Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Man ska inte behöva betala för allting. Många små summor blir enorma till slut. Jag bytte till Opera och problemet är löst.

Körde Opera ett dygn, sen kände Youtube av att det fanns blockerare, något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är du medlem så har dom definitivt koll på vad du köper och med vilken frekvens. Varför tror du Youtube har koll på vad du tittar på? För att kunna mata dig med material som ökar ditt engagemang och öka mängden annonser du ser. Utan annonser tjänar dom ingenting på dig.

Vill du inte att dom ska leva på dina annonser så betala med pengar istället. Det är inte bara Youtube som tjänar pengar på att du tittar på annonser - de som skapar innehållet du konsumerar ska ju också ha nåt.

Är inte för Youtube och hur hårt deras algoritmer jobbar för att skapa mer beroende och promota saker som skapar "mer engagemang", men att hosta flera miljarder timmar material och tillåta flera miljoner strömmar och dessutom betala pengar till innehållsskaparna är knappast gratis.

De sparar data för att kunna sälja data till annonsörer även om du betalar för att slippa reklam och jag vill inte bli rekommenderad deras algoritm-skit så jag har stängt av historik och rensar regelbundet och jag tänker absolut inte betala för att slippa reklamen när de ändå sparar min data.

Jag hade möjligen betalat om jag slapp deras algoritm-promotade videor och om de inte sparade min data alls, men tills dess kör jag utan reklam.

Permalänk
Medlem

Riktigt jobbigt är det med YT just nu

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Chrome med "Adblock for youtube" funkar utan problem och gratis. Ända buggen är vissa svenska youtubers som verkar ha svensk reklam där man får F5 klippet för att det ska starta då klippet första gången inte startar.

Mina pengar går hellre som donation till de som utvecklar adblocker istället för google.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Jasså, får ni bort den inbakade reklamen i varje klipp? Duvet, den kanalerna implementerar för att google betalat dem så jävla bra för innehållet de skapat åt youtube?

Fast det var ju inte alls vad vi pratade om? Blir ju whatsboutism att dra in det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Jag kör premium som en vuxen människa

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon reklam på YT som varit intressant för mig, med ett undantag! Jag tycker de borde kunna lista ut bra ämnesområden utifrån vilka filmer jag väljer att se, men det är bara en massa dravel. Två gånger 5 sekunder är väl ok, men de längre uppslagen utan "hoppa över" får mig att göra något annat. Jag har ställt in firefox att stoppa efter varje reklamsnutt, på så sätt kan jag lätt släppa fokus och göra något annat tills reklamen är avklarad.

Såg faktiskt ett 15+ MINUTERS reklaminslag en gång ända till slutet, det var Sony som låtit naturfotografen Olle Nilsson göra en naturfilm där han berättade hur han nyttjade telefonen, satte upp den vid fågelbordet med fjärrutlösning etc. Väldigt informattivt. Så visst går det att göra bra reklamfilmer, om man tittar bortanför reklamstudiorna.

Youttube har blivit mer aggressiva med den inbäddade reklamen, så snart man försöker se om en snutt, eller flytta fram pekaren (aktiv interaktion) så kastar de in en reklamsnutt. Väldigt irriterande (= bra för YT, de styr oss till betalalternativen antar jag) när man vill förtydliga något som man tänker på, så slungas man in i en annan värld med kattmat och mensskydd(!). Var fan är reklamen om mikroprocessorkort och mjukvaror??? Gör inte haglöfs ryggsäckar någonsin någon reklam??? Baserat på alla Mathologer-klick, var är reklamen för miniräknare???

Ursäkta ordföljden, har precis städat och är trött...

Permalänk
Medlem

Tänk också på att Google enkelt kan stänga Youtube för icke-betalande användare. Att de inte gör detta är ett steg i deras strategi för att på ett osjysst vis sätta krokben för uppstickare och alternativ.

Nej, reklam kommer aldrig in oinbjudet i min dator. Inga som helst undantag görs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk

Youtube fungerar utmärkt för mig.

Inga förslag om uppmaning att titta på massa hjärndöda videos, och aldrig någon sinnesnedbrytande konsumtionspropaganda, som står i kontrast till intention och måttfullhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är lite mer komplicerad än vad du påstår.
Till en början så hade Youtube inte mycket reklam och det var gratis. De betalade så dåligt de som lägger upp innehåll och de som har rättigheter till musik och sånt, att det var redan lönsamt för dem.

När Youtube bestämde sig för att ta betalt med en Premium och premium lite så höjde de så mycket antalet och längd reklam att de fyrdubblade sina reklamintäkter, utöver det de kännade på sina nya prenumeranter. Det som var redan en lönsamt verksamhet blev enormt mycket lönsamt. Särkilt eftersom Youtube höjde inte vad de betalade folk som skapar innehåll eller äger musiken osv.

Läget var svinbra för Youtube men inte nog tyckte dem, så de såg till att det blev ännu mer reklam samtidigt som de tog bort Premium lite (som fanns för de som inte ville ha deras musik tjänst och ville bara slippa en orimlig mängd reklam).

Går du i en affär, tar grejer och inte betalar så går affären under på en vecka. Youtube är inte påväg att gå under, de tjänar enormt mycket pengar som det är nu. Så det är inte en resonabel jämförelse mellan Youtube och mataffären.

Också skulle du vilja betala 300kr din mataffär för ett kilo smör om du vet att den som tillverkar smöret för inte ett öre mer än vad han fick när kilot kostade 50kr?

Klart som fan det är så enkelt, vill du inte betala en påtaglig premium för en vara så köp en annan..

Vill du inte betala 10 000kr för en iphone så köp en billigare android för 4000kr

Vill du inte "betala" för Youtube så välj en annan tjänst att konsumera på!

Vill man inte betala 60kr för bregott så köp lätta för halva priset istället, billigare men även sämre.

Är exakt samma sak..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör med Adblock/Sponsorblock på alla datorer, SmartTube på alla teve-apparater och ReVanced på alla Android-enheter. Ser 0 och ingen reklam. Vägrar helt. Skulle adblock sluta fungera skulle jag sluta titta.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kör en preload. Problem solved. Bra för mig och Youtube får betalt för sin reklam. Du behöver ju inte titta med dina egna ögon

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Blockar då de får min data de garanterat tjänar rätt bra på. På tvn har jag ingen blockering och det är mer reklam än på vanliga kanalerna snart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Shit..

Det var check på allt. Men sen insåg jag att jag bara har en downcountry hoj sedan min enduro blev stulen. Ja, sen misstänker jag att du likställer TV med YouTube, så det var väl kört för min del där ändå.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dygnet runt? Låter som att du behöver vänjas av.

3140 timmar sedan Oktober 2020, inte så farligt ändå 😎

(YT Premium räknar timmar, också en feature!)

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Reklamfritt som fan, ibland segt men flkyter ändå.

Permalänk

Firefox ublock origin ingen reklam hemma, chrome med ublock på jobbet fick reklam så stängde av, lite senare när jag skulle ha på musik i bakgrunden och glömt att de va reklam var det ingen reklam och jag fick ingen reklam resten av dagen så vet inte riktigt om de va för jag uppdaterade ublock eller de va slump/google som gjorde något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Klart som fan det är så enkelt, vill du inte betala en påtaglig premium för en vara så köp en annan..

Vill du inte betala 10 000kr för en iphone så köp en billigare android för 4000kr

Vill du inte "betala" för Youtube så välj en annan tjänst att konsumera på!

Vill man inte betala 60kr för bregott så köp lätta för halva priset istället, billigare men även sämre.

Är exakt samma sak..

Nu vill jag inte direkt diskutera detta för det var bra många år sedan jag hade tid för sådant MEN jag vill bara flika in och nämna att Youtube har i princip monopol i den västerländska marknaden.

Man kan också fråga sig varför det är så svårt att hitta likvärdiga alternativ och även varför det är svårt att slå in sig på en marknad som numera fungerar som en oligopol, men det är i alla fall en tankeställare.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag använder Brave på mobilen och datorn så inga problem med YT där. På TV:n använder jag den inbyggda appen och det går inte att titta pga all reklam. Jag upplever det värre än gammel-tv var när man fortfarande tittade på det.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fast det var ju inte alls vad vi pratade om? Blir ju whatsboutism att dra in det.

Jasså, så du bestämde alltså vilken reklam Tanari syftade på?

Om du ska slänga dig med retoriska termer, så kanske du ska börja med att se till att hela ditt argument inte är en halmgubbe?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Eftersom jag betalar för mig så är den helt oklanderlig.

Väldigt konstigt att Sweclockers promotar blockers osv för just YouTube medans de plockar bort inlägg som rör andra tjänster.

Hahah, corporate stooges går allt längre i sitt stövelslickande. Att undvika få oönskad reklam jämförs med att stjäla och annat olagligt. Snacka om att de totalt förlorat någon som helst personlig integritet. Betala EXTRA om du vill slippa reklam annars ska du behandlas som en brottsling.
YT tjänar gott om pengar men de vill så klart ha mer ( behövs naturligtvis fler yachter till cheferna) så det dröjer väl inte länge förrän kreatörerna (som folk säger att de vill stödja genom att betala för premium men som skulle tjäna betydligt mer om du gav dem en kopp kaffe) kommer starta i ett skuldhål för varje upplagd video som de måste jobba sig ur innan de kan få några pengar.
Gör om det hela till en renodlad betaltjänst så får vi väl se hur bra det går.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Hahaha. En vuxen människa sitter väl inte och postar på dataforum på fredag kväll heller, så antar att ingen av oss är vuxen då 😄 Youtube premiums största fördel är att man kan ha ljudet på men släcka mobilen. Finns ett ändlöst utbud av intressant content som man lika väl kan lyssna på som se på!

Att man dessutom får Youtube Music på köpet är lysande, minst lika bra som Spotify som man därmed kan spara in på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Whäää jag vägrar betala men ska ha samma som dem som betalar?

Whäää jag betalar och får samma upplevelse som dom som inte betalar?'

Ska bara tillägga att youtube är inte lika roligt som det var för 10 år sedan. Tror det mest är åldern men mängden brainrot skit som zoomers pumpar ut har nog också en effekt. Funkar det inte att blocka reklam så slutar jag kolla helt enkelt, och jag tror de flesta här på sweclockers kan hålla med.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Kör Edge med Adblock Plus, fungerar finfint. Dock fick jag dölja knappen från toolbaren i browsern, annars upptäckte YouTube det av någon anledning. Så får pillra i menyerna om jag ska lägga till så något element eller liknande ska blockas men det är ju inte ofta. Kör samma kombo på mobilen med Edge med Adblock Plus för att kolla på YouTube, aldrig sett tillstymmelse till reklam.

Har även en Pi-hole som inte behövs just för YouTube men den rensar bort mycket skräp.

Som extra tips för er som hänger på Twitch så kör jag med Stream Cleaner, har fungerat perfekt i flera år.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag kör med brave och ublock (och pi-hole) men har inte märkt någonting utöver den vanliga reklamfria upplevelsen jag alltid har haft på youtube. Kollade nu med Firefox och märker inget speciellt störande där heller.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Jarigan:

Hahah, corporate stooges går allt längre i sitt stövelslickande. Att undvika få oönskad reklam jämförs med att stjäla och annat olagligt. Snacka om att de totalt förlorat någon som helst personlig integritet. Betala EXTRA om du vill slippa reklam annars ska du behandlas som en brottsling.
YT tjänar gott om pengar men de vill så klart ha mer ( behövs naturligtvis fler yachter till cheferna) så det dröjer väl inte länge förrän kreatörerna (som folk säger att de vill stödja genom att betala för premium men som skulle tjäna betydligt mer om du gav dem en kopp kaffe) kommer starta i ett skuldhål för varje upplagd video som de måste jobba sig ur innan de kan få några pengar.
Gör om det hela till en renodlad betaltjänst så får vi väl se hur bra det går.

Man vet att du inte driver eget iaf... trevlig helg

Permalänk
Medlem

Enda saken som gått sönder för mig är youtube klipp som skickas på Discord som nu börjat spela reklam. Betalat för youtube två-tre år nu, det är skönt för alla andra smart tv och annat mög, jobb dator, mobiltelefon och surfplatta slipper jag reklam utan att behöva göra något.

Testat pihole, brave, adblockers, dns juxande och allt annat mellan himmel och jord, men att sätta upp detta på alla enheter och vissa som inte bara är hemma på mitt nätverk osv osv osv det är för mycket arbete för att glo på youtube...

Betalar ju inte för andra streaming tjänster eller har spotify eller någon ljudboks grej. Allt det går ju trots allt under youtube premium, bara att det är youtube music, youtube för podcasts, min crime novel är en true crime kanal som överanalyserar brott etc...

Plus att min view är värd mer än reklamtittares views för skaparna också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Turkiskt/argentinskt premium i alla år, såååå.

Kommer ändå betala för premium även om det ryker någon gång, använder youtube på Apple TV, iPad, iPhone dagligen utöver min PC så.

Nog det jag har minst problem att betala för, jämfört med skit som Spotify, Apple Music osv som jag aldrig skulle betala för.

Permalänk
Medlem

Ublock Origin med Firefox eller Chromium 127 funkar bra. Utan blockerare är det ju skitjobbigt att kolla på YT, är ju reklam HELA tiden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig upplevelse just nu skulle jag säga just nu sen de började det senaste kriget mot adblockers.