Omedelbara prissänkningar på AMD:s nya processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tänk igenom ditt argument en stund. Om nya serien alltid ska matcha gamla seriens pris så finns det två sätt det kan ske:

1: Priserna går neråt tills tillverkaren går under.
2: Priserna går aldrig ner, varje ny serie har samma pris per modellnivå som tidigare och de håller de priserna tills nästa. De gamla kostar då fortfarande samma, då man måste säkra en ökning i pris/prestanda genom att hålla ett statiskt pris. Enda sättet för tillverkarna att ändra på något i detta scenario är att skapa nya "nivåer" som nvidia gjort med 3090/4090.

Det är i princip aldrig värt, ur pris/prestanda perspektiv, att köpa en ny serie direkt när den lanseras. Om man pallar vänta bara en månad eller två får man nästan alltid bättre deals- undantaget nyligen var nvidias ampere, men där forcerade de låga lanseringspris. De som inte bryr sig så mycket köper det nyaste omedelbart oavsett pris, så har det alltid varit. Vill man ha rimlig pris/prestanda väntar man lite och ser vart priserna tar vägen eller tar för vana att köpa bästa av förra serien. Så har det också alltid varit.

Enda sättet jag kan förstå att folk är så jävla sura denna gången är för att AMD varit "schyssta" och släppt en massa X3D till AM4 osv, alltså de nya serierna står inte ut alltför mycket i spel. Det är ju bra- många sitter på AM4. Det betyder inte att AMD måste ta någon slags paus och sälja till förlust tills de har kommit ikapp just X3D processorerna.

Vi får se vad nästa X3D processor blir- gissningsvis blir den snabbare i spel än de nuvarande.

Att det skulle vara extremt höga priser är konstigt att påstå. Lanseringspriserna är lägre, vad senare priser blir får vi se när vi kommer dit. Rösta med plånboken- köp inget du tycker är för dyrt. Om alla gör så så lär de garanterat sjunka i pris rätt snart.

7900X: 7499 vid lansering, ca 4590 nu.
7950X: 9499 vid lansering, ca 6000 nu.

7800X3D: 5819 vid lansering, ca 4489 nu.
7950X3D: 9300 vid lansering, ca 6880 nu.

9900X: 6490
9950X: 8590

Förstår inte varför folk är så besatta av flaggskeppen? Man ser tydligt i folks signaturer att de allra flesta in har ett 4090 ändå. Jag körde 5600X och 3900X i separate burkar tills jag behövde slå ihop dem för att spara plats. Om någon ska bygga en burk för ren spelprestanda just nu och få ut så mycket pris/prestanda som möjligt så vore rekommendationen givetvis inte att köpa varken 7950X3D, 7950X eller ens sannolikt vad nu nästa X3D blir, utan att köpa en 7800X3D och lägga skillnaden upp mot flaggskeppsprocessor på en bättre GPU istället. Detta är också rent generellt hur det alltid har varit.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Dom mjölkade marknade rejält men det hände ju aldrig att en ny generation var mycket mer effektiv att den gamla drog 50% mer än den nya och det är den stora vinsten här. Sen har AMD inte någon stor fanbase som Intel och framförallt Nvidia har där de kan höja priset för yttepytte prestanda mer med nya generationer och konsumenterna ändå köper som de gjorde med Intel länge och där de fortfarande gör det med Nvidia för det är ett säkert val (för en fanboi).

amd har den störta fan-basen på internet, odiskutabelt den största av dem alla.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

amd har den störta fan-basen på internet, odiskutabelt den största av dem alla.

Tvek. Även om du, som jag gissar, menar största fanbase av PC-hårdvarutillverkare specifikt så skulle jag ändå säga att de åtminstone är på andra plats. Inte en chans att de ligger före Nvidia.

https://trends.google.com/trends/explore?hl=en-GB&tz=-120&hl=...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tvek. Även om du, som jag gissar, menar största fanbase av PC-hårdvarutillverkare specifikt så skulle jag ändå säga att de åtminstone är på andra plats. Inte en chans att de ligger före Nvidia.

https://trends.google.com/trends/explore?hl=en-GB&tz=-120&hl=...

När det gäller nvidia å intel så är deras fanbase inte så högljudd som AMDs, när zen släpptes så märkte man direkt här på swec tom. Det är bara att kolla på swecs forum så ser du vilket märke som har den störta, faaaaack min härna e mongo, säger avdelningen då rätta ordet inte vill ut

samma på andra forum å speciellt reddit. Amd is king när det gäller mängd följare, billigare mer prisvärda märken får per automagiskt mer anhängare då vi älska underdogs jue.

Även youtube, när AMD är med i bilden så att säga så blir det mer views, speciellt när det är positivt, sen om det sägs något negativt så vänder dessa amdfans sig mot techtubers illa kvickt av de som älskade dessa techtubers innan när AMD fick beröm av dessa techtubers.

Var själv en amd fanboi en gång i tiden, på athlon eran. åååååååååå jag saknar den tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

När det gäller nvidia å intel så är deras fanbase inte så högljudd som AMDs, när zen släpptes så märkte man direkt här på swec tom. Det är bara att kolla på swecs forum så ser du vilket märke som har den störta, faaaaack min härna e mongo, säger avdelningen då rätta ordet inte vill ut

samma på andra forum å speciellt reddit. Amd is king när det gäller mängd följare, billigare mer prisvärda märken får per automagiskt mer anhängare då vi älska underdogs jue.

Även youtube, när AMD är med i bilden så att säga så blir det mer views, speciellt när det är positivt, sen om det sägs något negativt så vänder dessa amdfans sig mot techtubers illa kvickt av de som älskade dessa techtubers innan när AMD fick beröm av dessa techtubers.

Var själv en amd fanboi en gång i tiden, på athlon eran. åååååååååå jag saknar den tiden.

Skulle säga att AMD's fanbase är högljudd enbart satt i relation till deras marketshare, men på entusiastforum är det inte orimligt att höra lika mycket av två tillverkare om de konkurrerar friskt. Om man kollar Nvidia och Radeon forumen så är Nvidia betydligt mer aktivt vad jag ser, medan AMD's processorforun är mer aktivt än Intels.

Tror att många som köper AMD upplever sig "gå emot strömmen" medan många som köper Intel och Nvidia känner att det helt enkelt inte finns andra alternativ, inte förvånande att det blir mer snack om ena av dessa motiv. Frågan är väl då hur man definierar ett fan- någon som alltid köper Nvidia och inte är intresserad av att diskutera något annat eller någon som är nyfiken att testa AMD för ett bygge.

Jag håller inte med om att alla som snackar om AMD eller.bara råkar ha AMD ska passas in i deras "fanbase" dock. Många har ju ändå en blandning - Intel CPU och Radeon GPU, AMD CPU och Nvidia GPU, eller vad som helst. Att pc-entusiaster snackar pc-hprdvara på entusiastforum är ju normalt. Jag är defintivt inget Intel eller Nvidia Fan, men om man kollar på mina köpval genom åren så är AMD knappt märkbart i jämförelse varken i antal produkter köpta eller pengar lagda.

Jag skulle säga fanbase för de som anser att AMD alltid bara är bättre av en anledning eller annan. Och sådana finns det, mek inte i närheten av lika många som anser att Intel och Nvidia bara är bättre som default. AMD fans kanske i större utsträckning är entusiaster och snackar på entusiastforum dock, så märks mer. Hör på Swec tycker jag ändå det är rätt få som verkar vara AMD fanboys, de flesta som har AMD verkar ju vara vanliga entusiaster som kört annat i många år och bestämt sig för att testa AMD nu när de har en period av att inte skjuta sig i foten med varje skott.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200