Självstudier, är det något ni gör på fritiden?

Permalänk

Självstudier, är det något ni gör på fritiden?

Hej,

Jag är nyfiken på om ni håller på med självstudier i fritiden och till vilken grad? Inom väldigt många område så går ens nöje lite emot med självstudier, att endast vara här på forumet kan ju ses som en viss självstudie kombinerat med nöje.
Men det går att mer aktivt göra något mer självstudierande, som att gå kurser på Udemy etc.

Jag tänker att självstudier är något som nästan alla oavsett jobb kan hålla på med, den som är t.ex. bilmekaniker/snickare kan läsa på hur mycket som helst innan den kan säga att det inte finns något inom området som den inte redan kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu är det en definitionsfråga vad som räknas som självstudier. Just nu lär jag mig mycket om att serva cykeln, på saker jag undvikit förut (som att ta isär nav, freehub, vevlager, styrlager), och lär mig nästan enbart online, och det är ju typ självstudier. Men det är inga riktiga kurser/utbildningar, bara kollar videor och sen övar själv.

Riktiga kurser har jag tagit ett gäng förut, som jag tog extremt seriöst med noggranna anteckningar (som jag till och med gav ut till andra). Främst fysik och ellära från MITx (som blev edX), samma kursinnehåll som deras riktiga kurser. (Och samma lärare.)

Sen ett par till om diverse ämnen, lite programmeringsrelaterat bland annat, som jag inte varit fullt lika seriös med men ändå gjort klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Håller på att så sakteliga samla ihop till en kandidatexamen som är relevant för mitt yrke. Hoppas kunna ta ut den till kommande sommar. Läst 25-50% sen 2021

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tittar en del på kurserna från the great courses

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är självstudier, jag lägger stor del av min fritid på att lära mig saker och läsa studier men det mesta är inte direkt relevant för mitt arbete. Däremot tror jag på att desto mer vi kan och förstår om oss människor och vår omvärld desto bättre lösningar och beslut tar vi.