Ersättningsprocessorer från Intel dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Hur vet vi om dessa processorer som köps ny i butik inte har dessa defekter i sig?…

För att de är nya. Du har kanske missat hur felet uppkommer:

Citat:

Following months of complaints and scrutiny, Intel says it's finally figured out why 13th and 14th Generation Core desktop CPUs are repeatedly crashing. In a forum post on Monday, Intel said it traced the problem to faulty software code, which can trigger the CPUs to run at higher voltage levels.

Not a Defect: Intel Blames 13th, 14th Gen CPU Crashes on Software Bug

Rimligt att anta att processorer som köps i butik är nya och inte har körts med för hög spänning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För att de är nya. Du har kanske missat hur felet uppkommer:

Not a Defect: Intel Blames 13th, 14th Gen CPU Crashes on Software Bug

Rimligt att anta att processorer som köps i butik är nya och inte har körts med för hög spänning.

Må så vara, jag hade dock inte vågat chansa med att kasta ut x antal tusenlappar med en stor risk att den är defekt i framtiden.

Intel har dessutom även gått ut med att mikrokoden inte fixar problemet. Är CPUn skadad så är det permanent, så hade jag inte vågat chansa i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Dawelio:

Må så vara, jag hade dock inte vågat chansa med att kasta ut x antal tusenlappar med en stor risk att den är defekt i framtiden.

Intel har dessutom även gått ut med att mikrokoden inte fixar problemet. Är CPUn skadad så är det permanent, så hade jag inte vågat chansa i alla fall.

Men du har 5 års garanti (vilket för många är över livslängden innan man byter) samt att den är helt ny utan att ha körts utanför Intels default.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Må så vara, jag hade dock inte vågat chansa med att kasta ut x antal tusenlappar med en stor risk att den är defekt i framtiden.

Intel har dessutom även gått ut med att mikrokoden inte fixar problemet. Är CPUn skadad så är det permanent, så hade jag inte vågat chansa i alla fall.

Ja intel har gått ut med det påståendet men för nya processor är det irrelevant.

Stor risk att den är defekt i framtiden - vad har du för grund för det påståendet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men du har 5 års garanti (vilket för många är över livslängden innan man byter) samt att den är helt ny utan att ha körts utanför Intels default.

Ja det är sant det förvisso, det håller jag med om

Däremot utanför Intels default? Vad är Intels default egentligen? För om det är det som Gamers Nexus har gjort lite utav en meme över, kring rekommendationer osv verkar det vara rena kaoset i sig...

Skrivet av Trihxeem:

Ja intel har gått ut med det påståendet men för nya processor är det irrelevant.

Stor risk att den är defekt i framtiden - vad har du för grund för det påståendet?

Att med tanke på hur dem hanterat det hela? Sedan kan man ju vända på argumentet; att om man köper nytt, hur vet man att den INTE är/blir defekt i framtiden?...
För att Intel har sagt att dem åtgärdat problemet med nya processorer? Ja dem har ju även hävdat diverse saker kring hela detta problem överlag satt.

Någon fakta eller grund att stå på så sätt har jag inte, det är mer min egna teori kring det hela. Med bakgrund av allting man läst om hela fiascot.

Inte för att jag kör eller har för avsikt att köra Intel alls för den delen. Kör redan AMD, så slipper hela detta potentiella kaoset tack o lov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Ja det är sant det förvisso, det håller jag med om

Däremot utanför Intels default? Vad är Intels default egentligen? För om det är det som Gamers Nexus har gjort lite utav en meme över, kring rekommendationer osv verkar det vara rena kaoset i sig...

Att med tanke på hur dem hanterat det hela? Sedan kan man ju vända på argumentet; att om man köper nytt, hur vet man att den INTE är/blir defekt i framtiden?...
För att Intel har sagt att dem åtgärdat problemet med nya processorer? Ja dem har ju även hävdat diverse saker kring hela detta problem överlag satt.

Någon fakta eller grund att stå på så sätt har jag inte, det är mer min egna teori kring det hela. Med bakgrund av allting man läst om hela fiascot.

Inte för att jag kör eller har för avsikt att köra Intel alls för den delen. Kör redan AMD, så slipper hela detta potentiella kaoset tack o lov

Så ditt resonemang baseras på att du helt enkelt inte litar på intel som tillverkare. ok!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så ditt resonemang baseras på att du helt enkelt inte litar på intel som tillverkare. ok!

Nej precis, för dem har ju inte direkt gjort något för att förtjäna ens förtroende direkt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Nej precis, för dem har ju inte direkt gjort något för att förtjäna ens förtroende direkt…

Kunde inte sagt de bättre själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så ditt resonemang baseras på att du helt enkelt inte litar på intel som tillverkare. ok!

I detta läget så är det ett väldigt bra resonemang också för den delen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.