Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Funderar på nya trådlösa
Har Momentum 4 jag gillar inte dess touch jag har lite lust att slänga i närmsta papperskorg enbart på det jävelskap. Vet inte riktigt vad som kan vara värt. Så som marknaden ser ut så verkar det inte finnas något direkt bra för minst 4k
Jag använder mina lurar mest till för pendling
Inget emot ljudet i Momentum 4 lurarna däremot önskar jag nog något som är lite mer klarare
Budget har jag. Är som alla andra i dessa tider att jag vill gärna ha valuta för slantarna. Tänka mig runt 3-5k om det nu är det man må punga ut
Viktigt att man kan ringa/ ta emot samtal med tydligt ljud. Paras ihop med en IPhone
Kör Qobuz med 16/44.1 i inställningar
Musikstil är blandat. Country/pop/rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Funderar på nya trådlösa
Har Momentum 4 jag gillar inte dess touch jag har lite lust att slänga i närmsta papperskorg enbart på det jävelskap. Vet inte riktigt vad som kan vara värt. Så som marknaden ser ut så verkar det inte finnas något direkt bra för minst 4k
Jag använder mina lurar mest till för pendling
Inget emot ljudet i Momentum 4 lurarna däremot önskar jag nog något som är lite mer klarare
Budget har jag. Är som alla andra i dessa tider att jag vill gärna ha valuta för slantarna. Tänka mig runt 3-5k om det nu är det man må punga ut
Viktigt att man kan ringa/ ta emot samtal med tydligt ljud. Paras ihop med en IPhone
Kör Qobuz med 16/44.1 i inställningar
Musikstil är blandat. Country/pop/rock

Slår ett slag för Audio-Technica ATH-M50XBT2 i sådant fall

Permalänk
Medlem

Provade att klippa gräset igår med mina sony xm5-lurar på. Grym noice cancellation på dessa, hörde knappt gräsklipparn och då hade jag ändå solbrillor på som kan ha försämrat hur tätt de slöt an rent mekaniskt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Litecore:

Slår ett slag för Audio-Technica ATH-M50XBT2 i sådant fall

Lite osäker över just den modellen. Har haft AT förut
Själva passform som gör mig tveksam och om de verkligen fungerar till pendling.

Permalänk
Medlem

M50 fungerar formatmässigt men så ofantligt trälig lur den rök fort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Funderar på KEF Mu7 over ear tycker priset är lite för högt och sedan tycker jag åtminstone luren kunde ha BT 5.3 ingen dealbreaker när man ändå använder en IPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Funderar på KEF Mu7 over ear tycker priset är lite för högt och sedan tycker jag åtminstone luren kunde ha BT 5.3 ingen dealbreaker när man ändå använder en IPhone

Missade din post när jag skrev ovan om hur positivt överraskad jag blev över anc'n till min sony xm5. Ligger ju inom ditt prisfång så de kanske skulle vara nåt? BT 5.2 då såg jag när jag kollade upp det. Men bra passform på min stora skalle, kan användas långa pass. Med appen wavelet kan man laborera med ljudprofil osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Missade din post när jag skrev ovan om hur positivt överraskad jag blev över anc'n till min sony xm5. Ligger ju inom ditt prisfång så de kanske skulle vara nåt? BT 5.2 då såg jag när jag kollade upp det. Men bra passform på min stora skalle, kan användas långa pass. Med appen wavelet kan man laborera med ljudprofil osv...

Får se. Brukar ha svårt att ta mig till butik och prova. Brukar ändra mig tusen gånger för jag ens slår till på något

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur menar du "trälig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Hur menar du "trälig"?

Höll på att dö av tristess. Gör väl inget jättefel förutom att va så menlös lol. Tror det blev max 30 min på skallen. Andra kan säkert gilla den men övriga at jag lyssnat på har vart betydligt mer intressanta med egen karaktär. M50 har typ noll personlighet Nu kanske inte alla M50 låter lika jag hade första varianten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

M50 ska ju vara relativt neutrala om man läser Rtings review, vilket alltid är en bra grund för att EQa om man inte helt gillar ljudprofilen. Deras app verkar dessutom ha en parametrisk EQ vilket bådar för bra finkontroll av ljudkurvan till vad man nu själv gillar och vill ha. Så om den i övrigt passar, alltså funktioner, hur den sitter på huvudet och utseende så är det ju ett finfint val

Permalänk
Medlem

I ett försök hänga med tiden så skaffade jag ett par snorbilliga trådlösa iems i30 något från temu. Dock så har det anonyma lilla svarta fodralet tappats bort efter andra testet vet inte om de går att spåra på något sätt. Liten tvåa och jag tror mig veta var jag var men kan vid gudarna inte hitta dem. Katten har möjligen svept bort dem någonstans...Komforten är väl 100 av 100 går inte känna att man har dem i öronen men det är för att de hänger utanpå och det är som ett under att de sitter kvar. Vågar knappast springa med dem och lär försvinna på första cykelturen känns det som. Men som av ett mirakel sitter de kvar hemmavid.

Helsvarta och även l och r är svart så hur man ska lyckas reda ut vad som är höger och vänster smidigt? Passformen är så pass udda det hjälper inte direkt heller då det alltid känns fel oavsett hur jag försöker få dem i öronen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har kört slutna Sony MDR-7506 i många år. Väldigt robusta och bra! Skulle jag bli mer nöjd med ett par Senheisser HD600? De är halvöppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kört slutna Sony MDR-7506 i många år. Väldigt robusta och bra! Skulle jag bli mer nöjd med ett par Senheisser HD600? De är halvöppna?

HD600 kräver en hyfsat bra hörlursförstärkare för att låta bra, inbyggda förstärkare i apparater brukar vara för dåliga. Detta för att HD600 har ovanligt hög impedans. Med en bra förstärkare låter dom mycket bättre än MDR-7506, men med typ moderkortsljud låter nog oftast 7506 bättre.

Notera att HD600 är extremt neutral så även med en bra förstärkare låter det inte EPA-dunk, men för den som vill ha ett naturligt ljud är det en av dom bästa lurarna på marknaden oavsett pris, särskilt för röster

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Skrivet av the squonk:

HD600 kräver en hyfsat bra hörlursförstärkare för att låta bra, inbyggda förstärkare i apparater brukar vara för dåliga. Detta för att HD600 har ovanligt hög impedans. Med en bra förstärkare låter dom mycket bättre än MDR-7506, men med typ moderkortsljud låter nog oftast 7506 bättre.

Notera att HD600 är extremt neutral så även med en bra förstärkare låter det inte EPA-dunk, men för den som vill ha ett naturligt ljud är det en av dom bästa lurarna på marknaden oavsett pris, särskilt för röster

Har aldrig kört från moderkortet och kommer aldrig göra det! Jag kör ett RME Babyface Pro FS ljudkort. Räcker det? Jag är endast ute efter ett neutralt ljud. Basdunk och sådant intresserar mig inget alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har aldrig kört från moderkortet och kommer aldrig göra det! Jag kör ett RME Babyface Pro FS ljudkort. Räcker det? Jag är endast ute efter ett neutralt ljud. Basdunk och sådant intresserar mig inget alls!

Tyvärr anger RME inte vid vilken impedans specad uteffekt uppnås:

DA, Phones 3/4
AS DA Line Out, but:

Output: 6.3 mm TRS jack, unbalanced
Output impedance: 10 Ohm
Output level at 0 dBFS, 1 kOhm load: +13 dBu
Max power @ 0.1% THD: 60 mW
Signal to Noise ratio (SNR): 114.8 dB RMS unweighted, 118 dBA
Noise level: -101.8 dBu
Output: 3.5 mm TRS jack, unbalanced
Output impedance: 0.1 Ohm
Output level at 0 dBFS, 1 kOhm load: +7 dBu
Max power @ 0.1% THD: 90 mW
Signal to Noise ratio (SNR): 114 dB RMS unweighted, 117 dBA
Noise level: -107 dBu

Men max effekt är ganska låg, borde räcka till relativt normala nivåer men räkna inte med att kunna spela jättehögt med HD600. Prova säger jag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

HD600 är ju väldigt basfattig, -3dB-strecket ligger redan vid runt 75Hz (trots att deras egna specs säger 12Hz lol), så om du är intresserad av välljud (där bas är ett måste imo) så bör du leta efter något annat. Iofs kommer du från ett par Sony-lurar som bara har marginellt bättre med bas så du kanske kan leva med det.
Stora frågan är ju dock vad det är du saknar med dina Sony-lurar?

Permalänk
Medlem

Har ett par Koss ESP/95X (en custom version av Koss ESP/950 i samarbete med massdrop). Använder dem aldrig då jag tycker basen är för klen och funderar på att sälja dem då de tar mycket plats och mest står och samlar damm. Har jag missat något, eller basen är helt enkelt klen på elektrostat-lurar överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har ett par Koss ESP/95X (en custom version av Koss ESP/950 i samarbete med massdrop). Använder dem aldrig då jag tycker basen är för klen och funderar på att sälja dem då de tar mycket plats och mest står och samlar damm. Har jag missat något, eller basen är helt enkelt klen på elektrostat-lurar överlag?

Ska finnas ett par med vettig bas men de flesta elektrostater är ju öppna lurar och de har svårt skapa ljudtryck generellt om det är det fysiska du är ute efter. Har också dem men jag har för många hörlurar knappt funnit tid lyssna på dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Mjo elektrostater har (överlag) en tendens till att inte "kännas" lika mycket som dynamiska och planars tyvärr. Har inte testat någon av halo-produkterna (långt utanför min budget hah) men så har jag uppfattat ES-paren jag har hört. Basen kan höras men det är något som saknas. Upplever ES bas som väldigt "tunn" i brist på bättre beskrivning.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Mjo elektrostater har (överlag) en tendens till att inte "kännas" lika mycket som dynamiska och planars tyvärr. Har inte testat någon av halo-produkterna (långt utanför min budget hah) men så har jag uppfattat ES-paren jag har hört. Basen kan höras men det är något som saknas. Upplever ES bas som väldigt "tunn" i brist på bättre beskrivning.

Precis så, tunn bass. Coolt att ha ett par elektrostatare och ljudet är magnifikt vid rätt musik, bara inte rätt för mig. Hamnar nog i säljhögen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Hur likt är det senn hd800 med deras Halo driver. Den har massor med bas men man tror den fattas pga inget tryck så den fysiska upplevelsen saknas. Jämförde med audeze lcd 2 och vart förvånad hur mycket mer bas iaf runt 50 Hz HD 800 hade. Lcd 2 kunde inte göra also sprach zarathustra rättvisa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fått ett litet köpsug att skaffa mig en DAP. Det jag mest fastnat vid är Hiby R4 Eva, det jag oroar mig över dock är den är rätt billig ändå - ca 300USD. Är helt novis vad det gäller Android och alla dessa Snapdragons och så finns det så hemskt mycket olika modeller. Är man dumsnål att skaffa en R4? Det är svårt att veta. Hur är era upplevelser av DAPs?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=s_sO4kp1rLQ&t=81s

FiiO FT1

Verkar ha enormt bra bas men man behöver säkert en förstärkare (och en DAC) till den här

fördelen med den här är att den är väldigt bra enligt många till ett väldigt bra pris och är closed back så inget ljud läcker ut (men man hör inte omgivningen utanför hörlurarna heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Fått ett litet köpsug att skaffa mig en DAP. Det jag mest fastnat vid är Hiby R4 Eva, det jag oroar mig över dock är den är rätt billig ändå - ca 300USD. Är helt novis vad det gäller Android och alla dessa Snapdragons och så finns det så hemskt mycket olika modeller. Är man dumsnål att skaffa en R4? Det är svårt att veta. Hur är era upplevelser av DAPs?

Jag har ingen DAP själv, då jag använder en blåtandsadapter med DSP för att ansluta trådade lurar till telefon, laptop och TV (Qudelix 5k). Men läst lite om dem tidigare för rekommendationer till vänner.

Vad vill du lösa för problem med din DAP? Vad ersätter du för lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har ingen DAP själv, då jag använder en blåtandsadapter med DSP för att ansluta trådade lurar till telefon, laptop och TV (Qudelix 5k). Men läst lite om dem tidigare för rekommendationer till vänner.

Vad vill du lösa för problem med din DAP? Vad ersätter du för lösning?

Tänker att det rakt av ska ersätta mobiltelefonen på jobbet/promenader osv. Ha lite högkvalitativa flacs på men mestadels streama Spotify/Tidal. Sen kan det mycket väl vara så att det är att skaffa en Android-pryl som kittlar lite också

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Kolla in nya FiiO JM21 också. Nära halva priset gentemot R4. Jag skulle personligen inte lägga för mycket pengar på en "smart" DAP (-> med Android), risken finns alltid att strömningstjänsterna slutar funkar för att tillverkaren inte orkar uppdatera mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Hade själv en FiiO M11S under en period men sålde av och köpte en portabel dac istället (hip dac v2) men funderar väl på att testa att uppdatera till chord mojo 2 som reviewar väldigt bra.

Mitt tänk var att jag rimligen får mer bang for buck genom att streama musiken från mobilen genom dac/hörlursförstärkaren än att ha en kombo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det räcker och blir över kan jag intyga, kör just den kombinationen. Sent svar, men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på ett par ZMF Bokeh hörlurar men de är lite väl dyra för att bara köpa hem online utan att kunna testa. Vet någon om det finns någon butik runt Stockholmsområdet som har dessa att pröva eller om det finns några butiker överhuvudtaget i Sverige som säljer dom? Hittade inte mycket när jag sökte så lite rädd att man måste beställa dom online utan någon chans att pröva innan :/