Bredband dyrare i hyresrätter än bostadsrätter

Permalänk
Medlem

Bor i hyres och betalar 658kr i månaden för 1000/1000mbit från Bahnhof

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Bostadsrätt. Av okänd anledning betalar jag 499 för 250mbit. Suck!
<Uppladdad bildlänk>

Fördelen med BRF är ju att du är delägare och kan vara med och styra era avtal.
Vad har resten av föreningen sagt när du pratat om det här på era möten?

Min BRF betalar 100kr per lägenhet för 500/500Mbit från Telenor. Går sen genom avgiften så alla får internet för "0 kr".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Många märkliga åsikter och vinklingar i denna tråd.
- Bor du i bostadsrätt kopplad till ett stadsnät betalar du garanterat en nätavgift utöver avgiften till din ISP. Dessa "1000mbit för 20kr" bortser från denna avgift, som såklart hamnar dolt på månadsavgiften.
- Alla hyresrätter jag varit i kontakt med har varit anslutna till öppna nät, där det är leverantören som sätter priserna, inte hyresvärden. Att PTS skjuter ansvaret till fastighetsägare är märkligt.
- Att ens göra jämförelsen med villafiber är befängt. Indragning av villafiber medför en värdeökning på fastigheten, som är gynnsamt både vid försäljning, men även upplåning. Som att beklaga sig över att det kostar 300k att byta tak på en villa, i en diskussion om hyreshöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bahnhofs VD vill se en statlig utredning om prisregleringar.

Läs hela artikeln här

Dinkefing har ju redan startat en tråd med detta.

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt men gick över till mobilt bredband "obegränsat" för 250kr i månaden istället för 500kr+ för motsvarande hastighet. Att svarstiden är lite sämre har inte påverkat mig. En fördel är att jag kan ta med mig det i husbil, stuga etc.

Permalänk
Medlem

Hyres. Betalade 299kr för 100/100 för 3 år sedan hos Bahnhof, som höjde det gradvis till 479 senast. Över listpriset för nyteckningar och skyllde på nätägaren när de kom ut med information att de också måste höja.

Bytte till Inleed och har nu 500/500 för 407kr. Riktigt besviken på Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Bostadsrätt. Av okänd anledning betalar jag 499 för 250mbit. Suck!
<Uppladdad bildlänk>

Huvva. Kolla med styrelsen varför dom inte har upphandlat ett kollektivt avtal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NaturMackan:

Det belönas att vara i skuld i dagens Sverige. Skuldfri och bo i hyresrätt = det går illa för dig. Inte bara i bredbandsavgift. Hyror höjs permanent i rasande fart, medan bostadsrättsägare istället får lägre kostnader när räntorna ska ner igen och priserna upp. Men det verkar som att vi alla betalar en enorm elnätsavgift, i alla fall.

Du har fattat. Det bästa är att skulderna minskar av inflationen, du får dra av räntan från skatten och när du dör försvinner de!

Vill du ha ett rikt liv, låna så mycket du kan.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen.
Bahnhof 500/500 519:- men ser i portalen att dagspriset är 469..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har en "deal" med Telia på 500/500 för 499:-/mån i min hyresrätt (stadsnät men BRF förhandlar ju egna deals).

Mina föräldrar bor i villa men de är medlem i en fiberförening så de betalar 250kr/mån för samma 500/500 Telia fiber.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

100/10 samt telefoni med comhem /tele2. Betalar 29 kr /mån. Dessa 29 kr är minimiavgift för telefonin.
Med andra ord, väldigt förlegat bandbredd för bredbandet.

Permalänk
Medlem

Det är samma ’scam’ som öppen elhandel, nätavgifterna måste fortfarande betalas så de som äger nätet kan sätta vilka priser de vill

Antar också att beläggningen på hyresområden är lägre och därmed kanske mer underhåll per hushåll för de som använder det?

Jag gick i alla fall över till mobilt bredband istället för 550+kr för 100Mbps

Vi borde förstatliga de allmänna näten: fiber, el, tåg, … de borde vara en del av allmännyttan

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyresrätt. jag betalar 98kr till BB2 För 100/10 och sen 190kr i månaden till wexnet.

Permalänk
Medlem

De är hutlösa priser på bredband i hyresrätt... Betalar 299kr för 100/20 och de har ökat priserna rejält de senaste åren. Helt galet att man inte gör något åt saken

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll. Bor i världens U-Land vad gäller internet (Tyskland). Betalar 60 euro (typ 700kr) i månaden för 5mbit.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är samma ’scam’ som öppen elhandel, nätavgifterna måste fortfarande betalas så de som äger nätet kan sätta vilka priser de vill

Antar också att beläggningen på hyresområden är lägre och därmed kanske mer underhåll per hushåll för de som använder det?

Vi borde förstatliga de allmänna näten: fiber, el, tåg, … de borde vara en del av allmännyttan

Bra att någon annan fattat de här med elnätsavgift, en avgift som jag inte kan påverka. Min elräkning ligger på 200kr och elnätsavgift 500kr....självklart har bolaget monopol så jag kan inte byta elnät men de får ta ut vilket pris som helst från slutkunden. Vet att de är off topic men blir så jävla förbannad. Alla dessa nätavgifter ska staten stå för. Jag som slutkund skiter fullständigt i om de ska göras uppgraderingar i infrastrukturen, jag betalar tillräckligt med skatt via min lön som ska finansiera sån tjafs.

/end of rant

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Bostadsrätt. 210kr för 1000/1000 och TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Bostadsrätt, 100/100 samt grundutbud med tv-kanaler och fast telefoni. 0:-

Du menar att det ingår i månadsavgiften? Jag har likadant!!

Bostadsrätt, 100/10 samt grundutbud med tv-kanaler och fast telefoni kostnaden ingår i avgiften till föreningen.

Ringde Telenor & det visade sig att man kunde "uppgradera" till 250/250 för 79:-/mån vilket jag valde,
tyckte inte att 500/500 för 149:- eller 1000/1000 för 399:- var tilltalande.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt. Fiber 500/100 från Gavlenet ingår i avgiften. Även kabel-TV från Tele2 ingår. Bara basutbudet tror jag.

Finns även möjlighet att betala för internet från Tele2 via coaxen, varför man nu skulle göra det.... Men tror faktiskt de som bodde här innan gjorde det...!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det här med att bredband är dyrare är helt klart orsakat av stadsnäten och de så kallade "öppna" näten som de som bor i hus dessutom får betala för att bli inkopplade. De har lokala monopol då det väldigt sällan finns fler än en nätägare på de flesta platserna.

Regleringen är på gång för enfamiljshus..det är iaf vad PTS säger.. 2035 kanske?
https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/regl...

Problemet här är enligt mig att PTS är en inkompetent myndighet som i flera år har kollat på reglering av fibernäten men aldrig kommer någon vart. Förutom när det handlar om Telia då.
Varje år så frågar de efter synpunkter från nätägare samt leverantörer men det rör sig inte längre än så.
De är lika värdelösa som Energimarknadsinspektionen som aldrig hjälper konsumenterna trots att de ska göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Vilket gnäll. Bor i världens U-Land vad gäller internet (Tyskland). Betalar 60 euro (typ 700kr) i månaden för 5mbit.

Hahaha, borde väl bli billigare o snabbare med mobilt bredband...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mitt minne av Televerket var att det var dyrt.

Permalänk
Medlem

Flyttar till en hyresrätt i November, då landar jag på 235 kr/mån för 100/10 mbit. Sundbybergs stadsnät med tämligen obskyra internetleverantören "Raketen". Ska bli spännande att se vad de levererar =D

Idag bort jag i en bostadsrätt. 250/250 Tele2-fiber ingår i avgiften. Hur stort påslaget är vet jag inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Mitt minne av Televerket var att det var dyrt.

Paket som skickas mellan norra och södra stockholm behöver kosta mer. Det är ju längre avstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Flyttar till en hyresrätt i November, då landar jag på 235 kr/mån för 100/10 mbit. Sundbybergs stadsnät med tämligen obskyra internetleverantören "Raketen". Ska bli spännande att se vad de levererar =D

Idag bort jag i en bostadsrätt. 250/250 Tele2-fiber ingår i avgiften. Hur stort påslaget är vet jag inte.

Det ska framgå på avin vad du betalar för ditt Internet oavsett om det ingår eller inte.
Annars gör din BRF fel.

Permalänk
Medlem

Bor i bostadsrätt och betalar Felia 220kr i månaden för 1000/1000 + några tv kanaler jag aldrig tittar på. Det ”ingår” i avgiften men redovisas separat på fakturan, dvs går ej att välja bort.

Bodde tidigare i en BRF ansluten till ett öppet stadsnät och där var det hutlösa priser i jämförelse. Till slut bestämde sig den föreningen att inleda ett avtal med en enskild leverantör och lyckades sänka precis ca 70% mot hur det var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Det belönas att vara i skuld i dagens Sverige. Skuldfri och bo i hyresrätt = det går illa för dig. Inte bara i bredbandsavgift. Hyror höjs permanent i rasande fart, medan bostadsrättsägare istället får lägre kostnader när räntorna ska ner igen och priserna upp. Men det verkar som att vi alla betalar en enorm elnätsavgift, i alla fall.

Tror du måste ta en liten koll på hur löjligt låga hyreshöjningarna är.
Hyreshöjningarna 2022 var i snitt 1,7% och 2023 4,1%. Alltså 100*1,017*1,041=105,86 så totalt 5,86% höjning under 2022 och 2023. 2024 höjdes det här i norra Sverige med 5,7% hos största hyresvärden så 105,86*1,057=111,89.
Alltså 11,8% på tre år totalt. Det är ganska lite i hyresökning ändå om man tänker kostnader och långt under inflationen.

Fjärrvärme, sophämtning och räntor har ökat med runt 20-1600%.
Personalkostnader har ökat med klart mer än hyreshöjningar också, allt material har ökat mer. Drivmedel, hantverkare, reparationer.

Resultatet av de låga hyreshöjningarna kommer synas nu när fastigheter har mindre förebyggande underhåll och skötsel.

Permalänk

Lägsta 100/100 hos mig kostar 450kr, vilket råkar vara Bredband2(som är kända för att ha 100 personer i telefonkö oavsett tid på dygnet) och Bahnhof vill ha 515kr månaden.

Känns som Bahnhof är en del av problemet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det ska framgå på avin vad du betalar för ditt Internet oavsett om det ingår eller inte.
Annars gör din BRF fel.

Typ som att det framgår vad du betalar för värme, vatten och snöröjning? Nej. Det står i årsredovisningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför inte prata om villafiber? Ofta har man betalt en installationsavgift, sedan en nätavgift och + de tjänster man önskar.
Är ju nästan gratis i lägenhet om man jämför.

Men du är ju ute och fiskar, shreddar MTB Enduro, surfar och gör schyssta outdoor aktiviteter med ungarna. Så vad spelar då villafiber för roll? 🙄