Dreamhack lämnar Jönköping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad hindrar jönköping från att köra drömhack samma datum? de har ju lokal och en hyfsat lojal publik.

Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du inte är särskilt seriös, men det krävs ganska mycket mer än bara "lokal" för att anordna ett evenemang i den här skalan.

Ja, det behövs mycket mer än en lokal, men det är ju inte heller något som förefaller helt omöjligt att genomföra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det behövs mycket mer än en lokal, men det är ju inte heller något som förefaller helt omöjligt att genomföra.

Nä, men det kräver en hel del arbete och att locka folk utan Dreamhacks väletablerade varumärke samtidigt som datorintresset i sig inte direkt är på toppnivåer gör ju inte direkt att det suger till sig investerare direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Oh, nu blir man ju nyfiken, känner inte igen nicket.

Det här var från mitt första år 2002.

<Uppladdad bildlänk>

Kul! Detta måste varit 2005. Hade samma nick på FZ som här då det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du inte är särskilt seriös, men det krävs ganska mycket mer än bara "lokal" för att anordna ett evenemang i den här skalan.

Klart det krävs mer men folk verkar ju ha en stark koppling till lokalen och jönköping. Krävs en satsning bakom men det är ju uppenbarligen inte omöjligt. Skala ner det och börja därifrån om det nu är så viktigt att det ska vara i jönköping.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Kan inte Dana White med UFC starta 4realhack och köra bitschslaptävlingar mellan databorden så kanske det kan vara igång till sommaren.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Finns inte ord. Det har betytt så mycket för mig. Ett utlopp för min hobby och den gaming subkultur som växte fram under 00 talet, en plats att tävla när jag hade tiden att vara riktigt bra på spel tidig 10 tal och ett andningshål i vardagen med jobb, fru och barn sen slutet 10-tal. Det känns dock skönt att jag var där sista, om det nu blir sista. Fy vad jag hade grämt mig om jag hade passat och tänkt "nästa år".

Usch vad deppigt. Vi har en lokal LAN-fesitival i byn jag bor i och det finns andra LAN som är närmare och på många sätt mer "äkta" än DH varit de senaste 10 åren men det är på något sätt inte alls samma sak för mig. Det är så otroligt många minnen man skapat dom över 20 gångerna jag varit på DH, i över 20 års tid. Nä, overkligt och smärtsamt in i själen.

Permalänk
Medlem

Det är väl som med allt annat i Sverige. Allt ska säljas till utlandet eller läggas ned.

Permalänk
Medlem

Ledsamt, har varit mitt och sonens gemensamma intresse. Vi hann avverka 10 DHW i alla fall. Blir väl till att skrota Dreamhack-lådorna nu då, de har tjänat oss väl sedan 2013. 😥

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Var där som sagt '98, då jag släpade med mig min Amiga 4000 med ett Cyberstorm PPC med Cybervision. Satt större delen av tiden och ritade i TVPaint på min Wacom Artpad II och ställde upp i grafiktävlingen Helt klart en annan tid då!

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig varit på dreamhack trots att jag är född och uppväxt i Jönköping, då det är ingenting där som lockade mig. Men det är ändå trist att ett av stadens största event inte ska finnas kvar längre.

Permalänk

I egenskap av att bo i Stockholm och pendlat till Jönköping för DHW mellan åren 2012 till 2019 samt 2021. Så hade jag valt Elmia alla dagar i veckan.

Att sova i Rackethallen är ju halva upplevelsen.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Dreamhack idag känns som en festlig anakronism. LAN-partyn motiverades väl från början av fördelarna med att koppla ihop datorer i ett lokal nätverk eftersom internet knappt fanns, bestod av uppringd uppkoppling eller hade för dålig prestanda generellt att spela multiplayer över. Det var det som gjorde det värt att släpa tunga CRT och datorlådor till träffar med likasinnade. Sedan många år är ju verkligheten helt annorlunda vilket gjort att formatet ändrat karaktär och motivationen till dessa träffar ändrats till mer fokus på e-sportevenemang och möten med utställare.

Med tanke på utvecklingen tror jag DH eller andra alternativ skulla ha svårt att fortsätta som tidigare. I mindre skala tror jag istället "retro-LAN-partyn" skulle ha större chans bland entusiaster. Där kan det ju fortfarande vara motiverat rent tekniskt och socialt med LAN-träffar. Sen får man väl försöka förstå målgruppen också. De som är intresserade av retro-LAN är förmodligen inte ungdomar längre som är bekväma med att vara obekväma.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon annan råka boka någon stor hall i södra änden på en större sjö sådär i början på sommaren? Drömhugg eller något skulle man kunna kalla det för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaitha:

Jodå, det kommer jag ihåg! Du var en mycket saknad människa, med flera, av mig ^^

Haha, inte varje dag man springer på självaste Thezz, på SweC i synnerhet! Tror vi har varandra på Battlenet fortfarande. Tar gärna en catch-up vid tillfälle. Hoppas allt är bra med dig och gänget!

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Nu grundades väl inte ens DH där. Även om det kanske varit som störst där.
Tyvärr aldrig varit, för långt bort på den tiden då man hade intresse. Men fildelningen var nog trevlig då inte alla hade fast uppkoppling.

Däremot på senare år då majoriteten av folket är sådana som gillar skrikisar på youtube har det inte ens lockat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Och om några år har vi inget DreamHack event kvar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tråkigt och typiskt! Nu är de läge för engagerade personer att starta upp ett klassisk "lan-party" i Jönköping. Lär få med sig väldig många från dreamhack

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Det var en speciell upplevelse

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Och om några år har vi inget DreamHack event kvar i Sverige.

Dreamhack är bara ett varumärke för Saudis e-sportwashing nu för tiden. Lan, event och annat är inte deras grej och kommer inte finnas kvar

Permalänk
Medlem

Det var bättre i början när det var mer av ett äventyr. I Borlänge gick strömmen till och från och demo scenen fanns med. Efter flytten till Jönköping känns det som att det har blivit mer och mer gaming och kommersiellt och nu är det 100% kommersiellt. Lite tråkigt men det kanske kan uppstå något nytt som hittar tillbaka till originalet igen

Permalänk
Medlem

Baserat på det året jag var där som crew är jag förvånad att det gick runt alls.

Mängden opålitlighet, otrevligheter, press, och särbehandling var skrämmande.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Förväntat och tråkigt

Det är tråkigt att det har blivit som det har blivit, men det var kanske väntat. Saker och ting måste utvecklas, men det är en balansgång att hålla både entusiaster, nya och återkommande besökare nöjda – något som de inte lyckats med.

När priset för en BYOC-plats överstiger en all-inclusive semester vänder man sig till en allt mindre kundkrets – ett mål som de tycks ha nått.

När övergången till USA startade och teamen belastades med HQ-personal utan lokal förankring uppstod en bitter stämning bland både crew och gäster. Många crew-medlemmar hade så lång erfarenhet att de kände igen återkommande gäster och utställare vid namn. Allt flöt på smidigt – något som de tyvärr inte lyckats upprätthålla.

Team och crew har behandlats som ett nödvändigt ont. HQ-personal har i många fall prioriterat eget nöje och inte ens deltagit i rivningen efter event, utan lämnat det åt volontärer. Samtidigt har kraven på volontärerna ökat, men stödet har minskat. Detta har lett till att många värdefulla volontärer har slutat.

Det DreamHack som jag en gång kände till kommer aldrig att bli detsamma. Som volontär med över 20 event i ryggen har jag sett utvecklingen på nära håll. Det vi en gång hade var unikt och saknas idag. Jag undrar om DreamHack kommer att kunna behålla sin svenska anknytning i framtiden.

Varumärket är skadat, men minnena av det gamla DreamHack lever kvar. Det var kanske världens bästa event för crew, besökare och utställare inom e-sport, LAN och gaming – något jag aldrig kommer att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Oh, nu blir man ju nyfiken, känner inte igen nicket.

Det här var från mitt första år 2002.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av sealc:

Kul! Detta måste varit 2005. Hade samma nick på FZ som här då det begav sig.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Började åka dit med året efter de flyttade till Jönköping. Morsan och farsan tyckte jag var för liten vid första, DHW -01, men DHS -02 hade jag lyckats övertala dem att jag var gammal nog, 13 år, att följa med brosan, 18 år.
Sen blev det både DreamHack summer och vinter åreligen fram till 2008. Då hade de flesta av polarna slutat spela, vi hade bredband hemma så behövde inte åka dit för att tanka filmer och spel längre..

En svunnen tid med många roliga minnen!

Här är bild från när vi kommit igång innan Martin Öjes gått upp på scen och skritik "rock on" och släckt ljuset.
Samma helg som Sverige åkte ut mot Senegal i fotbolls VM..

Bonus: Video som brosan filmade runt lite plojigt från DHW -05..

mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem

De kan lika gärna lämna Sverige för det har pengarna redan gjort.
Gräsrötterna har lämnat Dreamhack för länge sen, kvar är bara finanser.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Även för mig som Stockholmare känns det mer korrekt att det anordnas i Jönköping. Det hör liksom till upplevelsen känns det som.

Är ju också kul om inte alla stora evenemang nödvändigtvis måste förläggas i Stockholm, även om det naturligtvis är smidigt för oss som bor här.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bättre förr känslan sitter i med Borlänge.
Sen kommer jag ihåg strömmen och nätverket… 😂😅

Synd, det är svårare att ta sig till Stockholm.

Kanske är det dags att kickstarta det gamla konceptet utan saudi.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt. Jag har varit där drygt 30 gånger och hade gärna fortsatt att åka dit. Väldigt nöjd med att jag var där i somras.Får försöka hålla ett öppet sinne och prova en gång i Stockholm innan jag dömer ut det helt...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tiderna förändras. Det var många orsaker som många åkte till Dreamhack förr, idag är det väl mer eller mindre bara spel? Och det är lite krångligt att släpa med sig en dator till Jönköping för en stor del av besökarna, speciellt de yngre utan egen bil.

För min egen del skulle jag vilja besöka CES, Computex eller liknande, som jag aldrig kommer ha tid att göra.

Skillnaden nu blir att du ej kan åka dit med bil pga att det finns vad, 400-500 parkeringsplatser? Så man kommer fram, inser läget, och vänder hem. Orka släpa med sig en hel datorsetup på tåg.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Purrfected:

Försökte dra ett lan på sonens skola innan sommaren, tyvärr var ett av mina krav att de skulle få sova över, vilket då krävdes personal från skolan, såklart rimligt, men ingen var tyvärr intresserad av att var med så barnen kunde lana.

Vi här i Malmö hade Munkhätteskolans matsal. Vissa sov och andra inte.
Aldrig nåt snack om skolpersonal. Är det för din son o hans gäng är 10 bast?

Skrivet av Zeedarn:

Baserat på det året jag var där som crew är jag förvånad att det gick runt alls.

Mängden opålitlighet, otrevligheter, press, och särbehandling var skrämmande.

Berätta gärna 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]