Permalänk
Medlem

Köpråd speldator budget 15tkr

Hej!

När jag var yngre och inte 41 som nu, byggde jag mina egna gamingdatorer tillsammans med kompisgänget. Men nu var det 20 år sedan jag byggde något och har bestämt mig för att Inet tar ett mer än rimligt pris för att göra det åt mig.

Men jag blir inte klok på hur dålig koll jag har på allt och trots att jag börjat nörda in mig igen så känns det fortfarande som en djungel... so here goes en chansning att någon vänlig själ förbarmar sig över min tråd

15tkr är budget, som går att spräcka något... men helst inte

Jag har en Dell 32" P3223QE IPS 4K skärm som jag är väldigt nöjd med. Behöver inte heller Tangentbord, mus eller något annat än själva datorn.

Spel jag vill kunna köra:

Civ 7
Frostpunk 2
Warhammer 40k: Space Marine 2

Har ett HTC Vive focus 3 också, som kanske kan vara kul att köra ibland... men samtidigt inte något jag behöver kunna göra då jag använder det i jobbet.

Tack på förhand!
/ Vänligen, Johan Svahn.

Permalänk
Medlem

Klev upp något i pris men jag anser att det är värt det för att få ett kraftigt och framtidsvänligt bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/YXAtAQ-CJSN6rk9GnI5nczKt7mw/vajn

Permalänk
Medlem

Jag har ju som sagt rostig-kunskap och precis börjat nörda in mig igen... Men är det inte så att en väldigt liten del av Steam-användare använder Radeon framför Geforce?

Kan det ligga något i det att Geforce rent generellt är ett bättre kort och att Radeon försöker via influencers pumpa upp hypen för deras kort?

Jag ser att det är värdekupong för space marine och ett till spel med i det potentiella köpet också, trevligt! Men är det classic honeytrap?

Vad kör du för gfx-kort själv?

...sorry för min inkompetens och lättleddhet i frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Jag har ju som sagt rostig-kunskap och precis börjat nörda in mig igen... Men är det inte så att en väldigt liten del av Steam-användare använder Radeon framför Geforce?

Kan det ligga något i det att Geforce rent generellt är ett bättre kort och att Radeon försöker via influencers pumpa upp hypen för deras kort?

Jag ser att det är värdekupong för space marine och ett till spel med i det potentiella köpet också, trevligt! Men är det classic honeytrap?

Generellt så är AMD bättre när det kommer till ren spelprestanda utan ray tracing aktiverat, medans med ray tracing så är 8fta nvidia bättre. Men just i 4k så kommer amd ikapp och även går om nvidia i vissa prisklasser.

Anledningen att nvidia ligger över är dels då steams lista är väldigt skev iom alla hundratals om inte tusentals med internet caféer i Asien så det som syns i steams listor ska tas med en nypa salt. Sen så är har även AMD tidigare haft mer problem med drivrutiner vilket nu inte stämmer sen något/några år tillbaka, men ligger fortfarande kvar och gör nvidia aningen mer populärt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Ska man ha DLSS, strålspårning o.s.v så kör Nvidia (till en högre kostnad) men vill man ha mest FPS per krona så är det AMD som man ska ha. Det blir svårt att klämma in ett Nvidia som presterar som ett 7800XT i din budget utan att de springer iväg ytterligare Så det handlar inget om att "influencers pumpar" upp någonting utan ta och läs recensioner/tester av grafikkorten för att se vad det handlar om

https://www.sweclockers.com/test/37123-amd-radeon-rx-7800-xt-...

Kolla testerna för 7800XT och jämför det med ett 4070.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet @norrby89.

När jag kikat på Inets egna byggen har jag märkt att de gärna använder Corsair H100 RGB vattenkylning... det ser fränt ut.

Men i kundkorgen ovan är det istället fläkt som jag alltid haft i mina tidigare burkar.. är det stor skillnad i prestanda mellan dessa, där vattenkylningen går att få coolare med färger men samtidigt inte lika bra?

Permalänk
Medlem

@andreasa64 läser dirr. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Jag kör själv med ett 4070 Ti Super för att jag ville testa RT i Alan Wake 2 bland annat men jag blev faktiskt besviken på RT-prestandan i 4K och kör nästan alltid med det avslaget då det drar ner FPS:en så extremt mycket. Så i efterhand hade jag förmodligen valt ett 7900 XT istället.

Permalänk
Medlem

@Alastor Moody Jag uppskattar VERKLIGEN hjälpen!

Om inte någon annan kommer in med fler förslag så kommer jag antagligen beställa imorgon :)-->---<

Permalänk
Medlem

En fråga bara, vilka andra chassin skulle du kunna föreslå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

XT Pro Ultra verkar väldigt bra enligt SweClockers recension och har hela fem års garanti, dock något dyrare.

https://www.inet.se/produkt/6906220/phanteks-xt-pro-ultra-sva...

Jag är ingen chassiexpert dock så andra kanske har andra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Vad får chassit kosta och vad är du ute efter när det gäller chassin?

edit: Phanteks chassit är bra, köpte ett till sonen, mycket nöjd. Ganska stort men i hans fall spelar det ingen roll då han inte springer på LAN. Phanteks tycker jag håller hög kvalitet.

edit 2: en Ryzen 7600 klarar sig utmärkt på luftkylning. Mitt råd är att bygga med den inkluderade kylaren, om du sedan upplever den är högljudd uppgraderar du till t.ex en Thermalright Phantom Spirit SE, en kylare som slår långt över sin prisklass:

https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...

Glhf!

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa denna för egen del. Dock mycket svagare grafikkort än vad som postats tidigare.
Detta bygge är nog inte för alla
https://www.inet.se/kundvagn/visa/YO4sAYhg4sbFED1NltpEgaHvlgs/a750-2

Permalänk
Medlem

Mina snabba kommentarer:
RAM-minnet är sämre och dyrare än det Alastor Moody lade i bygget ovanför.
SSD saknar dram cache och jag hade hellre valt den Alastor tipsar om.
Hade inte valt Intel Arc 750 och riskerat tråkigheter med drivrutiner när man får RTX 4060 för ca 600kr mer.

https://www.inet.se/produkt/5413656/msi-geforce-rtx-4060-8gb-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med denna fråga... vad menar de med "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet?

Sett samma när jag kollat på Inets egna ihopbyggen. Det är alltså inget att bry sig om?

Kan inte ens lägga till det i datorbyggaren ser jag nu pga kompabilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Hjälp mig med denna fråga... vad menar de med "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet?

Sett samma när jag kollat på Inets egna ihopbyggen. Det är alltså inget att bry sig om?

Kan inte ens lägga till det i datorbyggaren ser jag nu pga kompabilitet

Så står det för att RAM-minnen överstiger standard hastigheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Brukar man då justera inställningarna för att få mer än moderkortets standardhastighet? Eller går inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Brukar man då justera inställningarna för att få mer än moderkortets standardhastighet? Eller går inte det?

RAM-minnena ställer sig på standard hastighet först även om man köper RAM-minnen som klarar 6000 MHz, vill man ha 6000 MHz sen så får man gå in i BIOS och ändra till EXPO för att få upp RAM-minnena i 6000 MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Om moderkortet står det:
Minneshastighet (Standard) 5 200 MHz
Minneshastighet (OC) 6 400 MHz

Minnena vill ha 6000 Mhz. Dvs högre än moderkortets standard.
Men ja, du höjer enkelt ditt moderkorts minneshastighet i BIOS-inställlningarna. (Det är en mild typ av Överklickning/OC)

Permalänk
Medlem

Hej.
Detta har jag precis beställt efter tips här ifrån:
https://komponentkoll.se/bygg/NOcOU
Så vänta 2 veckor så kan jag uppdatera dig om det blev bra eller ej 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

edit: Phanteks chassit är bra, köpte ett till sonen, mycket nöjd. Ganska stort men i hans fall spelar det ingen roll då han inte springer på LAN. Phanteks tycker jag håller hög kvalitet.

edit 2: en Ryzen 7600 klarar sig utmärkt på luftkylning. Mitt råd är att bygga med den inkluderade kylaren, om du sedan upplever den är högljudd uppgraderar du till t.ex en Thermalright Phantom Spirit SE, en kylare som slår långt över sin prisklass:

https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...

Glhf!

Det tog sin lilla tid innan jag förstod det ni andra visste. Datorförslaget saknar fläkt/processorkylning och använder bara chassits fläktar. Men det är alltså normalt att man gör så och fläkt/processorkylning kan vara överflödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Det tog sin lilla tid innan jag förstod det ni andra visste. Datorförslaget saknar fläkt/processorkylning och använder bara chassits fläktar. Men det är alltså normalt att man gör så och fläkt/processorkylning kan vara överflödigt?

AMD Ryzen 5 7600 kommer med kylare. länk
Ryzen-modellerna som heter X kommer utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Inte riktigt Ryzen 7600 levereras med en processorkylare. Den duger gott till att kyla en 7600 men många upplever den som lite högljudd. Idag finns det inga X86 processorer som kan köras utan kylare.

Permalänk
Medlem

Ok, men det gemensamma är att @Alastor Moody´s datorbyggesförslag är ett bra förslag och det bara är att beställa om jag villhöver alldeles strax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Ok, men det gemensamma är att @Alastor Moody´s datorbyggesförslag är ett bra förslag och det bara är att beställa om jag villhöver alldeles strax?

Rock & roll. Du förtjänar det, kingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Jag tycker det ser ut som ett bra förslag.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Kör hårt! Och så kommer du kunna gå in i BIOS och välja typ "EXPO 1" eller liknande så kommer moderkortet ställa in parametrar som RAM-minnena kommunicerar att de klarar. Det är riktigt bra och populära minnen just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Awesome, tack!

gl hf dd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajn:

Awesome, tack!

gl hf dd!

Jag har själv det moderkortet, RAM-minnen och M.2.

Skrev lite om moderkortet här:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

edit: Phanteks chassit är bra, köpte ett till sonen, mycket nöjd. Ganska stort men i hans fall spelar det ingen roll då han inte springer på LAN. :

Såg nån som skrev att det behövs integrerat io shield på moderkortet för att kunna använda chassiet? Dvs xt pro chassiet..stämmer det?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...