Tävla och vinn värstingdator!

Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tearzyo:

Jag köper premium. Varför betala? Ja, varför betala för Netflix när det finns torrents? Varför betala för böcker när det finns bibliotek? Jag föredrar reklamfritt youtube på alla enheter, samt uppskattar minimerad visning och uppspelning vid låst telefon på iOS.

Märkliga resonemang.
Man köper böcker för att behålla dem och kunna läsa när man vill, likadant med filmer. Sen är ju piratade rullar inte lika med netflix/köpta

Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

whut

Permalänk
Medlem

Blockerar reklamen i mobilen samt datorn. Aldrig att jag betalar för en tjänst som försöker tvinga folk till att betala för premium genom att spamma reklam som dessutom ofta är från dåliga källor. Fuck that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@cosplay

De flesta musikvideos jag kollar på har 1440p och 2160p samt man kan ställa in hög bitrate.
Och Youtube music är fint.

Har du inte premium eller använder adblock så har du ju inte möjligheten att öka kvaliteten.

Det är stor skillnad när jag spelar via hifi anläggningen.

Ställer man ner inställningarna som finns när man inte har premium så låter det inte bra.

Länka till några exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Som vanligt spårar alla diskussioner här ut fullständigt. Varför är ni så aggressiva hela tiden?

Medhåll, det spårar allt som ofta ur här på Sweclockers tyvärr.

Men tur det finns andra forum med mer sansade diskussioner och trevligt folk, kan tipsa om https://swedroid.se/forum/ 😎

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

YouTube tar verkligen fram det sämsta hos användarna på Sweclockers. Man pratar bara ur sitt eget perspektiv och förstår aldrig hur någon kan ha en en annan åsikt. Det blir bara trams av allt till slut.
Jag använder appar som blockerar reklamen men tycker att dom som vill betala för det absolut ska få göra det. Jag förväntar mig att dom tänker samma sak om mig.

Permalänk
Medlem

YouTube?
Inget jag använder eller har behov av.

Permalänk
Medlem

Firefox + uBlock PC, sTube på TV funkar felfritt utan reklam.

Permalänk
Medlem

Varför betala om premiumservicen är sämre än den upplevelse man får med NewPipe eller Grayjay på Andriod?

I min webbläsare på datorn har jag Adblock plus och Adblock for Youtube.

Jag har hört något om att även FBI rekommendera att man använder Adblockers för att minska risken för att få elände i datorn.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Har premium, aldrig några problem med stutters eller laddtider. kollar dygnet runt fast mest på kvällen. 3-4 timmar om dagen är vanligt. kollar på chrome (ublock men avaktiverat på youtube) och android TV's youtube app.

problem med en cache server nära dig?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tycker att det fungerar jättebra. Har haft premium i många år och det har aldrig varit några problem.
Varför ska man strula med ad blockers?? Vill man inte betala för sig är det ju självklart att man ska behöva se reklamen.
Det är väl samma sak som det är/var med Spotify t.e.x. Om man inte betalade för sig fick man lyssna på reklam. Företagen måste ju tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Håller helt med... på sommaren
På vintern där jag bor finns helt ärligt 0 saker att göra, förutom såklart de aktiviteter barnen håller på med (handboll, basket, scouter, kyrkan och diverse instrument). Jag tar gärna tips på vad vi ska göra utomhus på fritiden på vintern i en svensk by med slask från oktober till maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Som vanligt spårar alla diskussioner här ut fullständigt. Varför är ni så aggressiva hela tiden?

En Sweclockare har alltid rätt! När de sen träffar på en annan Sweclockare med ett annat rätt, då blir det jobbigt stämning.

Permalänk
Medlem

Det som i mina ögon förstör YouTube mer och mer är Shorts. Tidigare fanns ett kryss man kunde klicka på för att dölja Shorts, men känns som att de pushar mer och mer.

Reklamen är inte något problem då jag självklart betalar för en tjänst som tillför värde. Det är en skitsumma för att få ta del av en guldgruva av information, kunskap och underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Det som i mina ögon förstör YouTube mer och mer är Shorts. Tidigare fanns ett kryss man kunde klicka på för att dölja Shorts, men känns som att de pushar mer och mer.

Reklamen är inte något problem då jag självklart betalar för en tjänst som tillför värde. Det är en skitsumma för att få ta del av en guldgruva av information, kunskap och underhållning.

Finns uBo-filter du kan använda för att ta bort alla shorts från din syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Finns uBo-filter du kan använda för att ta bort alla shorts från din syn.

Tack för tipset! Konsumerar mest genom appen, men skall helt klart kolla upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Tack för tipset! Konsumerar mest genom appen, men skall helt klart kolla upp detta.

https://new.reddit.com/r/uBlockOrigin/wiki/solutions/youtube/...

Permalänk
Medlem

Jag kan sammanfatta det hela så här för min egen del... Firefox används nu uteslutande för att se på Youtube... problem solved!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Betalar ca 10kr/månad för premium och har gjort det nått år nu. Köpte med annan valuta med hjälp av VPN.

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win11 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk

Har inga uppspelningsproblem och ser heller ingen reklam. Använder Brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Detta!

Youtube är en kunskapskälla för mig. Jag tittar mest på saker som antingen är nyhetsrelaterat eller som lär mig något gällande motorer, bilar, snickeri, avlopp, AI, datorer... ja you name it.

Shorts är fan anti-kunskap... bara små nuggets som folk gör bara för att få klicks och skiten har börjat synts på tok för mycket i sökresultat och i flödet. Dom anpassar flödet till sådana som tjejen min som sitter och ser på små klipp med menlöst skit... eller det gäller hårstyling och sånt men det är mest innehållsknarkning... när det verkliga värdet i plattformen är den där svarvargubben som gör en 1,5-timmars video i något knep han använt sig av och vill sprida vidare.

Inte för att alla ska sitta och titta på gubbar som svarvar... men poängen finns där...

Shorts... Jag vill inte se skiten, jag vill inte ha TikTok-content för isf hade jag skaffat TikTok.

Men, men.. går ju bara att ignorera som användare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av itFredda:

Tycker att det fungerar jättebra. Har haft premium i många år och det har aldrig varit några problem.
Varför ska man strula med ad blockers?? Vill man inte betala för sig är det ju självklart att man ska behöva se reklamen.
Det är väl samma sak som det är/var med Spotify t.e.x. Om man inte betalade för sig fick man lyssna på reklam. Företagen måste ju tjäna pengar.

Så vitt jag kan se är det ingen som klagar på att man får se LITE reklam, men nu är det nästintill omöjligt att INTE skaffa premium om man vill nyttja YT (och inte kör adblockers, t ex på tv etc). Eftersom du tydligen haft premium i flera år kanske du inte känner till hur extremt det har blivit bara senaste halvåret... och det blir värre.

Det har gått från att vara uthärdligt till komplett "galenskap", det är väl främst det de flesta vänder sig emot. Med tanke på att de inte står för något content själva heller... och inte tar betalt av de som vill lägga upp klipp... och kan demonetize eller plocka bort kanaler godtyckligt... ja, det är inte bara de som konsumerar det blivit sämre för, även kreatörerna.

Kanaler kan... och får... strikes för saker som inte återfinns i videos öht, men det tycks finnas väldigt få anställda och de som jobbar med det tycks få väldigt stort svängrum för att bända regler eller hitta på saker själva, samt makten att genomföra det. För att inte tala om hur lite kreatörerna faktiskt får av kakan. Samt alla de som inte kvalificerar sig för att få ta betalt... inte får ett rött öre av att det tvingas in reklam i deras klipp, eller videos som blir demoetized som fortsätter visa reklam.

Och eftersom de tycks vilja tvinga användare till att skaffa prenumerationer... så kan de ju lika gärna införa en paywall rakt av om man vill kunna nyttja tjänsten... dvs ta steget fullt ut. MEN det tror jag inte är lika lönsamt, reklam ger alldeles för mycket pengar, vilket de gamla rävarna bakom satellit-tv nu inför på streamingtjänster.

Då det ofta tas upp att infrastrukturen runt YT kostar multum... vore inte det logiska då att om man nyttjar tjänsten som kreatör... måste betala ett medlemskap t ex?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Då det ofta tas upp att infrastrukturen runt YT kostar multum... vore inte det logiska då att om man nyttjar tjänsten som kreatör... måste betala ett medlemskap t ex?

Nja... inte direkt en bra idé.

1. Finns väl flera tusen gånger fler tittare än kreatörer så om dom ska betala nog mycket för att det skulle göra någon skillnad så skulle det bli en rätt fet summa.

2. Folk skulle sluta ladda upp spontana videos, vilket skulle ta livet av plattformen.

3. Folk som faktiskt kan saker och delar dom frivilligt för att det är skoj skulle nog nästan alla skita i att ladda upp för att få några tusen views. Vilket skulle ta livet av plattformen.

4. Dom flesta regelbundna kreatörerna betalar garanterat redan för premium... skulle dom betala mer än andra så se punkterna ovan.

Som exempel så har jag personligen små skitvideos som har över 100 000 visningar och 100-tals kommentarer, diskussioner och bråk. Jag skulle aldrig lagt upp videos om det krävde att jag betalade som "kreatör", vilket skulle medföra att folk aldrig skulle sett mina små videos och dom diskussionerna aldrig hade hänt... skala upp det några miljoner gånger och du har en öken till sida som mer liknar Netflix än något annat.

Men det är tråkigt att höra att dom pushar reklamen så jävla hårt. Det är ju som sagt dåligt för alla i längden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nja... inte direkt en bra idé.

1. Finns väl flera tusen gånger fler tittare än kreatörer så om dom ska betala nog mycket för att det skulle göra någon skillnad så skulle det bli en rätt fet summa.

2. Folk skulle sluta ladda upp spontana videos, vilket skulle ta livet av plattformen.

3. Folk som faktiskt kan saker och delar dom frivilligt för att det är skoj skulle nog nästan alla skita i att ladda upp för att få några tusen views. Vilket skulle ta livet av plattformen.

4. Dom flesta regelbundna kreatörerna betalar garanterat redan för premium... skulle dom betala mer än andra så se punkterna ovan.

Som exempel så har jag personligen små skitvideos som har över 100 000 visningar och 100-tals kommentarer, diskussioner och bråk. Jag skulle aldrig lagt upp videos om det krävde att jag betalade som "kreatör", vilket skulle medföra att folk aldrig skulle sett mina små videos och dom diskussionerna aldrig hade hänt... skala upp det några miljoner gånger och du har en öken till sida som mer liknar Netflix än något annat.

Men det är tråkigt att höra att dom pushar reklamen så jävla hårt. Det är ju som sagt dåligt för alla i längden.

Jag gillade det YT var en gång i tiden, men de har själva valt att gå ifrån det när man upptäckte hur enorma pengar man kan tjäna medan man pungslår både konsumenter och kreatörer.

Punkt 2 och 3... skulle, som du säger hindra folk från att lägga upp "skit" och "spontant skit", vilket det finns mängder av och utan tvekan tar upp en stor kaka av "infrastrukturen" som kostar dem pengar. Rent logiskt kan man ju då tycka att om man vill lägga upp material måste man betala för en prenumeration. Men det skulle minska all form av trafik, vilket leder till sämre statistik... vilket leder till mindre reklam/annonsörer. Meeeen... det här ju här de utnyttjar skiten, för de lägger in reklam på alla dem och får 100% av kakan.

Och vill man ha det som levebröd där man lägger upp hundratals videos kanske det inte är mer än rätt att man faktiskt kanske betalar en högre premie för att nyttja en plattform (?) En "nivåtrappa" helt enkelt.

Och det är väl kanske en del andra också vänder sig mot, dels vad YT har varit historiskt och nu istället blivit ren girighet. Som sagt, de erbjuder en plattform för kreatörer att visa upp saker... och tar majoriteten av kakan för dem som faktiskt lyckas nå upp till deras nivåer att få monetize kanalen.

Att de även har blivit ruskigt mycket sämre på hur de hanterar saker (kreatörer tänker jag på nu) och helt godtyckligt ger dem strikes och demonitize grejer, TROTS att en video följer alla deras sabla guidelines etc. En "Ai/bot" går igenom material och flaggar det för att ett skalligt huvud såg ut som ett bröst... är man inte en riktigt stor kanal och har fått en egen kontakt tycks det närmast lönlöst att få någon rättelse.

Finns otaliga exempel där de påstår att en riktigt människa har tittat på klippet och anger tidpunkt vart överträdelsen skall ha ägt rum... men den överträdelsen lyser klart med sin frånvaro. Hur kan man då försvara att klippet, som uppenbarligen bryter mot deras regler, får ligga kvar OCH dessutom ha reklam där DE tar 100% av kakan?

Så det är nog, enligt egen tro, en rad saker som gör att folk blir lite lätt irriterade på hur de agerar för tillfället och samtidigt pushar reklam så sjukt hårt. Som sagt, det är inte alls ovanligt med 45 sek reklam du inte kan hoppa över flertalet gånger under en 15 min lång video. Eller att reklam spelas om du spolar fram/bakåt i en video etc.

Så detta med reklamen TROR jag var det som fick bägaren att rinna över, speciellt när man går från 5 sek reklamer eller att man kunde skippa dem efter 5-10 sekunder till att inte kunna hoppa över dem när de börjar närma sig uppåt minuten. Eller att om du inte aktivt sitter där (gå på toa t ex) så är det mer vanligt att en reklam kommer upp som +99 (dvs oändlig i stort sett) om du inte väljer att hoppa över den. Eller om du råkar missa att hoppa över en reklam när det poppar upp när det är fem sekunder kvar... startar en ny reklam som du inte kan hoppa över och kan vara 30+ sek.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Youtube premium är den ända tjänst jag betalar för.
Det känns bra att faktiskt stötta content creators som jag tittar på, och det är väldigt värt de ~100 timmar i månaden som jag faktiskt spenderar på youtube.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag gillade det YT var en gång i tiden, men de har själva valt att gå ifrån det när man upptäckte hur enorma pengar man kan tjäna medan man pungslår både konsumenter och kreatörer.

Punkt 2 och 3... skulle, som du säger hindra folk från att lägga upp "skit" och "spontant skit", vilket det finns mängder av och utan tvekan tar upp en stor kaka av "infrastrukturen" som kostar dem pengar. Rent logiskt kan man ju då tycka att om man vill lägga upp material måste man betala för en prenumeration. Men det skulle minska all form av trafik, vilket leder till sämre statistik... vilket leder till mindre reklam/annonsörer. Meeeen... det här ju här de utnyttjar skiten, för de lägger in reklam på alla dem och får 100% av kakan.

Och vill man ha det som levebröd där man lägger upp hundratals videos kanske det inte är mer än rätt att man faktiskt kanske betalar en högre premie för att nyttja en plattform (?) En "nivåtrappa" helt enkelt.

Och det är väl kanske en del andra också vänder sig mot, dels vad YT har varit historiskt och nu istället blivit ren girighet. Som sagt, de erbjuder en plattform för kreatörer att visa upp saker... och tar majoriteten av kakan för dem som faktiskt lyckas nå upp till deras nivåer att få monetize kanalen.

Att de även har blivit ruskigt mycket sämre på hur de hanterar saker (kreatörer tänker jag på nu) och helt godtyckligt ger dem strikes och demonitize grejer, TROTS att en video följer alla deras sabla guidelines etc. En "Ai/bot" går igenom material och flaggar det för att ett skalligt huvud såg ut som ett bröst... är man inte en riktigt stor kanal och har fått en egen kontakt tycks det närmast lönlöst att få någon rättelse.

Finns otaliga exempel där de påstår att en riktigt människa har tittat på klippet och anger tidpunkt vart överträdelsen skall ha ägt rum... men den överträdelsen lyser klart med sin frånvaro. Hur kan man då försvara att klippet, som uppenbarligen bryter mot deras regler, får ligga kvar OCH dessutom ha reklam där DE tar 100% av kakan?

Så det är nog, enligt egen tro, en rad saker som gör att folk blir lite lätt irriterade på hur de agerar för tillfället och samtidigt pushar reklam så sjukt hårt. Som sagt, det är inte alls ovanligt med 45 sek reklam du inte kan hoppa över flertalet gånger under en 15 min lång video. Eller att reklam spelas om du spolar fram/bakåt i en video etc.

Så detta med reklamen TROR jag var det som fick bägaren att rinna över, speciellt när man går från 5 sek reklamer eller att man kunde skippa dem efter 5-10 sekunder till att inte kunna hoppa över dem när de börjar närma sig uppåt minuten. Eller att om du inte aktivt sitter där (gå på toa t ex) så är det mer vanligt att en reklam kommer upp som +99 (dvs oändlig i stort sett) om du inte väljer att hoppa över den. Eller om du råkar missa att hoppa över en reklam när det poppar upp när det är fem sekunder kvar... startar en ny reklam som du inte kan hoppa över och kan vara 30+ sek.

Förstår att folk klagar på mycket reklam. Inte första gången dom börjat med det.

Sen håller jag med om att plattformen blir mer och mer kommersiell och personligen hatar jag alla Shorts, som får typ 20 miljoner views, som dom vill att jag ska klicka på när jag vet att det är smörja.

Men samtidigt så finns Youtube kvar där bakom sminket. Man måste dock söka efter det mer aktivt då man inte bli rekommenderad det längre. Däremot blir man ständigt rekommenderad 3,5 minuter långa AI-videos som gör "best off"-content.

När det gäller den affärsmässiga delen av sidan så är det en balansgång och ibland lär det bli fel. Det är dock även sådana där problem som vissa kanaler lever på att förstora och tittar man mycket på sånt så kan man få bilden av att allt är piss. Ingen som gör videos som påpekar alla de miljarder gångerna det gått rätt.

Det kan vara nyttigt att försöka ändra perspektiv sådana här saker ibland.

Angående att contentmakarna ska betala extra så låter dina förslag bara jobbiga och onödiga. Som en skatt på momsen men orkar inte riktigt skriva en uppsats om ämnet. Personligen tycker jag soffliggarna gott kan betala priset för att dom kan bli underhållna medan dom gör nada. Det kostar på att inte ha tråkigt.

Edit såhär en dag senare: Idag har jag lärt mig allt i hur man tunar en SU-förgasare. Allt ifrån nål, till fjäder och dämparolja, hur man gör en grundinställning och vad man behöver för att gå vidare ifrån där.

Det här var kunskap som man förr fick leta böcker för att lära sig, och då fick man en källa som garanterat inte hade med exakt det man ville veta. Youtube är fan det bästa sedan skivat smör...

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Gillar inte alphabet som företag överlag men föredrar youtube framför all annan form av stremaing tjänst. Så jag betalar för familje premium. 6 pers delar på ett pris som snittar på ca 30 kr per person. Ibland så tittar jag på ett YT klipp via jobb (instruktion) och fattar att folk är sura över all reklam.

FÖr övrigt använder jag ibland youtube music när jag inte fått tag på musiken till min egna jellyfin server. Men sällan jag känner det behövet. Filmer köper jag billigt på second hand och rippar.