Tävla om valfri Komplett-PC!

Kontrollpanelen får leva vidare i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Inte använt Kontrollpanelen på år. Bort med skiten.

Om du inte har använt kontrollpanelen på år -hur vet du då att det är skit idag?

Permalänk

Frågan är:
De funktioner som finns i Kontrollpanelen, hur ska man implementera det i Inställningar, när man får massa dialogrutor? Det vill säga hur ska E-post/Mail(Microsoft Outlook) som jag använder så fort jag köper en ny dator eller omorganiserar min epost med PST-filer m.m.? Vissa nätverksfunktioner finns i Kontrollpanelen, Bitlocker m.fl. Ja jag vet inte hur man ska få det i mer stilrent än vad Kontrollpanelen är. Visst håller med om att även om den känns "rörig" så hittar jag lättare i den än i Inställningar, även om den är mer stilren och modern. Då man har lärt sig det sedan Windows 3.x och har funnits sedan 1.0. Ibland anser jag att det gamla är bra när man har invant sig i det och varför göra nått nytt när det funkar?

Tack för mina ord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag skulle rekommendera dig att börja söka istället för att försöka "leta och klicka runt". Det gäller även kontrollpanelen och även startmenyn. Sök efter det du vill ha/göra så kommer du 99 av 100 att hitta det innan du ens skrivit klart ordet du söker efter. Sök i startmenyn introducerades med Windows 7, jag tycker det är dags att omfamna detta underbara tillvägagångsätt att starta saker och/eller ändra saker i Windows.

Det fungerar ofta för de vanligaste inställningarna men det är alldeles för vanligt att man söker efter något som man vet finns och istället får man bara massa sökresultat från Bing.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Inte använt Kontrollpanelen på år. Bort med skiten.

Många inställningar funkar bra i just inställningar, så som ändra bakgrund och färger och upplösning m.m. Men så fort det är ännu djupare inställningar, så är kontrollpanelen ett unikum. Visst vissa använder registret, men det är det sista utväg jag går, då jag inte vill förstöra nått i registret.

Jag använder minst en funktion i Kontrollpanelen och det är eposten och dess funktioner i Outlook och PST-filer, samt epostadress-hantering m.m.

Den finns inte i Inställningar i windows vad jag sett. Samt att Inställningar finns relaterade inställningar spridda i just Inställningar. Inte ok för min del som är van vid det gamla. Även om man ska sträva åt det moderna. Men just 2 saker gillar jag med Windows Kontrollpanelen och startmenyn. En annan sak de hade i Windiows 7. 3D-vy över sina fönster (Win+tab). När det blev Windows 8 och nyare, så blev det platt och tråkigt operativsystem.

Men samma sak skett i andra operativsystem i min mobil med (iOS), då vissa funktioner tagits bort och lagts till nya funktioner osv. Vissa saker blivit "sönderkodade" att man inte hittar det eller att det blivit överarbetat. Oavsett vilket Operativsystem man talar om.

Länge leve Kontrollpanelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag skulle rekommendera dig att börja söka istället för att försöka "leta och klicka runt". Det gäller även kontrollpanelen och även startmenyn. Sök efter det du vill ha/göra så kommer du 99 av 100 att hitta det innan du ens skrivit klart ordet du söker efter. Sök i startmenyn introducerades med Windows 7, jag tycker det är dags att omfamna detta underbara tillvägagångsätt att starta saker och/eller ändra saker i Windows.

Söker efter diskhanteraren och se om du hittar diskhanteraren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Söker efter diskhanteraren och se om du hittar diskhanteraren.

"Diskhantering" på svenska, inte "diskhanteraren".

Den hittas på engelska åtminstone.

Lite udda titel kanske, men det är rätt. Den dyker upp när jag skrivit "disk"; på "dis" hittas Discord som första träff.

Men det snabbaste sättet att öppna den där är ändå att högerklicka startknappen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Diskhantering" på svenska, inte "diskhanteraren".

Den hittas på engelska åtminstone.

<Uppladdad bildlänk>

Lite udda titel kanske, men det är rätt. Den dyker upp när jag skrivit "disk"; på "dis" hittas Discord som första träff.

Men det snabbaste sättet att öppna den där är ändå att högerklicka startknappen.

DU SKOJAR!! GÅR DET HÖGERKLICKA PÅ STARTKNAPPEN OCH KOMMA RÄTT!?
JA JÄVLAR!! Tack <3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

DU SKOJAR!! GÅR DET HÖGERKLICKA PÅ STARTKNAPPEN OCH KOMMA RÄTT!?
JA JÄVLAR!! Tack <3

Testa Win+X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om du inte har använt kontrollpanelen på år -hur vet du då att det är skit idag?

För att den har sett likadan ut i 15+ år typ?

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen (gamla versionen) är OK, den nya med undergrupper är kass enligt mig. Man hittar ju ingenting där man tror det ska vara.
Men Inställningar är ju total-dåligt. Hälften av det man vill göra leder en ändå till Kontrollpanelen - så varför skrota denna? Varför kan man inte samla alla inställningar under en och samma hatt? Varför ska man leta på olika platser om man vill ändra på skrivbordsbakrund eller ändra datumvisning?
Alternativet är förstås att ändringar görs där man tar del av infon, tex högerklick i den app/program man befinner sig i och där fixa eventuella inställningar.

/ B

Permalänk
Medlem

Känns som om dem vill ha mer och mer kontroll över hur du blir spårad i Windowsmiljön och därför hade påtal/eller spekulationer iaf om att baka in HELA kontrollpanelen i Inställningar. Vad jag har fattat det som så kan dem göra det i Inställningar också och inte 'bara' genom Win+S.

Tragiskt.

Vart på min vägg rätt länge men nu vet man med säkerhet att det blir Linux (alternativt en helt ren Windows utan en massa spårning, äter mycket processorer m.m) hädanefter när MS bokstavligen förstör Windows mer och mer när dem har en "ny spännande uppdatering"

Visa signatur

The one and only Hebbe!