se ut om 10 år är nog svårt att säga. Väldigt lite pekar på att det kommer vara färre programmerare om 10 år. Tillväxten måste dock ge sig i något lägre, det finns trots allt en begränsad mängd människor och bara ekonomer kan tro på evig tillväxt...

Detta är nog ett nyktert sätt att se på det, det blir mycket prat om just AI eftersom det är vad som hypea's och säljs till investerare för tillfället.

Programmering har redan förändrats väldigt mycket över utöver just AI vilket man upplever efter ett tag i branschen. Utöver programmeringsspråken du nämner har så mycket annat utvecklats: versionshantering, IDE'er, FOSS bibliotek, molntjänster, CI/CD tekniker etc.

Generativ AI är ytterligare ett steg i detta, vad som ändå gör det extra intressant är att det går att applicera väldigt brett på många sorters arbetsuppgifter och djupt i olika abstraktionsnivåer.

Siffran jag har hört och som kommer från Thoughworks är en effektivisering på runt 4% för en utvecklare som nyttjar generativ AI idag. Vilket inte är alls dåligt, och detta kommer såklart öka med åren. Men detta är inget konstigt, branschen rör sig framåt som den alltid gjort.

Permalänk
Medlem

Jag tror för det första inte att utvecklingen kommer gå i närheten så fort som de flesta verkar tro.
Det är många års utveckling som lätt till något som först nyligen är användbart. Det är dock lätt att tro för allmänheten att allt hänt på en gång.

Sen har ju kill-gissar-GPT fel mer ofta än den har rätt i synnerhet om det men frågar om är något stort eller något visuellt.
Det värsta är när den får vatten på sin kvarn och vill refaktorera om hela koden till något hemskt med 7st kompileringsfel.

Det som däremot funkar bra är att jobba väldigt iterativt med den och fråga om 1-4 rader kod åt gången.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det där är en annan tidshorisont än han i artikeln pratar om... åtminstone större sannolikhet att ditt förslag är rimligt, men det är ju då 5-10x längre tid än han menar att det kommer ta.

Idag är ju AI-lösningarna som används för detta LLM-baserade och helt beroende av att härma hur andra (idag människor) "brukar skriva kod". Helt kört att få vettig kod skriven i ett visserligen väldokumenterat språk men som inte redan har slagit igenom stort och att det funnits massor av färdiga lösningar i träningsmaterialet.

Så om vi ska i den riktningen du pratar om krävs det nog åtminstone att man bytt strategi för hur dessa AI-lösningar fungerar, inte bara fortsätta som idag med en LLM som härmar mönster ur gammal kod. Är väl rätt sannolikt att något sådant skifte även krävs för att kunna ta det stora steget att inte vara beroende av en människa vid rodret för att det inte ska bli kaos också.

Ja visst krävs det att AI'n blir bättre, och det blir den nog också, utvecklingen går framåt hela tiden.

Strategin liknar ju den som vi människor använder, med med skillnaden att vi kanske validerar utfallet. Men det skulle även AI'n kunna göra, givet att den förstår målet och kontexten, där är vi kanske inte idag.

Man provar sig fram, och fungerar det inte så myter man metod.

Skrivet av evil penguin:

Både och skulle jag nog säga. Visst, definitivt är en del argument mot baserade i känslor, men vet inte om det "oftast" är just så (iaf om vi ser till något mer kvalificerade åsikter).
Upplever att mycket skepsis också bygger på dagens upplevelse med AI-baserade verktyg. Det är helt enkelt svårt att föreställa sig, och svårt att veta om det är realistiskt, att det kommer ske så enorma framsteg som skulle krävas i närtid.

Tänker främst på denna, och liknande trådar på detta forum.

Skrivet av evil penguin:

Vad gäller just den här artikeln är väl det som väcker allra störst frågor att han pratar om en tidshorisont på 2 år.

Ptja, det är ju som jag ser det en klar styrka att det iaf går att lära sig för de allra flesta, om man bara är motiverad.

Steget här blir ju dock att *de som jobbar med mjukvaruutveckling* idag har insyn, men inte skulle ha det i fortsättningen. Det känns som en annan frågeställning än i dina liknelser?

Ja det var lite av en extrapolering utanför trådens artikeln/ämne som jag gjorde där.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ja det är jätte svårt. Det är lite som "vargen kommer".
Men jag tycker AI'n urskiljer sig ganska distinkt mot tidigare tekniska paradigm.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men....ingen bryr sig om vad nån jäkla "talesperson" har o säga!
"Corporate BS" hela vägen!

Garmans uttalande däremot....
Tror fanimej han har rätt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Garman har betydligt större erfarenhet av både AI och utveckling än de flesta här, men ändå gott om förståsigpåare som ska basunera ut sin analys 😄

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost_Overdoze:

Garman har betydligt större erfarenhet av både AI och utveckling än de flesta här, men ändå gott om förståsigpåare som ska basunera ut sin analys 😄

Känner viss tvekan inför om det där påståendet nödvändigtvis har verklighetsförankring.

Han har varit "Senior Vice President of Sales, Marketing, and Global Services" och nu sedan några månader CEO under hela den här AI-vågen.
Det skriker inte direkt erfarenhet inom något av områdena, tycker jag spontant. (Även innan dess verkar han ha varit på den chefiga sidan...?)

Är han välinformerad?
Förhoppningsvis ser om inte annat Amazon till att han är det.

Vet han mer än folk som skriver i en forumtråd på Swec om vad som komma skall?
Förhoppningsvis (i linje med ovanstående), men vem vet i vilken utsträckning det faktiskt finns något att veta med säkerhet.

Har han faktisk erfarenhet att grunda det här på?
Oklart.

Gör han något slags förutsägelse där han samtidigt talar i egen sak?
Ja, det är ju rätt tydligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Känner viss tvekan inför om det där påståendet nödvändigtvis har verklighetsförankring.

Han har varit "Senior Vice President of Sales, Marketing, and Global Services" och nu sedan några månader CEO under hela den här AI-vågen.
Det skriker inte direkt erfarenhet inom något av områdena, tycker jag spontant. (Även innan dess verkar han ha varit på den chefiga sidan...?)

Är han välinformerad?
Förhoppningsvis ser om inte annat Amazon till att han är det.

Vet han mer än folk som skriver i en forumtråd på Swec om vad som komma skall?
Förhoppningsvis (i linje med ovanstående), men vem vet i vilken utsträckning det faktiskt finns något att veta med säkerhet.

Har han faktisk erfarenhet att grunda det här på?
Oklart.

Gör han något slags förutsägelse där han samtidigt talar i egen sak?
Ja, det är ju rätt tydligt.

Ja, jag tillhör AGS (dåvarande SMGS) och han var min högsta chef innan han blev CEO. Hela Solutions Architects låg under honom, och vi får väl anses relativt tekniska

Ligger/låg
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag tillhör AGS (dåvarande SMGS) och han var min högsta chef innan han blev CEO. Hela Solutions Architects låg under honom, och vi får väl anses relativt tekniska

Okej, isf vet du mycket mer om honom.
Spontant lät det väldigt oklart om han har erfarenhet eller bara vetskap, men om du säger att han har erfarenhet så är jag väl villig att tro att det är så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vi vet fortfarande inte vad han har för kunskaper inom AI?
edit:
För att göra det lite mer konkret. Om du skulle be honom att skriva en enkel LLM från grunden så kan han det?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vi vet fortfarande inte vad han har för kunskaper inom AI?
edit:
För att göra det lite mer konkret. Om du skulle be honom att skriva en enkel LLM från grunden så kan han det?

Tror du att det är det som krävs för att göra en analys av framtiden? Jag vågar nog påstå att han i den position han är i nu, vet mer om områdets framtid än masterstudenten som kört några goa pythonscript för att träna en rudimentär LLM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du att det är det som krävs för att göra en analys av framtiden? Jag vågar nog påstå att han i den position han är i nu, vet mer om områdets framtid än masterstudenten som kört några goa pythonscript för att träna en rudimentär LLM

Det krävs nog lite mer än grundläggande förståelse, men det är en bra början om man ska göra en framtidsanalys