Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag driver eget företag, jag går runt utan att behöva data mina folks personliga data och sälja det, inte heller behöver jag köra en massa reklam i ansiktet på folk..

Alla har vi olika affärsideer, reklam o data är googles, jag lever inte heller på detta men fattar att det är deras affärside.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har flyttat till Albanien. Ingen reklam här inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Det flimrar lite lätt för mig. Jag har alltid trott att det är för att jag har ad-block. Jag har YouTube premium.

Inget annat flimrar.

Flimrar? Inget jag sett. Kör med adblock + firefox

Skrivet av Pantburk:

Ni som blockar reklam, hur klarar ni er med den dåliga kvaliten på videos samt lägre ljud kvaliteten?

Dåliga kvaliten? Inget jag märkt av. Inte heller på ljudet. Använder inte YouTube Music just nu heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fan vad många som verkar älska Google här, så jävla märkligt.

Permalänk
Medlem

Youtube kryllar av scam reklam. Alla som vill har all rätt att blockera reklam från YouTube.

Permalänk

Eftersom tech bolagen är, enligt vissa i tråden, de som dikterar reglerna så ska vi acceptera och följa vad de säger.

Microsofts AI-chef: Innehåll på internet är freeware

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Fan vad många som verkar älska Google här, så jävla märkligt.

Tror mer det är så att folk betalar om dom vill slippa problem.

Men visst finns det båda extrema sidorna. De som försvarar ett företag med allt de äger, och de som du gör hatar på ett företag med allt de äger

Sen finns de majoriteten, som använder en tjänst för de har nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är alltid inloggad och har genom diverse ad blocks aldrig haft reklam. Men nu är UT galet, jag har ingen reklam den stoppas direkt men med lång pause innan videon fortsätter eller så måste jag starta videon igen där den slutade. Jag brukar se spel på YT. Sjukt irriterande att sitta och vänta eller trycka på spela upp hela tiden. Jag mixtrar med olika ad blocks hela tiden. Jag har inte uBlock Origin aktiverad, däremot andra. Det här är inte ok av YT liksom vad har dom att vinna på detta? Kommer aldrig någonsin att betala för YT, liksom varför. Tips? Hur gör ni?

Jag köper premium. Varför betala? Ja, varför betala för Netflix när det finns torrents? Varför betala för böcker när det finns bibliotek? Jag föredrar reklamfritt youtube på alla enheter, samt uppskattar minimerad visning och uppspelning vid låst telefon på iOS.

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Jag köper premium. Varför betala? Ja, varför betala för Netflix när det finns torrents? Varför betala för böcker när det finns bibliotek? Jag föredrar reklamfritt youtube på alla enheter, samt uppskattar minimerad visning och uppspelning vid låst telefon på iOS.

Om man köper premium och är nöjd med det så är det ju jätte bra, jag ser ingen mening alls med att kritisera någon som gör det.

Piratkopieringen däremot som du jämför med är ju enligt lag inte tillåtet och ska inte likställas med att undvika reklam.
Många tycks gång på gång ha svårt för denna distinktion, att bryta mot lagen och att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Whäää jag vägrar betala men ska ha samma som dem som betalar?

Jag betalar hellre för Nebula eller någon streaming service isåfall ... Youtube som betalservice är,,, helt enkelt inget vidare, speciellt inte med tanke på att dom rullat ut membership nu. Helt enkelt inte värt pengen!

Historiskt sett så har youtube varit gratis att titta på , och även om viss reklam har varit irriterande, så har det funkat ändå. Men nu de senaste åren så Youtube bestämt sig för att gå över till att vara en streaming service, fast det inte är dom som genererar innehållet, och dom har bestämt sig för att använda reklam som ett järnrör för få till inlärningskurvan på deras kunder. Resultat, fler och fler slår på ad blockers, och slagsmålet fortsätter.

Jag har funderat allvarligt på att betala för att slippa reklam, och för att stödja kreatörerna, men det är är inte youtube jag funderat på, utan nebula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ni som blockar reklam, hur klarar ni er med den dåliga kvalitet på videos samt lägre ljud kvaliteten?

Lägre? Vad får du för kvalité? 32 bitas färgdjup och 48 000 kHz 5.1 eller? Beror nog mer på den som spelat in än den som tittar. Ska du ha bättre än så köp en BluRay eller gå på bio / Live-sändning. Betydligt bättre. Du slipper reklamen också.

Lite inställningar i ditt Google konto tar bort icke relevant reklam och låter du din dator spela i... eh, titta först, så slipper du reklam. Utan att google märker något. Det är till och med till deras fördel då dom visar reklamen på din virtuella bildskärm.

Jag behöver inte ens en ad blocker för detta. Reklamen är ju inte videofilen. I så fall skulle dom behöva klippa filmen och lägga in reklamen där, individuellt anpassad för varje tittare. I det fallet skulle man bara spola framåt i filmen. Det här går ju till och med att göra med 6x - 20x hastigheten, eftersom det är digitalt, dvs ingen förlust.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Intressant detta med kvalitetsdiskussionen på klippen. Jag har inte forskat i ämnet men generellt är kanske inte YouTube direkt platsen där jag förväntar mig riktigt hög bitrate med 4K och 24/192-ljudspår där allting spelats in med riktigt fin utrustning. Jag vet att Google försöker köra med "högre bitrate" som argument men med moderna videokompressionsmetoder (kodekar) får man ju faktiskt tämligen bra bild även med högre kompression.

YouTube kan ju egentligen mer jämföras med TV än med BD, för det material som läggs upp (t.ex gameplay, dokumentärer etc) har jag inte någon gång upplevt att jag allt skulle vilja ha högre bitrate för det är så hemskt mycket artefakter och ljud som låter som köksradio.

Om någon har en jämförelse mellan Premium och standard vore det dock intressant att se.

Det kan ju då även vara intressant att jämföra med t.ex en film kodad i x265 med en filstorlek runt 5 GB (speltid runt två timmar).

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen sist men när jag betalade senast för bio så fick jag se en hel massa reklam innan filmen började...

Skrivet av OldComputer:

Lägre? Vad får du för kvalité? 32 bitas färgdjup och 48 000 kHz 5.1 eller? Beror nog mer på den som spelat in än den som tittar. Ska du ha bättre än så köp en BluRay eller gå på bio / Live-sändning. Betydligt bättre. Du slipper reklamen också.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Körde Opera ett dygn, sen kände Youtube av att det fanns blockerare, något tips?

Jo märkte detta och bytte till Brave. Verka fungera än så länge.

Permalänk
Medlem

Som vanligt spårar alla diskussioner här ut fullständigt. Varför är ni så aggressiva hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Lite inställningar i ditt Google konto tar bort icke relevant reklam och låter du din dator spela i... eh, titta först, så slipper du reklam. Utan att google märker något. Det är till och med till deras fördel då dom visar reklamen på din virtuella bildskärm.

Jag behöver inte ens en ad blocker för detta. Reklamen är ju inte videofilen. I så fall skulle dom behöva klippa filmen och lägga in reklamen där, individuellt anpassad för varje tittare. I det fallet skulle man bara spola framåt i filmen. Det här går ju till och med att göra med 6x - 20x hastigheten, eftersom det är digitalt, dvs ingen förlust.

@OldComputer
Låter som om du måste testa premium.
Det är som natt och dag med kvalitet då jag prioriterar det mycket som har hifi.

Du kanske klarar dig med mindre och det är inget fel.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Som vanligt spårar alla diskussioner här ut fullständigt. Varför är ni så aggressiva hela tiden?

Håller med, folk verkar bli kränkta eller har inte fått en uppfostran hur man ska bemöta folk.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Det finns ju ett antal standardscenarier som mer eller mindre alltid delar de som skriver i två läger. Några av dessa är: Apple vs andra tillverkare, Streaming och abonnemangsformer, Nvidias prissättning, sponsrade artiklar typ den senaste om smarta sommarstugan. Blir lite #bitterclockers i dom trådarna tyvärr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur Sweclockers senaste åren fått ett sånt stort inflöde av apologister för de stora tech bolagen. Tidigare värnade medlemmarna om integritet och frihet på internet och nu är det precis tvärtom.

Google har fullständigt spårat ur med reklamen och datan de samlar in. Ser det som min medborgliga plikt att blockera allt som de håller på med, sen går det ju inte att undvika iom att de har tagit över och kontrollerar hela marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Wut? Snacka om att dra in något helt irrelevant i diskussionen. Blir väldigt spekulativt också men framförallt irrelevant och åsikt snarare än fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilket horribelt dåligt inlägg.
Så företag skall inte få tjäna pengar på de tjänster/varor de erbjuder?

Så all infrastruktur, personal, lokaler, data osv är helt gratis att skaffa och underhålla alltså, men vad trevligt.
Och vem är du att bestämma när YouTube har tjänat "tillräckligt" med pengar?

Du är väl en sådan person som plankar i lokaltrafiken för de tjänar ju redan så mycket pengar, snattar på ICA för de tjänar redan så mycket pengar, åker till Webhallen/Inet/Elgiganten och snor en TV för de tjänar redan så mycket pengar, går in på bolaget och stjäl en platta bärs för de tjänar redan så mycket pengar osv..

Väx upp.

Så man har "växt upp" när man är färdigskulpterade i kapitalism och ler fånigt och betalar för allt utan att ifrågasätta? Begreppet lydig skatteslav får en definition.

Jag anser att man "växt upp" när man begriper att det finns två alternativ, UTNYTTJAS eller UTNYTTJA. Gäller det mesta i samhället, jag vet vad jag väljer och jag gissar vad du väljer...

Jag använder inte YT ofta men när jag gör det så är det givetvis reklamfritt, har en hel drös med tillägg i Firefox för att blocka diverse spårning, reklam och annat elände.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag är alltid inloggad och har genom diverse ad blocks aldrig haft reklam. Men nu är UT galet, jag har ingen reklam den stoppas direkt men med lång pause innan videon fortsätter eller så måste jag starta videon igen där den slutade. Jag brukar se spel på YT. Sjukt irriterande att sitta och vänta eller trycka på spela upp hela tiden. Jag mixtrar med olika ad blocks hela tiden. Jag har inte uBlock Origin aktiverad, däremot andra. Det här är inte ok av YT liksom vad har dom att vinna på detta? Kommer aldrig någonsin att betala för YT, liksom varför. Tips? Hur gör ni?

Jösses.. Du vill uppenbarligen använda YT och gillar tjänsten, men är inte beredd att betala för dig? Jättekonstigt bara..

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Verkar mest som att folk som betalar är avundsjuka på folk som slipper betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En vuxen människa sitter inte och glor på TV. En vuxen är ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna.

Extremt vuxet att ”shredda MTB”. Finns väl inget barnsligare än att dra och hoja montenbajken. LO

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Min annonsblockerare adblock fungerar felfritt tillsammans med firefox.

Göra stora tech bolag samt gatekeepers olönsamma är ett stort tjänst för mänskligheten och generationer framåt. Bäst om de i konkurs eller styckas upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kör FireFox med uBlock origin (med filter så man slipper YTs nya horribla GUI) på Linux.....

Har aldrig sett en enda reklam på YT, förutom de "sponsor-snack" som fler o fler lägger in i själv videon då.

Jag är en av dem som klarat mig undan youtubreklam mha ad blockers sedan tidigt 2000-tal, tror fått en hicka i 2 dygn när uBlock sattes ur spel av Google tidigare i våras.

Kör ett gäng blockers i Firefox på Linux. (uBlock Origin, Ghostery, Privacy Badger, HTTPS Everywhere) Verkar fungera ypperligt. Rekommenderas starkt.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@OldComputer
Låter som om du måste testa premium.
Det är som natt och dag med kvalitet då jag prioriterar det mycket som har hifi.

Du kanske klarar dig med mindre och det är inget fel.

Vad exakt tittar du på på youtube som spelas in med professionell studioutrustning (om de spelas in av amatörer med amatörutrustning som inte lever upp till kvalitén, som 99.999999% av alla videor på youtube är inspelade av och med, så räknas de inte hoppas jag, för då ljuger du för dig själv) och som kräver så hög kvalité?

Jag tror inte jag har sett en enda video på youtube någonsin som kräver det. Har du några exempel på vad du tittar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Vad exakt tittar du på på youtube som spelas in med professionell studioutrustning (om de spelas in av amatörer med amatörutrustning som inte lever upp till kvalitén, som 99.999999% av alla videor på youtube är inspelade av och med, så räknas de inte hoppas jag, för då ljuger du för dig själv) och som kräver så hög kvalité?

Jag tror inte jag har sett en enda video på youtube någonsin som kräver det. Har du några exempel på vad du tittar på?

@cosplay

De flesta musikvideos jag kollar på har 1440p och 2160p samt man kan ställa in hög bitrate.
Och Youtube music är fint.

Har du inte premium eller använder adblock så har du ju inte möjligheten att öka kvaliteten.

Det är stor skillnad när jag spelar via hifi anläggningen.

Ställer man ner inställningarna som finns när man inte har premium så låter det inte bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@cosplay

De flesta musikvideos jag kollar på har 1440p och 2160p samt man kan ställa in hög bitrate.

Har du inte premium eller använder adblock så har du ju inte möjligheten att öka kvaliteten.

Ställer man ner inställningarna som finns när man inte har premium så låter det inte bra.

Vad för kvalite på ljudet? Spelar ingen roll om bilden så vore på 32000p?
Vill du ha bra ljud på riktigt är det flac eller riktig cd som gäller. Helt okomprimerat ljud.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@cosplay

Jag kan välja 1440p och 2160p på YouTube och jag har inte premium

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig