Svårighetsgrad i spel

Permalänk
Inaktiv

Kör alltid snäppet över default. Är det inte någon utmaning att ta sig fram i spelet kan man lika gärna titta på en film då känslan av att ha uträttat och överkommit något försvinner. Har märkt att spel generellt blivit lättare och lättare senaste 20 åren. Pilar som pekar, saker som blinkar och massor med quick time-events överallt. Väldigt konsollifierat och nerdummat. Gäller främst AAA-spel.

Permalänk
Medlem

Normal, det är den svårighetsgraden spelen är byggda mot. Dessutom gör de ofta spelen svårare genom att bara öka motståndarnas HP på hard.
Jag verkligen hatar bulletsponges, det förtar hela inlevelsen. Som exempel: Få varelser överlever ett skott i huvudet med en automatkarbin.
Jag ser mycket hellre att fienden blir skickligare än tåligare. The Division och Borderlands var skräckexempel på den punkten.
Sen har jag inget som helst intresse av att träna för att bli bättre i ett spel, det finns mycket bättre sätt att förbruka min tid än att sitta och nöta en boss i timmar, det ger mig ingenting.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Spelar alltid på svåraste. Det är en process, sitta och var arg för jag valde den svårighetsgraden, kontemplera mina livsval samt på om jag ska börja om hela spelet (brukar oftast inte gå att byta svårighetsgrad inne i spelet när man valt det svåraste) när jag fastnar några timmar på en boss till världens lättnad när jag kommit vidare.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Är det hjärndöda noskill hack n slash konsolsörja så högsta för att få någon form av utmaning. Till exempel Jedi Fallen Order, blev lite paff när man i prologen blir slagen med en "somehow your character lost" bs cutsene när man håller på att vinna en fight som är scriptad att förloras.

Något jag alltid stänger av om det är ett alternativ är QTE's. Dummaste påhittet.

Däremot spel som Baldurs Gate 3 spelar jag på normal eller hard. RTS/4X spel med normal Ai med.

Permalänk
Medlem

Easy/Story, jag har alltid hatat artificiell svårighet och "bulletsponge slider".
De senaste äventyrsspelen jag lirat har ändå varit sjysst balans av designad svårighet, men där enklaste svårighetsgraden tar bort "onödig" speltid.
Spelar ändå alltid bara för storyns skull, one time.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Siktar på medium, men senast i Jedi survivor blev det easy. Så kanske lite olika beroende på spel och grundläggande svårighetsgrad pch kontroller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag håller inte på med spel, frånsett t.ex orsdpelen på denna site, och jag brukade lägga patiensen som tidigare fanns i windows medan jag väntade i telefonkö mm, men jag antar att det inte är det som avses med "spel" här.

Men jag har testat andra spel, pga tjat om att det måste jag göra, och jag ser ju spel genom att bara kika in hos ungdomarna, vad de håller på med.
De där andra spelen är antingen så våldsamma och stressande att de är direkt motbjudande och jag ser dom som skadliga, i andra t.ex bilspel eller spring-omkring spel rör det sig så mycket i bild så jag blir åksjuk inom 1-2 minuter av allt hoppande och snurrande på skärmen, och de fåtal ganska stilla spel jag sett som är lugna och inte fulla med våld är alldeles på tok för svåra.

Om de stillsamma spelen har svårighetsgrad 0-10 så skulle jag behöva ungefär -500 och nån som sitter intill och säger vad jag ska trycka på, och varför, eller nån guide med pilar som pekar på skärmen, tryck här, gör såhär, steg 1, 2, 3, och vad varje grej gör, och inga "motståndare" i spelet för då är jag borta på en gång, och ingen stress, det ska vara möjligt att gå ut i köket och fylla på kaffekoppen i lugn&ro utan att spelet hinner ändra sig under tiden.

Jag har på 30 år inte sett ett enda spel som känts intressant, men kanske nån gång..

Permalänk
Livsnjutare 😎

Normal eller medium

Känns som en bra mellanväg att gå för att få både utmaning och gameplay. För lätt är inte kul heller, och för svårt blir man vara sur.

Hard och uppåt är bara om man spelat spelet eller grene’rn väldigt mycket innan !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid på lättast möjliga.

Permalänk
Medlem

Näst högsta eller högsta om inte svårighetsgraderna är korkade(typ höjer hälsan på fienderna massor så man tömmer hela magasinet utan att det hönder något) då kör jag på normal.

Permalänk
Medlem

Svåraste eller näst svåraste, beroende på spel. Lätta svårighetsgrader är ett sömnpiller för mig.

Permalänk
Medlem

Brukar börja med den näst svåraste svårighetsgraden (beroende på typ av spel). Är det värt att spela igenom en gång till så blir det svåraste då.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad spelet erbjuder först och främst. Om det har något i stil med ranger hardcore som metro 2033 och jag förväntar mig att tycka om spelets gameplay så blir det ju det. Många spel förstår sig inte på svårighet och kör bara typ högre hp och ler skada för fienden, vilket är tråkigt. Om det är ett spel där jag förväntar mig att inte tycka om gameplay alltför mycket men vill spela spelet för story osv blir det oftast normal eller kanske en nivå upp. Under normal kickar min ADD in rätt snabbt och plötsligt inser jag att kvällen är över och jag har glömt att spela

Föredrar spel som soulsbornering där det är så svårt som man gör det liksom. Men när faktiskt diskreta svårighetsnivåer ska gälla lutar jag alltid mot någon slags hardcore. Även roligt i typ path of exile som annars lätt blir lite grindigt för min smak- kör man alltid hardcore karaktärer så är det alltid lite rus när det blir intensivt och till slut dör man, ofta innan man hinner bli uttråkad på riktigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Racing/FPS(allmänt skjutspel) spel minst i Hard eller svårare, allt annat i normal.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Beror på spelet och hur fienderna skalar.. Men oftast på svåraste. 👍

Gillar en utmaning, och är det för lätt så tappar jag intresset.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

För mig beror det mycket på hur komplicerat spelet är.

När jag spelade Baldurs Gate 3 så hade jag inte spelat ett turn-based spel på över 15 år och har 0 erfarenhet av att spela DnD så då blev det easy till en början. Sen jobbade jag mig uppåt när jag förstod hur spelet fungerade och har kört igenom Honour mode (single save playthrough på högsta svårighetsgraden med extra bossmechanics utan att dö).
Nu har jag precis spelat igenom Cyberpunk 2077 och spelade på normal. Jag fattar fortfarande inte vad majoriteten av perks gör, hur vapentyper skiljer sig åt eller hur combatskills ska användas för bäst effekt.

Dessa spel hade jag gett upp på om jag börjat på svåraste. Sist jag spelade igenom ett spel på svåraste direkt var när jag spelade igenom "Call of Duty: World War II" som jag fick med när jag köpte hårdvara. Även där kändes det mest som att fiender hade aimbot så hade inte gjort om det. Men där fanns det inte heller några skills eller perks att bry sig om vilket gör det enklare att angripa.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Noll intresse av att spela på hög svårighet om det inte är det som spelet är gjort för. Normal funkar bra för det mesta. I RE4 Remake fick jag sänka till Assisted för min hjärna är helt enkelt för långsam för att hantera horder av fiender, hantera hälsa/ammo och allt på samma gång i högt tempo.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Nu inte spelat på ett tag, men ändå.

Brukar föredra någon av de högre, men det kan också variera.
Är det t ex 5 nivåer väljer man 4 el ev 3.
Det ska vara en utmaning utan att vara omöjligt el frustrerande svårt, för känslan av att klara är en viktig del. Utan utmaning hade man lika gärna kunnat se någon film istället.
På de högsta brukar det vara så pass att det inte längre är roligt ens, då det är uppskruvat så pass att man inte har en chans.

Minns inte vad det var för spel, där jag provade med lite olika bara för att jämföra. På de svårare var det utmanande och man fick passa sig, på enklaste var det som ett helt annat spel där man inte hade något motstånd alls.

Permalänk

Väljer oftast hard och ändrar sen till normal om jag inte vill grinda lika mycket. Uppskattar oftast lite svårare spel, har spelat Elden Ring samt dlc nu i långt över 200h och använder summons väldigt sparsamt då jag personligen tycker att det ska vara svårt om det var så from software tänkte.
Det ska dock sägas att jag har spelat sen barnsben och har svårt att svälja min stolthet i spel jag själv tycker jag ska vara bra på så då får jag bita i det sura äpplet och bli lite frustrerad i bossfighterna.
Har också märkt att jag blir envis gällande min build när jag kämpar med en boss och inte vill byta vapen då jag vet att ett annat vapen skulle kanske passa bättre.
Envisheten försvinner dock på vissa latare dagar då jag provar det mesta i inventoryt när jag fastnar på en boss.
Men ofta är problemet också hur jag angriper bossen, att byta taktik och se förbi frustrationen på 20e försöket då jag känner att jag borde ha klarat bossen är svårt men klokt.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har alltid kört den svåraste. Går det inte alls går man sänka ett snäpp.

Nuförtiden (XCOM) så testade jag svåraste tills jag gav upp (klarade inte första banan 😆) o gick ner ett snäpp.

Nuförtiden kör jag bara MP spel (Hearthstone o Warcraft Rumble) så kan inte välja svårighetsgrad.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Beror på spel men normal eller steget under (finns "story" läge kör jag det).. Orka sitta och nöta dagens 100 timmars spel på "hard", fick min beskärda del av svårigheter i spel under NES-eran med Bayou Billy, Ghost n Goblins och Zelda 2...

Permalänk
Medlem

Har börjat köra Easy på äldre dagar, men det beror helt på spelet. Vissa spel är svåra men inte på ett sätt som gör utmaningen kul.

Spelar t.ex om Uncharted 4 just nu, och att ducka bakom lådor och skjuta lite blir intr så mycket roligare av att behöva vara mer försiktig. Vill bara njuta av storyn.

Spelar samtidigt TLOU2 för första gången, och där känner jag verkligen att försiktigheten och rädslan för fienderna på normal är en kritisk del av spelet. När jag blir less på att ta tid på mig och vill rusha klart storyn kommer jag nog sänka.

Man vill ju inte att det ska vara så svårt att ser bara blir segt, men samtidigt inte så lätt att utmaningarna saknar betydelse.

Skrivet av DaCapo_X:

Beror på spel men normal eller steget under (finns "story" läge kör jag det).. Orka sitta och nöta dagens 100 timmars spel på "hard", fick min beskärda del av svårigheter i spel under NES-eran med Bayou Billy, Ghost n Goblins och Zelda 2...

Exakt så. Många spel är alldeles för omfattande och när det som ska vara utmaningen bara drar ner tempot för att man måste vara onödigt passiv så försvinner lusten att spela för mig.

Permalänk
Medlem

Kör alltid easy första gången. Tycker jag spelet är roligt så får det vila i några månader efter jag klarat ut den sen kör jag en nivå svårare nästa gång. Är inte på andra varvet av FC6 så blir en nivå svårare nu. Är ju ändå lätt då man får behålla alla vapen. Game+ tror jag det heter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
  • Lätt på Builder simulering spel, då det är det kreativa och inte svår utmaning som står i fokus

• Hard men inte "realistic" på First-person shooter, då det tar slut för fort annars och ska vara mycket action

• Medel till en början på strategispel, då det är för jobbigt om man har lakt masa tid på bygga upp något som blir förstört för lätt

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Normal eller Easy. Vill ha lättillgänglig underhållning utan överdrivet motstånd efter arbetsdagen.

Typ så. Det ska vara easy entertainment, spel och film är samma sak - väldigt sällan jag kollar på "svåra" självmedvetna filmer.

Med det sagt kan utmananande spel vara fantastiska, MEN då är det med ett uttalat syfte att utmana sig själv som spelare, snarare än att spelet självt utmålar sig som så fantastiskt bara för att det är svårt... lol. Try harder, devs!

Kollar på alla obskyra NES-spel...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Lidodido:

Har börjat köra Easy på äldre dagar, men det beror helt på spelet. Vissa spel är svåra men inte på ett sätt som gör utmaningen kul.

Spelar t.ex om Uncharted 4 just nu, och att ducka bakom lådor och skjuta lite blir intr så mycket roligare av att behöva vara mer försiktig. Vill bara njuta av storyn.

Spelar samtidigt TLOU2 för första gången, och där känner jag verkligen att försiktigheten och rädslan för fienderna på normal är en kritisk del av spelet. När jag blir less på att ta tid på mig och vill rusha klart storyn kommer jag nog sänka.

Man vill ju inte att det ska vara så svårt att ser bara blir segt, men samtidigt inte så lätt att utmaningarna saknar betydelse.

Exakt så. Många spel är alldeles för omfattande och när det som ska vara utmaningen bara drar ner tempot för att man måste vara onödigt passiv så försvinner lusten att spela för mig.

Har också märkt av det där med att gå ner i svårighetsgrad med åren, men nu handlar det mer om att det oftare blir Normal än Hard. Speciellt stortdrivna äventyrsspel. Vill inte fastna på någon lökig boss och tappa intresset för spelet bara för att jag är för envis för att sänka svårighetsgraden.

Permalänk
Medlem

Normal

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hmm brukar alltid börja med det som är standardinställningen och sedan hoppas att det går att justera under spelets gång utifrån hur svårt eller enkelt spelet sedan är.

Permalänk
Medlem

Normal generellt, snarare easy än hard om jag går ifrån normal. Glad om jag tar mig tid att avsluta ett spel redan på en svårighetsgraden.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

"back in the days" när jag lirade myyycket Quake III Arena, jag blev så bra, att även nightmare-läget blev lite för lätt. Visst är/var nog bottarna på den tiden mycket sämre än vad bottarna är idag i single player. Nuförtiden lirar jag mest på easy/comfy-mode i de flesta spelen, orka hålla på att stressa runt och hålla på, numera vill jag mest bara slappa av med nåt spel utan tidspress och sådant.