Missa inte Månadens Drop!

Bank med fysiskt kontor och kontanthantering?

Permalänk

Bank med fysiskt kontor och kontanthantering?

Behöver en bank med fysisktkontor i oskarshamn som har öppet vid normala tider ~10-19 eller nått varje dag mån-fre
Krav:
1. där man kan sätta in ta ut kontanter.
2. Inte kräver idkort för bankid.
3. Inte är Nordea. Vill aldrig ha med dem att göra igen...någonsin.

Någon som har några tips?

För swedbank ryker nu ä så jävla less på deras nu mer totalt oanvändbara banktjänster...

Swedbank Kontoret öppet 10-13 mån-tis, 10-17 torsdag är fan totalt oanvändbart... Hinner ju inte dit efter jobbet en enda dag...

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lycka till att hitta en bank som har sitt kontor öppet ~ 10 - 19. Finns knappt inte ens i Stockholm

Kontanthanteringen är också i princip borta, antingen måste man gå till ett väldigt specifikt kontor eller använda insättningsautomat.

Permalänk
Medlem

Id-Kort eller pass för Bank-id krävs av alla banker. om du inte redan är kund

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

Lycka till säger jag
Tur man inte ofta behöver besöka en bank nu för tiden i alla fall. Har personligen aldrig haft bekymmer med sparbanken/swedbank banktjänster online dock.

Permalänk
Medlem

Varför besöker man en bank fysiskt 2024?
Inte direkt så man köper en bostad veckovis.

Du lever kvar i dåtid, svälj stoltheten och anpassa dig efter det som finns tillgängligt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Behöver en bank med fysisktkontor i oskarshamn som har öppet vid normala tider ~10-19 eller nått varje dag mån-fre
Krav:
1. där man kan sätta in ta ut kontanter.
2. Inte kräver idkort för bankid.
3. Inte är Nordea. Vill aldrig ha med dem att göra igen...någonsin.

Någon som har några tips?

För swedbank ryker nu ä så jävla less på deras nu mer totalt oanvändbara banktjänster...

Swedbank Kontoret öppet 10-13 mån-tis, 10-17 torsdag är fan totalt oanvändbart... Hinner ju inte dit efter jobbet en enda dag...

När du säger upp Swedbank kommer ditt bank-id sluta fungera. Ingen svensk bank kommer ge dig ett nytt bank-id om du inte har ett giltigt pass eller id-kort. Körkort räknar inte som ett godkänt id-kort. Du kan inte heller få ett Bank-id hos tex SEB om du legitimerar dig med ett bank-id från Swedbank.

Så se till att skaffa ett id-kort / Pass innan du säger upp Swedbank

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

När du säger upp Swedbank kommer ditt bank-id sluta fungera. Ingen svensk bank kommer ge dig ett nytt bank-id om du inte har ett giltigt pass eller id-kort. Körkort räknar inte som ett godkänt id-kort. Du kan inte heller få ett Bank-id hos tex SEB om du legitimerar dig med ett bank-id från Swedbank.

Så se till att skaffa ett id-kort / Pass innan du säger upp Swedbank

Nu vet jag inte om Swedbank gör något annat, men när jag sa upp och bytte från Handelsbanken till Länsförsäkringar så fortsatte mitt mobila bankid utfärdat av Handelsbanken att fungera fram tills att det gick ut, eller att jag bytte telefon/installerade om min custom rom som jag körde med på den telefonen jag hade 2020.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det du behöver göra på plats hos en bank? Som kräver att de har öppet dagligen.
Använder du kontanter så mycket, så räcker det väl med fristående betalautomater som även har insättning.

Det du söker finns inte längre, än mindre i Oskarshamn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Swedbank Kontoret öppet 10-13 mån-tis, 10-17 torsdag är fan totalt oanvändbart... Hinner ju inte dit efter jobbet en enda dag...

Kan du inte boka möte utanför dessa tiderna? Ofta har man lite framförhållning om man behöver besöka banken fysiskt och då kan det fungera att boka möte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Varför besöker man en bank fysiskt 2024?
Inte direkt så man köper en bostad veckovis.

Du lever kvar i dåtid, svälj stoltheten och anpassa dig efter det som finns tillgängligt.

Håller med i stort men, jag har köpt ett par bostäder.. Aldrig behövt infinna mig fysiskt på ett bankkontor för det, det har skötts över post / telefon / internet.

Jag har för övrigt haft "telefonbank" sen 90-talet och sedan blev det internet, fattar inte vad man ska göra på ett bankkontor över huvud taget.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu vet jag inte om Swedbank gör något annat, men när jag sa upp och bytte från Handelsbanken till Länsförsäkringar så fortsatte mitt mobila bankid utfärdat av Handelsbanken att fungera fram tills att det gick ut, eller att jag bytte telefon/installerade om min custom rom som jag körde med på den telefonen jag hade 2020.

Där kan jag har fel, det kanske fungerar ett tag men du kan inte förnya eller byta device. Reglerna runt bank-it har skärps en hel del senaste tiden.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Där kan jag har fel, det kanske fungerar ett tag men du kan inte förnya eller byta device. Reglerna runt bank-it har skärps en hel del senaste tiden.

Korrekt. Man måste ha tillgång till ett fysiskt ID. Antingen pass eller nationellt ID-kort. Tror inte körkort fungerar heller(?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har för övrigt haft "telefonbank" sen 90-talet och sedan blev det internet, fattar inte vad man ska göra på ett bankkontor över huvud taget.

Jag har hanterat ett par bouppteckningar i närtid och då har jag varit tvungen att besöka banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Korrekt. Man måste ha tillgång till ett fysiskt ID. Antingen pass eller nationellt ID-kort. Tror inte körkort fungerar heller(?).

Inte om du ska läsa av det i appen, då detta enbart fungerar med svenskt pass eller nationellt id. Därmed fungerar det även enbart för svenska medborgare, eftersom andra som på ett eller annat sätt i övrigt befinner sig permanent i landet förstås inte kan få dokument som bevisar just svenskt medborgarskap. Då får man lösa det genom t ex besök på fysiskt kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Korrekt. Man måste ha tillgång till ett fysiskt ID. Antingen pass eller nationellt ID-kort. Tror inte körkort fungerar heller(?).

Det är sant, pass eller nationellt ID-kort. Körkort räknas inte som en id-handling eftersom den inte utfärdas av polisen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Behöver en bank med fysisktkontor i oskarshamn som har öppet vid normala tider ~10-19 eller nått varje dag mån-fre
Krav:
1. där man kan sätta in ta ut kontanter.
2. Inte kräver idkort för bankid.
3. Inte är Nordea. Vill aldrig ha med dem att göra igen...någonsin.

Någon som har några tips?

För swedbank ryker nu ä så jävla less på deras nu mer totalt oanvändbara banktjänster...

Swedbank Kontoret öppet 10-13 mån-tis, 10-17 torsdag är fan totalt oanvändbart... Hinner ju inte dit efter jobbet en enda dag...

Du har väl lunchtid du kan dra dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är sant, pass eller nationellt ID-kort. Körkort räknas inte som en id-handling eftersom den inte utfärdas av polisen.

Körkort är till dess annat beslutas giltig id-handling i Sverige. Förslag om att ändra det har förekommit, men till dags dato ej genomförts. Däremot går det i likhet med andra giltiga ID-kort (t ex Skatteverkets) inte att använda för att verifiera identitet i BankID-appen. Att det går att använda pass och nationellt ID är delvis en bieffekt av att de är gjorda för att läsas av maskinellt på flygplatser o dyl (ihop med utvecklingsarbete från BankID:s sida).

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Du har väl lunchtid du kan dra dit?

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Så där rök typ 2 veckor komp vilket ä surt... Finns 2000 roligare jaker jag kunde gjort på dessa 40 min...

Ja dela ut gratis kortläsare så man kan läsa id kort och gör körkort giltiga som idkort...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Körkort är till dess annat beslutas giltig id-handling i Sverige. Förslag om att ändra det har förekommit, men till dags dato ej genomförts. Däremot går det i likhet med andra giltiga ID-kort (t ex Skatteverkets) inte att använda för att verifiera identitet i BankID-appen. Att det går att använda pass och nationellt ID är delvis en bieffekt av att de är gjorda för att läsas av maskinellt på flygplatser o dyl (ihop med utvecklingsarbete från BankID:s sida).

Jag vet, kanske slarvigt uttryck av mig. klar det gäller som id-handling men inte hos banken i samband med Bank-id.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Ta ut lite ledig tid i anknytning till lunchen så att du hinner då. Lägga till nya mottagare går att göra hos Swedbank utan dosa och id, för det brukar jag göra.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Så där rök typ 2 veckor komp vilket ä surt... Finns 2000 roligare jaker jag kunde gjort på dessa 40 min...

Vi kör med Sparbanken/Swedbank och behöver inte ID för att lägga till nya mottagare, dock behöver man aktivera utökat Bank-ID så det kan vara ett tips att kolla över det så att du har det aktiverat, dock behöver du nog kanske bankdosan för att aktivera det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja dela ut gratis kortläsare och gör körkort giltiga som idkort...

Med tanke på de nuvarande körkortens säkerhet kommer det inte att ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag vet, kanske slarvigt uttryck av mig. klar det gäller som id-handling men inte hos banken i samband med Bank-id.

Det tror jag nog att det gör om du besöker banken fysiskt, eller har de ändrat detta väldigt nyss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Så där rök typ 2 veckor komp vilket ä surt... Finns 2000 roligare jaker jag kunde gjort på dessa 40 min...

Ja dela ut gratis kortläsare så man kan läsa id kort och gör körkort giltiga som idkort...

Varför inte bara fixa ett id-kort, kostar ty 400:- sen kan du fixa det mesta i bankappen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vi kör med Sparbanken/Swedbank och behöver inte ID för att lägga till nya mottagare, dock behöver man aktivera utökat Bank-ID så det kan vara ett tips att kolla över det så att du har det aktiverat, dock behöver du nog kanske bankdosan för att aktivera det.

Var just denna som sket sig... Behövdes ett idkort eller bankdosan som troligen varit död ett tag....

Men såg att mönsterås sparbank hade öppnat här också så de fanns ett ställe iaf öppet till 15 varje dag man kan gå till istället.

Får bunkra pengar och sätta in dem när man jobbar kväll helt enkelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Så där rök typ 2 veckor komp vilket ä surt... Finns 2000 roligare jaker jag kunde gjort på dessa 40 min...

Ja dela ut gratis kortläsare så man kan läsa id kort och gör körkort giltiga som idkort...

Du har väl bankid? Det är det enda man behöver hos swedbank för att lägga till en ny mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det tror jag nog att det gör om du besöker banken fysiskt, eller har de ändrat detta väldigt nyss?

Jobbar på Bank, nej du kan inte får bank-id med körkort. Inte ens jag som anställd kan få Bank-id utan pass/ID-kort.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jobbar på Bank, nej du kan inte får bank-id med körkort. Inte ens jag som anställd kan få Bank-id utan pass/ID-kort.

Ok. Jag trodde att man fortfarande kunde få det om man besökte banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du har väl bankid? Det är det enda man behöver hos swedbank för att lägga till en ny mottagare.

Jag tror att du måste ha aktiverat "utökad användning" för att kunna lägga till nya mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var just denna som sket sig... Behövdes ett idkort eller bankdosan som troligen varit död ett tag....

Men såg att mönsterås sparbank hade öppnat här också så de fanns ett ställe iaf öppet till 15 varje dag man kan gå till istället.

Får bunkra pengar och sätta in dem när man jobbar kväll helt enkelt.

Ja det där med att sätta in kontanter är inte det lättaste om man vill göra det via ett bankkontor. Men kolla iaf så att du får till utökat bank-ID det hjälper en hel del

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.