Wifi 7: En kort guide till nästa generations trådlösa nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Hade Asus mesh innan hemms med Wifi 5, betydligt bättre täckning med U7Pro och då även på 6ghz

Kanske tänker du på att de är 2x2 antenner jämförelse med U6Pro? Har inga problem med ca 15 trådlösa enheter på olika standarder

Aha, ok. Jag tänkte eftersom Ubiquiti själva anger att deras Long Range-modeller har betydligt bättre täckning, men det framgår inte hur de uppmätt detta och om det gäller alla frekvenser eller enbart vissa. Antennerna de använder och känsligheten kan ju teoretiskt påverka en del, men det vore intressant att höra från folk som gjort direkta jämförelser.

Nej, 2x2 vs 4x4 bör mest påverka prestanda med många enheter. Har för tillfället 2x2 på 5 GHz och det funkar fint. Hade givetvis gärna haft 4x4, men är inte ett strikt krav.

Skrivet av Tangentbord:

Återigen enig, den jag kör som trådlös mesh/repeater var jag "tvungen" att köra injector på (orimligt stor insats att få dit en nätverkskabel).
Har inte tänkt på problemet med tvingad omstart då det inte behövts ännu 😅

@blunden: ändå bra miljöval, skulle tro att de flesta ligger oanvända och skräpar!

Ja, ibland är PoE-injectors den bästa lösningen. Har aldrig heller behövt tvinga en omstart så under de år jag haft nuvarande AP, men det är ju trevligt att ha den möjligheten. Sedan de började köra med standardiserad PoE (istället för passiv 24V) så är det dock betydligt lättare att hitta kompatibla PoE-switchar. Därför förstår jag att de inte följer med som standard längre.

Ja, det är ju fint ur miljöapekten också. Som du säger så var det nog många som aldrig ens tog upp injectorn ur kartongen.

Skrivet av Markusas:

Obenetwork hade jag aldrig hört talas om, ser lovande ut.

Är inte kund där själv så kan inte dela med mig av några personliga erfarenheter, annat än att de varit väldigt öppna och villiga att svara på detaljfrågor. Ser dock ut att ha fått goda vitsord från andra i tråden nedan, och även vettig peering baserat på det jag kunnat testa mig fram till med deras Looking Glass, PeeringDB, och BGP-information.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omd...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Bästa är att inte köra WIFI alls, bara sladdar. Absolut bästa latenser och hastigheter i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Bästa är att inte köra WIFI alls, bara sladdar. Absolut bästa latenser och hastigheter i alla lägen.

Det stämmer inte för mig. Är jag ute i trädgården är det jobbigt med att använda sladd t ex. För stationära enheter använder jag sladd men för mobiler och ipads känns det som om wifi är en bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det är helt makalöst att man har en platt mojäng i fickan, som innehåller en tänkande sten, som använder osynligt ljus till att kommunicera med en en annan lite tjockare mojäng på andra sidan lägenheten, eller för all del en mast några kilometer bort. Ibland åker det upp i rymden efter masten.

Allt detta, för att jag ska kunna se memes, och det kostar nästan ingenting för vad det är mot min timlön.

Permalänk
Avstängd

Wifi 5 är redan ruskigt snabbt, så nu är den viktigare frågan att besvara: Hur farligt är strålningen med wifi6? var på väg att byta lägenhet men såg att på taket direkt över min lägenhet fanns en stor och fet 5g antenn (nej jag är ingen foliehatt, genuint bekymrad här), så avbröt bytet.

hur bra är wifi6 för oss egentligen strålningsmässigt? trött nu på att man bara blir kallad foliehatt när under nokia 3310 dagarna hade vi massor som fått cancer i hjärnan, så det är en fullt legitim fråga

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Enda fördelen som jag ser med WiFi 7 är MLO, då WiFi 7 i övrigt fortfarande har samma begränsning gällande avstånd och hinder som tidigare.
4K-QAM kommer bara att fungera på mycket korta avstånd (man sitter och klappar routern), varvid det sen måste falla ner till 1K-QAM och lägre, vilket gör att handskakningsfasen vid övergång till en lägre QAM betyder ett avbrott. Okej, ett mycket kort avbrott, men ändå en dipp i hastighet.
Däremot så gör den dubblerade bandbredden en del, så länge man inte har särskilt långt till routern...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Wifi 5 är redan ruskigt snabbt, så nu är den viktigare frågan att besvara: Hur farligt är strålningen med wifi6? var på väg att byta lägenhet men såg att på taket direkt över min lägenhet fanns en stor och fet 5g antenn (nej jag är ingen foliehatt, genuint bekymrad här), så avbröt bytet.

hur bra är wifi6 för oss egentligen strålningsmässigt? trött nu på att man bara blir kallad foliehatt när under nokia 3310 dagarna hade vi massor som fått cancer i hjärnan, så det är en fullt legitim fråga

Lika farlig (eller ofarlig snarare) som wifi 1,2,3,4,5 o.s.v

Permalänk

Hur länge tror ni man behöver vänta tills wifi 7 routrar som kostar runt 1000-2000 kr släpps?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Denna artikeln är ju från i Mars i år. Jag har faktiskt sedan den skrevs och idag fått köpt min första Accesspunkt. I mitt fall landade på en U7-Pro. Den fungerar fint i harmoni med mina 4st U6-Pro. Så här är mina upplevelser med wifi 7 än så länge.

U6-Pro har 5ghz 4x4 MIMO. U7-Pro har 5ghz 2x2 MIMO. Så i teorin och i viss mån även i pratiken så kommer en wifi 6 AP som U6-pro vara "snabbare" över 5Ghz, men U7-Pro har ju som känt 6Ghz bandet så den kompenserar för detta. Men som artikelförfattaren tar upp så är ju MLO det stora med Wifi 7 där den kan aggregera samtliga sändare för högre through-put, like som Link Aggregering för Switchar kanske man kan säga.

Nu pratar jag dock uteslutande om min upplevelse med U7-Pro och i detta fall så ser det ut så här vad gäller teoretisk bandbredd:

2.4Ghz 688 Mbps (BW40)
5Ghz 4.3 Gbps (BW240)
6Ghz 5.7 Gbps (BW320)

MLO är inte släppt för unifi produkterna ännu men det är på gång.

Det ska bli kul att se vad för skillnad det kan göra i min setup. I dagsläget så har både jag och frugan relativt nya mobiler. Frugan har en Z Flip 5 och jag en s24 Ultra. Z Flip 5 har bara Wifi 6E stöd och S24 Ultra har Wifi 7. Så ändå lite trist att frugans nu ett år gamla inte har Wifi 7 stöd. Så alla mina upplevelser baseras bara kring min s24 Ultra.

Jag kommer upp i över 1Gbit över det trådlösa om jag har LOS till min Wifi 7 AP. Latensen är runt 3-4ms och Jitter på runt 0.4 ms. Just nu är det lite svårt att mäta Wifi-till-Wifi då jag inte har fler Wifi 7 enheter hemma. Men skulle tro hastigheten med rätt utrustning bör ligga över 1.5Gbit där också.

Kan avsluta med säga att mitt hem har någon form av störning eller vad det nu är för 5Ghz bandet som gjorde att jag aldrig kom upp i högre än runt 400Mbit över 5Ghz bandet med mina mobiler. Laptops gav bättre resultat men de har ju helt andra förutsättningar än en mobil. Jag ser inte ut att ha några omfattande störningar på 6Ghz bandet, vilket är väldigt kul att se.

Räckvidden är som tidigare nämnt rätt begränsad. Räkna med max två rum bort innan signalen blir så dålig att du kan lika gärna köra 5Ghz bandet istället.

Näst på inköpslistan här framöver är en laptop med Wifi 7. Min nuvarande laptop är gammal så det börjar bli dags. Ska bli kul att se vad man kan se för siffror då!

Edit: Lite fler tankar.

Wifi 5 drar runt 4.5 Watt. Wifi 6 drar runt 7.2 Watt. Wifi 7 drar runt 9.8 Watt. I mitt fall så har inga tidigare APs haft fläkt men u7-pro och u7-pro max har en inbyggd fläkt. Men man hör den inte.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag har lite svårt att avgöra om du bara försöker provocera fram en diskussion, eller om du är genuint bekymrad. Jag kommer anta det senare och ska försöka ge ett seriöst svar. I korthet: radiostrålningen påverkar oss inte alls. Om det fanns en förhöjd cancerrisk med nokia 3310 så hade det med något annat än radiostrålningen att göra (till exempel utgasning av cancerogena kemikalier).

Världen är full av ofarlig (elektromagnetisk) strålning, men ordet kan vara triggande eftersom det också finns farlig strålning. Huruvida strålningen är farlig eller inte beror på hur den interagerar med materia, och det beror i sin tur på energinivån hos strålningen. Det är först vid UV, röntgen och gamma som strålning blir farlig även vid låg effekt. Anledningen är att högenergi-fotoner kan bryta sönder molekyler och jonisera atomer, vilket leder till potentiellt oönskad kemi. Med lågenergi-fotoner, som radio, händer dock inget annat än att materian blir lite uppvärmd (eller provocerar fram en ofarligt låg men detekterbar ström i ledande material - vilket är tillämpningen av antenner och anledningen till att radio används för trådlös kommunikation).

Är det då farligt att bli uppvärmd av radiovågor? Inte farligare än att bli uppvärmd av andra saker, som varma kläder. Radiovågor är normalt av så otroligt låg effekt att uppvärmningen är försumbar. Om du blir så uppvärmd att du får brännskador, t.ex. på näthinnan genom att stirra in i en laser, ja då är det farligt. Om du försöka torka den blöta mopsen i mikrovågsugnen, ja då kan det också bli farligt (för hunden). Annars inte.

Anledningen till att du blir kallad foliehatt är kanske att en ledande hatt av folie faktiskt kan fungera som en sköld mot elektromagnetisk strålning genom att fungera som en Farayday-bur. De som är onödigt rädda för radiostrålning kan därmed skydda sitt huvud mot den genom att bära foliehatt.

Ett annat skäl kan vara att foliehatt blivit ett öknamn på personer som anammar fantastiska konspirationsteorier. I ditt exempel skulle konspirationen då vara att våra myndigheter och världen i stort är okunnig eller likgiltig inför farorna med wifi6 och går vidare med standarden trots att den är farlig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gtoxed:

Om du nu är seriöst orolig men ändå vill använda wifi så borde du enbart använda 6 GHz bandet som kommer med wifi 6e och wifi 7 för det har mindre förmåga att passera väggar och ger alltså kortare räckvidd och dessutom finns det tekniker för att rikta trafiken bättre så strålningsnivåerna bör generellt gå ner om du anammar det nya och sedan stänger av allt utom 6 GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Ingen av de frekvenser som används är joniserande så strålningen kan inte ge cancer.

Så oroa dig inte för det.

Permalänk
Medlem

Hur stor latency skillnad blir det? Kan det här hjälpa vid streaming av spel eller blir det marginellt på grund av andra faktorer?
Hur stort påslag blir det jämfört med nätverkskabel?

Fördelen med högre bandbredd bör väl också bli att bilden inte behöver komprimeras lika mycket, vilket då ökar kvalitén och kanske drar ner lite latency?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fearnox:

Hur stor latency skillnad blir det? Kan det här hjälpa vid streaming av spel eller blir det marginellt på grund av andra faktorer?
Hur stort påslag blir det jämfört med nätverkskabel?

Fördelen med högre bandbredd bör väl också bli att bilden inte behöver komprimeras lika mycket, vilket då ökar kvalitén och kanske drar ner lite latency?

Beror mest på dina lokal förhållanden men fördelen är ju 6 GHz, högre frekvenser ger kortare räckvidd så med kabelansluten accesspunkt i samma rum och 6 GHz så minskar chansen för åverkan från annan radiotrafik och kapaciteten kan öka.
Latens i wifinät är inte högre än i koppar såvida man är ensam i etern så även där handlar det egentligen om att kunna få till kort räckvidd så man slipper vänta på att få kommunicera.
Tyvärr verkar ju många vilja ha lång wifiräckvidd och inte använda accesspunkter&mesh som kabelansluts mot routern, så mycket kabelanslutet som möjligt och kortast möjliga räckvidd så kam wifi fungera bra de sista metrarna för det som tvingas använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

när under nokia 3310 dagarna hade vi massor som fått cancer i hjärnan, så det är en fullt legitim fråga

Nej, det finns inte ett enda bekräftat fall som av cancer i hjärnan av "mobilstrålning".

Och det finns inte en tillstymmelse till ökning av hjärncancer i statistiken sedan mobiltelefoner blev vanligt.

Det fall som nästan alla hänvisar till var ett italienskt rättsmål där en man med hjärncancer fick skadestånd. Men allt som faktiskt sades i det rättsfallet var:

1. Mannen hade använt mycket mobiltelefoni
2. Mannen hade hjärncancer

Du kan jämföra med ett annat exempel.

1. Mannen hade ätit mycket korv.
2. Mannen blev överkörd av en bil.

Är det korvätandets fel?

I rättsfallet så försökte de inte ens att lyfta fram ett orsakssamband mellan de 2 punkterna. Eftersom något sådant inte kan påvisas.

Domstolar dömer tokigt ibland och är inte en vetenskaplig institution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

MLO är inte släppt för unifi produkterna ännu men det är på gång.

MLO är släppt i firmware-versioner som är tillgängliga i Early Access. Verkar ganska så buggigt än så länge dock. Har personligen inte testat det då jag inte har någon enhet som har stöd för det. Är lite oklart om det enbart är AP-implementationen av MLO som är buggig eller om även klienternas inplementation behöver poleras lite. Kan tänka mig att det kan vara lite av båda.

Har en U7 Pro Max och har som bäst fått ut ca 1,7 Gbit/s på 6 GHz med 160 MHz kanalbredd med en Pixel 7 Pro (WiFi 6E). Vore intressant att testa med en WiFi 7-enhet.

Skrivet av radx:

Kan avsluta med säga att mitt hem har någon form av störning eller vad det nu är för 5Ghz bandet som gjorde att jag aldrig kom upp i högre än runt 400Mbit över 5Ghz bandet med mina mobiler. Laptops gav bättre resultat men de har ju helt andra förutsättningar än en mobil. Jag ser inte ut att ha några omfattande störningar på 6Ghz bandet, vilket är väldigt kul att se.

Var det samma sak oavsett kanal? Brukar kunna vara ganska tomt på DFS-kanalerna, så de är ett utmärkt val om man inte har radar eller liknande i närheten som använder dem.

Skrivet av radx:

Wifi 5 drar runt 4.5 Watt. Wifi 6 drar runt 7.2 Watt. Wifi 7 drar runt 9.8 Watt. I mitt fall så har inga tidigare APs haft fläkt men u7-pro och u7-pro max har en inbyggd fläkt. Men man hör den inte.

Var kommer siffrorna ifrån?

Du hör inte fläkten eftersom den normalt inte snurrar. Du kan kolla det genom att SSH:a till din AP och läsa ut dess fläktens varvtal den vägen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

MLO är släppt i firmware-versioner som är tillgängliga i Early Access. Verkar ganska så buggigt än så länge dock. Har personligen inte testat det då jag inte har någon enhet som har stöd för det. Är lite oklart om det enbart är AP-implementationen av MLO som är buggig eller om även klienternas inplementation behöver poleras lite. Kan tänka mig att det kan vara lite av båda.

Har en U7 Pro Max och har som bäst fått ut ca 1,7 Gbit/s på 6 GHz med 160 MHz kanalbredd med en Pixel 7 Pro (WiFi 6E). Vore intressant att testa med en WiFi 7-enhet.

Var det samma sak oavsett kanal? Brukar kunna vara ganska tomt på DFS-kanalerna, så de är ett utmärkt val om man inte har radar eller liknande i närheten som använder dem.

Var kommer siffrorna ifrån?

Du hör inte fläkten eftersom den normalt inte snurrar. Du kan kolla det genom att SSH:a till din AP och läsa ut dess fläktens varvtal den vägen.

Spännande med att MLO är i EA. Vet du om MLO kommer dyka upp på mobiler med wifi 7 idag också? Känns som man kanske nästan får köpa en ny mobil igen för få det. 😅

Alla kanaler tyvärr även dfs kanalerna. Det sjuka är att jag har sprungit runt med en radio spektrumanalysator och försökt hitta störningarna men inget. Så det kanske inte är en radiostörning utan något som absorberar all radiosignal eller något annat weird. Jag bor i stenhus också men har även släpat ut en u6-pro på gräsmattan och stängt av alla andra wifi i huset men ändå max 400mbit sjukt nog.

Tack för tipset med ssh. Kan ge ett tillbaka. Vet du att man via ssh kan göra en kabeltest från en unifi switch? Funkar med alla lite mera påkostade varianter.

Siffrorna kommer ifrån mina mätningar i vad min kontroller rapporterar att enheterna drar. Jag har u7-pro u6-pro ac-pro nanohd här hemma som jag mätt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe

Permalänk
Medlem

När det diskuteras Wifi känns det alltid som det bara är marketing hype från början till slut. Aldrig får man konkreta siffror på tekniken, bara en massa ludd och fluff. Accesspointers prestanda mäts i Ghz band ex 2,4Ghz + 5Ghz + 6Ghz som inte säger någonting egentligen om faktisk överföringshastighet, latens, räckvidd, dbi på antenner. Det går inte att få data på hur mycket ström olika Wifi generationer/ chipset förbrukar i idle alltså med aktiv datalänk men med minimal faktisk överföring. Det är ju högst relevant att som konsument veta hur energieffektiv en bärbar enhet med Wifi är eftersom den går på batteri men icke. Visst är det bra men låg latens som Wifi 7 skyltar med. Men om priset är dubbelt så hög strömkonsumption och hälften så lång räckvidd då kanske de är en downgrade för alla som inte spelar fps spel från sin bärbara dator.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig en diskussion om hur Wifi 7 är gjort av deepstate och innehåller trådlösa nanorobotar som injicerar corona-virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Spännande med att MLO är i EA. Vet du om MLO kommer dyka upp på mobiler med wifi 7 idag också? Känns som man kanske nästan får köpa en ny mobil igen för få det. 😅

Alla kanaler tyvärr även dfs kanalerna. Det sjuka är att jag har sprungit runt med en radio spektrumanalysator och försökt hitta störningarna men inget. Så det kanske inte är en radiostörning utan något som absorberar all radiosignal eller något annat weird. Jag bor i stenhus också men har även släpat ut en u6-pro på gräsmattan och stängt av alla andra wifi i huset men ändå max 400mbit sjukt nog.

Tack för tipset med ssh. Kan ge ett tillbaka. Vet du att man via ssh kan göra en kabeltest från en unifi switch? Funkar med alla lite mera påkostade varianter.

Siffrorna kommer ifrån mina mätningar i vad min kontroller rapporterar att enheterna drar. Jag har u7-pro u6-pro ac-pro nanohd här hemma som jag mätt.

Vet inte hur vanligt MLO-stöd är hos klientenheter.

Hmm, skumt. Vilken kanalbredd körde du med när du testade?

Nej, kände inte till att det fanns kabeltest-funktionalitet i dem. Förvånar mig dock egentligen inte, då det är en ganska vanlig switch-funktion. Bra att veta att funktionen finns dock.

Man kan även läsa ut temperaturen på AP:n via SSH.

cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp

cat /sys/class/hwmon/hwmon0/fan1_input

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vet inte hur vanligt MLO-stöd är hos klientenheter.

Hmm, skumt. Vilken kanalbredd körde du med när du testade?

Nej, kände inte till att det fanns kabeltest-funktionalitet i dem. Förvånar mig dock egentligen inte, då det är en ganska vanlig switch-funktion. Bra att veta att funktionen finns dock.

Man kan även läsa ut temperaturen på AP:n via SSH.

cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp

cat /sys/class/hwmon/hwmon0/fan1_input

Jag har provat alla kanalbredder mest för jag blev så nyfiken. Men det blev aldrig bättre än runt 400mbit hur jag än gjorde. Mycket mysko. Provade även med att stänga av alla andra APs och bara ha ett ssid.

Jag tog även samma U6-pro med mig till jobbet utan att ändra på konfigurationen och mätte med min mobil över 5 ghz och fick då 950mbit. Mycket konstigt. Och då ligger mitt jobb ett stenkast från nordstan i Göteborg och jag bor ute lite mer ute på landet. Dvs mindre störningar här hemma, men ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har provat alla kanalbredder mest för jag blev så nyfiken. Men det blev aldrig bättre än runt 400mbit hur jag än gjorde. Mycket mysko. Provade även med att stänga av alla andra APs och bara ha ett ssid.

Jag tog även samma U6-pro med mig till jobbet utan att ändra på konfigurationen och mätte med min mobil över 5 ghz och fick då 950mbit. Mycket konstigt. Och då ligger mitt jobb ett stenkast från nordstan i Göteborg och jag bor ute lite mer ute på landet. Dvs mindre störningar här hemma, men ändå.

Ok, ja det är riktigt mystiskt. Har inget bra förslag tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Hur länge tror ni man behöver vänta tills wifi 7 routrar som kostar runt 1000-2000 kr släpps?

Det finns ju redan om man beställer från "utanför europa"

Men då kan jag passa på att ställa en relevant fråga om någon vet:

Wifi6E standarden innebär ju garanterat ett 6GHz band, men Wifi7 verkar inte göra det ?

Det finns gott om billiga Wifi7 routers från Kina som kostar 700-800:-, men de har endast 2.4 och 5GHz - är det kanske olika regler i Europa och Kina ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Wifi6E standarden innebär ju garanterat ett 6GHz band, men Wifi7 verkar inte göra det ?

Det finns gott om billiga Wifi7 routers från Kina som kostar 700-800:-, men de har endast 2.4 och 5GHz - är det kanske olika regler i Europa och Kina ?

WiFi 7 garanterar inte 6 GHz, nej. Det är sant oavsett region.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

Ja i Kina får man skriva vilka dumheter som helst i marknadsföringen när man säljer till västerlänningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Finns stöd på min S24 Ultra.

Jag högg en sådan här nu under rean: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7263983

Med min gamla WiFi 6e router så fick jag runt 1500 Mbit/s på 3 meters håll, och det dök till ~500 Mbit/s bara jag var 5 meter bort och bakom en vägg.
7 meter bort bakom två väggar så var jag nere på 100 Mbit/s.

Nu med WiFi 7 MLO (Samt fler antenner i routern visserligen), så ligger jag på ~4000 Mbit/s på 3 meters håll (fri sikt) och 1500 Mbit/s två väggar bort.
Det gjorde väldigt stor skillnad, men vad som beror på fler antenner och vad MLOn står för låter jag vara osagt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja i Kina får man skriva vilka dumheter som helst i marknadsföringen när man säljer till västerlänningar.

Jag går på det mesta
(nej, jag har inte köpt någon )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns stöd på min S24 Ultra.

Jag högg en sådan här nu under rean: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7263983

Med min gamla WiFi 6e router så fick jag runt 1500 Mbit/s på 3 meters håll, och det dök till ~500 Mbit/s bara jag var 5 meter bort och bakom en vägg.
7 meter bort bakom två väggar så var jag nere på 100 Mbit/s.

Nu med WiFi 7 MLO (Samt fler antenner i routern visserligen), så ligger jag på ~4000 Mbit/s på 3 meters håll (fri sikt) och 1500 Mbit/s två väggar bort.
Det gjorde väldigt stor skillnad, men vad som beror på fler antenner och vad MLOn står för låter jag vara osagt.

Coolt. Jag har en s24 ultra också. Nu ser jag fram emot MLO ska släppas ännu mera till min u7-pro. Om det funkar bra så får jag överväga att byta ut mina u6-pro framöver. 😊👍

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av radx:

Jag kör kabel till allt som kan köra kabel. Personligen så skulle jag aldrig köra med Wifi till en stationärdator. Där ska man köra med kabel imho. I mitt fall dock så har jag köpt 4st Unifi 6 Pro APs som fortfarande ligger kvar i sina kartonger så här nästan ett år senare. För att använda de så måste jag mata de med PoE+ och mina gamla mindre switchar hade bara PoE och de fungerade ju fint med de äldre APs från Unifi men inte med de nyare. Kraven lär väl knappast ändras i Wifi 7. Så behöver fortfarande dra igång borra-hål-dra-långa-kablar till källaren projektet tidsnog så jag kan mata alla APs direkt via min Enterprise switch där nere som stödjer hela vägen upp till PoE++. Det är väl egentligen det smartaste också så man slipper massa mini switchar på varje våningsplan. Fast innan jag fått tummen ur så är väl Wifi6 EOL.😅

Hur stort hus bor du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur stort hus bor du i?

205 Kvm. Så det är relativt stort.

Visa signatur