Ersättningsprocessorer från Intel dröjer

Permalänk
Melding Plague

Ersättningsprocessorer från Intel dröjer

Långa väntetider för RMA-ärenden gällande 13:e och 14:e generationens Core-processorer

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt man kan testa ifall ens CPU är påverkad?

Jag har en 13700k, men har inte upplevt något problem, så jag antar att jag kan vara lugn?

Permalänk
Skrivet av Majora:

Jag har en 13700k, men har inte upplevt något problem, så jag antar att jag kan vara lugn?

Någon sa att man kan testa Black Myth Wukong Benchmark Tool (Spel på Steam). Den kompilerar shaders i början och det kan tydligen krasha om man är drabbad.
Jag hade krasher innan jag uppdaterade BIOS till senaste mikrokoden men nu verkar det inte krasha längre. Håller tummarna att min inte är paj....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Någon sa att man kan testa Black Myth Wukong Benchmark Tool (Spel på Steam). Den kompilerar shaders i början och det kan tydligen krasha om man är drabbad.
Jag hade krasher innan jag uppdaterade BIOS till senaste mikrokoden men nu verkar det inte krasha längre. Håller tummarna att min inte är paj....

Uppdaterade mikrokoden kan inte rädda en redan kraschande CPU. Du borde lämna tillbaka den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Synd att jag inte har det spelet Får kanske införskaffa det.
Ännu bättre är att även min laptop har en 13850HX.

EDIT: Jaha, Black Myth Wukong Benchmark Tool är gratis, laddar ner det nu

Jag har helt missat att det ska vara problem med dessa processorer, men också undrat varför laptopen fått så sjukt många BIOS-uppdateringar på kort tid (får dessa via windows update), kanske har något med detta problem att göra.
Har dock inte upplevt några problem överhuvud taget, så jag kanske inte är påverkad. Haft datorn i 1 ½ år, och laptopen ca 7 månader.

Har googlat lite och tydligen så ska man även kunna testa ominstallera Nvidias drivrutiner flera gånger (upp till 10 gånger) för att testa. Dyker det upp felmeddelanden under installationen så är det en indikation, men inte fullständigt bevis på att man är påverkad.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Uppdaterade mikrokoden kan inte rädda en redan kraschande CPU. Du borde lämna tillbaka den.

Mjo om det var det som gjorde att det krasha. Fixade även loadline värdena som var kassa stock. För mycket vdroop. Väntar nog lite till och ser om det dyker upp några nya krasher. Har lång garanti/reklamationstid kvar.

Skrivet av Majora:

Synd att jag inte har det spelet Får kanske införskaffa det.
Ännu bättre är att även min laptop har en 13850HX.

Jag har helt missat att det ska vara problem med dessa processorer, men också undrat varför laptopen fått så sjukt många BIOS-uppdateringar på kort tid (får dessa via windows update), kanske har något med detta problem att göra.
Har dock inte upplevt några problem överhuvud taget, så jag kanske inte är påverkad. Haft datorn i 1 ½ år, och laptopen ca 7 månader.

Har googlat lite och tydligen så ska man även kunna testa ominstallera Nvidias drivrutiner flera gånger (upp till 10 gånger) för att testa. Dyker det upp felmeddelanden under installationen så är det en indikation, men inte fullständigt bevis på att man är påverkad.

Benchmark Tool är gratis

Permalänk
Medlem

kommer väl säkert dröja tills nästa generationen har släppts så dem hoppas på att folk tröttna på att vänta och uppgradera istället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Kanske, kanske inte. Processorn kan mycket väl ha tagit skada, utan att det gått så långt att några symptom hunnit visa sig, innan du installerat microcode 0x129-uppdatering som (förhoppningsvis) hindrar att det förvärras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fick min RMA godkänd av Komplett på 2 dagar.
Utöver alla blåskärmar och krasher i idle som load i spel eller eller i windows.
Gick inte installera Nvidia drivisar heller, helt galet.
2 månader innan jag fatta det var cpu.n

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skippa alla fåniga vidskepligheter på YT. Du hittar bättre råd i Bondepraktikan.

Läs här istället:
https://www.cpu-monkey.com/en/article/how_to_check_if_your_in...

På sidan finns exempelvis en länk till Intels egna testverktyg.

Notera att laptops inte är påverkade eftersom de helt enkelt saknar den boost-funktion som var buggig, liksom i3:or och i5:or utan K.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Skippa alla fåniga vidskepligheter på YT. Du hittar bättre råd i Bondepraktikan.

Läs här istället:

Notera att laptops inte är påverkade eftersom de helt enkelt saknar den boost-funktion som var buggig, liksom i3:or och i5:or utan K.

Boost ?

Det är spänningen det är fel på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Läs här istället:

Bra fynd! Letat med ljus och lykta efter något test.
Fick pass på allt med min 14:gen. Är den okej då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Boost ?

Det är spänningen det är fel på.

Det är väl vid turbo boost den får super hög vmin och massiv droop?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är väl vid turbo boost den får super hög vmin och massiv droop?

Jaha, fattar nu. Ni menar att det är själva funktionen Turbo boost som gör att den får för hög volt.
Lite trögfattad efter 12 timmars pass

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bra fynd! Letat med ljus och lykta efter något test.
Fick pass på allt med min 14:gen. Är den okej då?

Mitt tips är att du kör med den till den ev packar ihop. Det är ju utökad reklamationstid på dem. Kör testet ibland och lämna in den om du får fail. Finns absolut ingen anledning att lämna in prollen innan den gått sönder. Det tar bara längre tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Mitt tips är att du kör med den till den ev packar ihop. Det är ju utökad reklamationstid på dem. Kör testet ibland och lämna in den om du får fail. Finns absolut ingen anledning att lämna in prollen innan den gått sönder. Det tar bara längre tid.

Aa tänkte så också. Allt funkar klockrent just nu. Blir det problem har jag ett par år på mig.

Permalänk
Medlem

För att klargöra. En av dessa drabbade processorer som köps ny i affär och paras med ett moderkort med nyaste bios kommer inte ha några problem?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att klargöra. En av dessa drabbade processorer som köps ny i affär och paras med ett moderkort med nyaste bios kommer inte ha några problem?

Finns ingen i världen som kan svara på den frågan just nu, enligt Intel skall det inte hända. Men Intel har inte varit direkt trevliga eller hållit sig till sanningen speciellt mycket med detta problemet.
Det ända man kan göra är vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ska vara reko ja

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ska vara reko ja

Så länge inte CPU:n redan är skadad så...

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag tycker supportmeddelandet i skärmdumpen är jätteskojigt.

"Normalt skulle det ta 4-5 veckor innan vi har en ersättningsprocessor åt dig, vill du vänta 3-4 veckor tills vi vet lite mer?"

- Nej, jag vill inte vänta. Tack för att ni frågar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man får ju hoppas att butiken inte säljer begagnade produkter som nya. Även om det troligtvis händer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skrivet av Gandir:

Finns ingen i världen som kan svara på den frågan just nu, enligt Intel skall det inte hända. Men Intel har inte varit direkt trevliga eller hållit sig till sanningen speciellt mycket med detta problemet.
Det ända man kan göra är vänta och se.

Skrivet av Trihxeem:

Ska vara reko ja

Skrivet av Megacrash:

Känner bara att man vill flika in kring detta, att om det som @Gandir skrev ovan.

Det är ingen som vet om detta i dagsläget, så att då ge en användare "svaret" om att det skall vara ok, dvs eventuellt få dem att spendera pengar på en defekt part, när företaget bakom denna produkt faktiskt hanterat hela denna skandal riktigt dåligt, så skulle man nog nästan avråda från att ens ge ett svar överhuvudtaget.

För att, återigen, som @Gandir skrev ovan - ingen som vet i dagsläget och därmed något som någon faktiskt kan svara på.

Då är det egentligen nästan bättre att avråda folk från att spendera och den enormt höga risken som idag finns av att få en defekt produkt och därmed eventuellt behöva gå igenom denna potentiella RMA kaoset som nu finns.

@SCORPIUS - Som svar på ditt inlägg: Det är ingen som kan svara på den frågan. Även om ett moderkort har uppdaterat BIOS med nya mikrokoden så kommer den inte hjälpa något tyvärr. Har en CPU fått skadan så är den permanent och inget som kan repareras. Bara att försöka få den utbytt och därmed är rekommendationen att inte köpa alls för att undvika det hela potentiella problematiken som kan uppstå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Läs här istället:

Hmm, har sett flertalet inlägg med folk som har samma/liknande problem med highend-laptops (13700/13900HX tror jag), så skulle nog inte utgå från att det enbart är stationära processorer riktigt ännu.

Permalänk
Medlem

Ja detta var inte alls oväntat! Detta förstod man från första stund. Med tanke på hur dåligt de går för intel just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Känner bara att man vill flika in kring detta, att om det som @Gandir skrev ovan.

Det är ingen som vet om detta i dagsläget, så att då ge en användare "svaret" om att det skall vara ok, dvs eventuellt få dem att spendera pengar på en defekt part, när företaget bakom denna produkt faktiskt hanterat hela denna skandal riktigt dåligt, så skulle man nog nästan avråda från att ens ge ett svar överhuvudtaget.

För att, återigen, som @Gandir skrev ovan - ingen som vet i dagsläget och därmed något som någon faktiskt kan svara på.

Då är det egentligen nästan bättre att avråda folk från att spendera och den enormt höga risken som idag finns av att få en defekt produkt och därmed eventuellt behöva gå igenom denna potentiella RMA kaoset som nu finns.

@SCORPIUS - Som svar på ditt inlägg: Det är ingen som kan svara på den frågan. Även om ett moderkort har uppdaterat BIOS med nya mikrokoden så kommer den inte hjälpa något tyvärr. Har en CPU fått skadan så är den permanent och inget som kan repareras. Bara att försöka få den utbytt och därmed är rekommendationen att inte köpa alls för att undvika det hela potentiella problematiken som kan uppstå för dig.

Håller inte med.
Intel går ut och säger att detta åtgärdar problemet. Litar man inte på intel som företag så ska man ju inte köpa en intel-cpu oavsett vad de eller tester säger.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller inte med.
Intel går ut och säger att detta åtgärdar problemet. Litar man inte på intel som företag så ska man ju inte köpa en intel-cpu oavsett vad de eller tester säger.

Problemet är att Intel inte har varit särskilt trovärdiga i detta fall så även om man litar på intel som bolag kan man intel lite på intel när det gäller korrekt information angående Intel 13th-14th Gen.

Faktum ärm att det enda sättet just nu att kunna vara säker på att ej få dessa fel på nyinköpt hårdvara är att köpa konkurrerande hårdvara från andra tillverkare.

Intel kommer att behöva bygga upp en tillit angående deras Q-Control och detta kommer ta tid.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller inte med.

Inte har också sagt att mikrokoden inte åtgärdar problemet, att all skada som skett är permanent och enda sättet att åtgärda det är att byta ut processorn.

Permalänk
Medlem

Fast det är ju helt irrelevant

Skrivet av Dawelio:

Inte har också sagt att mikrokoden inte åtgärdar problemet, att all skada som skett är permanent och enda sättet att åtgärda det är att byta ut processorn.

Frågan är: En av dessa drabbade processorer som köps ny i affär och paras med ett moderkort med nyaste bios kommer inte ha några problem?
Du pratar om processorer som redan är skadade men det var inte det frågan gällde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Frågan är: En av dessa drabbade processorer som köps ny i affär och paras med ett moderkort med nyaste bios kommer inte ha några problem?
Du pratar om processorer som redan är skadade men det var inte det frågan gällde.

Hur vet vi om dessa processorer som köps ny i butik inte har dessa defekter i sig?…