Samsung förlänger TV-uppdateringar till sju år

Permalänk
Melding Plague

Samsung förlänger TV-uppdateringar till sju år

TV-tillverkaren vill förse TV-apparater med mjukvaruuppdateringar i sju år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har valt att medvetet inte koppla upp tvn mot internet samt inaktiverat uppdateringar då Samsung tidigare släppt firmware som försämrat sina tv-apparater.
Så för egen del låter detta bättre än vad det antagligen är.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Fick en ny uppdatering till min TV tidigare i år som gjorte om hur det mesta såg ut men de glömde det viktigaste, tycker deras ruta som kommer upp när man ändrar volym ser väldigt föråldrad ut då just den grejen såg mer modern ut på min gamla 2016 årsmodell.

Permalänk
Medlem

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

Permalänk
Medlem

Har bara en projektor och en samsung smart monitor. Plus en jättegamla samsung tv, men den kör chromecast ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

Jadå. Mina två är dum-tv från tusen år sedan. Men dom funkar bra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

Jag har tokgammal en 42 tum Samsung, från när 3D var hajpat, funkar prima fortfarande.

Min LG65CX fick nyligen nån liten uppdatering, får se hur länge de tänkt uppdatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

@Svensktiger
Jag har en Samsung tjock tv och den rullar på än.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Ja ju längre tvn är uppkopplad, desto mer data kan man sälja.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Varför inte inkludera alla tv-apparater istället för bara de nya som säljs?
Är så evigt trött på att tillverkare inte kan supportera sina enheter med säkerhetsuppdateringar.
Samtidigt är det vi konsumenter med vårt köpmönster som bidrar till detta beteende.

Hoppas EU pushar på så att det blir ett måste att supportera enheter som är uppkopplade i minst 10 år.

Permalänk
Medlem

Jag har sett alldeles för många Youtube videos från Louis Rossmann för att någonsin igen koppla upp en smart-tv till Internet. Är det inte spionering på användarnas data (som vad du kollar på och vilka kanaler/vad som visas på skärmen) som rapporteras så är det någon annan skit. Då är det bättre att medvetet köpa en tv/display utan fancy crap och skaffa en dator/setupbox som man litar på.

Och skulle tillverkaren kontra detta med att kräva internet så är det bara att lämna tillbaka skiten till stället man köpte den på.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har valt att medvetet inte koppla upp tvn mot internet samt inaktiverat uppdateringar då Samsung tidigare släppt firmware som försämrat sina tv-apparater.
Så för egen del låter detta bättre än vad det antagligen är.

Samma här, haft den sen 2014 med original mjukvara, fungerar felfritt och kör en chromecast i den istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.

Nja, till att börja med kan det handla om stöd för nya standarder eller uppdateringar av appar, som till exempel Netflix. För min del får de gärna hålla produkten uppdaterad i 10 år minst.

Sen kan man väl ha åsikter kring hur färdig en produkt ska vara när den lämnar fabriken. Inom Teknik/IT-branchen har man i princip slutat med att göra 100% färdiga produkter. Produkterna är halvfärdiga och patchas under produktens livstid. Ta vilken produkt som helst, tex det senaste spelet du köpte eller bios:et i ditt moderkort.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

Vi har en 10+ år gammal 50" tv, funkar fint.

Permalänk

Vår TV från Sony var en av de första som var "smart", d.v.s. gick att koppla upp och köra appar på. Men idag, efter flera år av uteblivna uppdateringar (TV:n är EOL sedan länge) fungerar det ganska kasst. Dock är den fortfarande online eftersom funktionen som visar en (still)bild i programtablån är beroende av Internet och den fungerar fortfarande. TV:n sitter helt isolerat på ett eget nät så gör mig inte så mycket att den är opatchad då den enbart kommer åt Internet.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Använder vår 55" sovrums-tv som en extra stor datorskärm för film och lättare spel med min mediadator.
Aldrig varit uppkopplad, kommer aldrig vara uppkopplad. Funkar fortfarande fin fint efter många år.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns det någon Samsung TV som hållt i 7 år?
Fast det är ju inte bara Samsung som har usel kvalitet på sina produkter numera.
"Capacitor plague" var ju en stor grej för 20+ år sedan, men dagens problem med t.ex. nätdelar verkar inte skapa några rubriker alls.

Men för specifikt TV apparater är det ju bedrövligt att man skall behöva uppdatera alls, eller att kräva internet vid "installationen" plus att funktioner gömmer sig bakom en EULA.
Ge oss dumma paneler igen!

Själv har jag bara positiva erfarenheter av hållbarheten på Samsungs Tv-apparater. Bl.a en släkting med en TV från 2005 som fortfarande fungerar och används. Philips däremot håller inte särskilt länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har valt att medvetet inte koppla upp tvn mot internet samt inaktiverat uppdateringar då Samsung tidigare släppt firmware som försämrat sina tv-apparater.
Så för egen del låter detta bättre än vad det antagligen är.

Tragiskt, men det är nog det enda rätta. Är innerligt less på hur Samsung förstör mer än de gör nytta med sina ”uppdateringar”. Här har vi gått över till Apple TV för att slippa problemet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se tvn som en dum skärm, enda uppgiften den har är att visa bild från extern källa

I de fallen har jag svårt att se att mjukvaruuppdateringar har någon avgörande betydelse

Permalänk
Medlem

7år uppdateringar? Vad spelar det för roll när dem inte förstår hur en TV ska fingera, både vad gäller funktion och teknik. Vägra Spysung!

Permalänk
Medlem

TV och skärmar ska inte ha en massa mjukvara, bara en enkel menu. Skulle aldrig köpa en skärm från samsung med all bloatware, ads och spyware de lägger in.