Följ Black Week på SweClockers

Streama spel från PC till TV

Permalänk
Medlem

Streama spel från PC till TV

Vad är smidigaste lösningarna för att kunna spela vid TV:n mina PC spel. Datorn är en våning ner så lite svårt att dra en hdmi kabel.

Är det steamlink som är smidigast ? Det som jag haft problem tidigare är att få alla handkontroller av olika slag att lira bra.

Tanken är att kunna lira lite couch-coop spel i TV soffan istället för framför gamindatorn.

Permalänk

Steamlink fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.
Det finns massor med annat inbakat i det där , så som Steam Remote Play osv.

Ska du göra något annat sätt så måste ju kontroller vara inkopplade i din PC på övervåningen med extenders om jag killgissar lite grann.
Då är ju det kanske något sådant här du behöver eller motsvarande :
https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/st121usbhd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Steamlink fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.
Det finns massor med annat inbakat i det där , så som Steam Remote Play osv.

Ska du göra något annat sätt så måste ju kontroller vara inkopplade i din PC på övervåningen med extenders om jag killgissar lite grann.
Då är ju det kanske något sådant här du behöver eller motsvarande :
https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/st121usbhd

Då kanske jag får hålla kvar min steamlink och se om jag kan hitta lite bra kontrollers. Även sett att saker som nvidia shield finns men "gammal" och ja inte testat den. Inte tänkt göra något annat vid TV:n än att bara spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Då kanske jag får hålla kvar min steamlink och se om jag kan hitta lite bra kontrollers. Även sett att saker som nvidia shield finns men "gammal" och ja inte testat den. Inte tänkt göra något annat vid TV:n än att bara spela.

Du känner till att Steamlink finns för Apple-tv och Android-tv också? Om du har Nvidia kort finns Gamestream (Moonlight på Android TV, oklart om det finns nåt till Apple). Om du kör AMD finns AMD Link till både apple och android.

Har själv dock ingen bra erfarenhet av något av dem, alltid för mycket latens för min smak. Så jag kör en 5 meter lång HDMI istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du känner till att Steamlink finns för Apple-tv och Android-tv också? Om du har Nvidia kort finns Gamestream (Moonlight på Android TV, oklart om det finns nåt till Apple). Om du kör AMD finns AMD Link till både apple och android.

Har själv dock ingen bra erfarenhet av något av dem, alltid för mycket latens för min smak. Så jag kör en 5 meter lång HDMI istället

Gammal trött android TV men får kolla om det funkar med Chromecast 4k kanske? Kör Nvidia så Moonlight/Sunlight kanske är en bra lösning det med. Får gräva lite.

Hdml kabel ahde varit fint men den hade fått vara minst 10-15 meter. Och sedan någon lösning för controllers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Vad är smidigaste lösningarna för att kunna spela vid TV:n mina PC spel. Datorn är en våning ner så lite svårt att dra en hdmi kabel.

Är det steamlink som är smidigast ? Det som jag haft problem tidigare är att få alla handkontroller av olika slag att lira bra.

Tanken är att kunna lira lite couch-coop spel i TV soffan istället för framför gamindatorn.

Kör Sunshine/moonlight trådat mellan dator -> router -> Nvidia shield pro 2019 -> TV, funkar riktigt bra. Installera Sunshine på datorn, moonlight på nvidia shield, följ någon youtube guide. Ladda ner och installera Vigembus driver för att köra med exempel xbox kontroll inkopplad till shielden. Sunshine/Moonlight sägs vara den bästa ersättaren för Nvidia Gamestream. Har själv kört några 100 timmar med Sunshine/Moonlight och älskar det, finns ingen anledning att köra något annat för mig.

Därefter installerade Playnite på datorn och gjorde en genväg i moonlight, så kan samla de flesta spelen från olika launchers i en enda launcher. Framöver ska testa GoG's launcher för att samla alla olika launcher i en enda.

Permalänk
Medlem

Pc>Sunshine>Mech-router>Nvidia shield pro (2019)>Moonlight.
Jag har en 8bitdo adapter till min Xbox elite kontroll för att få vibrationerna i kontrollen att fungera korrekt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Gammal trött android TV men får kolla om det funkar med Chromecast 4k kanske? Kör Nvidia så Moonlight/Sunlight kanske är en bra lösning det med. Får gräva lite.

Hdml kabel ahde varit fint men den hade fått vara minst 10-15 meter. Och sedan någon lösning för controllers.

Nej, du behöver Android TV, så Chromecast With Google TV exempelvis, men en ren chromecast funkar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Kör Sunshine/moonlight trådat mellan dator -> router -> Nvidia shield pro 2019 -> TV, funkar riktigt bra. Installera Sunshine på datorn, moonlight på nvidia shield, följ någon youtube guide. Ladda ner och installera Vigembus driver för att köra med exempel xbox kontroll inkopplad till shielden. Sunshine/Moonlight sägs vara den bästa ersättaren för Nvidia Gamestream. Har själv kört några 100 timmar med Sunshine/Moonlight och älskar det, finns ingen anledning att köra något annat för mig.

Därefter installerade Playnite på datorn och gjorde en genväg i moonlight, så kan samla de flesta spelen från olika launchers i en enda launcher. Framöver ska testa GoG's launcher för att samla alla olika launcher i en enda.

Jag har inte lyckats få till sunshine/moonshine så smidigt till min Tv.

Min PC har 3440x1440p i upplösning och tv har 3840x2160p. Jag får det bara till att vra suddigt på TVn då den försöker skala om till konstiga upplösningar. Provade med DSR och annat. Kör dock min moonlight klient på steam deck då jag inte har nån shield eller så.
Samsung TV så finns inte inbyggda appen utan att pilla med sideload.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min PC har 3440x1440p i upplösning och tv har 3840x2160p. Jag får det bara till att vra suddigt på TVn då den försöker skala om till konstiga upplösningar. Provade med DSR och annat. Kör dock min moonlight klient på steam deck då jag inte har nån shield eller så.

Dock finns steamlink appen till Samsung TV.

Edit:
Fel av mig, tydligen plockade samsung bort den i november 2023.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

10M HDMI 2.0 kabel och PS5 dosa bluetooth kopplad till datorn.

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk

med en hdmi kabel...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Moonlight /Sunshine. Spelat igenom många spel på detta vis. Klockren bild och latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har samma problem, måste väl ha att göra med att man går från 21:9 till 16:9?

Visa signatur

4080 super, 5800x3d

Permalänk
Medlem

Testade Snowrunner via Steam till ccgtv, det funka okej dock var det värre med Assassins Creed...får hoppas Streamer TV har mer kräm å ge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag spelar massor av spel framför TVn vilket blir problematiskt när datorn står uppe på kontoret. Gjorde mig helt enkelt besväret att fixa en 15m HDMI kabel av högsta kvalitet + en lång USB kabel och dra ner. Tycker det är värt det i långa loppet. Har sedan så att jag kan byta input mellan datorskärm och TV med ett knapptryck på smartklockan/mobilen.

Permalänk
Medlem

Sunshine på servern och Moonlight på TVn eller klienten

Permalänk
Medlem

Trodde detta var typ kört. Men efter rjag läst era kommentarer vaknade hoppet. Har en Samsung tv så steamlink är ur frågan. Men tänkte skulle det gå att skaffa typ en minipc o köra något genom den? Kopplar man då kontrollerna till den direkt?

Permalänk
Medlem

Håller med en post ovan att meh, blir för mycket latens och ibland kan fungera lite wonky att jag hellre har lång kabel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Har sedan så att jag kan byta input mellan datorskärm och TV med ett knapptryck på smartklockan/mobilen.

Lite nyfiken på hur du gör detta?

Permalänk
Medlem

Det var SteamLinkappen innan samsung dödade den. Nu blev lösningen Sunshine och moonlight-appen på Xbox.

Permalänk
Medlem

Nvidia Gamestream funkar fortfarande på min dator så kör det med Moonlight på min nvidia Shield, allt kopplat via ethernet. Funkar prima upp till 4K/60. Vågar inte byta till Sunshine förrän jag ominstallerar Windows och blir tvungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Jag spelar massor av spel framför TVn vilket blir problematiskt när datorn står uppe på kontoret. Gjorde mig helt enkelt besväret att fixa en 15m HDMI kabel av högsta kvalitet + en lång USB kabel och dra ner. Tycker det är värt det i långa loppet. Har sedan så att jag kan byta input mellan datorskärm och TV med ett knapptryck på smartklockan/mobilen.

Fixar din kabel 4K/60? Och om den gör det, vilken kabel är det?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Geforce på PCn och sedan moonlight på shielden. Har lagt till en genväg i geforce som startar ett script som sätter upplösning och sedan startar Playnite i fullscreen. Funkar fenomenalt.
https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Dock så fungerade inte rumble i xbox kontrollerna med denna setup. Lösningen blev då att skaffa dongel och sätta i shielden och sedan en client server app för usb. I princip då så tror min pc att dongeln är inkopplad direkt trots att det går över lokala nätet. Funkar klockrent.
https://www.virtualhere.com/usb_client_software

Självklart kör allt via ethernet. Jag är för casual för att märka av någon delay.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag har samma problem, måste väl ha att göra med att man går från 21:9 till 16:9?

Lösningen är ett script som sätter den upplösning man vill ha på TVn.

https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Steamlink fanns att ladda hem på min android TV det fungera bra. Man får nog bättre prestanda utav att lyfta över det på en dedikerad enhet typ Nvidia shield. Men spelar bara single player spel så inte varit ett problem. Kör med trådlös tbord, mus och steam controller direkt i TVn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Försökte massa olika alternativ av trådlöst men gav upp till sist och hade en 30 meter 4K/60fps Twozoh HDMI (Amazon, trevlig platt kabel som kan gömmas under mattor) från spelrummet på övervåningen till stor-tvn i källaren. Märkte inte av någon delay eller något. Körde den setupen i ett år ungefär utan några problem. Sen byggde man ny dator så då försvann behovet när gamla lever i källaren nu.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Parsec finns ju också, använder det själv men för att använda stationära burken genom laptopoen, men det är byggt för gaming och ska finnas klienter för Android, hur bra det funkar vet jag inte men kan vara värt att undersöka iaf

Permalänk
Medlem

Brukade använda nvidia shield med nvidias egna in home streaming. Men dom la ned funktionen. Så nu streamar jag inget längre.

Permalänk
Medlem

10M HDMI 2.0 kabel och PS5 dosa bluetooth kopplad till datorn.